Autor Wątek: [Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF  (Przeczytany 121675 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline jacek2

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 550
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #30 dnia: 22 Luty 2012, 08:15:11 »
Nie pisać o antenkach tylko o dpf-ach................ :-/  :lol:  :mrgreen:

rafmielczar

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #31 dnia: 19 Lipiec 2012, 07:46:21 »
Witam
Mam praktycznie identyczny przypadek jak opisał zbyh.
Od 5 miesięcy jestem posiadaczem Tucsona 2,0 CRDI z filtrem DPF.
2 razy wszedł w tryb awaryjny,tzn, najpierw mruga, potem zapala się kontrolka check, brak mocy obroty silnika mogą max dojść do 3 tys (na postoju) - jazda 2600. Usterka sama przechodzi po 1-2 dniach. Na kompie wykazało EGR (został wyczyszczony-był brudny) i wykasowany błąd.
Ale po ostatnim wyjeździe zauważyłem, że rośnie poziom oleju (litr za dużo) - wymieniłem olej i filtr.
Gdzie szukać przyczyny że rośnie poziom oleju ?
Ktoś jest w posiadaniu instrukcji w języku polskim ?
Dzięki za pomoc.

zbyh

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #32 dnia: 19 Lipiec 2012, 08:49:01 »
Witam.Przedostawanie się oleju do miski olejowej ,tak jak opisałem wcześniej jest powodem niedokończonej, (przerwanej) procedury wypalania filtra DPF. Niestety nie wiemy w jakim stopniu jest zasyfiony nasz filtr, tz.jak był używany samochód wcześniej, jak i gdzie jeździł poprzedni właściciel. Efekty wypalania DPF, przez nas jak i w serwisie są niestety krótkotrwałe i nie wypalą filtra do czysta, dlatego w zależności od tego w jakim stopniu jest zanieczyszczony będzie wymuszał procedurę wypalania częściej lub rzadziej. Ja od ostatniej wymiany oleju, wymuszonej tak jak u Ciebie przez podwyższony stan, wyjeżdżam na autostradę jeden, dwa razy w miesiącu i trochę go przegonie, jak na razie pomaga i od tamtej pory jeden raz włączyła mi się procedura wypalania filtra. Najważniejsze jest żeby w trakcie wypalania nie gasić silnika i przerywać procedury, bo po którymś razie znowu będzie olej do wymiany. Zastanawiałem się jeszcze nad sposobem czyszczenia DPF-a w Tym zakładzie , niestety sam osobiście tam nie byłem i nie mogę powiedzieć jakie są efekty.

rafmielczar

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #33 dnia: 19 Lipiec 2012, 09:11:39 »
Czy Twoim zdaniem jeśli będzie prawidłowe wypalanie filtra DPF - nie ma prawa rosnąć poziom oleju ?
Auto nie kopci - więc raczej wtryski oki -- co może być jeszcze przyczyną że rośnie poziom oleju ? -- którędy może się dostać paliwo do oleju ?

klaudek35

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #34 dnia: 19 Lipiec 2012, 09:41:50 »
Przyczyną przybywania oleju może być rozszczelnienie pompy wysokiego ciśnienia.

rafmielczar

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #35 dnia: 19 Lipiec 2012, 14:03:50 »
Rozszczelnienie pompy wysokiego ciśnienia ?
Czyli co należy zrobić i jak to sprawdzić czy problemy są przez pompę ?  
 
Z góry dziękuję za podpowiedź.

Offline Zibi

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 369
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #36 dnia: 19 Lipiec 2012, 23:08:58 »
Cytat: "zbyh"
od tamtej pory jeden raz włączyła mi się procedura wypalania filtra. Najważniejsze jest żeby w trakcie wypalania nie gasić silnika i przerywać procedury


czy w trakcie wypalanie zapala się jakaś kontrolka?
skąd wiesz, że własnie trwa wypalanie?

zbyh

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #37 dnia: 20 Lipiec 2012, 06:08:53 »
Jeżeli ktoś wie o co chodzi to do się to wyczuć. Samochód przechodzi w tryb awaryjny tz. słabnie,robi się mułowaty. nie wkręca się na obroty pow 3000, niekiedy można wyczuć zapach spalenizny i powinna zacząć mrugać lampka check engine. Przynajmniej tak jest u mnie.

