Autor Wątek: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI  (Przeczytany 138514 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 13
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #210 dnia: 16 Listopad 2025, 00:13:06 »
Dzięki za info.
Jakiś człowiek handlujący częściami mówił mi że spadły ceny katalizatorów na skupie.
Za używany od 1.6 GDI (fabrycznie ceramiczny) płacą 400 zł.
Rozmawiałem z nim bo rozważałem zakup używanego katalizatora w dobrym stanie, ale jak dowiedziałem się, że te oryginalne ceramiczne są mało odporne na wyższą temperaturę, to zdecydowałem się na metalowy wkład.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 13
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #211 dnia: 25 Listopad 2025, 09:53:34 »
Informacyjnie.
Mam wymieniony uszkodzony katalizator fabryczny (ceramiczny) na wkład metalowy.
Błędami nie sypie po wymianie.
Co rok, może częściej, zajrzę przez otwór sondy lambda żeby sprawdzić stan katalizatora.
Nic więcej nie robię w temacie.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 143
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #212 dnia: 25 Listopad 2025, 10:53:14 »
Ja mam ceramiczny nowy bosala.
Stary mam nadal.

W razie wu.
Jakby ceramiczny znowu sobie nie radził włożę metalowy.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 13
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #213 dnia: 27 Listopad 2025, 10:40:34 »
Dodam jeszcze, że po wymianie katalizatora auto ma więcej mocy, szczególnie w zakresie 1-2 tys. obrotów. Najbardziej odczuwalna różnica na 2 biegu i na zimnym silniku.
Wizualnie katalizator miał uszkodzenie na środku, zagłębienie o średnicy ok 4 cm i głębokości do 4 mm. Całkowita średnica wkładu to 11 cm.
Chwilowe spalanie też wydaje się niższe.
Spalanie na dłuższym dystansie będę znał za jakiś czas.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1827
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #214 dnia: 30 Listopad 2025, 11:33:40 »
Jest nowy filmik z remontu takiego silnika i jak się katalizator wypalał to trzeba zdjąć miskę bo sporo go zostaje w oleju a potem w szlamie na dnie miski. I nawet wymiana częsta oleju nie sopwoduje wypłukania tego piasku bo miska ma złą konstrukcję i nie spływa wszystko z dna.

Offline rafisz

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 52
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #215 dnia: 30 Listopad 2025, 14:26:00 »
 widziałem ten film, ten silnik to konstrukcja specjalnej troski, pomijam juz ten katalizator, ale jak można tak sp..ć miskę olejową  :o żeby całkowicie pozbyć się ewentualnego szlamu jak powstaje podczas pracy silnika, trzeba przy każdej wymianie oleju odkręcać miskę olejową  :o przy prawidłowej konstrukcji miski, syf spływa z olejem... brawo hyundai, albo celowo tak zrobili żeby się psuło, albo stwierdzili że w ich kostrukcji olej popłynie w górę...  jeszcze się z takim podejściem nie spotkałem, a widziałem juz wiele ::)
« Ostatnia zmiana: 30 Listopad 2025, 14:33:21 przez rafisz »

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 143
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #216 dnia: 30 Listopad 2025, 19:07:12 »
Faktycznie tak miska ma dość wysoko korek spustowy

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1827
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #217 dnia: 30 Listopad 2025, 19:39:14 »
Ciekawe jakie muszą mieć chody w Europie, ze mają gdzieś tę wadę i nie naprawiają a w USA dostają wyrok i wymieniają silniki. Z drugiej strony w chińczykach też ładują silniki GDI i ciekawe czy w nich nie będzie nagarów i problemów z katalizatorami.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 143

Offline rafisz

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 52
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #219 dnia: 30 Listopad 2025, 20:41:28 »
w usa ogólnie ludziska potrafią się skrzyknąć i wytoczyć pozew zbiorowy, nie jest to pierwszy przypadek, dużo większe koncerny od hundai/ kia naprawiały samochody po przegranych procesach, moze prawo w stanach lepiej chroni nabywców, tego niestety nie wiem, a u nas w eu ja nie słyszałem o czymś podobnym (mam na myśli pozew zbiorowy)

ta miska to ewidentny błąd konstrukcyjny

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 13
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #220 dnia: Dzisiaj o 10:23:05 »
Też wczoraj trafiłem na ten filmik i byłem zdziwiony konstrukcją tej miski. Nawet przy wymianie oleju, w misce zostaje całkiem niemało przepracowanego oleju, o szlamie nie wspominam.
Jestem po wymianie lekko uszkodzonego katalizatora na metalowy i interesuje mnie w miarę możliwości optymalna praca silnika.
W najbliższym czasie będę wymieniał olej, pogadam z mechanikiem, żeby zdjął miskę olejową bo chciałbym zobaczyć, co tam jest na dnie miski i w razie potrzeby wyczyścić to dokładnie.

Natomiast nadal nie wiem jaka jest pierwotna przyczyna wysokiej temperatury spalin oddziałującej na katalizator.
Na grupie fb Tucsona jeden człowiek pisał, że to efekt niedokładnego działania zmiennych faz rozrządu. Zmienne fazy rozrządu są sterowane  ciśnieniowo zaworami olejowymi. Zawory olejowe wpuszczają olej silnikowy do wariatorów, żeby zmienić kąt wałka rozrządu.
Długie interwały olejowe lub niewłaściwy olej powodują zanieczyszczenie oleju czy wręcz szlam w oleju. To zanieczyszczenie miałoby powodować niedokładne działanie wariatorów i zaworów olejowych. Komputer niby dopuszcza w pewnym zakresie tą niedokładność i wtedy próbuje uzyskać odpowiednio czyste gazy wylotowe przez inne mechanizmy, np. zubożenie mieszanki i w efekcie wyższa temperaturę spalin.
Nie przekonuje mnie to, bo niedokładność działania zmiennych faz rozrządu powinna być sygnalizowana odpowiednimi kodami błędów OBD. Zadaną wartość zmiany kąta wałka rozrządu można zweryfikować na podstawie porównania odczytu z czujnika pozycji wałka rozrządu i odczytu z czujnika pozycji wału korbowego.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 13
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #221 dnia: Dzisiaj o 11:08:52 »
Jako ciekawostkę wrzucam ujęcia miski olejowej w Hyundai Tucson i KIA Sportage.
Tutaj to wygląda jakby projektant umieścił korek w najgorszym możliwym miejscu, czyli w najwyższym punkcie miski.
Przy spuszczaniu oleju prawie cała zawartość miski nie jest wylewana.
https://www.fox.rzeszow.pl/miska-olejowa-hyundai-ix35-i40-tucson-2016-kia-s,4,967,272287