Autor Wątek: Kompatybilność systemów multimedialnych.  (Przeczytany 48484 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline darnow6839

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 18
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #45 dnia: 30 Październik 2024, 23:32:26 »
Dodam swoje 3 grosze.
Jakiś czas temu robiłem taką podmianę, co prawda nie w i30 ale w Skodzie Octavii. Założyłem urządzenie 10" chyba z 2 lub 4 GB RAM - pasowało 1:1 wraz z ramkami, kostkami.

Generalnie było tak:
Radio - często ginie zasięg, szum w eterze. Raczej nie da się korzystać.
GPS - dłużej ustala pozycję, gubi pozycję. Dokupiłem inną antenę, bez zmian. W tych samych okolicznościach zwykły smartfon działa bez porównania lepiej. Korzystanie mało komfortowe.
Moje radio nie obsługiwało Bluetooth co było sporą wadą.
Z CAN wyświetlało mi różne informacje typu otwarte drzwi, po wrzuceniu wstecznego jak byłaby podłączona kamera to byłby obraz.
Przyciski mało precyzyjne, typowo chińskie, dotyk też mało precyzyjny (słabo działa na krawędziach wyświetlacza).
Jakość dźwięku do zaakceptowania, choć zauważalnie gorzej niż w fabrycznym audio (akurat w Octavii jest lepiej jak w i30).

Jedyną zaletą była możliwość odtwarzania MP3 z pendrive, czego nie było w fabrycznym audio Skody.

Teraz posiadam i30 z bieda radiem i po moich doświadczeniach na pewno nie zdecydowałbym się na taką wymianę w tym aucie.
Nawet w tym modelu dobrze działa radio, MP3, zestaw BT a nawigację mam w smartfonie.

« Ostatnia zmiana: 30 Październik 2024, 23:38:06 przez darnow6839 »

Offline Mazimaster

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #46 dnia: 14 Listopad 2024, 09:24:05 »
Wszystko ogarnięte. Problem jednego luźnego pina przy kostce. Teraz tylko została do zontowania kamera cofania ktora idzie z alli

Offline Watomi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #47 dnia: 17 Styczeń 2025, 18:18:27 »
Czytałem ten wątek dość uważnie. Ale nie do końca jestem pewien czy dobrze rozumiem. Wymiana radia z wersji podstawowej z małym wyświetlaczem na wersje bez nawigacji ale z androidem auto w Aucie poliftowym wygląda tak samo?
W podstawowej wersji radia są inne wtyczki niż w wersji z android auto , więc potrzebuje przejściówki ?
Czy ktoś zna kod radia z Android auto do auta poliftowego ?

Offline dar!usz

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 57
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #48 dnia: 17 Styczeń 2025, 19:33:49 »
W podstawowej wersji radia są inne wtyczki niż w wersji z android auto , więc potrzebuje przejściówki ?
Czy ktoś zna kod radia z Android auto do auta poliftowego ?

Tak, potrzebujesz przejściówki. Jak ją zrobić, jest opisane.

Ja nie miałem i nie potrzebowałem żadnego kodu radia z Android auto


Offline Watomi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #49 dnia: 17 Styczeń 2025, 19:47:54 »
Dziękuję za informację.
Wygląda na dość grubą robotę sam się nie podejmę tego😭.
 Z tym kodem radia to chodziłom mi o numer części radia z Android car.

Offline Watomi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #50 dnia: 18 Styczeń 2025, 11:21:13 »
Czy po liftingu zmieniły się tylko wiązki czy także kostki do radia?
Czy tylko bieda wersja ma inne kostki?
Czy jest jakiś model fabrycznego radia które bez przeróbki zamontuje w miejscu bieda wersji?

Offline dar!usz

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 57
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #51 dnia: 11 Luty 2025, 22:13:49 »
Czy tylko bieda wersja ma inne kostki?
Czy jest jakiś model fabrycznego radia które bez przeróbki zamontuje w miejscu bieda wersji?
Kostki są inne.
Z tego co mi wiadomo, nie ma radia które działało by beż przejściówki.

