Forum > i30 FD

Moment obrotowy

<< < (2/3) > >>

tomanek53:

--- Cytat: "rencak" ---ale czegoś nie kumam
--- Koniec cytatu ---
To dość proste zagadnienie, Szanowny Hyundaiowiczu.
Twoje auto osiąga maksymalny moment obrotowy przy 5000 obr/min. Zatem aby korzystać w pełni z mocy silnika należy go wykręcać na każdym kolejnym biegu sporo powyżej tej wartości, aby po szybkiej zmianie przełożenia nie spaść poniżej tych 5000 obr/min.
Jednak stanowczo nie polecam takiej eksploatacji samochodu, zwłaszcza w okresie pierwszych 2000 km!!
Choć w danych technicznych figuruje sucha wartość momentu maksymalnego przy konkretnych obrotach (np. 5000 obr/min) to wcale nie oznacza, że przy innych obrotach nie ma go wcale!
Oczywiście że jest (bo inaczej nie ruszył byś z miejsca!) tylko nie 100%-towy, jak przy tych sakramentalnych 5000.

I teraz tak.
Niezależnie od tego z jakich obrotów korzystasz podczas jazdy, dobrze by było abyś miał do dyspozycji jak największy procent tego maksymalnego momentu.

Powiedzmy, przy 4000 jeszcze 85%; przy 3000 jeszcze 65% a nawet przy 2000 obr./min chciało by się dysponować jakimś znacznym procentem tego momentu.

Po przekroczeniu 5000, też spada wartość momentu obrotowego, tyle, że na ogół nieco wolniej.

Jak znasz dokładne dane dotyczące pomiaru momentu obrotowego (moment obrotowy silnika się mierzy!), to możesz przedstawić go na wykresie zaznaczając setki obr./min na osi odciętych, a wartości mometu na osi rzędnych.
Wtedy linia maksymalnego momentu dla każdych obrotów ułoży się w taką wypuczoną do góry krzywą.
Im ta krzywa będzie bardziej płaska - tym lepiej. Posługując się żargonowymi skrótami myślowymi, mówimy potocznie, że silnik ma płaską charakterystykę momentu, więc jest elastyczny i nie zmusza kierowcy do częstego sięgania do lewarka zmiany biegów.

Ty jednak posięgaj sobie częściej do owego lewarka, by w okresie docierania nie obciążać nadmiernie silnika!
Obroty mu nie szkodzą! Szkodzi natomiast taksówkarska jazda 40 km/h na piątym biegu!

***

rencak:
Dzięki wielkie za podzielenie się wiedzą.
Teraz chętnie się dowiem w jakich przedziałach obrotów silnik będzie najbardziej ekonomiczny a zarazem dynamiczny.
Jak widać mam silnik 1.4 i ciekawy jestem waszych spostrzeżeń i doświadczeń z tym silnikiem.

tomanek53:

--- Cytat: "rencak" ---Jak widać mam silnik 1.4
--- Koniec cytatu ---
... który jest chwalony za dobrą dynamikę pomimo niewielkiej pojemności!
Niemniej jednak, trzeba sobie zdawać sprawę, że to najmniejszy silnik, który zadowalająco radzi sobie z tym samochodem.
To nie wyścigówka jednym słowem!

Każdy silnik spalinowy, aby całkowicie wykorzystać jego moc i dynamikę, wymaga utrzymywania go w zakresie obrotów pomiędzy obrotami maksymalnego momentu - a obrotami maksymalnej mocy.
W Twoim przypadku będzie to zakres pomiędzy 5000 a 6200 obr/min. Jak widać zakres jest dość wąski i pewnie niełatwo w normalnych warunkach drogowych nieustannie go utrzymywać!
Trzeba by dysponować conajmniej 6-cio przełożeniową skrzynią biegów i ponadto przedkładać sportowy styl jazdy nad zużycie paliwa, które przy takiej eksploatacji z pewnością bedzie wysokie!
Jeżeli jednak chcesz jeździć oszczędnie, to polecam dynamiczne rozpędzanie auta na wszystkich biegach po kolei, do niemal 6000 obr/min. - poczym spokojną jazdę na najwyższym biegu z predkością obrotową silnika około 3000 obr/min.

Najwyższy bieg oznacza tutaj taki, który odpowiada zastanym warunkom drogowym!

Wszystko powyższe jednak dopiero po pełnym nagrzaniu silnika do temperatury pracy!
Zanim nagrzejesz motorek tak, aby wskazówka temperatury zatrzymała się na dobre w okolicy 90 stopni, to niestety jedziesz wolniusieńko i ślamazarnie, unikając jak ognia przekraczania 3000 obr/min na każdym kolejnym biegu.

***

gummi.cezar:
Charakterystykę silnika 1.4 można znaleźć między innymi tutaj:
http://docs.google.com/View?docid=dgmkfw6q_42hnv7t9g3
A tu doświadczenia innych kierowców z silnikiem 1.4:
http://i30forum.pl/viewtopic.php?f=5&t=910

rencak:
Jeszcze raz wielkie dzięki za wyjaśnienie problemu.
Wybaczcie ale chcę ciągnąć ten temat........................interesuje mnie mianowicie taka kwestia.
Są silniki w innych markach które mają mniej KM np. 105KM a moment obrotowy większy np. 147.
O czym to świadczy i czym różni się taki silnik od silnika Hyundaia 1.4 (mam na myśli zwykłe użytkowanie przez zwykłego przeciętnego kierowcę)

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej