Nie wiem do jakiego działu mógł by ten temat pasować więc wklejam go tu
( Jeżeli jest taka mozliwość to proszę moderatora o przeniesienie teamtu do odpowiedniego działu )
Ps. Jeżeli administrator/moderator uważa temat ten za mało istotny, to proszę o usunięcie go. Na wstępie uprzedzam że, nie jestem żadnym przedstawicielem handolwym od olejów ani nic z tych rzeczy. Temat ten ma na celu rozwiać wątpliwości co do kupna oleju oraz czym się sugerować przy wyborze.
Oleje klasyfikacji ACEA A5/B5 które są zalecane przez producenta dla silników : G4FA, G4FC, G4FD
Myślę że, taki temat powinien być przydatny dla tych którzy chcą wymienić olej a nie bardzo wiedzą jaki wybrać. ACEA A5 -
Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych. ACEA B5 -
Najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa. ACEA A5/B5 -
Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w przypadku dłuższych przerw w wymianie oleju w silnikach benzynowych o wysokich charakterystykach pracy, oraz w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych, a także lekkich samochodów ciężarowych przeznaczonych do stosowania olejów o niskiej lepkości o HTHS od 2,9 do 3,5MPa.s. Oleje klasy A5/B5 mogą być stosowane na dłuższe interwały wymiany - (wydłużony przebieg). Oleje te mogą być nieodpowiednie dla niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik właściciela. A5/B5 –
energooszczędne oleje o przedłużonej trwałości do wysokowydajnych silników o „ciasnym spasowaniu”1) Niska wartość w 40°CIm niższa wartość w 40°C
- tym olej jest bardziej płynny
- olej zapewnia lepsze smarowanie podczas zimnych startów. Bardziej płynny olej szybciej dociera do najbardziej oddalonych części silnika, w celu zapewnienia prawidłowego smarowania silnika
2) Wysoka lepkość w 100°CIm wyższa wartość w 100°C tym nasz olej:
- lepiej wycisza silnik
- zapewnia lepszą ochronę silnika
- niestety delikatnie zwiększa zużycie paliwa
- zmniejsza zużycie oleju, w przypadki kiedy nasze auto spala olej
- tym olej jest gęstszy
- tym olej ma grubszy film olejowy
3) Wskaźnik lepkości oleju ( indeks )Im wyższy tym lepszy, ponieważ wysoki wskaźnik oznacza odporność oleju na jego zmiany przy zmianie temperatury podczas pracy
4) Temperatura zapłonu. Im wyższa tym lepiej, ponieważ olej w silniku podczas normalnej pracy osiąga temperaturę 90-105°C. W określonych warunkach (sportowa jazda itp.) olej może osiągnąć temperaturę do 150°C. Ale to jeszcze nie wszystko, temperatura oleju w górnej części może osiągnąć nawet pond 200°C.
5) Maksymalnie niska temperatura zamarzania. Im niższa temperatura tym lepiej, ponieważ podczas niskich temperatur olej szybciej zapewnia optymalne smarowanie.
6) Maksymalnie wysoki wskaźnik TBN. Minimalna wartość dla oleju powinna wynosić 10mg KOH/g. Im wyższa wartość, tym lepiej i tym olej charakteryzuje sie lepsza ochrona na neutralizowanie osadów i kwasów.
Legenda:
ZIELONY - Mocne
POMARAŃCZOWY - Przeciętne
CZERWONY - SłabeAMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL)Lepkość kinematyczna w 40 C -
59.9Lepkość kinematyczna w 100 C -
10.4Indeks lepkości -
163Temperatura zapłonu -
228Temperatura płynięcia -
-51TBN -
12.6CASTROL EDGE PROFESSIONAL A5 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
53Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.53Indeks lepkości -
164Temperatura zapłonu -
204Temperatura płynięcia -
-45TBN -
b/dCastrol 5W30 Magnatec A5Lepkość kinematyczna w 40 C -
54Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.6Indeks lepkości -
164Temperatura zapłonu -
207Temperatura płynięcia -
-39TBN -
b/dFord Castrol Magnatec Professional A5 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
54Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.55Indeks lepkości -
164Temperatura zapłonu -
207Temperatura płynięcia -
-39TBN -
b/d
ELF EVOLUTION SXR 5W-30Lepkość kinematyczna w 40 C -
57Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.9Indeks lepkości -
160Temperatura zapłonu -
224Temperatura płynięcia -
-36TBN -
9.1ENEOS PREMIUM HYPER S 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
58.1Lepkość kinematyczna w 100 C -
10.3Indeks lepkości -
169Temperatura zapłonu -
230Temperatura płynięcia -
-42.5TBN -
b/dLOTOS SYNTHETIC A5/B5 SAE 5W-30Lepkość kinematyczna w 40 C -
b/dLepkość kinematyczna w 100 C -
9.3 - 10.5Indeks lepkości -
160Temperatura zapłonu -
