Autor Wątek: [i30 FD] Wymiana oleju  (Przeczytany 119936 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #60 dnia: 19 Październik 2016, 20:34:03 »
Motul x-clean 8100 5W40 C3 też posiada normę A3/B4 więc jak już masz ten olej to od biedy wlej. Dla silnika D4FB  zalecane lepkości to jednak 0W30, 5W30. Przy 0W30 to możesz nawet trafić olej prawdziwie syntetyczny (nie typu HC).

misieq

  • Gość
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #61 dnia: 20 Październik 2016, 00:04:31 »
hm myslalem ze bedzie to dobry wybor. Jak to niektorzy mowia "olej to olej" wazne aby co rok byl wymieniany :). Co do 0W30 to nigdzie nie widzialem takiej informacji iz taki olej mozna lac, nawet nie podaje tego producent. 5W30 albo 5W40. Wydawalo mi sie ze tutaj w tym wypadku lepszym rozwiazaniem bedzie 5w40, tym bardziej ze juz wczesniej byl taki wlany

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #62 dnia: 20 Październik 2016, 00:20:19 »
Cytat: "misieq"
Co do 0W30 to nigdzie nie widzialem takiej informacji iz taki olej mozna lac, nawet nie podaje tego producent


Strona 420 http://hyundaiklub.pl/forum/dload.php?action=file&id=131

W instrukcji po angielsku jest 0W30, 5W30 (tą informacją się wcześniej kierowałem)

W instrukcji po polsku jest 0W30, 0W40, 5W30, 5W40.

Z tego wynika że jednak nie miałem racji i Motul 5W40 jest jak najbardziej dopuszczalny.

misieq

  • Gość
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #63 dnia: 20 Październik 2016, 09:14:17 »
faktycznie tego wpisu drobnym druczkiem nie zauwazylem, posilkowalem sie strona 431. Ale mysle ze spokojnie wleje ten olej , nic nie powinno sie stac.

karol0773

  • Gość
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #64 dnia: 20 Październik 2016, 14:25:22 »
polecam 5w40 motul mimo iż teraz kupuję na próbę 0w40 :) owszem silnik rozgrzewa się troszkę dłużej na mrozie, ale czy to stoję w korku czy jadę po autostradzie zamykając szafę to nie mam żadnych niepokojących objawów. Kolor zmienia na ciemny po około 20 tyś km i wtedy zaczyna się szybciej wypalać no, ale ja kręcę obrotami do końca ;)

Misiek-Ginal

  • Gość
[i30 FD] Olej hyundai i30 1.6 benzin
« Odpowiedź #65 dnia: 01 Listopad 2016, 10:45:29 »
Witam wszystkich,
i id razu przepraszam że zadaje takie pytanie ale nie mogę tego jednoznacznie ustalić.
Hyundai i 30 kombi 1.6 benzyna rocznik 2010 przebieg 150 tys km jaki musze wlać olej?

Producent zaleca Shell Helix ale jaki 5W30? syntetyk, półsyntetyk? a może castrol edge?

Bardzo proszę o odpowiedź
pozdrawiam

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #66 dnia: 01 Listopad 2016, 22:52:25 »
Strona 511 http://hyundaiklub.pl/forum/dload.php?action=file&id=67

Do G4FC lepkość 5W30 API SL lub SM, ACEA A5.

Offline Endrju89

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #67 dnia: 27 Listopad 2016, 11:34:11 »
Witam, odświeżę trochę temat.

Jak to w końcu jest z tymi olejami, bo wg. książki serwisowej do silników G4FA zalecana jakość to  ACEA A5/B5 a tych olejów jest niewiele, pytanie brzmi czy ten silnik można zalać olejem np. A3/B4 ?

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #68 dnia: 27 Listopad 2016, 14:09:22 »
Cytat: "Endrju89"
a tych olejów jest niewiele


http://www.kolegaberlin.pl/product-pol-5178-Shell-Helix-Ultra-Professional-AF-5W30-5L-niemiecki.html

Cytat: "Endrju89"
czy ten silnik można zalać olejem np. A3/B4 ?


Można.

