Autor Wątek: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędz  (Przeczytany 20934 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Watcher

  • Gość
Witam wszystkich,

Jestem właśnie świeżo po zakupie Santa Fe 2.7 automat.
Teraz wymieniam wszystkie "płyny ustrojowe".
Przeglądałem to forum i ogólnie internet, raczej nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi czy/jak wymieniać olej w ASB w tym modelu.
Nadmieniam, że Santek ma 130. tys przebiegu (raczej  w tym przypadku realny, choć głowy bym nie dał) i z tego co było wiadomo poprzedniemu właścicielowi olej w skrzyni nigdy nie był wymieniany. Działanie skrzyni jest bez zarzutu, nie szarpie,
działa płynnie.

Na pewnych forach starszą, że wymiana oleju może uszkodzić skrzynię i pojawią się problemy i żeby nic nie robić, dopóki nie pojawią się jakieś objawy. A w ogóle pełna wymiana z filtrem i rozbieraniem skrzyni to proszenie się o kłopoty.
Ale na chłopski rozum tutaj olej też się zużywa.

Jeśli już to wydaje mi się, że sama wymiana oleju bez filtra (bez rozbierania ASB),
czyli zlanie starego i nalanie nowego - oczywiście jeśli olej jest dobrze dobrany - nie powinna nieść ze sobą jakiegoś ryzyka, a wręcz przeciwnie.

Moje pytanie jest następujące - czy wymieniać, jak już czy sam olej, czy z filtrem (rozbieranie skrzyni)?

Tak przy okazji jest jakiś polecany serwis skrzyń automatycznych w Łodzi i okolicach?

Co do wymiany oleju w tylnym moście i skrzyni rozdzielczej, chyba nie ma żadnego ryzyka i można to zrobić bez bólu. Co ile się robi taką wymianę w napędzie?


Dziękuję z góry za odpowiedź.

fliper_nx

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Marzec 2014, 11:52:35 »
Witaj, częściowo odpowiem na pytania.
W skrzyni automatycznej olej powinno się wymieniać średnio co 30 tyś km, czemu w Europie utarło się "nie wymienianie" tego nie wiem. Spójrz jak Amerykanie to robią i sam sobie odpowiedź na pytanie, druga strona medalu, że u nich oleje są o wiele tańsze.
Najlepiej rzecz jasna wymienić olej w skrzyni wraz z filtrem, sam myślę nad tym. Jak rozgryzę temat co i jak napiszę jeszcze.
Wymiana oleju w napędach jest bezproblemowa.

Ja swój samochód w chwili obecnej "zeruję", wszystkie płyny, rozrząd i to co w między czasie wyskoczy. Przynajmniej ma się większą pewność co do auta.

Pozdrawiam.

martinez98

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Marzec 2014, 12:22:23 »
30 tys. to za często - zalecam zajrzeć do instrukcji obsługi.
W dyfrach - bezproblemowa wymiana
W skrzyni można na 3 sposoby przynajmniej.
Albo statycznie - z korka spustowego - około 4,5l
Dynamicznie - przelewowo wypuszczać przez chłodnicę oleju skrzyni i zalewać przez miarkę - tak wymianie ulegnie jakieś 8,5-9l
Pełna z filtrem - filtr zwykle w tych skrzyniach wewnątrz czyli wchodzi w to demontaż skrzyni i też wymiana 8,5l oleju. Chyba, że ktoś ma model skrzyni z filtrem u góry (wygląda jak filtr oleju silnika - mała puszka).
Opis wyszedł mi nawet rosnąco wg kosztów. Ja robiłem dynamicznie na Valvoline SP III i jeżdżę już pół roku bez problemu po tym.

Watcher

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Marzec 2014, 12:45:55 »
Cytat: "martinez98"
30 tys. to za często - zalecam zajrzeć do instrukcji obsługi.


A co ile dokładnie?  - nie mam instrukcji.
Koleś z ASO coś tam mówił, że chyba co 90 tys, ale nie wyglądał na
kumatego.

To samo pytanie o dyfry.
W quattro jest chyba co 60 tys.

Cytat: "martinez98"

Ja robiłem dynamicznie na Valvoline SP III i jeżdżę już pół roku bez problemu po tym.


