Autor Wątek: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI  (Przeczytany 137036 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 140
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #195 dnia: 27 Lipiec 2025, 13:11:53 »
Może sie mylę
Ale moim zdaniem chodzi o to aby jak najszybciej osiągnąć porządny wynik spełnienia odpowiednich dla danego rocznika norm euro

Wiec jeżeli sam kat blisko silnika nie pomaga to można zubożyć mieszanke

W biuletynie wydaje mi sie  ze jest napisane żeby wgrać do ECU nowy lepszy program
Obniżający temperaturę spalin Może między innymi chodzi o to aby ta mieszanka na niskich obrotach nie była tak uboga

Oraz przy zimnym silniku zanim nie osiagnie optymalnej temperatury pracy


 


Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 140

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #197 dnia: 04 Listopad 2025, 23:39:37 »
W sprawie uszkodzonego katalizatora.

Auto jak w profilu. Kupione używane rok temu z nalotem 67 tys. km. Obecnie 78 tys. km
Zajrzałem przez sondę lambda do katalizatora.
Na części powierzchni uszkodzenia i ubytki. To chyba te nadtopienia.
Brak poboru oleju, ostatnia wymiana w maju 2025, ok 7 tys km temu. Ubyło trochę poniżej środka zakresu na bagnecie, ale mam delikatny wyciek przy korku spustowym oleju i przy czujniku poziomu oleju. W najbliższym czasie będzie olej wymieniany, to zrobię wymianę uszczelki korka i uszczelki czujnika.

Zaglądałem do dwóch cylindrów, bez rys.
Na tłokach i zaworach dolotowych trochę nagaru.

Kupiłem w Kateko wkład metalowy RFC Euro 6 wspawany do obudowy. Po montażu odeślę im moją obudowę z uszkodzonym wkładem i dostanę zwrot kaucji.

U innego człowieka z grupy na fb, też rocznik 2017, przebieg 100 tys km jeszcze większe ubytki w katalizatorze i pobór oleju od 80 tys km.

Zastanawiam się, co po wymianie kata moge zrobić na przyszłość oprócz częstszej wymiany oleju i ewentualnie nie zamulania, aczkolwiek jeżdżę chyba normalnie. Na zimnym silniku spokojnie do 2,5 tys. obrotów, później bardziej do 3 tys. obrotów a jak trzeba to wyżej. Na szybkich trasach trzymam minimum 3 tys. obrotów, bo poniżej to ma za mało momentu obrotowego.

Sprawdzę jeszcze przez OBD, jaką mam temperaturę spalania aczkolwiek czujnik EGT jest za katalizatorem.

Jakiego interfejsu OBD używacie?

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #198 dnia: 05 Listopad 2025, 00:23:05 »
Dorzucam jeszcze scenariusze działania zmiennych faz rozrządu CVVT, w tym sytuacja kiedy działa tzw. internal EGR.
Prezentacja dla silnika GDI Theta ale CVVT pewnie działa tak samo w Gamma.
Link do prezentacji
https://www.slideshare.net/slideshow/hyundai-theta-ii-gdi-engine-ppt/255880858

W załączeniu dwa pliki ze slajdami obrazującymi schemat działania CVVT.

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 397
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #199 dnia: 05 Listopad 2025, 10:47:03 »
Dual CVVT ma dopiero GAMMA II Czyli tak od 2012 w górę.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1823
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #200 dnia: 06 Listopad 2025, 16:39:16 »
Skoro wymieniasz katalizator to może da się zrobić zmianę oprogramowania  silnika na to by nie byłą tak uboga mieszanka. Reklamował się tak ten mechanik Rammen z Youtubee że coś tam zmieniają by nie wypalało katalizatora.
DO tego nie należy jeździć eco jazdą tylko trzymać wyższe obroty silnikowi to nie zaszkodzi.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #201 dnia: 06 Listopad 2025, 23:13:49 »
Auto jest u mnie od roku, ja przejechałem 11 tys. km. Katalizator sprawdziłem dopiero teraz, więc nie wiem, na ile wpływa na stan katalizatora miał poprzedni właściciel a na ile ja. Poza tym nie znam pierwotnej przyczyny uszkodzenia katalizatora. Czy to ogólnie zbyt wysoka temperatura spalin, czy dopalające się na katalizatorze resztki benzyny lub oleju.

RommieRen nie jest dla mnie przekonywujący.
Najpierw z filmiku na filmik zmieniał przyczynę problemu, poczynając od EGR, gdzie przy tym silniku nie widać żadnego zaworu i rury do EGR. Poza tym można zajrzeć do specyfikacji silnika.
Potem mówił o rozciągniętym łańcuchu rozrządu, następnie o hamowaniu silnikiem.

