Autor Wątek: [Getz] Problemy z ładowaniem  (Przeczytany 3402 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Problemy z ładowaniem
« dnia: 05 Lipiec 2023, 16:36:36 »
Mam problemy z ładowaniem aku. Napięcie ładowania bez obciążenia mierzone na aku wynosi ok 14,22V. Gdy włączę odbiorniki (światła, dmuchawa) napięcie spada do 13,4 - 13,5V na akumulatorze, ale na wyjściu z alternatora jest około 14V. Od alternatora do (no właśnie do czego?) idzie przewód prądowy o przekroju ok 4-5mm. Do akumulatora dochodzi przewód o średnicy ok 8-10mm. Jak to jest połączone? Czy przewód prądowy z alternatora idzie na rozrusznik, a następnie na akumulator? Może ktoś mi powiedzieć, jaki jest tam właściwie obwód elektryczny. A co by się stało, gdybym połączył wyjście z alternatora grubym przewodem bezpośrednio z akumulatorem (czyli dołożyć przewód)? Dziękuję za już udzielone odpowiedzi piejarowi. Dodam tylko, że alternator jest nowy, a Panowie, którzy go zakładali twierdzą, że wszystko jest OK. Jednak troszkę martwi mnie ten spadek napięcia.
« Ostatnia zmiana: 05 Lipiec 2023, 16:42:37 przez Robi »

piejar

  • Gość
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Lipiec 2023, 22:27:30 »
To jest stary getz i szczerze nie sądzę żeby był jakiś bezpiecznik między alternatorem a akumulatorem. Najgrubszy przewód zawsze idzie do rozrusznika bo tam może być prąd grubo ponad 100 A. Na szybko wdze że alternatory tam są 90 albo 120A. Nie ma prawa być 1V spadku między alternatoraem a Aku. Proponuję precyzyjnie zmierzyć napięcie tzn jeden przewód na masę a drugi, raz na śrubę (trzpień) wychodzący z alternatora a potem pomiar już na zacisku (oczku) bata który idzie do Aku. Może ten spadek jest na samym styku.  No a jeżeli na bacie przy alternatorze jest 14,5 a na klemie aku jest 13,5 to trzeba szukać złego stykiu. Jeżeli bat z alternatora jest gorący to gdzieś jest grzałka/zły styk który musisz znaleźć. Inny sposób to rano, kiedy wszystko zimne , zapalić silniki i ręką sondować od której strony się grzeje, gdzie jest źródło

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1451
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Lipiec 2023, 23:11:11 »
Popatrz na przewód masujący silnik bo może nie łączy idealnie. Ja w starym tico też dałem dodatkowy przewód od alternatora do aku bo tam był właśnie cieniutki i raczej nie najlepszej jakości przewód fabryczny. Zmierz właśnie napięcie na stykach alternatora a potem na aku.  U mnie też teraz gorzej ładuje alternator ale chyba z racji zużytych szczotek a i benzyna ma mniejszy 90A. Jednak jeżdżę na światłach dziennych więc mnie to nie przeszkadza.
A co do alternatora za używane gdzieś handlarze wołają  jak za zboże. Gdzie nowsze podobne tylko na szerszy pasek od I30 chodzą nawet po 40zł.

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Lipiec 2023, 05:55:37 »
Dziękuję za odpowiedzi.
I tak:
napięcie z alternatora 14,2 bez obciążenia, 14,06 z obciążeniem (światła, dmuchawa, ogrzewanie tylnej szyby)
napięcia na aku 14,03 bez obciążenia, 13,3 z obciążeniem, jak wyżej (mierzone na przewodzie, a nie klemie).
Mam podejrzenie co do złącza przy alternatorze, bo mam wrażenie, że przewód jest załamany, ale niestety, aby to dobrze zobaczyć muszę podnieść samochód i wejść po niego.
Przesyłam załącznik, jeżeli źle coś narysowałem, to proszę o poprawienie mnie.

