Od jakiegoś czasu w moim samochodzie uległo awarii łożysko w tylnej piaście koła. Objawiało się to narastającym szumem wewnątrz samochodu z okolic tylnego nadkola. Łożysko wytrzymalo 104 tyś km. Z racji tego że wymiana samego łożyska jest problematyczna zakupić trzeba całą tylną piastę (stara obudowa piasty i tak się do niczego nie nadawała była cała skorodowana co najgorsze w miejscu styku bęben-piasta). Piasty dostępne są w dwóch wersjach z lub bez ABS, które różnią się jedynie pierścieniem od ABS. W moim przypadku potrzebowałem bez pierścienia ABS. Paradoksem jest że piasta z pierścieniem ABS jest tańsza (cena w IC 91 pln) niż bez (250 pln). Oryginalnie montowane są piasty firmy Kanaco z łożyskiem firmy IL JIN (firma ta też produkuje kompletne piasty). Można kupić piasty innych bardziej znanych marek (FAG, SKF) w cenach powyżej 350 pln, ale czy jest to uzasadnione ekonomicznie. Jakoś nie wierzę żeby te droższe wytrzymały przebieg większy niż 200 tyś. km.
Piasta z ABS Kanaco H20516 (52710-25100 lub 25101)


Piasta bez ABS Kanaco H20515 (52710-25000 lub 25001)

Po podważeniu wkrętakiem (stopniowo i powoli na całym obwodzie) pierścień ABS schodzi bez problemu i nie trzeba nic podgrzewać.

Wymiana nie trawa długo lecz jeśli do hamulców patrzyliśmy dłużej niż rok wcześniej to do zdjęcia bębna (przeszkadza próg na wewnętrznej powierzchni) będzie potrzebny spory ściągacz. Moment dokręcenia nakrętki (nowej nie ma w komplecie) piasty 180-220 Nm.
Po analizie stwierdziłem że zbyt szybkie zużycie (100 tyś km) łożyska piasty mogło być spowodowane brakiem pokrywki (52746-25000) nakrętki piasty co powoduje wnikanie wilgoci do wnętrza piasty.
Pierwsza część z napisem "Genuine Parts" zakupiona przeze mnie z całe 8 pln.