Model FD (2007-2012)



Model GD (2012-       )


Offline Endrju89

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
Oleje ACEA A5/B5
« Odpowiedź #69 dnia: 27 Listopad 2016, 15:45:49 »
Nie wiem do jakiego działu mógł by ten temat pasować więc wklejam go tu
( Jeżeli jest taka mozliwość to proszę moderatora o przeniesienie teamtu do odpowiedniego działu )
Ps. Jeżeli administrator/moderator uważa temat ten za mało istotny, to proszę o usunięcie go.

Na wstępie uprzedzam że, nie jestem żadnym przedstawicielem handolwym od olejów ani nic z tych rzeczy. Temat ten ma na celu rozwiać wątpliwości co do kupna oleju oraz czym się sugerować przy wyborze.

Oleje klasyfikacji ACEA A5/B5 które są zalecane przez producenta dla silników : G4FA, G4FC, G4FD

Myślę że, taki temat powinien być przydatny dla tych którzy chcą wymienić olej a nie bardzo wiedzą jaki wybrać.


ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.

ACEA B5 - Najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa.

ACEA A5/B5 -  Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w przypadku dłuższych przerw w wymianie oleju w silnikach benzynowych o wysokich charakterystykach pracy, oraz w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych, a także lekkich samochodów ciężarowych przeznaczonych do stosowania olejów o niskiej lepkości o HTHS od 2,9 do 3,5MPa.s. Oleje klasy A5/B5 mogą być stosowane na dłuższe interwały wymiany - (wydłużony przebieg). Oleje te mogą być nieodpowiednie dla niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik właściciela.

A5/B5 energooszczędne oleje o przedłużonej trwałości do wysokowydajnych silników o „ciasnym spasowaniu”

1) Niska wartość w 40°C
Im niższa wartość w 40°C
- tym olej jest bardziej płynny
- olej zapewnia lepsze smarowanie podczas zimnych startów. Bardziej płynny olej szybciej dociera do najbardziej oddalonych części silnika, w celu zapewnienia prawidłowego smarowania silnika

2) Wysoka lepkość w 100°C
Im wyższa wartość w 100°C tym nasz olej:
- lepiej wycisza silnik
- zapewnia lepszą ochronę silnika
- niestety delikatnie zwiększa zużycie paliwa
- zmniejsza zużycie oleju, w przypadki kiedy nasze auto spala olej
- tym olej jest gęstszy
- tym olej ma grubszy film olejowy

3) Wskaźnik lepkości oleju ( indeks )
Im wyższy tym lepszy, ponieważ wysoki wskaźnik oznacza odporność oleju na jego zmiany przy zmianie temperatury podczas pracy

4) Temperatura zapłonu.
 Im wyższa tym lepiej, ponieważ olej w silniku podczas normalnej pracy osiąga temperaturę 90-105°C. W określonych warunkach (sportowa jazda itp.) olej może osiągnąć temperaturę do 150°C. Ale to jeszcze nie wszystko, temperatura oleju w górnej części może osiągnąć nawet pond 200°C.

5) Maksymalnie niska temperatura zamarzania.
 Im niższa temperatura tym lepiej, ponieważ podczas niskich temperatur olej szybciej zapewnia optymalne smarowanie.

6) Maksymalnie wysoki wskaźnik TBN.
Minimalna wartość dla oleju powinna wynosić 10mg KOH/g. Im wyższa wartość, tym lepiej i tym olej charakteryzuje sie lepsza ochrona na neutralizowanie osadów i kwasów.

Legenda:

ZIELONY - Mocne
POMARAŃCZOWY - Przeciętne
CZERWONY - Słabe




AMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL)

Lepkość kinematyczna w 40 C - 59.9
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10.4
Indeks lepkości - 163
Temperatura zapłonu - 228
Temperatura płynięcia - -51
TBN - 12.6

CASTROL EDGE PROFESSIONAL A5 5W30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 53
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.53
Indeks lepkości - 164
Temperatura zapłonu - 204
Temperatura płynięcia - -45
TBN - b/d

Castrol 5W30 Magnatec A5

Lepkość kinematyczna w 40 C - 54
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.6
Indeks lepkości - 164
Temperatura zapłonu - 207
Temperatura płynięcia - -39
TBN - b/d

