No nie wiem czy Twoja/znaleziona diagnoza jest trafna. Niedrożna (zatkana całkowicie) odma blokuje możliwość przedostania się oleju z pokrywy zaworów gdziekolwiek. Niedrożność odmy jest szkodliwa dla silnika ponieważ gazy przedmuchowe z przestrzeni korbowej nie mają ujścia, podobnie jak wahania ciśnienia wywołane ruchem tłoków w cylindrach.
Odma funkcjonuje jako zawór ale zawsze w połączeniu z funkcją lepszego lub gorszego separowania oleju. Jeżeli olej nie jest skutecznie separowany to przez zawór odmy jego nadmiar przedostaje się do dolotu.
Nadmierne ciśnienie pod pokrywą zaworów, np na skutek przepuszczających podkładek wtrysków, nieszczelności na pierścieniach itp powoduje nadmierny eksport oleju i do separatora i do odmy, co powoduje mniejsza skuteczność jego separacji.
Cześć użytkowników dodaje zewnętrzny oil catch tank aby ten nadmiarowy/resztkowy olej wyłapać.