Witam wszystkich.
Posiadam I30 z 2022 r. (po lifcie) z małym radiem. Po lekturze tutejszego forum, zagranicznych oraz facebooka, wziąłem się za wymianę radia. Wybór padł na wersję 8 calową w wersji po lifcie, dodatkowo miała zostać zainstalowana kamera cofania. Wszystko miało odbyć się na oryginalnych częściach, bez chińskiego radia i kamery itp.
Efekt: radio - działa, podświetlanie radia oraz gniazdo usb - działa, oryginalna kamera działa, linie skrętne działają.
Na początku rozwiejmy nie prawdziwe legendy

1. Nic nie trzeba kodować, tj. nie potrzeba żadnego urządzenia diagnostycznego, aby wszystko działało (wcześniej montowałem kamerę w Focusie mk3 z 2016 r. tam bez komputera nie podchodź).
2. Radio 8 cali oczywiście pasuje w miejsce audio compact - jest dłuższe, ale pasuje.
3. Wtyczki z radia 8 cali przedlift a polift nie różnią się niczym. Różnią się jedynie wtyczki z małego radia do 8 calowego.
4. Oryginalną kamerę da się podłączyć do polifta.
5. Ktoś tu pisze, że po wyłączeniu silnika i opuszczeniu pojazdu radio pozostaje przez 3 minuty jeszcze włączone i że tak ma być bo się wyłącza - no właśnie tak ma nie być!
Wiele osób skarży się na komunikat: "ostrzeżenie o rozładowaniu baterii korzystaj z systemu na włączonym silniku." to akurat jest powiązane z punktem 5. Ponadto w poście #30 Pan dar!usz załącza zdjęcie ze statusami połączenia. REAR faktycznie określa stan biegu wstecznego. OFF - wsteczny wyłączony, ON - wsteczny włączony. Jak mamy stan REAR: ON radio dostaje sygnał wstecznego, jak to mamy to jesteśmy w domu.
Aby wszystko to podłączyć korzystamy z ogólnie dostępnych schematów. Ja akurat wykupiłem dostęp do serwera hyundai bo potrzebowałem dokładne schematy obu zestawów, kamery ponadto ładowarki indukcyjnej oraz lusterka wewnętrznego fotochrom.
INSTRUKCJA (WSZYSTKO ROBICIE NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ)
Zatem sekret tkwi w połączeniu CAN. A dokładnie w M-CAN. Musimy mieć podłączone M-CAN i wszystko zaczyna działać jak należy, tj. radio wyłącza się normalnie, po wyłączeniu silnika i wyjściu z samochodu gaśnie od razu nie po 3 minutach, w statusach połączenia mamy REAR: ON - jak wrzucimy wsteczny, a nawet informacje na liczniku o zmianie utworów muzycznych. Oczywiście radio już nie wyświetla komunikatu o możliwość rozładowania baterii (zresztą ten komunikat można wyłączyć w Engineer mode).
Kilka osób pisało, że ma podłączone M-CAN i nie działa. Zatem w mojej wersji i30 z 2022 r. (polift) 1.5 dpi z małym radiem (cztery przyciski, Audio System (Compact)) nie ma doprowadzonych przewodów M-CAN do oryginalnych wtyczek radia! Wystarczy je podłączyć w odpowiednim miejscu w radiu i działa. Na szczęście nie musimy daleko szukać kostki z M-CAN, gniazdo wspólne dla M-CAN oznaczone na schematach jako JM04 znajduje się za radiem po lewej stronie. W sumie za radiem będą tam trzy takie punkty. Nas interesuje ten po lewej, bliżej licznika, wchodzą do niej przewody koloru pomarańczowego oraz zielonego.
Jak już mamy podłączone prawidłowo radio to możemy "na krótko" podłączyć oryginalną kamerę aby sprawdzić czy działa. Schematy podłączenia kamery do radia również są ogólnie dostępne. Jak działa (na obecnym etapie bez skrętnych linii) to bierzemy się za demontaż wnętrza. Oryginalnie w samochodzie nie ma żadnych przewodów do kamery! Ja poszedłem w oryginalne umiejscowienie wiązek. Zatem od radia ciągniemy przewody do wtyczki MF11 - znajduje się pod rączką do otwierania maski. Jeżeli dojdziemy do tego miejsca to rozbieramy lewą stronę samochodu. Tutaj należy podkreślić że posiadam wersję hatchback co jest istotne przy montażu już samej kamery, dodatkowo kombi ma inne oznaczenia wtyczek (chyba). Zdejmujemy wewnętrzne nakładki progowe (każdy nazywa to inaczej, chodzi oto: 85870-G4000TRY) z przodu i z tyłu, demontujemy siedzisko kanapy oraz lewą część oparcia. Demontujemy całą lewą stronę bagażnika, tj. parapet, obudowę małego okna, lewy boczek bagażnika oraz jego przednią plastikową część (bez demontażu oparcia nie zdejmiesz tego). Dodatkowo demontujemy dwie spinki licząc od lewej strony listwy przytrzymującą podsufitkę. Zdejmujemy całą tapicerkę z klapy bagażnika. Jak to wszystko zdejmiemy widzimy nasze miejsca gdzie się musimy wpiąć. Zatem od wtyczki MF11 ciągniemy 4 przewody do wtyczki FR21 znajduje się obok małego okienka tuż obok podsufitki. Tam wpinamy wiązkę od radia. Następnie przygotowujemy wiązkę klapy. Od kamery idzie 6 przewodów które ciągniemy po lewej stronie klapy przez lewą przelotkę i podsufitkę do wtyczki FR21. Na tym etapie możemy sprawdzić czy kamera działa (jeszcze bez linii skrętnych). Aby linie skrętne działały musimy podłączyć dwa pozostałe przewody które idą od kamery. Są to przewody jakby nie inaczej CAN, a dokładnie C-CAN. Tak, to jest inny CAN niż M-CAN. Wtyczka zbiorcza dla C-CAN oznaczona jest jako JF02 i znajduje się na nadkolu tylnym w części pasażerskiej za oparciem i tapicerką. Jest ona wkomponowana w wiązkę - więc musimy odwinąć fragment izolacji wiązki. Po podłączeniu tych dwóch przewodów linie skrętne działają! Jeżeli wszystko działa i nic nie połamaliśmy to składamy wnętrze do kupy poza klapą.
Kolejny raz podkreślam, że posiadam wersję hatchback która nigdy nie miała kamery!!! Dlaczego to jest istotne? Ano dlatego, że hatchback w wersji bez kamery nie ma otworu w klapie na nią! Wersja z kamerą oczywiście ma ten otwór. Zatem aby było jak w oryginale należy wyciąć otwór w klapie nie okrągły tylko jakby prostokątny (coś jak dwa połączone prostokąty - jeden większy drugi mniejszy) aby tylna cześć kamery przeszła. Obecnie przymierzam się do wycięcia otworu. Po wycięciu otworu montujemy nową podstawkę pod znaczek z otworem na kamerę i składamy klapę.
Po tym zabiegu mamy kamerę jak w oryginale!
Swoją modyfikację (poza ww. otworem w klapie) dokonałem w połowie kwietnia 2025 r. i po testach, stwierdzam, że wszystko działa jak należy. Kamera siedzi obecnie we wnęce klapy i czeka aż zrobię otwór