Ford Castrol Magnatec Professional A5 5W30
Lepkość kinematyczna w 40 C - 54
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.55
Indeks lepkości - 164
Temperatura zapłonu - 207
Temperatura płynięcia - -39
TBN - b/d

ELF EVOLUTION SXR 5W-30


Lepkość kinematyczna w 40 C - 57
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.9
Indeks lepkości - 160
Temperatura zapłonu - 224
Temperatura płynięcia - -36
TBN - 9.1

ENEOS PREMIUM HYPER S 5W30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 58.1
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10.3
Indeks lepkości - 169
Temperatura zapłonu - 230
Temperatura płynięcia - -42.5
TBN - b/d

LOTOS SYNTHETIC A5/B5 SAE 5W-30

Lepkość kinematyczna w 40 C - b/d
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.3 - 10.5
Indeks lepkości - 160
Temperatura zapłonu - 210
Temperatura płynięcia - -33
TBN - b/d

Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 57.4
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.5
Indeks lepkości - 160
Temperatura zapłonu - 192
Temperatura płynięcia - -45
TBN - b/d

Total Quartz Ineo ECS 5w30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 63
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10.6
Indeks lepkości - 157
Temperatura zapłonu - 234
Temperatura płynięcia - -36
TBN - b/d

Total QUARTZ 9000 FUTURE 5W30


Lepkość kinematyczna w 40 C - 56
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.9
Indeks lepkości - 170
Temperatura zapłonu - 230
Temperatura płynięcia - -36
TBN - b/d

MANNOL 7707 O.E.M. 5W-30


Lepkość kinematyczna w 40 C - 63.4
Lepkość kinematyczna w 100 C - 11.4
Indeks lepkości - 175
Temperatura zapłonu - 224
Temperatura płynięcia - -45
TBN - 9.4

MILLERS OILS XF LONGLIFE ECO 5W30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 54
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.7
Indeks lepkości - 167
Temperatura zapłonu - 200
Temperatura płynięcia - -45
TBN - 10.1

MOTUL 8100 Eco-nergy 5W-30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 56.6
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10.1
Indeks lepkości - 163
Temperatura zapłonu - 226
Temperatura płynięcia - -36
TBN - 10.2

MOTUL l Specific 913D 5W30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 58.3
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10.2
Indeks lepkości - 164
Temperatura zapłonu - 226
Temperatura płynięcia - -42
TBN - 10.1

Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 53
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.8
Indeks lepkości - b/d
Temperatura zapłonu - 192
Temperatura płynięcia - -39
TBN - b/d

NESTE 5W30 CITY STANDARD

Lepkość kinematyczna w 40 C - 55
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.8
Indeks lepkości - 166
Temperatura zapłonu - 222
Temperatura płynięcia - -45
TBN - b/d

Liqui Moly Special TEC F 5W30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 53.5
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10
Indeks lepkości - 177
Temperatura zapłonu - 228
Temperatura płynięcia - -33
TBN - b/d

Liqui Moly Top Tec 4300 5W30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 60.5
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10.3
Indeks lepkości - 159
Temperatura zapłonu - 230
Temperatura płynięcia - -39
TBN - 7.4

RAVENOL FDS SAE 5W-30 CleanSynto

Lepkość kinematyczna w 40 C - 58.3
Lepkość kinematyczna w 100 C - 10.2
Indeks lepkości - b/d
Temperatura zapłonu - 228
Temperatura płynięcia - -51
TBN - 9.9

Valvoline SynPower Xtreme ENV C2 5W–30

Lepkość kinematyczna w 40 C - 54
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.6
Indeks lepkości - 165
Temperatura zapłonu - 227
Temperatura płynięcia - -51
TBN - 6.6

VALVOLINE SYNPOWER FE 5W30


Lepkość kinematyczna w 40 C - 54
Lepkość kinematyczna w 100 C - 9.8
Indeks lepkości - 169
Temperatura zapłonu - 222
Temperatura płynięcia - -45
TBN - 10.1


Poniżej moja subiektywna ocena na podstawie suchych danych zawarych w specyfikacji oleju ( kolejność przypadkowa )

Najlepsze:

AMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL)
VALVOLINE SYNPOWER FE 5W30
MILLERS OILS XF LONGLIFE ECO 5W30
MOTUL 8100 Eco-nergy 5W-30
Liqui Moly Special TEC F 5W30