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Lipiec 2023, 06:05:22 »
I tu moje jeszcze jedno pytanie - czy można pociągnąć przewód gruby (dodatkowo, pozostawiając tamte przewody) bezpośrednie z alternatora do aku (pod klemę)?

piejar

  • Gość
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Lipiec 2023, 08:59:23 »
Świetnie wykonany eksperyment i jak dla mnie wszystko jasne :-).
Odkręcić styk na alternatorze, wyczyścić podkręcać. Jeżeli grzanie występuje tam gdzie zaznaczyłeś to właśnie tam jest grzałka czyli rezystancja na której tracisz napięcie. P=U*I=I^2 * R. Moc wydzielana jest proporcjonalna do kwadratu prądu a ponieważ akumulator masz niedoładowany to powoduje duże obciążenie. Tak więc nie tylko zwyczajne odbiorniki ciągną prąd ale akumulator swoje dokłada.
Ja nie eokladalbym żadnych przewodów bo problem jest w styku i po jego usunięciu wszystko powinno grać 
« Ostatnia zmiana: 06 Lipiec 2023, 09:01:47 przez piejar »

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Lipiec 2023, 06:40:12 »
Wracam po krótkiej przerwie. Zastosowałem rady piejara. Odkręciłem końcówkę z przewodem przy alternatorze, wyczyściłem ją papierkiem ściernym do gołej blachy, zamontowałem. Poprawa o 10%. Ale... Przewód przy końcówce (oczku) był lekko załamany. Odciołem kawałek poza miejscem załamania (w miejscu załamania przewód był jakby popalony, ale nie przerwany - stwierdzenia po usunięciu w tym miejscu izolacji). I zaczeły się schody. Od góry bardzo trudno zacisnąć nową końcówkę z powodu braku miejsca. Po 7 minutach udało się to jakoś zacisnąć. I tu muszę poprawić swoje poprzednie wpisy. Przewód prądowy ma średnicę 8mmTeraz napięcie z alternatora to 14,28V, napięcie na aku bez obciążenia 14,28V, napięcie na aku po włączeniu odbiorników (światła + dmuchawa do 3) to 14,09V, ale po włączeniu dmuchawy na 4 spada do 13,7V. Jednak chyba takie wartości są już do przyjęcia. Chyba, że jeszcze jakieś sugestie? Dziękuję za dotychczasową pomoc.
« Ostatnia zmiana: 08 Lipiec 2023, 06:42:02 przez Robi »

piejar

  • Gość
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Lipiec 2023, 07:44:16 »
 Rozumiem że sam zacisk alternatora też przeczysciles? A grzanie przewodu nadal jest?

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Lipiec 2023, 08:03:57 »
Tak, zacisk też przecyściłem na ile się tam dostałem. Alternator jest nowy. Grzania nie ma, tz. przewód się lekuchno nagrzewa, ale to może z ciepła od silnika. Dzisiaj trochę dalej jadę, to sprawdzę po 10 km.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1451
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Lipiec 2023, 14:02:59 »
Dziś u siebie zmierzyłem. Na alternatorze mam 14,1 a na akumulatorze ok 13,7. Wiec na przewodzie jest spadek i nie pomogło czyszczenie. Trzeba dać drugi przewód bezpośrednio i będzie lepsze ładowanie. Widocznie słaby jest fabryczny bo i końcówka przy alternatorze nie nawet jest miedziana.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1451
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Lipiec 2023, 15:39:49 »
I właśnie naprawiłem. Dałem przewód dodatkowy od klemy akumulatora puszony po wiązce idącej dołem na zderzaku do alternatora. Teraz mam to samo 14,1v i nie ma spadku napięcia. Prosta i nawet szybka naprawa.

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #11 dnia: 08 Lipiec 2023, 19:21:28 »
Hm. Może taka uroda tych instalacji. A tak z ciekawości, to jaką średnicę tego dodatkowego przewodu dałeś?

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #12 dnia: 08 Lipiec 2023, 19:28:14 »
A spadek był bez czy z obciążeniem? I jak dałeś ten dodatkowy przewód, to jakie masz napięcie mierzone np. w zapalniczce? Bo może wzrosło napięcie na oku, a w pozostałej instalacji jest i tak obniżone? Daj znać dla potomnych :) .

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1451
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #13 dnia: 08 Lipiec 2023, 21:28:02 »
Zmierzyłem na wolnych obrotach i było 13,7  na aku a 14,1 alternator. W kabinie mam podłączony voltomierz pod zasilanie i też pokazywało po naprawie 14,1v a przed 13.7-13,8. Jak pisałem dałem przewód od klemy do alternatora. Dałem go  po przegrodzie przedniej. i wystarczyło pewnie mniej niż 1,5m kabla. 
Sam mam światła dzienne więc nawet przy słabszym ładowaniu nie było problemu. Jedynie raził mnie owy pomiar voltomierza w  kabinie podczas jazdy na światłach było już nawet 13,5v. Ale myślałem, ze to wina szczotek alternatora a dopiero ten post dał mi wskazówkę by popatrzeć na ten przewód od ładowania,

Offline Robi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Odp: Problemy z ładowaniem
« Odpowiedź #14 dnia: 08 Lipiec 2023, 21:37:40 »
A średnica przewodu? Nie grzeje się?