Oczywiście zgadzam się z Tobą. Chodziło mi o to że przy nowym samochodzie, nie ma takiej ilości nagromadzonej sadzy w DPF-e jak to ma miejsce w starszych autach gdzie cykl wypalania został przeprowadzony wielokrotnie więcej razy, nie zawsze z pozytywnym skutkiem.
A jeżeli chodzi o sposoby regeneracji filtra cząstek stałych stałych, to przytoczę trzy sposoby.
• Regeneracja Pasywna
• Regeneracja Aktywna
• Regeneracja Wymuszona
"Najprostszym sposobem jest regeneracja pasywna, która zachodzi wtedy gdy spaliny osiągną temp. ok. 400 -500 Celcjusza, w której sadza wchodzi w reakcje z materiałem filtra i zamienia się dwutlenek węgla.
Warunki do takiej regeneracji zachodzą tylko wtedy gdy samochód eksploatowany jest na wysokich obrotach z dużymi obciążeniami, na stosunkowo długich odcinkach drogowych czyli np. na autostradach .
Niestety podczas normalnego użytkowania samochody najczęściej poruszają się lub stoją w ruchu miejskim co powoduje, że warunki do regeneracji pasywnej nie występują i ilość sadzy stale narasta ograniczając działanie filtra i pogarszając prace samochodu.
Poziom nasycenia najłatwiej określić mierząc opory przepływu spalin przez filtr.
Do tego celu służy tzw. czujnik różnicowy ciśnienia mierzący różnicę ciśnień pomiędzy wlotem, a wylotem z filtra .
Wartość ta jest stale kontrolowana przez sterownik silnika i po osiągnięciu wielkości progowej musi nastąpić regeneracja aktywna .
Procesem tym steruje komputer silnika w ten sposób aby temperatura spalin osiągneła wartości ponad 500 stopni nawet jeżeli nie jedziemy po autostradzie .
W tym celu sterownik silnika /komputer / dokonuje wielu zmian w sterowaniu pracą silnika takich jak np:
• zwiększa wszystkie możliwe obciążenia elektryczne –np.włącza ogrzewanie tylnej szyby,podgrzewanie lusterek zewnętrznych ,wentylator .
• wyłącza układ recyrkulacji spalin EGR
• opóźnia kąt wtrysku i dokonuje opóźniony wtrysk dodatkowy .
• zwiększa ciśnienie doładowania tak aby kierowca nie odczuł zmniejszenia mocy
Regeneracja taka trwa od 5 do 10 minut .Jeżeli będzie to przebiegać podczas jazdy szosowej kierowca może jej nie zauważyć .
Zwykle taka regeneracji przeprowadzana jest co 200-600 km .
W przypadku kiedy samochód jest używany głównie w cyklu miejskim i nie ma możliwości osiągnięcia warunków do regeneracji aktywnej lub jest ona często przerywana przez wyłączenie silnika , następuje lawinowe ograniczenie przepływu filtra i na desce rozdzielczej zapala się kontrolka DPF.
Należy wtedy stworzyć warunki do wykonania regeneracji, czyli wyjechać na autostradę i jechać ze stałą dużą prędkością przez ok. 30 min.
Jeżeli to nie pomoże to samochód przejdzie w tzw. tryb awaryjny, co będzie sygnalizowane przez kontrolkę Check Engine i należy udać się do serwisu aby dokonać tzw. regeneracjj wymuszonej.
Ten typ regeneracji może wykonać tylko serwis wymuszając ją za pomocą urządzenia diagnostycznego.
Regeneracje wymuszoną przeprowadza się w serwisie na unieruchomionym samochodzie na niepalnym podłożu .
Widok tego co się dzieje za rurą wydechową samochodu, w którym przeprowadza się taką regenerację zmusza do zastanowienia się nad sensem stosowania całego tego systemu .
Jeżeli filtr zapełni się do ok. 80% to wtedy nawet regeneracja wymuszona nie przywróci sprawności filtra i musi on zostać wymieniony na nowy ".