Dla mnie jedynym sensownym wyjaśnieniem zaciągania pyłu z uszkodzonego katalizatora jest wewnętrzny EGR realizowany na zmiennych fazach rozrządu.
Potwierdza to akcja serwisowa w USA dla Kia Soul 1.6 GDI

Odnośnie zmiany oprogramowania, to poszukam informacji jak to jest domyślnie skonfigurowane. W ciemno na pewno nie zdecyduję się na zmianę mapy.

Podepnę się do OBD i popatrzę w różnych warunkach pracy silnika na temperaturę spalin względem kalkulowanego obciążenia silnika, ilości obrotów, mieszanki paliwa i powietrza.
Przeanalizuję obecną mapę względem temperatury spalin :)

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 397
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #202 dnia: 07 Listopad 2025, 06:02:17 »
Hej, faktycznie dobrałeś się do map sterownika?

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #203 dnia: 07 Listopad 2025, 13:56:46 »
To był żart, bo ten zestaw parametrów, który chce zbadać to zdaje się mapa pracy silnika.

Generalnie planuję sprawdzić, w jakich warunkach normalnego użytkowania temperatura spalin uzyskuje wysokie wartości.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #204 dnia: 13 Listopad 2025, 09:21:43 »
Zrobiłem test z doraźnym kręceniem silnika na wyższe obroty podczas przyspieszania i odczytem temperatury katalizatora z OBD.
4 tys. obrotów - maksymalna temperatura katalizatora to 800 stopni
5 tys. obrotów - max temp kata to 918 stopni
Wyżej go nie kręciłem  :)
Wrócę do tematu, jak zbiorę więcej danych statystycznych z OBD.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 140
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #205 dnia: 13 Listopad 2025, 12:27:47 »
Tez chwilę sie bawiłem odczytam ostre przyspieszanie
Jazda z wyższymi obrotami niższymi itp
Miałem nawet nagrany ekran telefonu

Wynikało by na to ze we wszystkim potrzebny jest zdrowy rozsądek
Niskie obroty źle.
Ale ostra jazda też nie zabardzo




Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1823
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #206 dnia: 13 Listopad 2025, 18:30:14 »
To chyba coś jest duża ta temperatura. Przecież wypalanie dpf-a to mam niecałe 700 i mniej.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #207 dnia: Dzisiaj o 11:49:05 »
Przy normalnej jeżdzie czyli obroty do 3 tys, temp katalizatora 600 stopni.

Ten silnik ma max moment obrotowy 161 Nm przy 4800 obrotów, max moc 132 KM przy 6700 obrotów.
Przy 3 tys obrotów ma moment obrotowy 150 Nm.
Na szybkiej trasie przy prędkości 110-120 km/h jadę na 3 - 3,2 tys obrotów na 5 biegu, bo niżej to ma dla mnie za słaby moment obrotowy. Spala mi wtedy wg dystrybutora jakieś 7,8 litra/100 km.

Przy wyprzedzaniu albo włączaniu do ruchu na szybką trasę kręcę go do 4 tys, czasami do 5 tys obrotów.

Więc chyba taka uroda tego silnika, że nagrzewa mocno katalizator na wyższych obrotach.

Za tydzień zmieniam katalizator na wkład metalowy, który podobno jest bardziej odporny na temperaturę.
Wkład firmy RFC wg specyfikacji odporny na stałą temperature 950 stopni, chwilowo na 1100 stopni.

Zobaczymy jak będzie się sprawować.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #208 dnia: Dzisiaj o 12:17:04 »
Moje odczucia odnośnie słabego momentu obrotowego dotyczą Hyundai Tucson TL (model z 2015), a więc spora masa własna i wysoka buda czyli duża powierzchnia czołowa.
Piszemy na grupie i30, dla którego masa własna jest niższa i buda niska, czyli bardziej opływowa.
Drugi raz kupiłbym z silnikiem benzynowym 2.0 GDI, ale chyba nie było takiego w ofercie na rynku polskim.

W benzynach turbo np. 1.6 T-GDI nie podoba mi się charakterystyka momentu obrotowego. Jest zbyt szybki przeskok z bardzo małego momentu na wysoki.
Wcześniej długo jeździłem turbo dieslem 2.0 w innym aucie i tam było idealnie z przyrostem momentu i max momentem ok 300 Nm w okolicy 2200 obrotów.
Ale turbo diesel w common rail, z egr oraz z dpf (ewentualnie adblue) to inne zagadnienia eksploatacyjne  :)