Offline traker

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #52 dnia: 12 Luty 2025, 12:39:16 »
W moim poprzednim Hyundaiu i30 PDE 2020 rok, bieda wersja przy wymianie bieda radia na zestaw multimedialny GMS 9977TQ NAVIX i z. montażem kamery cofania należało przerobić piny niektóre w przejściówce a sterowanie z kierownicy było wtedy 1:1. Sprzedałem wóz z. tym nowym radiem a nowy wlaściciel w pełni korzysta z android auto i apple car play bezprzewodowo.W nowym hultaju rocznik 2024 dali fajne radio z fabryczna nawigacją i bluelinkiem lecz android i apple car play jest. przewodowo , kupiłem carlinkitt i śmiga bez przewodowo ,wydatek raptem 160 zł.Pozdrawiam wszystkich forumowiczów  8)

Offline traker

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #53 dnia: 12 Luty 2025, 16:30:46 »
Tu  ponownie link co i jak z przejściówkami
https://i30ownersclub.com/index.php?topic=58627.0

Offline adamhash

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #54 dnia: 06 Maj 2025, 08:19:00 »
Witam,
Super artykuł. Właśnie dokonałem podmiany radia w moim hyundai i30 2021.
Zainstalowałem radio przedliftowe ze slotem sd. Model 96550-G4100PMP.
Jak ktoś chciałby zamontować to radio to jest możliwość wykorzystania istniejącego portu usb.
Ja tak zrobiłem bazując na schematach które dołączam. Podświetlenie portu również działa - należy podłączyć Ill+ i gnd.
Niestety połączenie po kablu mnie wkurza więc zamówiłem adapter z ali.

Pytanie bo nie wiem czy to normalne czy czasem źle podpiąłem podtrzymanie zasilania.
Radio ma najnowszy soft i wyskakuje mi komunikat na włączonym silniku:

"ostrzeżenie o rozładowaniu baterii korzystaj z systemu na włączonym silniku."

Offline haroeris

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 3
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #55 dnia: 18 Maj 2025, 20:37:12 »
Witam wszystkich.

Posiadam I30 z 2022 r. (po lifcie) z małym radiem. Po lekturze tutejszego forum, zagranicznych oraz facebooka, wziąłem się za wymianę radia. Wybór padł na wersję 8 calową w wersji po lifcie, dodatkowo miała zostać zainstalowana kamera cofania. Wszystko miało odbyć się na oryginalnych częściach, bez chińskiego radia i kamery itp.

Efekt: radio - działa, podświetlanie radia oraz gniazdo usb - działa, oryginalna kamera działa, linie skrętne działają.

Na początku rozwiejmy nie prawdziwe legendy :)

1. Nic nie trzeba kodować, tj. nie potrzeba żadnego urządzenia diagnostycznego, aby wszystko działało (wcześniej montowałem kamerę w Focusie mk3 z 2016 r. tam bez komputera nie podchodź).
2. Radio 8 cali oczywiście pasuje w miejsce audio compact - jest dłuższe, ale pasuje.
3. Wtyczki z radia 8 cali przedlift a polift nie różnią się niczym. Różnią się jedynie wtyczki z małego radia do 8 calowego.
4. Oryginalną kamerę da się podłączyć do polifta.
5. Ktoś tu pisze, że po wyłączeniu silnika i opuszczeniu pojazdu radio pozostaje przez 3 minuty jeszcze włączone i że tak ma być bo się wyłącza - no właśnie tak ma nie być!
Wiele osób skarży się na komunikat: "ostrzeżenie o rozładowaniu baterii korzystaj z systemu na włączonym silniku." to akurat jest powiązane z punktem 5. Ponadto w poście #30 Pan dar!usz załącza zdjęcie ze statusami połączenia. REAR faktycznie określa stan biegu wstecznego. OFF - wsteczny wyłączony, ON - wsteczny włączony. Jak mamy stan REAR: ON radio dostaje sygnał wstecznego, jak to mamy to jesteśmy w domu.

Aby wszystko to  podłączyć korzystamy z ogólnie dostępnych schematów. Ja akurat wykupiłem dostęp do serwera hyundai bo potrzebowałem dokładne schematy obu zestawów, kamery ponadto ładowarki indukcyjnej oraz lusterka wewnętrznego fotochrom.