Offline Zibi

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 369
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #38 dnia: 20 Lipiec 2012, 07:07:03 »
w sprawnym aucie jedynie wzrasta spalanie, na pewno nie robi się mułowaty i nie mruga check. Mam już 4,6 kkm, więc kilka wypalań musiałem doświadczyć, ale nigdy mi auta nie muliło i nigdy check nie mrugał.

zbyh

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #39 dnia: 20 Lipiec 2012, 07:20:21 »
Przy tej ilości km powinieneś mieć DPF czyściutki ja łza, za wcześnie aby Ci się zawalił sadzą do tego stopnia żeby konieczne było wypalanie.

rafmielczar

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #40 dnia: 20 Lipiec 2012, 08:12:32 »
Potwierdzę to co mówi zibi - jeżeli wszystko idzie oki z wypalaniem to czuć jest przyspieszenie auta (chce wejść na wyższe obroty - wiec należy zdjąć kapkę nogę z gazu) - co do zużycia paliwa - nie obserwowałem.
A lampka chek jak już mruga lub świeci to znaczy że już jest coś nie tak - do takiego doszedłem wniosku.
Po ostatnich problemach obserwuję poziom oleju - póki co trzyma się w normie.
I ktoś chyba na forum napisał że te auta należy tak eksploatować aby generalnie w czasie jazdy obroty silnika nie były niższe jak 2000 obr/min - to chyba ma rację.
Coś za coś (będzie więcej palić) - a i tak pali jak smok 9-10 litrów.

Offline Zibi

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 369
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #41 dnia: 20 Lipiec 2012, 19:40:33 »
Cytat: "zbyh"
Przy tej ilości km powinieneś mieć DPF czyściutki ja łza, za wcześnie aby Ci się zawalił sadzą do tego stopnia żeby konieczne było wypalanie.


wypalanie DPF'a jest procesem cyklicznym, wykonywanym co kilkaset kilometrów (300-600km), tak więc na pewno kilka już miałem. Bo nie chodzi o to, aby go zapchać i wypalać, bo wtedy można doprowadzić od zapalenia się silnika, gdy nie będą miały ujścia spaliny. Tylko o to, aby zgromadzone cząstki stałe, były cyklicznie dopalane i jako nieszkodliwe wyrzucane do atmosfery. Cząstki stałe są rakotwórcze, po ich dopaleniu, takimi już nie są - tak to wygląda w teorii, praktyka może być troszkę inna :)

zbyh

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #42 dnia: 20 Lipiec 2012, 20:43:22 »
Oczywiście zgadzam się z Tobą. Chodziło mi o to że przy nowym samochodzie, nie ma takiej ilości nagromadzonej sadzy w DPF-e jak to ma miejsce w starszych autach gdzie cykl wypalania został przeprowadzony wielokrotnie więcej razy, nie zawsze z pozytywnym skutkiem.
A jeżeli chodzi o sposoby regeneracji filtra cząstek stałych stałych, to przytoczę trzy sposoby.

•   Regeneracja Pasywna
•   Regeneracja Aktywna
•    Regeneracja Wymuszona

"Najprostszym sposobem jest regeneracja pasywna, która zachodzi wtedy gdy spaliny osiągną temp. ok. 400 -500 Celcjusza, w której sadza  wchodzi w reakcje z materiałem filtra i zamienia się dwutlenek węgla.
Warunki do takiej  regeneracji zachodzą  tylko wtedy gdy samochód eksploatowany jest na wysokich obrotach  z dużymi obciążeniami, na stosunkowo długich odcinkach drogowych czyli np. na autostradach .
Niestety podczas normalnego użytkowania samochody najczęściej  poruszają się lub stoją w ruchu miejskim co powoduje, że warunki do regeneracji pasywnej nie występują i  ilość sadzy stale narasta ograniczając  działanie filtra i pogarszając prace samochodu.
Poziom nasycenia  najłatwiej określić mierząc opory przepływu spalin przez filtr.
Do tego celu służy tzw. czujnik różnicowy ciśnienia mierzący różnicę ciśnień pomiędzy wlotem, a wylotem z filtra .
Wartość ta jest stale kontrolowana przez sterownik silnika i po osiągnięciu wielkości progowej musi nastąpić regeneracja aktywna .
Procesem tym steruje komputer silnika w ten sposób aby  temperatura spalin osiągneła wartości  ponad 500 stopni  nawet jeżeli nie jedziemy po autostradzie .
W tym celu sterownik silnika /komputer / dokonuje wielu zmian w sterowaniu pracą silnika takich jak  np:
•  zwiększa wszystkie możliwe obciążenia elektryczne –np.włącza ogrzewanie tylnej     szyby,podgrzewanie lusterek zewnętrznych ,wentylator .
•  wyłącza układ recyrkulacji spalin EGR  
• opóźnia kąt wtrysku i dokonuje opóźniony  wtrysk dodatkowy .
•  zwiększa ciśnienie doładowania tak  aby kierowca nie odczuł zmniejszenia mocy
Regeneracja taka trwa od 5 do 10  minut .Jeżeli będzie to przebiegać podczas jazdy szosowej kierowca może jej nie zauważyć .
Zwykle taka regeneracji przeprowadzana jest co 200-600 km .
W przypadku kiedy samochód jest używany głównie w cyklu miejskim i nie ma możliwości osiągnięcia warunków do regeneracji aktywnej lub jest ona często przerywana przez wyłączenie silnika , następuje lawinowe ograniczenie przepływu filtra i na desce rozdzielczej zapala się  kontrolka DPF.
Należy wtedy stworzyć warunki do wykonania  regeneracji, czyli wyjechać  na autostradę i jechać ze stałą dużą prędkością przez ok. 30 min.
Jeżeli to nie pomoże to samochód przejdzie w tzw. tryb awaryjny, co będzie sygnalizowane przez kontrolkę Check Engine  i należy udać się do serwisu aby dokonać tzw. regeneracjj wymuszonej.
Ten typ regeneracji może wykonać tylko serwis  wymuszając ją za pomocą urządzenia diagnostycznego.
Regeneracje wymuszoną przeprowadza się w serwisie na unieruchomionym samochodzie na niepalnym podłożu .
Widok tego co się dzieje za rurą wydechową samochodu, w którym przeprowadza się taką regenerację zmusza do zastanowienia się nad sensem stosowania całego tego systemu .
Jeżeli filtr zapełni się do ok. 80%  to wtedy nawet regeneracja wymuszona nie  przywróci sprawności filtra i musi on zostać wymieniony   na nowy ".

rafmielczar

  • Gość
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #43 dnia: 20 Lipiec 2012, 22:14:11 »
Z całym szacunkiem do konstruktorów - ale generalnie więcej szkody niż pożytku jest dla środowiska z powodu tego typu rozwiązań - utylizacja oleju po dodatkowej wymianie ??? .... (częstsze wymiany oleju bo coś nie wyjdzie z wypalaniem DPF-u ... ???), wymiana filtra przy okazji ...??? etc.
Generalnie widzę więcej na minus, niż na plus.
Hyundai to nie np. AUDI i to muszę głośno powiedzieć - szału nima. :-) i nie będzie nigdy.

Offline Zibi

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 369
[Tucson] Filtr cząsteczek stałych DPF
« Odpowiedź #44 dnia: 20 Lipiec 2012, 22:42:11 »
tu nie chodzi o ekologię, lecz o zdrowie, cząstki stałe, które wchodzą w skład spalin silnika wysokoprężnego, to bardzo rakotwórcze cząsteczki, stąd konieczność ich dopalania. Nie występuje to w silnikach benzynowych. Problem z DPF występuje we wszystkich autach, czy to Hyundai lub KIA czy też Audi, VW czy Toyota. Pewien styl jazdy powoduje gromadzenie sadzy i zapchanie filtra, co w konsekwencji dla kierowcy oznacza uszczuplenie budżetu o około 10 tys zł.