Szanowni Koledzy,
kupiłem w 2012 roku 4 letniego (przebieg 86 tys km) Tucsona 2.0 CVVT z instalacją BRC Sequent 24 MY07 (Genius 1500 i wtryski pomarańczowe) założoną oryginalnie w salonie Hyundaia przy przebiegu 3000 km. Od razu zrobiłem regulację luzów zaworowych (poprzedni właściciel sobie zapomniał) i miałem luz na zaworze wylotowym cylindra nr 1.
Teraz auto ma 108 tys km przebiegu i od roku próbuję znaleźć przyczynę błędu P0133, który pojawia się podczas jazdy pozamiejskiej (ECU, żeby go zdiagnozować potrzebuje ok 100 sekund równej jazdy, dlatego w mieście ten błąd się nie pojawia).
Błąd oznacza "zbyt wolną odpowiedź pierwszej sondy lambda" co w dokumentacji serwisowej Hyundaia tłumaczą tak: w ciągu 100 cykli regulacji mieszanki częstotliwość zmian napięcia na sondzie jest mniejsza niż zadany próg (nie wiem ile wynosi próg, ale w tej samej dokumentacji piszą, że napięcie musi przejść z "bogatej" do "ubogiej" co najmniej 3 razy na 10 sekund, przy czym to chyba dotyczy biegu jałowego).
Nigdy nie pojawił się u mnie ŻADEN INNY BŁĄD.
Błąd pojawiał się początkowo tylko na LPG, ale potem zaczął nawet na benzynie.
Dlatego początkowo po sprawdzeniu wielu elementów (szczelność dolotu i wydechu czyli kolektora przed katalizatorem), sprawdzone komputerem diagnostycznym, że napięcie ładnie oscyluje, ale może nieco zbyt wolno.
Tak więc kupiłem zamiennik Boscha sondy lambda i po wymianie problem dalej występował, przy czym wtedy tylko na LPG. Wymieniłem świece, przewody wysokiego napięcia, przeczyściłem przepustnicę.
Po jakimś czasie błąd pojawił się też na benzynie. Dalsza diagnostyka wykluczyła lejący wtryskiwacz benzynowy, złe połączenia elektryczne między sondą a komputerem benzynowym, uszkodzone cewki zapłonowe, nieszczelności wydechu, przytkany katalizator, nieszczelności układu podciśnienia, uszkodzenie ECU, błędną pracę MAP sensora (przepływomierza nie mam) i czujnika temperatury powietrza zasysanego. Sprawdziłem system kontroli par paliwa EVAP. Sprawdziłem, że gaz nie jest podciągany z reduktora przez wężyk podciśnienia. Zmniejszyłem odstęp elektrod w świecach do 0.9 mm.
Dozbroiłem się w moduł OBD2 ELM z Bluetooth i program Torque PRO dla Androida.
Mogę podczas jazdy oglądać przebiegi napięcia sondy, a próbkowanie jest na tyle częste, żeby w miarę dokładnie widzieć to napięcie. I tu 2 zagadki:
A. Napięcia na benzynie i na LPG wyglądają podobnie, ale górna część (zbyt bogata) na LPG jest troszkę poszarpana a na benzynie gładka. Podejrzewam zabrudzone wtryski gazowe. Podmienię listwę na nową na próbę. Częstotliwość oscylacji na benzynie i gazie jest zbliżona tj. okres ok 2 sekundy na jałowym a przy obciążeniu ok 1 sekundy.
B. Przebieg napięcia sondy ma dziwne wypełnienie. Za długo pokazuje napięcie wysokie ok 0.75 V, a krócej niskie ok. 0.1 V. Na biegu jałowym różnice są małe (wypełnienie ok 60%) ale przy obciążeniu i przy wyższych obrotach to wygląda nawet na (90%). Auto też sporo gazu pali. Przy spokojnej jeździe po górkach (Beskid Wyspowy) ok 12,7 l /100 km, a w Krakowie w korkach średnich ok 16 l / 100 km.