Co nastąpi zapewne niebawem
Co jest potrzebne poza radiem i kamerą:
przejściówki - linki były podawane na forum, kupiłem i ogólnie nie polecam. Ja swoją zbudowałem z wykorzystaniem oryginalnej drugiej wiązki deski rozdzielczej kupionej na portalu aukcyjnym). Z chińskiej przejściówki wykorzystałem gniazdo dla wtyczek które już miałem w samochodzie. Ponadto z kupionej wiązki przydadzą się przewody z pinami, chodź by po to aby podłączyć M-CAN oraz spróbować dobrać piny do pozostałych wtyczek. Piny dobrałem również z wiązek które posiadam z poprzednich samochodów gdzie robiłem modyfikacje.
W hatchbacku jest inna wtyczka kamery niż w kombi. Kupiłem taką:
https://pl.aliexpress.com/item/1005008082342266.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.127.2d5b1c24yBklrA&gatewayAdapt=glo2polktóra pasuje idealnie.
Jeżeli kupujecie kamerę osobno bez podstawki znaczka to zapewne będziecie potrzebować śrubek którymi ją przykręcicie - numer 12496 04107K - cena w serwisie 2,69 zł/szt - potrzeba dwóch sztuk.
W przypadku gdy podkładka pod znaczek w której jest montowana kamera jest w innym kolorze niż Wasz samochód to do malowania zdejmujecie znaczek, jest przykręcony od tyłu oraz jest przyklejony. Taśmę klejąca pod znaczek najlepiej kupić w serwisie - numer: 87374 G3000 - kosztuje 31,68 zł/szt. - potrzebujemy jednej.
Na wszelki wypadek dobrze zaopatrzyć się w spinki: 85859 3S500 - koszt w ASO 4,78 zł/szt. Mi strzeliła jedna :/ oraz 82315 2W000 koszt w ASO, masakra - 15,52 zł/szt. - praktycznie takie same kupiłem w PL na portalu aukcyjnym ok. 15 zł/10 szt.!
To tyle, mam nadzieję, że rozwiałem wszystkim wszelkie wątpliwości czy da się zamontować oryginalną kamerę w polifcie, bo to co czytam w polskim internecie i angielskim lekko mnie przeraża.
Nie proście mnie o zamieszczenie schematów, ze względu na prawa autorskie nie zrobię tego. To co potrzeba każdy znajdzie w ogólnym internecie. Ponadto każdy może sobie wykupić dostęp do bazy Hyundaia za 15 euro za dzień - to i jest naprawdę mało. Inne marki też posiadają podobne dostępy i też chcą ok. 15 euro ale za 1 godzinę!
Z innych ciekawostek powiem, że jak podłączycie oryginalną ładowarkę bezprzewodową i jej B-CAN to bez żadnego kodowania zyskujecie w menu licznika możliwość włączenia/wyłączenia jej, a na radiu w prawym górnym rogu pojawia się, jak ładujecie telefon, ikona ładowania. Bajer, ale fajny

Pozdrawiam
