Autor Wątek: [Santa Fe SM] Napęd  (Przeczytany 28373 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dawido1000

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« dnia: 26 Czerwiec 2012, 17:56:26 »
Witam wszystkich i proszę o pomoc.
Jestem nowym użytkownikiem Santa fe. Auto posiada napęd na 4 ( przynajmniej tak jest napisane z tyłu na klapie i sprawdziłem pod autem wał jest i most również). Ostatnio miałem ochotę pojechać do lasu pojeździć ścieżkami nagle w momencie wjechałem w bardziej miękki teren i auto mi już w tym miejscu zostało. Zakopałem się. Przy próbie wyjazdu okazało się, że koła przednie tracą przyczepność i się kręcą a tył nic stoi w miejscu żadnej reakcji. Niestety próba się nie powiodła i potrzebny był traktor. Pytanie moje jest takie w jaki sposób sprawdzić czy napę na cztery działa i czy przy utracie przyczepności z przodu koła tylne również powinny się kręcić i przenosić napęd? z góry dziękuję za pomoc. Dodam , że po wrzuceniu biegu na D wał się obraca.

stolek6

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Czerwiec 2012, 23:26:06 »
Nie przejmuj sie to naped oparty na sprzegle miedzy osiowym i jak to w osiach na mechanizmie roznicowym. Bez zadnych blokad  Czyli jak masz szosowe opony to za wiele nie wskurasz w terenie. Moze byc tak ze extremalnie bedzie ci krecilo tylko jedno kolo. Na pocieszenie dodam ze i tak mamy lepiej niz wiekszosc posiadaczy suv-ow bo u nas katy zejscia/natarcia i przeswit jest niezly. Jak lubisz teren to polecam zainwestowac w dobre oponki typu A/T. Wtedy nie tak latwo zerwac przyczepnosc i dluzej kreca wszystkie kola.
Oczywiscie to tylko teoria bo moze faktycznie cos jest nie tak u Ciebie. Mozesz miec zuzyte np sprzeglo miedzyosiowe. Nie czules smrodu spalonego sprzegla?
 Zeby sprawdzic czy 4x4 dziala najlepiej na luznym podlozu wychyl glowe i obserwuj tylne kolo gdy mocniej ruszysz.
P.S. ja swojego poprzedniego tez w blotku zakopalem :) A z obecnym to swiruje juz tylko na suchym :(

jaclwapl

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Czerwiec 2012, 08:13:58 »
A nie masz przypadkiem magicznego przycisku "lock"? W 2003/2004 zrobili lift i nie było już 100% stałego napędu na 4 koła. Może po prostu masz nowszą wersję i nie włączyłeś tyłu:) Jeżeli nie wiesz jaką wersję masz to zobacz na pas środkowego pasażera z tyłu. Jak wychodzi z sufitu to masz po lifcie a jak z siedzenia to masz przed.

Co do patrzenia na znaczek na klapie i inne elementy karoserii to lepiej się tym nie sugerować jak się nie zna na 100% historii samochodu. Szukając swojego widziałem już 2wd z klapą od 4wd oraz benzynę z maską od diesla :)

stolek6

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Czerwiec 2012, 09:54:33 »
Lift z przyciskiem byl od 2005 poza tym w sf nie ma opcji 2wd/4wd. Jest auto/4wd lock ( wg mnie kiepskie rozwiazanie. Lepiej sprawdza sie jak np. W daci duster 2wd/auto/4wd lock). Czyli nawet nie wciskajac przycisku lock przy utracie przyczepnosci przodu zalacza sie tyl. ( na sniegu przy normalnej jezdzie mozna sie zdziwic niestety niekorzystnie ) Teoretycznie bo praktycznie i tak pracuja sprzegla. NIE MA BLOKADY SZTYWNEJ. To nie terenowka.

Dawido1000

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Czerwiec 2012, 12:17:15 »
Mam auto przed liftem. Co do smrodu to był ale bardziej spalonej gumy z koła z przodu bo próbując wyjechać i wzmocnić podłoże podkładałem kawałki drzewa i opona się po nim ślizgała. Co do testu na luźnym podłożu. Przy ostrym ruszeniu koła przednie się kręcą i buksują a tył nic ( nie widać momentu utraty przyczepności) nie wiem czy to prawidłowe czy nie. Dodam , że przednie opony nie są A/T

 Mam jeszcze jeden problem nie zawsze objawiający się podczas jazdy po przejechaniu np 30-40 km zapala mi się kontrolka ABS . Po czym staję wyłączam auto i po ponownym ruszeniu gaśnie. Przy zakopaniu się w błocie również się zapaliła.

jaclwapl

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Czerwiec 2012, 14:49:05 »
Jak długo masz samochód? kupowałeś od rodzimego handlarza? od początku masz coś takiego z tym ABS'em?

felkner

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Czerwiec 2012, 14:50:49 »

Miłek25

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Czerwiec 2012, 14:55:45 »
Z tymi oponami się zgodzę. Ostatnio czytałem że różnice w wysokości bieżnika mogą mieć negatywny wpływ na cały układ napędowy.

felkner

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #8 dnia: 27 Czerwiec 2012, 15:06:10 »

ozzyhw

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #9 dnia: 27 Czerwiec 2012, 15:13:46 »
Cytat: "Dawido1000"
Mam jeszcze jeden problem nie zawsze objawiający się podczas jazdy po przejechaniu np 30-40 km zapala mi się kontrolka ABS . Po czym staję wyłączam auto i po ponownym ruszeniu gaśnie. Przy zakopaniu się w błocie również się zapaliła.

Najprawdopodobniej pęknięty pierścień ABS - jest nawet taki wątek na forum. Mam to samo i przymierzam się do wymiany (już jakieś 4 miesiące  :-D :-)  ) pierścień już kupiłem.

PS. Opony też mogą być zwłaszcza jak jest duża różnica zużycia lub są zdecydowanie inne - ABS może głupieć od tego - dostaje informacje o różnych prędkościach obrotowych.

stolek6

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Czerwiec 2012, 15:36:29 »
Rozne opony i wysokosc bieznika maja tylko wplyw na zuzycie sprzegla miedzyosiowego. W konsekwencji dlugiej jazdy na takim kpl. mozna je uszkodzic. Dotyczy to glownie aut ze stalym napedem 4x4. Poprostu podczas jazdy po np. asfalcie powstaja naprezenia miedzy osiami ze wzgledu na roznice przyczepnosci( inny bieznik ) badz roznice predkosci kol ( inne zuzycie bieznika , albo co absolutnie niedopuszczalne , inny rozmiar kol)

felkner

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #11 dnia: 27 Czerwiec 2012, 15:44:25 »

stolek6

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #12 dnia: 27 Czerwiec 2012, 15:56:14 »
Poprostu jak jest uszkodzone/zuzyte tyl nie kreci wcale albo kreci slabo ( czyli np na trawie nie zakreci a na piasku tak)  z wyczowalnym poslizgiem jak to przy zuzytym sprzegle, do tego moze smierdziec

felkner

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Czerwiec 2012, 16:03:29 »

stolek6

  • Gość
[Santa Fe SM] Napęd
« Odpowiedź #14 dnia: 27 Czerwiec 2012, 16:21:58 »
Kontrolka mryga tylko przy poslizgu w momencie zalaczania tcs (asr) i to jakby w temacie zuzycia sprzegla niewiele wnosi