Autor Wątek: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI  (Przeczytany 82818 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #75 dnia: 09 Luty 2025, 13:43:14 »
Tak próbuje coś więcej wyszukać w stanach na temat katalizatorow
To co także często powiela się w wiadomościach to wpisy na temat
Dość często występującego bledu P0420
I że kia miała w jakiś latach zrobić akualizacje oprogramowania bardziej chroniącego katalizator przed przegrzaniem  a w razie konieczności wymieni katalizator
 Tak jakby jak się nie mylę miało to nastąpić 15 kwietnia 2022 r.
Widziałem kilka filmów z obrazem katalizatora który się wykruszył.
Co do pozwu zbiorewgo w tej sprawie  nic sensownego nie wyczytałem. 

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #76 dnia: 16 Luty 2025, 08:07:44 »
I co tam panowie i panie czy ktoś z was miał okazję organoleptyczne zajrzeć do kata jak to wygląda. Czy może ma ktoś kogoś znajomego który wie coś więcej ale sprawdzone wieści jak to faktycznie jest z tym katem. Ktoś prubowal dalej drążyć temat. Czy temat umarl

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #77 dnia: 20 Luty 2025, 10:55:33 »
Prawie 7 tys wyświetleń  czyli zainteresowanie jakby nie było jest.
Pytanie czy każdy machnął ręką i co ma być to będzie. Czy ktoś podrazyl popytał sam zaglądał analizował.


Szkoda



Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #78 dnia: 26 Luty 2025, 08:27:17 »
Panowie i panie żeby nie było nudy.

Nie zamumulamy nie jeździmy poniżej 2.5 tys. Tak jak to ronni mówi.
Dalej krutkie przeloty mała dynamika.  No i teraz GDI pancerny silnik ale

Pod warunkiem  że


Offline XT1097

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 366
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #79 dnia: 26 Luty 2025, 13:26:57 »
Ja nigdy żadnym autem nie jeżdżę powyżej 2,5 tys, z wyjątkiem rozpędzania,  ewentualnie autostrada jezeli prędkość na 5 (czy 6) biegu tego wymaga. Nigdy z żadnym silnikiem problemów nie miałem.
On zbiera jakieś padaki i robi sobie klikalność.
Przecież nowe auta (44 tys km)  jadą do ASO na gwarancji, tym bardziej przy gwarancji Kia/Hyundai 5 czy 7 lat.
Ten facet to pierdoła.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1733
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #80 dnia: 26 Luty 2025, 18:18:58 »
A wiesz, że wystarczy przegląd zrobić z opóźnieniem i już mają pretekst do odrzucenia reklamacji. Podobnie teraz jest z wadliwymi silnikami 1.2piuretech. Zrobili dłuższą gwarancję ale masz przez te lata robić przeglądy.
DO tego jak uznają winę klienta to taki katalizator z 10tys lub więcej u nich więc nie dziwne, ze ktoś szuka tańszego mechanika.
To zamulanie to też pwoduje podpowiedzi komputera w trybie Eco i zmiany biegów przy 1200obrotach. Mając getza 1,3 to on fajnie jechał na trójce jak wchodziły 3-4tys obrotów. Od dołu było słabo ale to był silnik wysokoobrotowy mała pojemność.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #81 dnia: 26 Luty 2025, 20:03:08 »
Gdzieś obiło mi się o uszy że vag.  owcy też mają problem z automatem który przy 1200  zmienia biegi. Też tam bogato jest.

Niby to auto ma zaledwie taki przebieg
Niby polskie a nie polskie pochodzenie auta.

Coś napewno w tym kest
Ale ładnie ktoś napisał  pod filmem
Że  pokazuje tylko auta zajechane bo takie już do niego trafiają i każde szufladkuje tak samo do jednego wora.

Poza tym pod jednym filmem  reanimacja zwłok czy coś w tym stylu mówi że stworzenie tłoka tyczy wszystkich egzemplarzy.

A nie zliczę ile razy zachwala neguje potem nazywa pancernym potem żeby nie kupił potem że to fajne  silnik.


Fakt trafiają mu się ładnie zajechane sztuki ale to mechanik to co ma trafić dobre auto.