INSTRUKCJA (WSZYSTKO ROBICIE NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ)

Zatem sekret tkwi w połączeniu CAN. A dokładnie w M-CAN. Musimy mieć podłączone M-CAN i wszystko zaczyna działać jak należy, tj. radio wyłącza się normalnie, po wyłączeniu silnika i wyjściu z samochodu gaśnie od razu nie po 3 minutach, w statusach połączenia mamy REAR: ON - jak wrzucimy wsteczny, a nawet informacje na liczniku o zmianie utworów muzycznych. Oczywiście radio już nie wyświetla komunikatu o możliwość rozładowania baterii (zresztą ten komunikat można wyłączyć w Engineer mode).
Kilka osób pisało, że ma podłączone M-CAN i nie działa. Zatem w mojej wersji i30 z 2022 r. (polift) 1.5 dpi z małym radiem (cztery przyciski, Audio System (Compact)) nie ma doprowadzonych przewodów M-CAN do oryginalnych wtyczek radia! Wystarczy je podłączyć w odpowiednim miejscu w radiu i działa. Na szczęście nie musimy daleko szukać kostki z M-CAN, gniazdo wspólne dla M-CAN oznaczone na schematach jako JM04 znajduje się za radiem po lewej stronie. W sumie za radiem będą tam trzy takie punkty. Nas interesuje ten po lewej, bliżej licznika, wchodzą do niej przewody koloru pomarańczowego oraz zielonego.

Jak już mamy podłączone prawidłowo radio to możemy "na krótko" podłączyć oryginalną kamerę aby sprawdzić czy działa. Schematy podłączenia kamery do radia również są ogólnie dostępne. Jak działa (na obecnym etapie bez skrętnych linii) to bierzemy się za demontaż wnętrza. Oryginalnie w samochodzie nie ma żadnych przewodów do kamery! Ja poszedłem w oryginalne umiejscowienie wiązek. Zatem od radia ciągniemy przewody do wtyczki MF11 - znajduje się pod rączką do otwierania maski. Jeżeli dojdziemy do tego miejsca to rozbieramy lewą stronę samochodu. Tutaj należy podkreślić że posiadam wersję hatchback co jest istotne przy montażu już samej kamery, dodatkowo kombi ma inne oznaczenia wtyczek (chyba). Zdejmujemy wewnętrzne nakładki progowe (każdy nazywa to inaczej, chodzi oto: 85870-G4000TRY) z przodu i z tyłu, demontujemy siedzisko kanapy oraz lewą część oparcia. Demontujemy całą lewą stronę bagażnika, tj. parapet, obudowę małego okna, lewy boczek bagażnika oraz jego przednią plastikową część (bez demontażu oparcia nie zdejmiesz tego). Dodatkowo demontujemy dwie spinki licząc od lewej strony listwy przytrzymującą podsufitkę. Zdejmujemy całą tapicerkę z klapy bagażnika. Jak to wszystko zdejmiemy widzimy nasze miejsca gdzie się musimy wpiąć. Zatem od wtyczki MF11 ciągniemy 4 przewody do wtyczki FR21 znajduje się obok małego okienka tuż obok podsufitki. Tam wpinamy wiązkę od radia. Następnie przygotowujemy wiązkę klapy. Od kamery idzie 6 przewodów które ciągniemy po lewej stronie klapy przez lewą przelotkę i podsufitkę do wtyczki FR21. Na tym etapie możemy sprawdzić czy kamera działa (jeszcze bez linii skrętnych). Aby linie skrętne działały musimy podłączyć dwa pozostałe przewody które idą od kamery. Są to przewody jakby nie inaczej CAN, a dokładnie C-CAN. Tak, to jest inny CAN niż M-CAN. Wtyczka zbiorcza dla C-CAN oznaczona jest jako JF02 i znajduje się na nadkolu tylnym w części pasażerskiej za oparciem i tapicerką. Jest ona wkomponowana w wiązkę - więc musimy odwinąć fragment izolacji wiązki. Po podłączeniu tych dwóch przewodów linie skrętne działają! Jeżeli wszystko działa i nic nie połamaliśmy to składamy wnętrze do kupy poza klapą.
Kolejny raz podkreślam, że posiadam wersję hatchback która nigdy nie miała kamery!!! Dlaczego to jest istotne? Ano dlatego, że hatchback w wersji bez kamery nie ma otworu w klapie na nią! Wersja z kamerą oczywiście ma ten otwór. Zatem aby było jak w oryginale należy wyciąć otwór w klapie nie okrągły tylko jakby prostokątny (coś jak dwa połączone prostokąty - jeden większy drugi mniejszy) aby tylna cześć kamery przeszła. Obecnie przymierzam się do wycięcia otworu. Po wycięciu otworu montujemy nową podstawkę pod znaczek z otworem na kamerę i składamy klapę.

Po tym zabiegu mamy kamerę jak w oryginale!

