Autor Wątek: Przeróbki dolotu a zużycie paliwa  (Przeczytany 12990 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jarek

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #15 dnia: 20 Lipiec 2008, 21:07:16 »
Cytat: "premek"
Zakładam, że masz co najmniej magisterium z budowy silników spalinowych, bo inaczej chyba byś nie szalał ze złośliwościami.

Stopnie naukowe i tytuły zostawmy na boku, na forum to nie ma znaczenia.
I bez wycieczek osobistych proszę. ;-)

premek

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #16 dnia: 20 Lipiec 2008, 21:50:45 »
OK. Do rzeczy. Niestety nawet teoria nie jest tak prosta jak chciałby kolega. Nie da się zrobić dolotu o stałej długości i średnicy, który uniwersalnie poprawia wszystko. Albo zyskujesz dużo u góry a dół masz kiepski, albo masz duży moment wcześnie a potem auto zdycha z braku powietrza. Stąd pomysły w rodzaju kolektorów o zmiennej długości.
Wracając o wpływie na spalanie - jeśli zostawimy restrykcyjny dolot jak w accencie to auto całkiem sprawnie przyspiesza już od <2000 obrotów, co w mieście jest całkiem przyjemne. Nie jest to rakieta (przynajmniej w 1,3), ale jest ok. W efekcie wystarczy jeździć w zakresie 1,5-3,5 tys. obrotów.
Jeśli zmodyfikujemy dolot tak, że auto będzie ciągnąć lepiej, ale dopiero przy wyższych obrotach to spalanie raczej wzrośnie, bo chcąc utrzymać podobną dynamikę trzeba silnik kręcić wyżej a że wtedy więcej mieszanki przez cylindry przepłynie to i zużycie wzrośnie.
Mnie osobiście nie drażni całkiem przyjemne ciągnięcie już od niskich obrotów, ale to, że ten ciąg ewidentnie się urywa po przekroczeniu 3,5-4 tys. obrotów.

Vex

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #17 dnia: 21 Lipiec 2008, 00:20:25 »
Cytat: "premek"
Zakładam, że masz co najmniej magisterium z budowy silników spalinowych,


Nie, mam co najmniej podstawy zasady dzialania silnika spalinowego :) wiec jak czytam ze wielkosc filtru wplywa na glosnosc pracy kanalow dolotowych silnika to sie slabo robi.

Cytuj
OK. Do rzeczy. Niestety nawet teoria nie jest tak prosta jak chciałby kolega. Nie da się zrobić dolotu o stałej długości i średnicy, który uniwersalnie poprawia wszystko.


No wlasnie praktyka pokazuje ze tak. Jak nie zepsujesz serii a poprawisz wlasnosi ukladu, czyli przepyustowosc to charakterystyka pozostanie taka sama tylko zwrosna wartosci o kilka %. Bo niby dlaczeog mialaby sie zmienic, skoro caly uklad zostanie bez zmian. Zmieni sie tylko przepustowosc filtru. Widzialem mase wykresow z seryjnym ukladem, z ukladami AEM short i CAI z samorobkami i innymi dziwactwami. Wszystko wyglada tak samo i jest albo ponizej albo powyzej serii a ksztalt ma praktycznie taki sam. Liczy sie przepustowosc i temperatura powietrza. Jak zaczniesz sie bawic srednica rury to wiadomo ze zmienisz charakterystyke silnika. Tylko mowa byla o filtrze.

Prosze, pierwszy znaleziony przyklad zastosowanie w tym samym silniku dwoch roznych dolotow. Jak Ty podnosisz sama gore albo sam dol to jeszce musisz sie troche nauczyc :)






Cytuj

Stąd pomysły w rodzaju kolektorów o zmiennej długości.