Ktoś z was prubowal u siebie zaglądać do kata. Ktoś z nas morze podzielić się swoją naoczną diagnozą probowal na własną rękę coś w tym temacie robić. 


Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #82 dnia: 27 Luty 2025, 12:13:25 »
Okaże się zaraz że każdy katalizator   beż wyjątku
Czy kia hyundai gdi i nie tylko także DPI ma problemu. Już się robia do niego mapy


Offline Rommie Ren

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 6
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #83 dnia: 28 Luty 2025, 11:42:21 »
Witam serdecznie.
Na wstępie chciałem podziękować Panu XT1097 za ciepłe słowa i to jak nazywa mnie oszołomem czy błaznem, ciekaw jestem czy w cztery oczy jak byśmy normalnie porozmawiali też by mnie tak zwyzywał.
Ale nie o tym więc jak to się mówi "do brzegu".


Ad 1.

Od początku wątku odniosę się do zapytań:

daniello1234 - Silnik z aliexpress i kłamię na temat jego pochodzenia oraz wymiany.
Mówię to co słyszę od klienta nie będę zatrudniał detektywa który będzie weryfikował to co mówi klient. Biorę to za pewnik bo po co miałby kłamać.
daniello1234 - Piszesz iż na silniku z aliexpress jest naklejka którą widać na filmie. Zapewne chodzi o tę żółtą na deklu zaworów. Takiej naklejki na silniku z aliexpress nie ma.
https://pl.aliexpress.com/item/1005007457557630.html


Ad 2.

Moje wypowiedzi na temat trwałości tych silników:

Są to trwałe jednostki napędowe ale nie są pozbawione wad.
Nie jeden silnik zrobił grubo ponad 300 tys. km i wciąż działa poprawnie - czy taki silnik można nazwać nietrwałym ?
Przy dzisiejszych silnikach innych marek spokojnie te GDi można nazwać bardzo dobrymi silnikami.
Co do układu korbowo tłokowego.
Sworznie tłokowe przez swoją konstrukcję są narażone na szybsze zużycie oraz tuleje cylindrów z czasem ulegają owalizacji co powoduje zwiększenie "poboru" oleju, spadek kompresji a w rezultacie nierówną pracę, stukanie tłoków o ścianki cylindra w okolicy 1900 - 2700 obr podczas fazy hamowania silnikiem a następnie zacieranie się tłoka w tulei cylindra przez to że płaszcz tłoka z powodu nieprawidłowego kąta zaczyna mocno napierać na powierzchnię tulei. I tyle w tym temacie.


Ad 3.

Pobory oleju oraz nagar.

Pobory oleju częściowo wyjaśniłem wcześniej.
Nagar zbiera się z powodu konstrukcji układu wtryskowego i dotyczy każdego silnika z wtryskiem bezpośrednim.
Jak zapewne zauważyliście w silnikach GDi, T-Gdi, nagar ten jest zdecydowanie mniejszy niż w silnikach z gamy TSi. A czym jest to spowodowane ?
Otóż zwiększoną temperaturą spalin a to z kolei realizowane jest poprzez wałek wydechowy który to przez swoją pracę powoduje zaciąganie części spalin z powrotem z wydechu do komory spalania co powoduje zwiększenie temperatury w samej komorze.
Ma to dwojakie konsekwencje.
Ekologia ale tego wyjaśniać nie muszę.
Zwiększenie temperatury spalania powoduje iż nagar zostaje spalony i zamieniony w sadzę w większym stopniu co zmniejsza jego ilość w komorze spalania lecz...
Sadza w zasadzie jest już wynikiem procesu spalania, ale w odpowiednio wysokich temperaturach dochodzi do ciekawych zmian w jej strukturze.
Chociaż sadza jest głównie drobnym pyłem, jej cząsteczki łączą się i tworzą twardsze formy pod wpływem ekstremalnych warunków cieplnych które to występują w naszym silniku.
Proces ten prowadzi do tworzenia form węglowych o większej twardości.
Proces tworzenia twardszych form z sadzy pod wpływem wysokiej temperatury to rekrystalizacja. Rekrystalizacja to proces, w którym atomy w ciałach stałych ulegają przegrupowaniu, tworząc nowe struktury krystaliczne.
W skrócie:
W przypadku sadzy, ekstremalne warunki cieplne prowadzą do powstawania bardziej uporządkowanych form węgla które przez to iż są bardzo twarde osadzając się na ściankach denka tłoka zaczynają "rysować" gładź cylindra, zdzierać hon oraz wypełniać szczeliny honowania i nasz silnik ulega degradacji.


