Autor Wątek: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI  (Przeczytany 139616 razy)

0 użytkowników i 6 Gości przegląda ten wątek.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #225 dnia: 01 Grudzień 2025, 23:11:43 »
Misa olejowa jest tu uszczelniana płynnym uszczelniaczem. Nie ma tutaj dedykowanej uszczelki.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #226 dnia: 02 Grudzień 2025, 00:47:58 »
U mnie w obudowie starego, uszkodzonego katalizatora jest sporo sadzy w rurach kolektora wydechowego (przed katalizatorem) i w obudowie za katalizatorem.
Mam podejrzenie, że mieszanka jest zbyt bogata np. od błędnych sygnałów z sondy lambda (czujnik tlenu) przed katalizatorem albo od lejącego wtryskiwacza.
Będę sprawdzał na OBD odczyty z sondy lambda i korekty wtryskiwaczy, jeśli są dostępne.
Jeśli nie, to wtryskiwacze do demontażu i sprawdzenia.
Auto ma 77 tys. km przebiegu.

Tematy z wtryskiwaczami to miałem w dieslu common rail, ale przy 250 tys. km.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 146
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #227 dnia: 02 Grudzień 2025, 10:56:31 »
Czy macie jakiś sprawdziany prosmdukt.
Jeżeli chodzi o uszczelnienie miski.

Chciałbym ja przy wymianie zdemontować
Ciekawość mnie zżera co tam jest


Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1835
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #228 dnia: 02 Grudzień 2025, 15:17:11 »
Miski dają na klej. Uszczelki dawano pamiętam w maluchu i to teoretycznie miało być szczelne a i tak ciekło. Niestety tak jak 1.2Piyuretech trzeba zdjąć miskę i wyczyścić ten na dole szlam. Zrób zdjęcie  czy faktycznie coś tam pływało resztek katalizatora.

Offline daniello1234

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 146
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #229 dnia: 02 Grudzień 2025, 15:22:28 »
Napewno zrobię
Bardziej chodzi mi o jakiś właśnie sylikon klej coś co po demontażu nałożę. 
Coś sprawdzonego. 
Coś co co ewentualnie przy ponownym zdjęciu da się zrobić a nie zaspawa. Sie na men 😉

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1835
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #230 dnia: 02 Grudzień 2025, 15:33:08 »
Ludzie w Piuretechach robią pewnie to w każdym bo tam resztki paska zatykały smoka i aż sitko wyrywało. Są w sklepach odpowiednie kleje do misek.  Jednak dziwi mnie ta sadza. U mnie rozbierałem to z ciekawości dpfa sprawdziłem to wyglądał tak i nie było tak sadzy przed ani za nim.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #231 dnia: 02 Grudzień 2025, 16:05:43 »
Sadza u mnie w kolektorze i obudowie oraz pewnie w środku kata może być w ogóle niezwiązana z problemem katalizatora.
Od 2-3 miesięcy mam wrażenie, że mam większe spalanie. Głównie jazda miejska, więc różnicę 9 a 10 litrów/100 km trudno wychwycić.
W trasie pali tak jak zawsze.
Mam dużo krótkich przejazdów ze startem z zimnego silnika i sam tryb jazdy może powodować takie zjawisko.
Jak coś ustalę, to się podzielę.

Offline tomkar

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 3
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #232 dnia: 05 Grudzień 2025, 10:54:56 »
MichalAndrzej, jak sprawuje Ci się metalowy wkład katalizatora po regeneracji, silnik pracuje prawidłowo, nie zgłasza błędów?

Przymierzam się do zakupu Tucsona w 1.6 GDI + LPG, byłem na diagnostyce katalizatora i silnika i o ile katalizator jeszcze raczej jest cały to i tak będę chciał go wymienić dla świętego spokoju na wkład metalowy.

Przy sprawdzaniu cylindrów silnika, w jednym są takie jakby zacieki oleju. Mechanik stwierdził, że to nie są zatarcia z katalizatora tylko może puszczać olej na uszczelniaczu zaworowym, do tego gniazdo świecy tego cylindra jest trochę w oleju. Kompresja prawidłowa, oleju bierze niewiele.

Wrzucam poniżej zdjęcia z kamerki cylindra i katalizatora, sondy lambda i świec, jakość bardzo słaba ale innych nie mam. Kolor sondy podobno świadczy o ubogiej mieszance gazowej, zostanie to sprawdzone przez gazownika.

