Autor Wątek: Elektryczny problem z klimatyzacją.  (Przeczytany 11076 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Grzesik1

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #15 dnia: 08 Czerwiec 2008, 14:49:40 »
Wg mnie powinien być jakiś czujnik na dworze, co do rurek, to po dłużeszej uzywalnosci klimy np podczas trasy na jednej powinien osadzać sie szron, jesli klima dobrze dziala

Hants

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #16 dnia: 08 Czerwiec 2008, 15:00:47 »
Cytat: "e-gen"
Jestem bardzo ciekaw czy u Ciebie też obydwie rurki będą gorące :roll:


W trakcie normalnej pracy - tylko wylotowa z kompresora jest goraca. Po wizycie w chlodnicy - srednio letnia :-)

U mnie juz dziala. Uklad byl kompletnie pusty. Kupilem taki maly zestawik, butla, rurka z manometrem, gniazdo laczace. Instrukcja informowala o koniecznosci wpiecia sie w Low pressure circle (kapsel z literka L) i wlaczeniu klimy na max chlodzenie. Oczywiscie wystarczylo wcisnac przycisk "dezodarantu" na pol sekundy, aby cisnienie podskoczylo do - "normal", ale sprezarka dalej nie dzialala.
1.Odpialem wtyczke z sensora
2.spialem na krotko,
3. Kompresor zaczal pracowac, cisnienie na manomatrze spadlo do zera
4.Zaczalem ladowac
5. Kompresor spowolnil silnik niczym jakis stary parowoz przywracany do zycia - poszlo troche kurzu i piasku
6. "Dezodorant" sie oproznil, cisnienie pozostawalo w normie.
7. Odpialem prowizorycznie laczenie przewodow, zalozylem na sensor.
8. Dziala i chlodzi! Choc nie jest to "ice-cold". Po ladowaniu na stacji - jak pamietam - z kanalow wylatywalo 6 stopni - teraz ledwie 12.

Sciagnij i podmien/przeczysc czujnik. Pod nim powinien byc zaworek zwrotny - nic nie powinno Ci z instalacji uciec (ale pewnosci nie mam...)

Grzesik1

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #17 dnia: 08 Czerwiec 2008, 15:09:04 »
Hants, a gdzie sie kupuje taki "nabój"??
Jeśli chodzi o rurki, to ta która idzie do kabiny musi być zimna bo w niej plynie czynnik ktory nam chlodzi powietrze(temp powinna wynosic ok 4-5st).

e-gen, a moze podjedz do gaziarzy... i zapytaj czy ci nie nagrzebali gdzies w instalacji...

Hants

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #18 dnia: 08 Czerwiec 2008, 15:22:06 »
Cytat: "grzesik1"
Hants, a gdzie sie kupuje taki "nabój"??


No wlasnie nie wiem, kto to w PL moze sprzedawac - moze Norauto?

tu

3 od gory. Cena - hmmm - uklulo.. W serwisach kasuja za usluge nabicia okolo 50 funtow i operacja trwa jakies 30 minut. W teorii - cos tam czyszcza, ale jak obserwowalem cykle pracy, to jedyna roznica jest taka, ze dodaja troche zielonego czynnika do zestawu - latwiej znalezc dziurki w UV)

EDIT:
Poprawa cytatu

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #19 dnia: 08 Czerwiec 2008, 15:53:54 »
Cytat: "grzesik1"

e-gen, a moze podjedz do gaziarzy... i zapytaj czy ci nie nagrzebali gdzies w instalacji...


właśnie taki mam zamiar, przynajmniej sprawdzą mnie na OBD ; a jak nie to wizyta w ASO :evil:

Hants

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Czerwiec 2008, 16:02:04 »
Cytat: "e-gen"

jedna z moich teorii głosi że gazownik instalując LPG odłączył w ECU klimę, żeby nie wywalało CE (wtedy jeszcze nie miałem jeszcze podłączonej klimy).


Nie sadze, zeby, ten gaziarz, ze sie tak troszczyl o nie swoje.. Obawiam sie jednak, ze masz problem ze swoim sensorem. Sprobuj zlokalizowac, ktory z przewodow jest masa - jezeli sa cztery przewody, pozostale 3 to zapewne powyzej normy, w normie i ponizej normy. Wykrec go i zobacz - moze masz tam jakiego paprocha. Teraz obstawiam: przewod 'ponizej normy' jest podlaczony do przelacznika w bezpiecznikach. Czujnik temperatury zewnetrzej po prostu bym teraz zignorowal i zlaczyl na sztywno (bo i tak jest lato)

W ASO Ci powiedza, ze masz czujnik do wymiany i pincet zloty sie nalezy..

Legro_Sz

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #21 dnia: 10 Czerwiec 2008, 10:09:10 »
Co do tego czujnika na zewnatrz musi byc cos takeigo bo zima klima mnie sie nie zalancza gdy jest tak bardzo zimno - jak go zlokalizuje to sie odezwe i poweim gdzie sie ta sprawa znajduje - a co do rurek od klimy jak sprawa z ich ciepłotą wygląda przy accencie tez postaram sie odpowiedziec w najblizszym czasie.