Ad 4.

Wypalanie oraz kruszenia katalizatora.

Z wcześniejszych zdań łatwo wywnioskować skąd bierze się wysoka temperatura na katalizatorze.
Należy też do tego dodać iż aby silnik spełniał wyśrubowane normy emisji spalin euro 5 [sic] i w górę najłatwiejszym sposobem jest podniesienie temperatury spalania oraz, lub podniesienie stopnia kompresji za przykład może posłużyć silnik SkyActiv.
Dla przypomnienia:
Norma Euro 5 określa dopuszczalne wartości emisji spalin dla samochodów z silnikami benzynowymi.
Tlenek węgla (CO): 1 g/km
Węglowodory (HC): 0,1 g/km
Tlenki azotu (NOx): 0,06 g/km
Lotne związki organiczne (VOC): 0,068 g/km
Cząstki stałe (PM): 0,005 g/km (dla pojazdów z silnikami o bezpośrednim wtrysku paliwa)
Norma Euro 5 została wprowadzona w życie 1 stycznia 2011 i w tym roku nasze silniki zaczęły mieć problem z katalizatorami.

Natomiast Norma Euro 4:
Tlenek węgla (CO): 1,0 g/km
Węglowodory (HC): 0,1 g/km
Tlenki azotu (NOx): 0,08 g/km

Jak widać w normie Euro 4 nie ma mowy o VOC (Volatile Organic Compounds).
W kontekście emisji spalin, VOC są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego i środowiska, ponieważ mogą przyczyniać się do zanieczyszczenia powietrza w tym tworzenia smogu a to Norma Euro 5 ma za zadanie ograniczać.
I tu dochodzimy do punktu piątego.


Ad 5.

Auta oraz afera z USA

Tu będę posiłkował się wytycznymi producenta:
"SC176 (Rev 3, 07/30/2019) April 2019"

Cytuj
This bulletin provides the procedure to upgrade the Catalyst Overheating Protection (COP) logic in the
Engine Control Unit (ECU) and, if necessary, replace the Catalytic Converter on some 2012 ~ 2016 MY
Soul (AM/PS) vehicles, produced from July 8, 2011 through August 11, 2016. Depending on the extent
of damage, the short block assembly may also need to be replaced. The affected vehicles may exhibit
catalyst system efficiency deterioration or a malfunction indicator lamp illumination with an active,
history or pending DTC P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1). Under certain
conditions, the catalytic converter may become damaged due to overheating caused by an excessive
increase of exhaust gas temperatures. If the catalytic converter is damaged, substrate particles can
enter the engine combustion chamber and cause abnormal engine combustion. Continuous abnormal
engine combustion can result in damage to one or more of the engine’s pistons which can cause piston
rod breakage, potentially puncturing the engine block allowing engine oil to escape. Engine oil that
contacts a hot exhaust surface may result in a fire. Before conducting the procedure, verify the vehicle
is included in the list of affected VINs.

Już tłumaczę:

Niniejszy biuletyn zawiera procedurę uaktualniania logiki ochrony przed przegrzaniem katalizatora (COP) w jednostce sterującej silnika (ECU) i, w razie potrzeby, wymiany konwertera katalitycznego w niektórych pojazdach Soul (AM/PS) z lat 2012–2016, wyprodukowanych od 8 lipca 2011 r. do 11 sierpnia 2016 r.
W zależności od stopnia uszkodzenia, zespół bloku silnika może również wymagać wymiany.
Dotknięte pojazdy mogą wykazywać pogorszenie wydajności układu katalizatora lub zapalenie się kontrolki awarii z aktywnym,
historycznym lub oczekującym kodem DTC P0420 (Wydajność układu katalizatora poniżej progu banku 1).
W pewnych warunkach konwerter katalityczny może ulec uszkodzeniu z powodu przegrzania spowodowanego nadmiernym
wzrostem temperatury spalin.

