Autor Wątek: [Getz] [Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1  (Przeczytany 9700 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

grzesiek402

  • Gość
Witam, Dziś podłączyłem auto pod Elm327 (Scanmaster) i zwróciłem uwagę na 2 sprawy.
1) Temp. silnika -15 stopni przy ok. +12 na zewnątrz to trochę mało. Czy poza dłuższym okresem ssania oraz zwiększonym spalaniem może to jeszcze na coś wpływać?

2) To co mnie bardziej zastanawia. Jak kiedyś pisałem tutaj przy minimalnym wciśnięciu gazu silnik wchodzi na obroty 2-2,5 tysiąca/minutę. Tak więc na rozgrzanym silniku od 850 do ok. 2500 obr/min nie ma regulacji. Zerknijcie na % otwarcia czujnika położenia przepustnicy na załączonym zdjęciu. Przy lepszym depnięciu (do 6000obr/min) pokazywało max. 20% otwarcia.
Na wolnych obrotach silnik chodzi równo.

Czy czujnik ewidentnie do wymiany czy też można go jakoś adoptować czy coś podobnego?
« Ostatnia zmiana: 20 Czerwiec 2020, 19:57:37 przez Brt »

Offline servicemen

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 57
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Marzec 2016, 20:14:32 »
W moim Getzie 1.3 przy sprawdzaniu ELM327 Bluetooth i jakiejś aplikacji na tablecie, nie pokazywał wcale temperatury, natomiast maksymalne wychylenie przepustnicy było w granicach 80-kilku procent. To mogą być przekłamania aplikacji ScanMaster. Zobacz co zobaczy program jak odepniesz czujnik temperatury, natomiast sama przepustnica na znanym portalu aukcyjnym kosztuje naprawdę niewiele, można kupić podpiąć na krótko i sprawdzić wskazania.

grzesiek402

  • Gość
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Marzec 2016, 22:30:04 »
A gdzie szukać tego czujnika?

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Marzec 2016, 22:50:29 »

grzesiek402

  • Gość
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #4 dnia: 30 Marzec 2016, 08:13:00 »
Nie napisałem dokładnie - chodziło mi o to gdzie szukać czujnika temperatury silnika.

Ten od przepustnicy znalazłem - przy odłączeniu obroty po odpaleniu auta skaczą od razu na 3000 a później powoli zaczynają spadać. Nie mam niestety chwilowo miernika żeby sprawdzić rezystancję.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Marzec 2016, 19:26:27 »

grzesiek402

  • Gość
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Marzec 2016, 21:28:22 »
Serdeczne dzięki kosmos. Jutro sprawdzę jeszcze na innym programie i zobaczę co pokaże po odłączeniu czujnika temperatury. A czy to z tym czujnikiem jest połączona wskazówka temperatury na desce rozdzielczej? Bo tam wydaje mi się, że jest ok - dosyć szybko dochodzi do połowy.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Marzec 2016, 22:03:17 »

grzesiek402

  • Gość
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #8 dnia: 30 Marzec 2016, 22:42:52 »
Jesteś wielki:)

[ Dodano: 2016-03-31, 18:12 ]
Pomiary wykonane:
czujnik temperatury: na zimnym silniku 3,5kOhma, po minucie pracy na jałowym ok. 1,7kOhma więc raczej jest OK. Sprawdzę jeszcze co pokaże komputer przy programie PCMSCAN.
czujnik położenia przepustnicy: rezyst. pomiędzy masą (nr 1) a pinem nr 2 wyszło przy zamkniętej przepustnicy ok. 2,6kOhma a przy max. otwartej 1,2kOhma  więc też wygląda na to, że ok.

Tak więc w dalszym ciągu nie wiem, co jest grane z tymi obrotami.

A czy ktoś się orientuje czy jest gdzieś do nabycia angielska bądź najlepiej polska książka: Hyundai Getz Obsługa i naprawa - coś takiego jak ta rosyjska na forum.

[ Dodano: 2016-04-01, 07:44 ]
PCMSCAN też pokazuje głupoty z czujnika temperatury: -40 stopni na lekko rozgrzanym silniku przy temp. zewnętrznej +10. Zastanawiam się czy jest to przekłamanie w ELMie czy może rzeczywiście komputer auta odczytuje błędną temperaturę.

Offline Scorpio

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 134
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Kwiecień 2016, 19:41:00 »
Cytat: "grzesiek402"

A czy ktoś się orientuje czy jest gdzieś do nabycia angielska bądź najlepiej polska książka: Hyundai Getz Obsługa i naprawa - coś takiego jak ta rosyjska na forum.