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #22 dnia: 12 Czerwiec 2008, 12:04:13 »
klimatyzacji póki co nie uruchomiłem bo serwis ASO chciał zacząć diagnostykę od opróżnienia układu i ponownego napełnienia ... a elektryką mogliby się zająć dopiero za 3 dni :roll:

Błędy czujników/przekaźników logują się do ECU (ale bez zapalania CE) - także najpierw wykonam diagnostykę komputera.

Jeden z głównych podejrzanych czyli czujnik lodu (wg manuala: termistor switch) kosztuje ok 200 zł (nr katalogowy: 9762025-000).

Próbowałem wykręcić czujnik ciśnienia (tzw. triple pressure switch) ale zaczął uciekać czynnik chłodzący więc odpuściłem :)

Będę raportował postępy :)

Legro_Sz

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #23 dnia: 12 Czerwiec 2008, 14:58:27 »
A co do rurek jedna jest bardzo ciepla druga taka zimna/taka delikatnei wilgotna jakby byla na niej rosa:)

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #24 dnia: 12 Czerwiec 2008, 16:20:42 »
no to u mnie z rurkami też jest problem - obie gorące;)

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #25 dnia: 12 Czerwiec 2008, 17:06:51 »
:roll: coś mnie się zdaje, że u mnie obie powinny być gorące (choć jedna bardziej) - co myślicie:


więc bardzo możliwe że z rurkami u mnie OK :>

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #26 dnia: 12 Czerwiec 2008, 17:52:31 »
wygląda też na to, że schemat elektryczny klimy (manualnej) w różnych modelach Hyundaia i rocznikach jest bardzo podobny (choć w wyższych modelach dochodzą dodatkowe czujniki - zapewne "dla poprawienia komfortu jego i jej" ]:-> )

Wyjątkiem - który zauważyłem przeglądając różne schamaty - w zakresie funkcjonowania (i diagnozy) czujnika temperatury parownika (tzw.czujnik lodu) jest Accent III gdzie jest zwykły thermistor z dwoma pinami (nie trzema jak w poprzednich modelach) na wyjściu a jego diagnoza odbywa się podobnie jak diagnoza czujnika temp. cieczy chłodzącej










w weekend zdiagnozuję czujnik voltomierzem :mrgreen:


BTW
w modelach sprzed 2000 roku (mniej więcej) Hyundai stosował double pressure switch a w nowszych triple pressure switch

e-gen

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #27 dnia: 14 Czerwiec 2008, 23:35:33 »
trafiony zatopiony :mrgreen: winny jest czujnik temperatury parownika (ale na chwilę obecną nie wiem czy winny jest sam termistorek czy może układ elektroniczny)

Legenda:
MASA - to nr 3 (czarny przewód we wtyczce)
ECU (inaczej zwany ECM) - to nr 2
AC switch - to nr 1

W momencie gdy odpalimy auto, wciśniemy przycisk klimatyzacji i włączymy dmuchawę to pomiędzy MASĄ a ECU powinno pojawić się napięcie 12 V, oznacza to iż parownik jest już na tyle ciepły (+4,5 stopnia C lub więcej) że konieczna jest praca sprężarki aby wytworzyć chłód w układzie:)
Gdy temperatura parownika spadnie do +1,5 stopnia C "thermostatic switch" rozłącza układ a więc między MASĄ a ECU jest 40 V[/b] (sprężarka przestaje pracować.

Odciąłem od "elektroniki" sam termistorek (który siedzi sobie głęboko w parowniku) i zwarłem MASĘ z ECU efekt jest taki że klima pięknie pracuje albo nawet za pięknie bo temp. powietrza z nawiewu spadła do -1 st.C. Pewnie spadałaby jeszcze niżej ale po 15 minutach prób wyłączyłem klimę.

Jeżeli dobrze rozumiem to co zrobiłęm to w tej chwili moja klima jest kontrolowana wyłącznie przez czujnik ciśnienia "triple pressure switch". :?:



Wracając do termistorka który pozostał w parowniku to podłączając do niego omomierz obserwowałem wartości które przyjmuje w zależności od temperatury - i tak gdy włączyłem nagrzewnicę to opór malał a gdy włączyłem klimę to opór rósł. Spodziewałem się odwrotnej zależności - miło by było gdyby ktoś podzielił się informacją jak to faktycznie powinno wyglądać w Accencie. Układ elektroniczny z którym termistorek tworzą jedną część nie nosi znamion przepaleń ale pójdę z nim do elektronicznego i "poproszę o takie elementy", bo nie mam pojęcia jak go zdiagnozować (po za diodami i opornikami)

I znowu trochę grosza pozostanie w kieszeni :mrgreen:

Hants

  • Gość
Elektryczny problem z klimatyzacją.
« Odpowiedź #28 dnia: 15 Czerwiec 2008, 03:33:49 »
Jestes zdolna bestia.