Na próbę przezbroiłem złączkę sondy lambda i włożyłem z powrotem sondę oryginalną. Przebiegi napięcia takie same jak na zamienniku. Przy rozebranej wtyczce sondy podłączyłem oscyloskop. Obejrzałem przebiegi i co ciekawe, przy każdym opadającym zboczu napięcia sondy pojawia się krótka szpilka napięcia. Odłączyłem sondę od ECU i zarejestrowałem napięcie na zaciskach sondy od strony ECU. Okazuje się, że dokładnie co 1 s ECU podaje 4 V impuls napięcia, który trwa 5 ms. Nie wiem po co, może to diagnostyka obecności sondy lambda, a może nie?!?
Na wszelki wypadek odciąłem przy wtyczce centralki gazowej BRC przewód prowadzący do sondy lambda (choć prawdopodobnie nie był do niej przyłączony, bo centrala i tak nie korzysta z tego sygnału). Bez zmian.
Zrobiłem taki test: odłączyłem na noc akumulator i potem pojeździłam 200 km na samej benzynie. Błąd nie wystąpił ani razu!!! nawet na mojej trasie testowej, gdzie wcześniej zawsze się pojawiał (najpierw jako błąd oczekujący, po kilku powtórzeniach jako zapalony Check Engine). No więc przełączyłem go na LPG i jak wyjechałem za miasto na weekend to błąd się pojawił znowu. Co ciekawe jak jeździłem tydzień na samej benzynie to przebiegi napięcia sondy lambda wyglądały tak samo jak na LPG. A jednak na benzynie błędu nie łapał.
Dodam, że auto jeździ dobrze. Nie widzę różnicy między jazdą na benzynie i gazie. Jedynie w przypadku stromych podjazdów lepiej jeździ na benzynie.
Zacząłem szukać u siebie zaworu EGR w celu jego przeczyszczenia lub zaślepienia. Okazało się, że nie mam bo mój silnik ma CVVT czyli zmienne fazy rozrządu, które potrafią zrobić to samo co EGR. Słyszałem też, że silniki z CVVT (inna nazwa to VVTi jak w Toyocie) sprawiają problemy z gazem bo centralka nie umie sobie poradzić ze zmiennym ciśnieniem w kolektorze dolotowym i nie wie jak dawkować gaz.
Pytanie czy to prawda i czy komputer benzynowy ECU może zgłupieć do tego stopnia podczas jazdy na gazie, że będzie walił tym błędem?
Czy ktoś potrafi może wskazać rozwiązanie tego problemu?
Bednar
PS: Zagadka kolejna. Wszystkie autotesty diagnostyczne wykonywane przez ECU w trybie $06 dają wynik pozytywny oprócz poniższego, ale nie wiem co to za test. Nigdzie nie mogę znaleźć tych numerów:
MID:$2f TID:$e6
Max: 9 Min: 6 258
Test result value: 6 496
FAIL
PS2: A tu jest freeze frame z ostatniego zapalenia Check Engine na LPG.
Informacje o zamrożonych ramkach:
------------------
Fuel Status = 0 byte
Obciążenie silnika = 54,51 %
Temperatura płynu chłodzącego = 84 °C
Krótkoterminowa korekta czasu wtrysku paliwa - bank 1 = -2,344 %
długoterminowe korekty czasu wtrysku paliwa- Bank 1 = 0 %
Ciśnienie w kolektorze dolotowym = 51 kpa
Obroty silnika obr./min = 2 221 rpm
Prędkość (OBD) = 73 km/h
Kąt wyprzedzenia zapłonu = 35 °
Temperatura powietrza na wlocie = 30 °C
Położenie przepustnicy = 14,902 %
Czas od włączenia silnika = 1 587 s
Ciśnienie barometryczne (z pojazdu) = 96 kpa
Napięcie (moduł sterowania) = 13,866 V
Obciążęnie silnika (bezwzględne) = 66,667 %
Commanded Equivalence Ratio(lambda) = 1
Względna pozycja przepustnicy = 11,765 %
Temperatura otoczenia = 18 °C