Jeśli konwerter katalityczny jest uszkodzony, cząstki substratu mogą
przedostać się do komory spalania silnika i spowodować nieprawidłowe spalanie w silniku.
Ciągłe nieprawidłowe
spalanie silnika może spowodować uszkodzenie jednego lub więcej tłoków silnika, co może spowodować pęknięcie tłoczyska,
potencjalnie przebijając blok silnika i umożliwiając wyciek oleju silnikowego. Olej silnikowy, który
dotknie gorącej powierzchni wydechu, może spowodować pożar. Przed przeprowadzeniem procedury sprawdź, czy pojazd
znajduje się na liście dotkniętych numerów VIN.


Jak łatwo zauważyć tyczy się to lat 2012 do 2016 a dlatego iż tylko tyle udało się amerykanom ugrać w tej sprawie w czasie pozwu zbiorowego.
A teraz podam komputery oraz silniki wraz z wersją ECU których dotyczy ta usterka:
AM GAMMA 1.6GDI ULEV 12~13MY MT -IMMO NON ISG : 39110-2BCG0/J0 1020
AM GAMMA 1.6GDI ULEV 12~13MY AT -IMMO NON ISG : 39110-2BCG5/G2/C1 1022
AM GAMMA 1.6GDI ULEV 12~13MY AT -IMMO ISG : 39110-2BCG8/G3/E1 1024
PS GAMMA 1.6GDI ULEV 14MY MT -IMMO NON ISG : 39110-2BSH0 1020
PS GAMMA 1.6GDI ULEV 14MY AT -IMMO NON ISG : 39110-2BSH5 1025
PS GAMMA 1.6GDI ULEV 15MY MT -IMMO NON ISG : 39110-2BSH1 1022
PS GAMMA 1.6GDI ULEV 15MY AT -IMMO NON ISG : 39110-2BSH7/H6 1027
PS GAMMA 1.6GDI ULEV 16MY MT -IMMO NON ISG : 39110-2BSG3 1023
PS GAMMA 1.6GDI ULEV 16MY AT -IMMO NON ISG : 39110-2BSE8

Jak łatwo zauważyć te komputery oraz te wadliwe oprogramowanie jest w Europejskich autach. Tyczy się to silnika oraz ECU a nie samego samochodu ponieważ ten sam silnik jest montowany w Kia Soul i np. w Hyundai i30 - łatwo zrozumieć o co tu chodzi.
I jest ono identyczne jak te w USA którego tyczy się akcja serwisowa w stanach. Jednak w Europie nie została ona przeprowadzona.
Żeby było ciekawiej producent w nowej aktualizacji poprawiającej ten stan rzeczy zablokował możliwość odczytu nowej poprawki w ECU. (ECU jest zablokowane przed odczytem) W związku z tym nie da się jej sklonować do naszych Europejskich pojazdów dlatego musieliśmy sami opracować podobną mapę analizując pracę silników tych aut które zostały sprowadzone ze stanów oraz samochodów wciąż będących w stanach ponieważ warsztaty w USA z którymi mamy kontakt też nam w tym pomagały.


Ad 6.

Zarzuty iż każdy silnik ma ten problem a ja go rozdmuchuję.

Krzysiek z EKG też trąbi o podnoszeniu ciśnienia oleju bo 3.0 tdi się zacierają. A ja jak i on widzimy te silniki z przebiegami 300 tys. i więcej i są sprawne. I co z tym faktem ?
Tak jak widzicie wyżej nie wszystkie ECU są dotknięte tym problemem  i nie wszystkie auta które do nas przyjeżdżają mają stopione katalizatory.
Najpierw robimy weryfikacje bo nie każdy silnik ma ten problem co zresztą podkreślałem wielokrotnie iż nie wszystkie wymagają mapy i ma na to duży wpływ styl jazdy, oprogramowanie, a może to jak silnik został złożony w fabryce bo wiadomo ze najgorsze są z poniedziałku i piątku ;)


Ad 7.