Jest tylko "Hyundai Getz - shop manual", nie ma zdjęć, tylko obrazki.

grzesiek402

  • Gość
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #10 dnia: 06 Kwiecień 2016, 07:57:02 »
Dodano: 2016-04-06, 07:57
Dzięks. Pobrałem tę instrukcję jakiś czas temu, ale zbyt pobieżnie przejrzałem. Te4raz muszę przyznać, że jest świetna - szczególnie ciekawy dla mnie jest "fuel system".

[ Dodano: 2016-04-11, 08:41 ]
Tak sobie sprawdzałem te czujniki, ale już do końca nie wiem czy dobrze to robię.
Prośba do kogoś bardziej doświadczonego o pomoc z wyjaśnieniem angielskich zapisków o pomiarach (głównie okablowania) do np. czujnika położenia przepustnicy - "harness inspection procedures" poz. 1, 2, 3.
FL34 str. 322 (wg naliczania w .pdf) w Shop manual
Jeśli już znajdzie się chętny to prośba o odpowiedź czy moje rozumowanie jest w porządku?
Ja rozumiem to tak:

1) Pomiar napięcia:
- złączka do czujnika: rozłączona,
- zapłon: pozycja ON,
- napięcie ma być: 4,8-5,2V - jeśli tak jest to OK,

2) pomiar ciągłości obwodu masy:
złączka czujnika: rozłączona
Rozumiem, że jak jest ciągłość pomiędzy pinem 2 we wtyczce a masą (rezystancja koło zera) to jest OK

3) a tutaj to nie do końca rozumiem tzn. wiem, że należy mierzyć rezystancję pomiędzy pinem 1 a masą oraz 16 (ECM) a masą. Czy w obydwu tych pomiarach rezystancja ma być bliska 0?
W jaki sposób mierzymy rezystancję pomiędzy pinem 16 a masą (przykładamy miernik do pinu w ECM czy odłączonej wtyczki?

Zdaję sobie sprawę, że mój powyższy opis może być nieco zagmatwany, ale jestem pewny, że jeśli ktoś się orientuje w tych sprawach i czytając mój opis spojrzy równocześnie do manuala to będzie wiedział o co chodzi.

grzesiek402

  • Gość
[Getz] 1.1 benzyna Sprawdzanie okablowania czujników
« Odpowiedź #11 dnia: 12 Kwiecień 2016, 07:28:43 »
Witam, otwieram nowy post, bo generalnie tematyka odbiega od poprzedniego, do którego nikt nie zagląda.

Prośba do kogoś bardziej doświadczonego o pomoc z wyjaśnieniem angielskich zapisków o pomiarach (głównie okablowania) do np. czujnika położenia przepustnicy ( w załączeniu wycinek manuala).
 
Jeśli już znajdzie się chętny to prośba o odpowiedź czy moje rozumowanie jest w porządku?
Ja rozumiem to tak:

1) Pomiar napięcia:
- złączka do czujnika: rozłączona,
- zapłon: pozycja ON,
- napięcie ma być: 4,8-5,2V - jeśli tak jest to OK,

2) pomiar ciągłości obwodu masy:
złączka czujnika: rozłączona
Rozumiem, że jak jest ciągłość pomiędzy pinem 2 we wtyczce a masą (rezystancja koło zera) to jest OK

3) a tutaj to nie do końca rozumiem tzn. wiem, że należy mierzyć rezystancję pomiędzy pinem 1 a masą oraz 16 (ECM) a masą. Czy w obydwu tych pomiarach rezystancja ma być bliska 0?
W jaki sposób mierzymy rezystancję pomiędzy pinem 16 a masą (przykładamy miernik do pinu w ECM czy odłączonej wtyczki?

Zdaję sobie sprawę, że mój powyższy opis może być nieco zagmatwany, ale jestem pewny, że jeśli ktoś się orientuje w tych sprawach i czytając mój opis spojrzy równocześnie do manuala to będzie wiedział o co chodzi.

Offline Scorpio

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 134
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #12 dnia: 12 Kwiecień 2016, 21:12:20 »
1 i 2 rozumujesz prawidłowo, co do 3 to przykładasz miernik do wtyczki.

Offline servicemen

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 57
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #13 dnia: 12 Kwiecień 2016, 22:25:53 »
Co do 3 to wypinasz wtyczkę przy ECU i przy czujniku położenia przepustnicy.
Mierzysz ciągłość przewodu pomiędzy pinem 1 i 16 oraz zwarcie do masy z obu stron.
Tak to zrozumiałem.

grzesiek402

  • Gość
[Getz] Czujnik położenia przepustnicy oraz temp. silnika 1.1 benzyna
« Odpowiedź #14 dnia: 13 Kwiecień 2016, 12:40:02 »
Czyli przewód oczywiście nie może być przerwany i izolacja przewodu musi być cała.
A co z pinami nr 16 i 1 na ECM i czujniku (nie na wtyczkach) - czy one mają być zwarte do masy czy wręcz przeciwnie?