Swoją modyfikację (poza ww. otworem w klapie) dokonałem w połowie kwietnia 2025 r. i po testach, stwierdzam, że wszystko działa jak należy. Kamera siedzi obecnie we wnęce klapy i czeka aż zrobię otwór :) Co nastąpi zapewne niebawem :)

Co jest potrzebne poza radiem i kamerą:
przejściówki - linki były podawane na forum, kupiłem i ogólnie nie polecam. Ja swoją zbudowałem z wykorzystaniem oryginalnej drugiej wiązki deski rozdzielczej kupionej na portalu aukcyjnym). Z chińskiej przejściówki wykorzystałem gniazdo dla wtyczek które już miałem w samochodzie. Ponadto z kupionej wiązki przydadzą się przewody z pinami, chodź by po to aby podłączyć M-CAN oraz spróbować dobrać piny do pozostałych wtyczek. Piny dobrałem również z wiązek które posiadam z poprzednich samochodów gdzie robiłem modyfikacje.
W hatchbacku jest inna wtyczka kamery niż w kombi. Kupiłem taką:
https://pl.aliexpress.com/item/1005008082342266.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.127.2d5b1c24yBklrA&gatewayAdapt=glo2pol
która pasuje idealnie.
Jeżeli kupujecie kamerę osobno bez podstawki znaczka to zapewne będziecie potrzebować śrubek którymi ją przykręcicie - numer 12496 04107K - cena w serwisie 2,69 zł/szt - potrzeba dwóch sztuk.
W przypadku gdy podkładka pod znaczek w której jest montowana kamera jest w innym kolorze niż Wasz samochód to do malowania zdejmujecie znaczek, jest przykręcony od tyłu oraz jest przyklejony. Taśmę klejąca pod znaczek najlepiej kupić w serwisie - numer: 87374 G3000 - kosztuje 31,68 zł/szt. - potrzebujemy jednej.
Na wszelki wypadek dobrze zaopatrzyć się w spinki: 85859 3S500 - koszt w ASO 4,78 zł/szt. Mi strzeliła jedna :/ oraz 82315 2W000 koszt w ASO, masakra - 15,52 zł/szt. - praktycznie takie same kupiłem w PL na portalu aukcyjnym ok. 15 zł/10 szt.!

To tyle, mam nadzieję, że rozwiałem wszystkim wszelkie wątpliwości czy da się zamontować oryginalną kamerę w polifcie, bo to co czytam w polskim internecie i angielskim lekko mnie przeraża.
Nie proście mnie o zamieszczenie schematów, ze względu na prawa autorskie nie zrobię tego. To co potrzeba każdy znajdzie w ogólnym internecie. Ponadto każdy może sobie wykupić dostęp do bazy Hyundaia za 15 euro za dzień - to i jest naprawdę mało. Inne marki też posiadają podobne dostępy i też chcą ok. 15 euro ale za 1 godzinę!

Z innych ciekawostek powiem, że jak podłączycie oryginalną ładowarkę bezprzewodową i jej B-CAN to bez żadnego kodowania zyskujecie w menu licznika możliwość włączenia/wyłączenia jej, a na radiu w prawym górnym rogu pojawia się, jak ładujecie telefon, ikona ładowania. Bajer, ale fajny :)


Pozdrawiam :)






Offline traker

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #56 dnia: 19 Maj 2025, 10:58:20 »
Chylę czoła przed takim profesjonalnym opisem i montażem , w moim poprzednim hyundaiu i30 1.4 mpi 100 KM 2020 przed liftem nie dało się takiego radia zamontować dlatego dostał GMS 9979 TQ a kamera bardzo dobrze spasowana została w tym samym miejscu co w oryginale , byłem zadowolony z bezprzewodowego Android Auto i Apple Car Play nie dało się tylko tych linii skrętnych odpalić , nowy właściciel w pełni korzysta z tego sprzętu i cieszy się bardzo dobrą rozdzielczością ekranu 10,8 cala.

Offline dar!usz

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 57
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #57 dnia: 19 Maj 2025, 18:21:51 »
Posiadam I30 z 2022 r. (po lifcie) z małym radiem. Po lekturze tutejszego forum, zagranicznych oraz facebooka, wziąłem się za wymianę radia....
Wielkie WOW. Wiele rzeczy mi się poukładało w głowie. Problem z późnym wyłączaniem się radia pochodzi z braku podłączenia do M-CAN. Masz może zdjęcia gniazda do którego się wpiąłeś po M-CAN? To gniazdo po lewej stronie  radia. Czy także  po tym CANie idzie informacja o wstecznym?

