Doberek, dodam 3 grosze do swojego wątku
Jeżeli ktoś się zastanawia czy da się zmienić radio 5" (przed lift, czarno-białe, z przyciskami od 1 do 5 pod ekranem) na wersję 8" + dołożyć kamerkę nieoryginalną to tak, da się. Ja użyłem 8" radia przed liftowego, natomiast powinno się dać też na 8" radiu poliftowym (tylko przejściówka będzie troche inna). O tym że się da pisał użytkownik Marinekmi, ja tylko dokładam instrukcję bo wszystko robiłem sam. Koszt całej zabawy to około 1500 PLN.
Dodatkowo potwierdzam pojawiającą się w tym wątku, że mając radio w wersji audio compact (radio czarno-białe w modelu poliftowym) po jego zamianie na radio 8" (niezależnie czy przed liftowe czy poliftowe) nie dacie rady podpiąć kamerki cofania (ze względu na to że wiązka w modelach poliftowych jest trochę inna i radio nie dostaje informacji o wrzuceniu biegu wstecznego). Patrząc na schematy wydaje mnie się że dałoby radę podpiąć radio 5" (bez przycisków, dotykowe) i do niego podpiąć kamerkę cofania ze względu na to, że to radio w inny sposób odbiera sygnał o wrzuceniu biegu wstecznego (jest na to osobny pin - "camera detect").
Instrukcja (robicie na własną odpowiedzialność):
Co potrzebujecie:
- radio 8" bez navi 96160-G4000 (przed lift), 96160-G4210 (po lift). Ważna uwaga, w wersji przed lift nie zrobicie bezprzewodowego android auto. Radio ma stary soft i z tego co wiem nie da się łatwo przeprowadzić aktualizacji i/lub radio nie ma odpowiednich komponentów by obsłużyć bezprzewodowego androida auto. Dlatego ważny jest montaż nowego gniazda usb. Dodatkowo z każdym modelu radia z navi można przeprowadzić aktualizacje i teoretycznie uruchomić bezprzewodowego androida auto. Modele radia z wersji N też powinny pasować.
- przejściówka - może być ta
spm=a2g0o.order_list.order_list_main.17.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol]https://pl.aliexpress.com/item/1005003221579601.html?url]spm=a2g0o.order_list.order_list_main.17.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol lub ta
https://pl.aliexpress.com/item/4000341578279.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.35.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol Ta pierwsza ma ta przewagę że ma złącze rca (chinch) żeńskie więc oszczędzi wam to lutowania przy przyłączaniu kamerki, ale przychodzi ze wszystkimi pinami włożonymi wiec będziecie te piny wypinali (łatwiej jest wpinać) więc trochę to wam zajmie, ta druga za to nie ma złącza chinch, ale przychodzi z pinami wypiętymi (łatwiej zrobić przejściówkę, ale potrzebne jest lutowanie kabla od kamery)
- kamerka -
musi działać w trybie CVBS a nie AHD, ja polecam tą bo nie trzeba nic przewiercać, podmieniacie tylko jedną lampkę rejestracji (majfrend piszę że tylko do i30 GD, natomiast wymiary tej lampki są takie samej w i30 PD)
https://pl.aliexpress.com/item/1005006621189672.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol- zestaw do wypinania pinów, linka do przeciągania kabli (konieczne jeżeli kupujecie kamerkę powyżej), zestaw do ściągania tapicerki. Ja brałem ten i polecam -
https://pl.aliexpress.com/item/1005005117021512.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.41.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol- nowe usb -
https://pl.aliexpress.com/item/1005005826250906.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.11.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol- fakra -
https://pl.aliexpress.com/item/1005005993314680.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.29.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol- kabelek usb -
https://pl.aliexpress.com/item/32906009318.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.23.21ff1c24cs2KjA&gatewayAdapt=glo2pol- złączka typu T (bo jestem leniem)
https://www.speckable.pl/pl/product/87022,szybkozlaczka-odgalezna-typu-t-motoryzacyjna-12v-24v-max-10a-na-przewody-0-5-1-0mm2-amio-blister-5szt- około 3-4 metry przewodu 0,5mm2 (najlepiej zespolony czarno-czerwony)
- najlepiej mieć multimetr żeby w razie problemów móc zdiagnozować co jest nie tak
2. Dla wersji 8" przed lift postępujecie zgodnie z tą instrukcją od kolegów ze Słowacji (
https://hyundaiklub.sk/viewtopic.php?f=35&t=114). Po przepięciu wszystkich kabelków zgodnie z instrukcją zobaczycie, że brakuje wam następujących pinów:
- M15A 6
- M15A 7
- M15A 20
- M15A 21
- M15A 33
Pin 6 i 20 służy do zasilania radia (w oryginalnym rozwiązaniu to radio daje napięcie kamerce). Ja nie podłączyłem ale na upartego można spróbować podłączyć do zasilania kamerki, u mnie nie chciało zadziałać pewnie dlatego że radio daje koło 5-6V a kamerka od majfrenda potrzebuje 12V.
Pin 33 to uziemienie dla warstwy oplotu kabla przeciw zagłuszeniom obrazu (przynajmniej ja tak rozumiem schematy) - niepodłączamy
Pin 6 i 20 to sygnał wideo z kamerki - to chcemy podłączyć do kabla idącego od kamerki (6 czerwony, 20 czarny). W zależności od wariantu przejściówki albo macie RCA (chinch) i wpinacie albo musicie zlutować.
