Autor Wątek: Elektryczny problem z klimatyzacją.  (Przeczytany 11077 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« dnia: 05 Czerwiec 2008, 23:54:44 »
Hmm, kupując na jesieni Accenta po stłuczce wiedziałem, że chłodnica klimy jest rozszczelniona; niemniej testowo naciskając (raz czy dwa) przycisk AC zapalała się lampka na przycisku.

Całą zimę przejeździłem z nową ale nie podłączoną chłodnicą klimy (przewody zaślepiłem żeby nie naszło syfu do układu).

I tak dojechałem do dnia dzisiejszego, kiedy to zostawiłem auto w spec warsztacie żeby połączyli chłodnicę z resztą układu i napełnili czynnikiem.

Po trzech godzinach otrzymałem telefon z informacją że podłączyli, sprawdzili szczelność/naładowali ale klima nie działa - po prostu się nie załącza, czyli że jest jakiś problem z układem elektrycznym klimy.
Odebrałem samochód i rzeczywiście, po wciśnięciu przycisku AC nic się nie dzieje (sprężarka się nie załącza, lampka na przycisku się nie zapala).

1. czy klima ma swój, niezależny komputer czy też błędy klimy są logowane do ECU ?
2. do sprężarki dochodzi jeden przewód, dzięki któremu możliwe jest załączenie sprzęgła - czy mogę w ramach testu odłaczyć ten przewód i pociągnąć "+" od ako; innymi słowy "czy mogę sprężarkę odpalić na krótko?)".
3. Jakie są główne elementy układu (elektryczne)? włącznik AC, termistor, czujnik ciśnienia, sprzęgło elektromagnetyczne??
3. Wszelkie wskazówki mile widziane.


BTW
za zbiorniczkiem wyrównawczym znalazłem czujnik ciśnienia (jedyny?)

jak go zdiagnozować (ma cztery piny) ??

 :rolleyes:

Grzesik1

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Czerwiec 2008, 06:23:01 »
jesli chodzi o czujnik (to są tam 4 przewody pewnie)to po zmostkowaniu 2 odpowiednich pinow powinien sie wlaczyc wentylator a po zmostkowaniu 2 pozostalych wlacza sie sprzeglo kompresora. musisz sprawdzic gdzies w schematach.
Jeśli chodzi o diagnostyke komputerową, to w większości aut jest tak, że nie mają modułu diagnozującego klimatyzację manualne, za to wiem Climatroniki już mają i można odczytywać błędy.

Kompresor możesz włączyć na krótko przynajmniej sie dowiesz czy chodzi sprzęgłó, i sprawdzisz czy robi ciśnienie, (rurki bedą zimne).

No i jeśli wszystko ladnie bedzie chodzić(po podlaczeniu kompresora to zostają tylko 2 2szanse, czujnik albo włącznik)
Powodzenia

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Czerwiec 2008, 09:34:19 »
Pierwsze czym sie zajmę będzie podłączenie sprężarki na krótko.

Obaczymy 8-)

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Czerwiec 2008, 16:00:36 »
No to dzisiaj zabiłem klimę :evil: :evil: :evil: :evil:

uruchomiłem elektromagnez w sprężarce "na krótko" i... sprężarka załączyła się a z nawiewu zaczęło lecieć schłodzone powietrze.
Po ok. 2-3 minutach nastąpiła eksplozja i z okolic chłodnicy klimy wydostał się gaz. :evil: :evil: :evil:

Czy ktoś ma pomysłą dlaczego tak się stało??

BTW
rurki od klimy były gorące "po zajściu"

Hants

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Czerwiec 2008, 19:46:31 »
e-gen, Na moj maly rozumek - czujnik cisnienia dziala w dwie strony. Laczac go na krotko doprowadziles do nadmiernego wzrostu cisnienia w ukladzie.. Normalnie sprezarka pracuje w trybie on i off - nie pamietam, zeby kiedykolwiek pracowala 2 minuty pod rzad.. Pozdrawiam.

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #5 dnia: 07 Czerwiec 2008, 20:01:56 »
no właśnie, dwie godziny temu też mnie ktoś oświecił że sprężarka klimy nie działa w trybie ciągłym :-?

ale, ale
okazało się że zadziałał zawór bezpieczeństwa i nic nie uległo zniszczeniu a czynnik chłodzący nadal jest w układzie :mrgreen:

pozostaje kwestia dlaczego klima się nie załącza.... a więc tak:
- bezpieczniki, przekaźniki OK
- włącznik AC na panelu OK
- sprężarka/sprzęgło OK
- czujnik mrozu ??
- czujnik ciśnienia ??

Czy ECU bierze udział w sterowaniu klimą??? Jeżeli TAK to czy możliwe jest "ciągłe" wyłączenie AC poprzez zmianę opcji w ECU??