Jak widzę sama wymiana jest wielkim przedsięwzięciem i dość kosztownym. Wiązki, i rozbiórka.
Czy masz jakiekolwiek zdjęcia?
« Ostatnia zmiana: 19 Maj 2025, 18:35:25 przez dar!usz »

Offline haroeris

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 3
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #58 dnia: 19 Maj 2025, 21:13:57 »
Dzięki za miłe słowa :)
Jak dobrze załączam zdjęcia to powinno widać 5 zdjęć. Na dwóch zdjęciach widać (z bliska i z oddali) wtyczkę od M-CAN (zielony i pomarańczowy przewód). Jest po lewej stronie za radiem w głębi przyczepiona do plastikowej obudowy wiązki. Można ją wyjąć i koniecznie podważyć do góry szare zabezpieczenie i wsunąć przewody. Na zdjęciu widać metalowy stelaż pod radio, powinien to być dobry punkt orientacyjny.

Do M-CAN podłączone jest IGPM, E-call (jak jest), licznik, radio - tak wynika ze schematów. Czy po M-CAN idzie sygnał wstecznego? - tutaj nie wypowiem się, bo nie mam wystarczających danych.
Na pewno jak mamy podłączone M-CAN w radiu to radio dostaje sygnał że wsteczny jest włączony (kolejne załączone zdjęcie).

Dodatkowo załączam zdjęcie pracującej kamery gdzie linie są skręcone, obraz z kamery ciemny bo siedzi w środku klapy :)

Koszty... wszystko zależy jak kupisz sprzęt. Radio kupiłem za niecałe 700 zł, kamera 200 zł (nowa), podkładka pod znaczek ok. 80 zł plus elementy z poprzedniej wiadomości. Wiązkę konsoli kupiłem z i30 z przedlifta (chyba rocznik 2018) za ok 200 zł. W kupionej wiązce wyciąłem przewody od radia oraz idące do gniazda USB (tj. ill, detect oraz masę), samą wtyczkę odciąłem bo w polifcie jest inna plus sam kabel usb. Wtyczkę od gniazda usb (polift) miałem w zestawie z ładowarką. Wystarczyło polutować według schematów i musi działać:) Czasu nie liczę:)
« Ostatnia zmiana: 19 Maj 2025, 21:20:44 przez haroeris »

Offline Łukasz H

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 3
Odp: Kompatybilność systemów multimedialnych.
« Odpowiedź #59 dnia: 20 Maj 2025, 21:37:49 »
Witam,
Naczytałem się na wielu forach na temat wymiany radia na oryginalne z android auto.. w pierwszej kolejności trafiłem na forum kolegów ze Słowacji.. posiadam i30 z 2018r w wersji fastback z podstawowym radiem, bez dotykowego wyświetlacza i z 6 przyciskami u dołu..
Pierwsze radio, które kupiłem było 8 calowe z 2021r (po lifcie) o oznaczeniu 4210RET.. podłączyłem je do auta zgodnie ze schematami podanymi na forum słowackim.. w efekcie podświetlenie radia działało, android auto działało nawet bezprzewodowo, sterowanie z kierownicy o rozmowy telefoniczne również.. problemem jednak było to, że po otwarciu drzwi radio się nie wyłączało oraz wyskakiwała informacja o rozładowywaniu akumulatora.. oczywiście wrzucenia biegu wstecznego też radio nie widziało.. niestety w moim przypadku przewody mcan były podpięte do wtyczek radia już fabrycznie, piny przewodów mcan z radia 5 calowego i 8 calowego znajdują się w tym samym miejscu.. z resztą połączenie can musiało być nawiązane z radiem gdyż na wyświetlaczu między zegarami miałem informacje np. o włączeniu android auto czy odtwarzanej muzyce..
Problemu nie przeskoczyłem.. Więc zakupiłem radio przed liftowe o oznaczeniu 4000PMP.. tutaj android auto już tylko po kablu, ale działa (oczywiście z kablem usb i gniazdem usb z aliexpres).. o dziwo po otwarciu drzwi to radio faktycznie się wyłącza.. Nadal niestety wyskakuje jednak informacja o rozładowywaniu akumulatora, radio nie widzi, że auto ma odpalony silnik.. Wstecznego też nie widzi choć przewody mcan są połączone.. w tym radiu nawet w module inżynieryjnym nie mogę wyłączyć tego powiadomienia, opcja do wyłączenia jest ale radio jakby tego nie zapamiętuje..
Przyznam szczerze, że na prawdę nie wiem gdzie i czy w ogóle popełniłem gdzieś błąd i czuję już bezsilność.. jeśli ktoś jest w stanie coś podpowiedzieć to będę wdzięczny..