3. Cały proces montażu od A do Z + kamerka to jakieś 5-6 godzin, robię wszystko powoli i dokładnie, polecam wszystkie prace wykonać 1 dnia. Moim zdaniem lepiej też robić demontaż tapicerki i nie montować jej z powrotem dopóki nie upewnicie się że wszystko działa (tak żeby nie trzeba było demontować ją kilka razy co zmniejszy ryzyko rozwalenia klipsów).
4. Zabawę zaczynamy od
ODŁĄCZENIA AKUMLATORA, sciągnięcia tapicerki i podpiecia radia. Postępujemy zgodnie z instrukcją z forum kolegów ze słowacji. Po podmiance radia (na razie nie musimy podpinać nowego usb i kamerki) podpinamy akumulator, wrzucamy 2 pozycję na kluczyku i sprawdzamy czy:
- radio się odpala, dźwięk działa itp.
- wbijając bieg wsteczny pojawia się czarny ekran. Tutaj bardzo ważny jest pin M15-B 33 IGPM jeżeli nie masz czarnego obrazu po wrzuceniu wstecznego upewnij się, że dobrze go podłączyłeś! Uwaga na zagranicznych forach pojawiały się schematy dla radia 8" gdzie IGPM powinien zostać podłączony pod M15-B 32. Natomiast ciężko mi powiedzieć których modeli to dotyczy. Najlepiej sprawdzić oba piny jak nie będzie działać.
Jeżeli tak to gratuluję, jest bardzo duża szansa że u Ciebie wszystko zadziała. Jeżeli dotarłeś do tego etapu, sprawdziłeś pin M15-B 33 i dalej nie widzisz czarnego obrazu to raczej musisz się pogodzić z tym że kamerka cofania u Ciebie nie zadziała. Rozważ kupienie chińskiego radia jeżeli Ci na tym zależy.
5. Odłączacie akumlator ponownie i teraz czas na zabawę w podmianę usb (najgorsza cześć procesu). Tutaj macie zdjęcia jak zdjąć klapę od drążka zmiany biegów
https://i30ownersclub.com/index.php?topic=58627.0 (prawie na samym dole tej strony są zdjęcia). Na 2 stronie zalinkowanego forum jest pokazane miejsce które należy podważyć żeby wyciągnąć stare usb i założyć nowe. Róbcie to delikatnie, z wyczuciem. Ja polecam podważać od przodu a nie od tyłu.
5. Po przełożeniu usb odpalacie radio ponownie, sprawdzacie czy działa android auto po kablu, jeżeli tak to odłączamy akumulator i lecimy dalej
6. Przeciągacie kabel od kamery do tyłu. Moja propozycja to wyjść kablem od radia do drzwi pasażera i potem pod uszczelką drzwi, następnie wokół słupka B potem pod uszczelką od drzwi pasażera z tyłu do słupka C i jesteście w bagażniku.
Dalsza część zależna od montażu kamerki, ja mając kamerkę wylistowaną powyżej zrobiłem tak:7. Kabel wideo (z punktu 6) przepuszczam pod tapicerką i uszczelką bagażnika pod prawy tylny reflektor
8. Do świateł cofania umieszczonych w prawej części klapy bagażnika podpinam szybkozłączki (niebieski kabel daje napięcie, czarny to masa). Biorę dodatkowy kabel zespolony o którym pisałem, zaciskam kombinerkami drugą część złączek i podpinam niebieski do czerwonego i czarny do czarnego. Następnie przepuszczam kabel od klapy bagażnika do podsufitki bagażnika i potem pod uszczelką bagażnika do prawego tylnego reflektora.
7. Kabel zespolony łącze na szybkozłączki (lub lutuję) z kablem zasilania od kamerki tak żebym na końcu miał wtyk DC który pójdzie do kamerki.
8. Ściągam lampkę pod rejestracją, wykręcam żarówkę
9. Ściągam prawy tylny reflektor, wykręcam żarówki
10. Po ściągnięciu reflektora zauważycie małą szparę między blachami, jak poświecicie tam latarką to z dziury po wymontowanej lampce tablicy rejestracyjnej zobaczycie światło. Tą drogą należy przeciągnąć obydwa kable (wideo + zasilanie). Raczej nie da się tego zrobić bez linki do przeciągania kabli.
11. Po przeciągnięciu kabli podpinam kamerkę, podłączam akumulator i sprawdzam czy mam widok z kamery cofania. Zwróćcie uwagę że kamerki od przyjaciół z chin często mają takie odchodzące kabelki (pętelki) przecięcie lub połączenie tych kabelków zmienia sposób działania kamerki (linie parkowania, obrócenie obrazu, przejście z AHD na CVBS). Upewnijcie się że macie odcięte odpowiednie kabelki. Za każdym razem jak przetniecie lub połączycie kabelek to musicie zmienić bieg na jałowy i z powrotem na wsteczny żeby zobaczyć co się zmieniło (kamerka sprawdza które kabelki są podłączone tylko w momencie jej startu).
12. Po teście odłączam akumulator i montuje wszystko na swoje miejsce.
Niestety nie zrobiłem zdjęć podczas całego procesu więc mam nadziej że ten opis wystarczy, w razie problemów postaram się dorobić trochę zdjęć żeby pomóc.