Konkluzje

Nie rozdmuchuję tematu po to by jak to ktoś wcześniej napisał "tylko nachapać się pieniędzmi". Owszem z tego żyję bo prowadzę warsztat ale czy nie lepiej jest podjechać gdziekolwiek i sprawdzić kamerą czy w Twoim aucie ten problem występuje ?
Jeśli jest dobrze to super nic się nie stanie ale w przypadku gdy jest źle to czy nie warto jednak wgrać mapę i ograniczyć uszkodzenia silnika związane z tym problemem?
Tę kwestię pozostawiam Wam.

Ze swojej strony bardzo chętnie chciałbym zaprosić kilka osób które mogą przyjechać do mnie na warsztat w miejscowości Kobyłka koło Wołomina bym odkręcił sondę i zajrzeli byśmy razem do katalizatora.

Pozdrawiam serdecznie.
Rommie Ren



Offline XT1097

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 366
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #84 dnia: 28 Luty 2025, 12:22:09 »
Proszę posłuchać samego siebie - swoich występów.
Nie jestem odosobniony w swoim zdaniu.
Powyższy zestaw informacji robi znacznie lepsze wrażenie niż bełkot o zabijaniu silników przez ekologię.
Takich informacji jednak jest jak na lekarstwo w dziełach wizualnych.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #85 dnia: 28 Luty 2025, 13:39:03 »
Wszystko fantastyczne cudownie opisane obszernie.
Tak sie nie robi bo to wywołuje bardzo skrajne uczucia  Rozumiem że można poprzez fakty stwierdzić że coś jest zle bo i tu fakty koniec kropka.
Każdy wtedy wie co i jak. I co dalej robić chce
Ja osobiście po tym co ty mówisz byłem bardzo niepewny  i nadal mam duże wątpliwości. Tak się nie robi bo to wprowadziło wielu użytkowników w panikę
Profesjonalnie było ny podejść do tematu z ogromym spokojem i wtedy wyrazić jedną sspujna opinie.

A  u ciebie to taka przemoc domowa a za chwilę kocham was. Kolokwialnie mówiąc.
Mi ta forma przekazu nie pasuje.
 

Offline TomW

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #86 dnia: 28 Luty 2025, 14:59:44 »
Dobrze, z poprzedniego filmu widzę że problem z katalizatorem rozciąga się również na inne jednostki. Mam zatem pytanie - czy odpowiednim stylem jazdy można częściowo zminimalizować problem drobin katalizatora w silniku? W przypadku silnika 1,6 gdi mówił Pan, że być może jest to też sprawa utrzymywania wyższych obrotów w trakcie jazdy. Czy podobnie może być przy 1,5 tgdi ?

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1733
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #87 dnia: 28 Luty 2025, 19:15:27 »
Silnik 1.6GDI działa na bardzo ubogiej mieszance i nawet ostatni filmik tego mechanika pokazuje jakie są białe świece. Jak widać ukruszenia katalizatora chyba tylko wychodzi wstawienie nowego metalowego o większej wytrzymałości na temperaturę.

Offline elektron1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 66
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #88 dnia: 28 Luty 2025, 19:49:54 »
Witam Wszystkich
Po prostu trzeba "wyrzucić" katalizator i problemy się skończą.
O czym w ogóle gdybać. UE wymysliła sobie takie wyśrubowane
parametry EURO i tyle.Niestety odbija sie to tylko na włascicielach aut
bo to my ponosimy koszty tego dziadostwa.
Przepraszam wszystkich że sie uniosłem ale zaczyna mnie to wszystko wkurzać
Pozdrawiam
Stanisław

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1733
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #89 dnia: 28 Luty 2025, 19:56:00 »
Ten zielony ład i normy Eco zabiły samochody jakie znamy dawniej. Sam się przekonałem co oznacza EGR w dieslu i jak się pięknie zapycha. Plus wymysły typu DPF abyś szybciej silnik niszczył. A idealnym przykładem co zrobili bo miały wejść elektryki to wciskanie wszędzie silnika 1.2 Piuretech.