Czyli bez rozbierania skrzyni i wymiany filtra? W ogóle jest jakiś, powiedzmy, przebieg, przy którym trzeba by było wymienić ten filtr?

jaclwapl

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Marzec 2014, 13:09:40 »
Potwierdzam w Dyfrach wymiana prosta, łatwa i jak masz podnośnik lub kanał to przyjemna:) łącznie 2 litry:)
W dynamicznej wymianie lejesz do skrzyni górą aż będzie dołem leciał czysty płyn:)
Pełnej z filtrem u nas się nie robi bo nie ma dojścia do filtra... chyba że jesteś taki mistrzu, że zdemontujesz skrzynie:) Nasza skrzynia to F4A51 - znajdziesz pełno opisów. Do prawidłowej wymiany potrzebujesz wiedzieć ile płynu powinno być w skrzyni i jak sprawdzić poziom. generalnie sprawa prosta i można zaoszczędzić kilka złotych. Robiłem u zaprzyjaźnionego mechanika (dlatego wiem jak to wygląda) ale następną wymianę będę robił sam.
martinez98, Valvoline dobry:) całe stany na tym jeżdżą.
Watcher, zobacz wytłumaczone łopatologiczno-obrazowo :) przydałby się jeszcze taki filmik z wymiany płynu w mostach.

Watcher

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Marzec 2014, 14:20:40 »
Czyli reasumując Panowie, nie ma co się bać wymieniać olej w ASB.
Jeśli bez wymiany filtra to oczywiście lepiej jest wymienić dynamicznie niż statycznie. Tutaj tylko minusem jest cena oleju. Uspokoiliście mnie.

Przez te wszystkie wpisy na forach w dalszym ciągu bym się obawiał pełnej wymiany z filtrem i rozbieraniem skrzyni. A może też niesłusznie?

[ Dodano: 2014-03-04, 14:31 ]
Apropos tego filmu na youtube, jeden komentarz mnie zadziwił:

"I'm just going to add my .02 on this. My 05 just turned 300K mi and this was the first time the trans fluid had been changed."

Kurde, auto tego kolesia nie miało wymienianego oleju do przebiegu 300K mil.
Te skrzynie muszą być niesamowicie żywotne.

martinez98

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Marzec 2014, 14:38:14 »
Watcher: Instrukcja jest w necie i na forum w Download http://hyundaiklub.pl/forum/dload.php?action=category&id=16
Nie ma się czego bać, tylko trzeba myśleć, bo jak już zdejmiesz wąż z chłodniczki oleju i odpalisz... to nie ma stop. Jeden pilnuje i gasi jak trzeba, a drugi zalewa skrzynię. 8,5l wchodzi, ale ja miałem 9l i prawie wszystko poszło. Trzeba też dokładnie potem wyrównać poziom w skrzyni, żeby za dużo/za mało nie było. No i dla ścisłości... nie spuszcza się wtedy przez korek!

Jasne, że lepiej wymienić też filtr, ale wtedy koszt rośnie niebotycznie bo demontaż skrzyni.

Jaclwapl: stany owszem, myślisz na jakich forach znalazłem jak zrobić dynamiczną i jaki olej leją zamiast Castrola :)
Żeby nie było, aż tak oszczędny nie jestem, ale wydawać kasę na zapas to bezsens. Valvoline spełnia normy, jest sprawdzony za wielką wodą to czemu nie?

Watcher

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Marzec 2014, 15:39:56 »
Dzięki za linka do instrukcji.

kamil3239

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Marzec 2014, 22:10:57 »
panowie ja też się przymierzam do wymiany i znalazłem taki filmik. Ponoć to ta sama skrzynia co w santa proszę sobie zerknąć nie trzeba skrzyni demontować, wystarczy miske.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169

martinez98

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Marzec 2014, 13:35:24 »
Kamil to inna skrzynia.

kamil3239

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Marzec 2014, 20:03:30 »
ok macie racje   :oops:  ;-)

gizmo

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Marzec 2014, 14:32:05 »
Jeśli masz skrzynia Mitsubishi/Jatco F4A51 a innych chyba nie kładli to filtra nie wymienisz. Oleju nie zmienisz w całości bez demontażu skrzyni ale olej spuścisz z przewodu doprowadzającego olej do chłodnicy (patrz pod wentylatorem). W chłodnicy wody masz wbudowaną chłodnicę skrzyni biegów. Odpowiednik oleju dla seryjnego Castrola i w pełni z nim mieszalny to tani i dobry Repsol ATF Matic III.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Marzec 2014, 19:23:27 »
Czy nie chodzi raczej o ten olej Repsol ATF Matic Diafluid ?

felkner

  • Gość
[Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
« Odpowiedź #14 dnia: 17 Marzec 2014, 08:08:50 »