Proszę o opinię, czy te czarne smugi cylindra mogą być już jednak wytarciami czy niekoniecznie, może też już ktoś to przerabiał.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1835
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #233 dnia: 05 Grudzień 2025, 14:45:53 »
Co do tych śladów zobacz sobie ostatni filmik na youtube i tam podobnie było wytarte honowanie cylindra na lustro. Może to  co widać na zdjęciach nie są wytacia czy rysy ale jeśli jednak tak to kiepski zakup na kilkalat.  Nie wiem ale silnik GDi plus gaz to dla mnie od razu alarm się zaświeca. To nie jest silnik do gazu. Sonda białą jak śnieg a  świece końce jakby palił olej bo są czarne a powinny być ciemne.

Offline traker

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 87
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #234 dnia: 05 Grudzień 2025, 15:55:39 »
Czy w Hyundai Tucson rok produkcji 2025 silnik diesla 1.6 CRDi 136 KM taki sam jest problem z katalizatorem , pytam dla kolegi bo jest na. kupnie, ktoś coś ?  :o
188000 zł w. promocji wersja executive  to dużo kasy ...
« Ostatnia zmiana: 05 Grudzień 2025, 15:58:01 przez traker »

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1835
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #235 dnia: 05 Grudzień 2025, 16:05:37 »
To nie chodzi to rok 2015 bo wtedy cena nie taka straszna jak za taki rocznik ? A jeśli diesel to jest problem z dpf a to będzie kosztowana zabawa w hyundaiu. Jedyny sens to wycięcie i wprogramowanie.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #236 dnia: 05 Grudzień 2025, 18:02:51 »
MichalAndrzej, jak sprawuje Ci się metalowy wkład katalizatora po regeneracji, silnik pracuje prawidłowo, nie zgłasza błędów?
Odpowiadając wprost, silnik organoleptycznie pracuje prawidłowo, nie zgłasza błędów.
Odnośnie tych czarnych smug w cylindrach to się nie wypowiem, bo jestem hobbystą teoretykiem. Rozbierałem doraźnie tylko zewnętrzne elementy silnika diesla.
Zdjęcie powierzchni katalizator dość słabej jakości, powierzchnia wygląda na równą ale w środkowej części krawędzie otworów wydają się bardziej ostre czyli nadtopione.
Odnośnie samej instalacji gazowej w GDI to w bliskiej rodzinie osoba jeździ Hyundai Veloster 1.6 GDI w gazie. Najechane 200 tys. km i nadal jeździ bez problemu.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #237 dnia: 05 Grudzień 2025, 18:07:09 »
tomkar, dla lepszego odniesienia wrzucam jeszcze fotkę mojego starego wkładu. Na pierwszym planie uszkodzona część kata a dalej bez uszkodzeń.
To zdjęcie zrobione kamerką inspekcyjną za 100 zł podłaczaną do smartfona.
Światło i optyka kamerki wyolbrzymiają wadę. Dobrze to widać, jak taką kamerkę przystawi się do powierzchni minimalnie pofalowanej podłogowej płytki gresowej.

Offline MichalAndrzej

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #238 dnia: 05 Grudzień 2025, 18:15:20 »
Czy w Hyundai Tucson rok produkcji 2025 silnik diesla 1.6 CRDi 136 KM taki sam jest problem z katalizatorem , pytam dla kolegi bo jest na. kupnie, ktoś coś ?
CRDi nie ma zmiennych faz rozrządu i tego tzw. wewnętrznego egr na zmiennych fazach, posiada też turbo, które jest pomiędzy głowicą (wylotem spalin z cylindra przez zawory) a kolektorem wydechowym i dalej katalizatorem. Turbo kręci się tylko w jedną stronę, więc nie ma szans żeby zassało okruchy katalizatora z powrotem.
CRDi posiada klasyczny mechanizm egr zrealizowany przez dodatkowy obieg z zaworem egr.
Wszystkie diesle od ok 2007 roku posiadają filtr DPF a ogólnie diesle to też inne problemy (precyzyjne wtryskiwacze, pompa wtryskowa).

Offline traker

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 87
Odp: Wadliwy katalizator efek końcowy zatarty silnik GDI
« Odpowiedź #239 dnia: 05 Grudzień 2025, 18:49:32 »
Mój pierwszy hultaj i30 1.6 CRDi cw miał 90 KM bez dwumasy i filtra DPF rok produkcji 2009 , przed. liftem 11 lat miał jak pojechał do Hajnówki i dalej hula ma tera z233 tyś km nalotu , pozdrawiam ! 8)