Grzesik1

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Czerwiec 2008, 20:10:30 »
e-gen, dobrze ze nic sie nie stało, bo już miałem wyrzuty sumienia... :-|
Ja tak sprawdzałem kompresor w passacie, tylko po sprawdzeniu odłączyłem (ok 2 min) ale nic nie wybuchlo.


Wracając do tematu sprawdziłeś czy dochodzi napięcie do kompresora?
Nie wiem jak w Hyundaiu, ale w VW można podłaczyć sie tylko pod system Climatronic, klima manualna nie ma systemu autodiagnozy

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #7 dnia: 07 Czerwiec 2008, 20:55:26 »
Napięcie "+" do kompresora nie dochodzi, bo przekaźnik nie załącza, a przekaźnik nie załącza bo nie dostaje takiego polecenia. I teraz: co steruje przekaźnikiem???

Sam przekaźnik jest OK, bo wzbudzony "na krótko" podaje napięcie na kompresor.

Grzesik1

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #8 dnia: 07 Czerwiec 2008, 21:46:52 »
a sam włacznik A/C działa? wiesz, szukamy rozwiązania a zapominamy o rzeczach oczywistych.

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Czerwiec 2008, 00:24:38 »
Cytuj

- bezpieczniki, przekaźniki OK
- włącznik AC na panelu OK
- sprężarka/sprzęgło OK

 :-)

ciekawe czy ECU ma cokolwiek z klimą w Accencie :roll:

Hants

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Czerwiec 2008, 03:46:51 »
e-gen, A sam nawiew? Wlaczyles? ;)

Grzesik1

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #11 dnia: 08 Czerwiec 2008, 08:06:33 »
Hants dobrze mówi :-P nawiew nie może być na 0. próbuj na każdym biegu.

Co do diagnostyki, jak masz niedaleko kogos zaufanego to mozesz podjechac, moze a hyundaiach klima jest podlaczona pod ECU.(w innych markach manualne nie sa)


Jeszcze gdzieś w przednim zderzaku powinien byc czujnik temperatury(bo gdy powietrze otoczenia ma mniej niz 5st C wtedy klima sie nie włączy) może podczas wypadku uszkodziles ten czujnik, może jakiś przewód sie wypiął. Obadaj sprawe przy zderzaku...

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #12 dnia: 08 Czerwiec 2008, 11:43:09 »
Klimę sprawdzałem na wszystkich możliwych obrotach wiatraka, obiegach, temperaturach spox :-)

Cytuj
Jeszcze gdzieś w przednim zderzaku powinien byc czujnik temperatury

Czujnik temperatury jest za schowkiem pasażera na parowniku i tutaj ciekawostka; wczoraj gdy rozpiąłem połaczenie do tego termistorka klima się na chwilę załączyła, mimo iż przycisk włączający AC na desce rozdzielczej był wciśnięty :shock:

Nie ogarniam tego :evil: jedna z moich teorii głosi że gazownik instalując LPG odłączył w ECU klimę, żeby nie wywalało CE (wtedy jeszcze nie miałem jeszcze podłączonej klimy).

Z innej beczki;
czy w czasie pracującej klimatyzacji obydwie rurki biegnące do chłodnicy klimy powinny być gorące?

Hants

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #13 dnia: 08 Czerwiec 2008, 09:30:30 »
e-gen, :roll: No to teraz hit: mam ten sam problem :-/ Wlasnie poszedlem Ci sprawdzic temperature tych rurek i patrze, a mi sie sprzeglo w ogole nie zalacza..

Dodane.

czy jesli zepniesz dwa piny (bo tam sa tylko dwa) sensora na tej czarnej bance - to wlacza Ci sie kompresor?

Dwu minut nie ryzykowalem. Po mniej wiecej minucie - po prostu wstawilem ołówek do gniazda H i spuscilem czyste powietrze z ukladu (troche swiszczalo bo wysokie cisnienie)

W ramach ciekawostki - podlaczylem drugi sensor - ale na sucho - tez sie nie wlaczylo.

Pytanie - CZEGO TO JEST SENSOR? Na pewno cisnienia? Nie stanu skupienia? (plyn, gaz??)

Dodane 2

Jade do Halfordsa po taki specjalny kartridz do 'domowego' nabijania klimy. Wleje i dam znac co sie stalo.

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #14 dnia: 08 Czerwiec 2008, 12:37:59 »
Cytat: "Hants"

czy jesli zepniesz dwa piny (bo tam sa tylko dwa) sensora na tej czarnej bance - to wlacza Ci sie kompresor?


no właśnie u mnie sensor ciśnienia tzw. triple pressure switch (zdjęcie w pierwszy poście) jest 4-ro pinowy i próbowałem go zwierać ale nie dało to pożądanego efektu w postaci załączenia sprężarki i/lub załączenia wiatraka na chłodnicy.

Jestem bardzo ciekaw czy u Ciebie też obydwie rurki będą gorące :roll: