Oczywiście zgadzam się z Tobą. Chodziło mi o to że przy nowym samochodzie, nie ma takiej ilości nagromadzonej sadzy w DPF-e jak to ma miejsce w starszych autach gdzie cykl wypalania został przeprowadzony wielokrotnie więcej razy, nie zawsze z pozytywnym skutkiem.
A jeżeli chodzi o sposoby regeneracji filtra cząstek stałych stałych, to przytoczę trzy sposoby.
•   Regeneracja Pasywna
•   Regeneracja Aktywna
•    Regeneracja Wymuszona
"Najprostszym sposobem jest regeneracja pasywna, która zachodzi wtedy gdy spaliny osiągną temp. ok. 400 -500 Celcjusza, w której sadza  wchodzi w reakcje z materiałem filtra i zamienia się dwutlenek węgla.
Warunki do takiej  regeneracji zachodzą  tylko wtedy gdy samochód eksploatowany jest na wysokich obrotach  z dużymi obciążeniami, na stosunkowo długich odcinkach drogowych czyli np. na autostradach .
Niestety podczas normalnego użytkowania samochody najczęściej  poruszają się lub stoją w ruchu miejskim co powoduje, że warunki do regeneracji pasywnej nie występują i  ilość sadzy stale narasta ograniczając  działanie filtra i pogarszając prace samochodu.
Poziom nasycenia  najłatwiej określić mierząc opory przepływu spalin przez filtr.
Do tego celu służy tzw. czujnik różnicowy ciśnienia mierzący różnicę ciśnień pomiędzy wlotem, a wylotem z filtra .
Wartość ta jest stale kontrolowana przez sterownik silnika i po osiągnięciu wielkości progowej musi nastąpić regeneracja aktywna .
Procesem tym steruje komputer silnika w ten sposób aby  temperatura spalin osiągneła wartości  ponad 500 stopni  nawet jeżeli nie jedziemy po autostradzie .
W tym celu sterownik silnika /komputer / dokonuje wielu zmian w sterowaniu pracą silnika takich jak  np:
•  zwiększa wszystkie możliwe obciążenia elektryczne –np.włącza ogrzewanie tylnej     szyby,podgrzewanie lusterek zewnętrznych ,wentylator .
•  wyłącza układ recyrkulacji spalin EGR  
• opóźnia kąt wtrysku i dokonuje opóźniony  wtrysk dodatkowy .
•  zwiększa ciśnienie doładowania tak  aby kierowca nie odczuł zmniejszenia mocy
Regeneracja taka trwa od 5 do 10  minut .Jeżeli będzie to przebiegać podczas jazdy szosowej kierowca może jej nie zauważyć .
Zwykle taka regeneracji przeprowadzana jest co 200-600 km .
W przypadku kiedy samochód jest używany głównie w cyklu miejskim i nie ma możliwości osiągnięcia warunków do regeneracji aktywnej lub jest ona często przerywana przez wyłączenie silnika , następuje lawinowe ograniczenie przepływu filtra i na desce rozdzielczej zapala się  kontrolka DPF.
Należy wtedy stworzyć warunki do wykonania  regeneracji, czyli wyjechać  na autostradę i jechać ze stałą dużą prędkością przez ok. 30 min.
Jeżeli to nie pomoże to samochód przejdzie w tzw. tryb awaryjny, co będzie sygnalizowane przez kontrolkę Check Engine  i należy udać się do serwisu aby dokonać tzw. regeneracjj wymuszonej.
Ten typ regeneracji może wykonać tylko serwis  wymuszając ją za pomocą urządzenia diagnostycznego.
Regeneracje wymuszoną przeprowadza się w serwisie na unieruchomionym samochodzie na niepalnym podłożu .
Widok tego co się dzieje za rurą wydechową samochodu, w którym przeprowadza się taką regenerację zmusza do zastanowienia się nad sensem stosowania całego tego systemu .
Jeżeli filtr zapełni się do ok. 80%  to wtedy nawet regeneracja wymuszona nie  przywróci sprawności filtra i musi on zostać wymieniony   na nowy ".