210Temperatura płynięcia -
-33TBN -
b/dShell Helix Ultra Professional AF 5W-30Lepkość kinematyczna w 40 C -
57.4Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.5Indeks lepkości -
160Temperatura zapłonu -
192Temperatura płynięcia -
-45TBN -
b/dTotal Quartz Ineo ECS 5w30Lepkość kinematyczna w 40 C -
63Lepkość kinematyczna w 100 C -
10.6Indeks lepkości -
157Temperatura zapłonu -
234Temperatura płynięcia -
-36TBN -
b/d
Total QUARTZ 9000 FUTURE 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
56Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.9Indeks lepkości -
170Temperatura zapłonu -
230Temperatura płynięcia -
-36TBN -
b/d
MANNOL 7707 O.E.M. 5W-30Lepkość kinematyczna w 40 C -
63.4Lepkość kinematyczna w 100 C -
11.4Indeks lepkości -
175Temperatura zapłonu -
224Temperatura płynięcia -
-45TBN -
9.4MILLERS OILS XF LONGLIFE ECO 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
54Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.7Indeks lepkości -
167Temperatura zapłonu -
200Temperatura płynięcia -
-45TBN -
10.1MOTUL 8100 Eco-nergy 5W-30Lepkość kinematyczna w 40 C -
56.6Lepkość kinematyczna w 100 C -
10.1Indeks lepkości -
163Temperatura zapłonu -
226Temperatura płynięcia -
-36TBN -
10.2MOTUL l Specific 913D 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
58.3Lepkość kinematyczna w 100 C -
10.2Indeks lepkości -
164Temperatura zapłonu -
226Temperatura płynięcia -
-42TBN -
10.1Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30Lepkość kinematyczna w 40 C -
53Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.8Indeks lepkości -
b/dTemperatura zapłonu -
192Temperatura płynięcia -
-39TBN -
b/dNESTE 5W30 CITY STANDARD Lepkość kinematyczna w 40 C -
55Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.8Indeks lepkości -
166Temperatura zapłonu -
222Temperatura płynięcia -
-45TBN -
b/dLiqui Moly Special TEC F 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
53.5Lepkość kinematyczna w 100 C -
10Indeks lepkości -
177Temperatura zapłonu -
228Temperatura płynięcia -
-33TBN -
b/dLiqui Moly Top Tec 4300 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
60.5Lepkość kinematyczna w 100 C -
10.3Indeks lepkości -
159Temperatura zapłonu -
230Temperatura płynięcia -
-39TBN -
7.4RAVENOL FDS SAE 5W-30 CleanSyntoLepkość kinematyczna w 40 C -
58.3Lepkość kinematyczna w 100 C -
10.2Indeks lepkości -
b/dTemperatura zapłonu -
228Temperatura płynięcia -
-51TBN -
9.9Valvoline SynPower Xtreme ENV C2 5W–30Lepkość kinematyczna w 40 C -
54Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.6Indeks lepkości -
165Temperatura zapłonu -
227Temperatura płynięcia -
-51TBN -
6.6
VALVOLINE SYNPOWER FE 5W30Lepkość kinematyczna w 40 C -
54Lepkość kinematyczna w 100 C -
9.8Indeks lepkości -
169Temperatura zapłonu -
222Temperatura płynięcia -
-45TBN -
10.1
Poniżej moja subiektywna ocena na podstawie suchych danych zawarych w specyfikacji oleju ( kolejność przypadkowa )Najlepsze:AMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL)
VALVOLINE SYNPOWER FE 5W30
MILLERS OILS XF LONGLIFE ECO 5W30
MOTUL 8100 Eco-nergy 5W-30
Liqui Moly Special TEC F 5W30
Najgorsze: Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30
Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30
LOTOS SYNTHETIC A5/B5 SAE 5W-30
Total Quartz Ineo ECS 5w30
źródło:
http://uszlachetniacze.blogspot.com/http://www.valvoline.com/http://www.liqui-moly.com/https://www.neste.com/http://www.mobil1.pl/http://www.total.com.pl/https://www.motul.com/http://www.millersoils.pl/http://www.shell.com/http://www.elf.com.pl/home.htmlhttp://www.castrol.com/http://www.amsoil.com/http://zmienolej.pl/pl/http://www.google.plhttp://mannol.de/plhttp://oleje.blox.pl/2011/02/Oznaczenia-i-normy-olejowe.htmlhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowyPolecam także:http://bmwservice.livejournal.com/27699.html?thread=1271347Na stronie tej znajdue się test kilkunastu olei ( różna klasyfikacja oraz lepkość ) które zostały podgrzane do teperatury wrzenia - ma to na celu sprawdzenie który olej wydziela najwięcej osadu podczas podgrzania/spalania - zwróćcie szczególnie uwagę na produkty Shella który zaleca Hyundai ( w sumie to teraz już wiem dlaczego olej w moim samochodzie szybko zrobił się czarny ) https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA/videosRównież testy podgrzania olejówKolejne testy - tym razem na tarcie