Najgorsze:

Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30
Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30
LOTOS SYNTHETIC A5/B5 SAE 5W-30
Total Quartz Ineo ECS 5w30



źródło:
http://uszlachetniacze.blogspot.com/
http://www.valvoline.com/
http://www.liqui-moly.com/
https://www.neste.com/
http://www.mobil1.pl/
http://www.total.com.pl/
https://www.motul.com/
http://www.millersoils.pl/
http://www.shell.com/
http://www.elf.com.pl/home.html
http://www.castrol.com/
http://www.amsoil.com/
http://zmienolej.pl/pl/
http://www.google.pl
http://mannol.de/pl
http://oleje.blox.pl/2011/02/Oznaczenia-i-normy-olejowe.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy

Polecam także:

http://bmwservice.livejournal.com/27699.html?thread=1271347

Na stronie tej znajdue się test kilkunastu olei ( różna klasyfikacja oraz lepkość ) które zostały podgrzane do teperatury wrzenia - ma to na celu sprawdzenie który olej wydziela najwięcej osadu podczas podgrzania/spalania - zwróćcie szczególnie uwagę na produkty Shella który zaleca Hyundai ( w sumie to teraz już wiem dlaczego olej w moim samochodzie szybko zrobił się czarny )

https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA/videos

Również testy podgrzania olejów



Kolejne testy - tym razem na tarcie

Monty

  • Gość
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #70 dnia: 27 Listopad 2016, 18:44:37 »
W mojej instrukcji (wersja czeska przed liftem) na jednej stronie producent zaleca ACEA A5, a na następnej stronie poleca Shell Helix ACEA A3/B4.
To jak to w końcu jest? Jaka jest różnica między A3 a A5?

Offline Endrju89

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #71 dnia: 27 Listopad 2016, 18:55:09 »
Wydaje mi się że, tu chodzi głównie o redukcję konsumpcji paliwa a także oleje w tej klasyfikacji są rzadkie, ( stąd mniejsze spalanie ) głównie są to oleje typu 0W20 / 0W30 / 5W30, ponadto A5/B5 są chyba bardziej odporne na zużycie

Cytuj
ACEA A5/B5 -  Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w przypadku dłuższych przerw w wymianie oleju w silnikach benzynowych o wysokich charakterystykach pracy, oraz w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych, a także lekkich samochodów ciężarowych przeznaczonych do stosowania olejów o niskiej lepkości o HTHS od 2,9 do 3,5MPa.s. Oleje klasy A5/B5 mogą być stosowane na dłuższe interwały wymiany - (wydłużony przebieg). Oleje te mogą być nieodpowiednie dla niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik właściciela.

watchman

  • Gość
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #72 dnia: 28 Listopad 2016, 00:31:26 »
Witam,

i ja podepnę się pod temat.

Mam auto zalane w zeszłym roku Castrolem Magnateciem 5W40. Zbliża się termin wymiany oleju. Poradźcie mi proszę, czy zalać tym samym olejem, czy zastosować coś innego i czy zalecacie w takim przypadku "płukankę", o której wspominacie w wątku? I może przy okazji polecicie jakiś filtr oleju, myślałem o filtrze z Sędziszowa.

Silnik G4FA - 1.4 16V R4 CVVT. Auto więcej stoi niż jeździ, aktualny stan licznika to 61 tys km.

Offline wtom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 365
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #73 dnia: 28 Listopad 2016, 22:27:01 »
A3 to nie jest odpowiedni olej jeśli zalecany jest A5. i nie chodzi tu tylko o lekkobiezność oleju, ponieważ wynika to również z konstrukcji kanałów olejowych, sposobu rozprowadzania oleju itd.

castrola lepiej nie lać  :-P  czemu? wystarczy poczytać w necie  :mrgreen:

Monty

  • Gość
[i30 FD] Wymiana oleju
« Odpowiedź #74 dnia: 28 Listopad 2016, 23:18:06 »
Na jednej stronie instrukcji jest A5 a na drugiej producent poleca A3. Ciekawostka.

Znacie lub stosowaliście coś takiego?
olej1
olej2
olej3