Chyba nie wiesz o czym mowisz albo sie zle wyraziles. Chyba masz na mysli system VTEC stosowany glownie w silnikach DOHC. Po co to ? A po to zeby wydluzyc zakres pracy silnika (wysokie obroty). Jesli zrobisz standartowy silnik przygotujesz typowo pod rajdy i przez ustawienia wyciagniesz mocna gore to dol bedzie kulal i sie dusil. W rajdach zreguly to nie przeszkadza bo uzywa sie caly czas wyokich obrotow. Honda wpadla na taki patent jeszce przed 1990 rokiem z silnikiem VTEC DOHC gdzie i dol i gora jest dobra ale chodzi o zakres obrtow a silnik sie krecil ladnie ponad 8000 rpm. Standartowy dolot nie mial tu nic do rzeczy. CHodzi o ustawienai silnika do danej predkosci obrotowej. Do jazdy od 1-6 tys standartowe czyli np. jak Hyundai i od 6-8.2 tys sportowo, wyczynowe gdzie w tyb trybie denka tlokow chlodzone sa olejem, ale to juz w ogole inna bajka i to nie ma nic z dolotem HYUNDAIa wspolnego !

premek

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #18 dnia: 21 Lipiec 2008, 00:29:18 »
Variable valve Timing and lift Electronic Control system - czyli nie zmienna długość dolotu tylko zmienne fazy rozrządu. nie tylko honda taki patent stosuje (toyota VVTi, a i fiat ma swoje skadinnąd wadliwe wariatory)
Co do dolotu - sprawdź działanie chociażby silników ecotec opla.

szumi

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #19 dnia: 21 Lipiec 2008, 00:31:35 »
Cytat: "Vex"
Nie wiecie o czym mowicie. Jesli poprawiaja sie wlasnosci samochodu. Silnik ma lzej = pali mniej. Zrobisz "klopsa" zmniejszysz moc i moment obrotowy samochod spali Ci wiecej. W tych samochodach nie ma puszki rezonacyjnej. Jest tylko doprowadzenie powietrza. Nie wiem jak w 1.3 ale w 1.5 przy 120 km/h jest jak w serii bo gaz wystarczy tylko musnac. Przy 140 tez bez wiekszych roznic.
No i najsmieszniejsza rzecz - wielkosc filtru nie ma wplywu na glosnosc. To nie forum Bravo Girl :) Powymieniajcie sobie "rury" ;) W teorii jak zrobisz dobrze to masz moment i moc wyzej w calym zakresie obrotow.

kolego po pierwsze ja tu nic nie pisałem o przeróbkach dolotu jedynie o stożku ( co napewno mi nic w charakterystyce nie zmieniło) sam też jeździsz/jeździłeś na stożku (filmik na youtube)
a z tego co piszesz jest wszystko napisane tak chaotycznie że do konca nie wiem o co Ci chodziło . Ale co do przeróbek samego dolotu to musze sie z toba zgodzić że nie jest to temat prosty i łatwo coś "spiepszyć"

Vex

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #20 dnia: 21 Lipiec 2008, 00:31:35 »
Honda byla dla przykladu. Wkleilem Ci przykaldowy wykres z dwoma dolotami. Nadal nie odpowiedziales dlaczego ma sie poprawic sama gora albo sam dol.

Cytuj
kolego po pierwsze ja tu nic nie pisałem o przeróbkach dolotu jedynie o stożku ( co napewno mi nic w charakterystyce nie zmieniło) sam też jeździsz/jeździłeś na stożku (filmik na youtube)


Ja juz nie wnikam co kto pisal, ale nie piszce ze poprawi sie sama gora albo sam dol. Ja wiem na czym jezdze, ale nie twierdze ze wielkosc filtru wplywa na glosnosc :lol: no i na ksztalt charaktertystyki. U mnie raczej poszlo na plus i to nie na samej gorze, bo proba elastycznosci wyszla rownie pozytywnie, wiec wnioski latwo wyciagnac a pozostawibylm mity ktorych duzo na stronkach o "tuningu" gdzie od lat conajmniej 2002 wypisuje sie ze "stozek" pogarsza dol. Zle zrobiony pogarsza, wszystko.

szumi

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #21 dnia: 21 Lipiec 2008, 00:42:29 »
Cytat: "Vex"
mity ktorych duzo na stronkach o "tuningu" gdzie od lat conajmniej 2002 wypisuje sie ze "stozek" pogarsza dol. Zle zrobiony pogarsza, wszystko.

przecież w stożku nic nie zmieniasz kupujesz i wstawiasz czy chodziło Ci o firme stożka ?? ja mam jacky no i jak pisałem nic sie nie pogorszyło napewno a może zyskał, PS masz zrobione jakieś mody w dolocie jak tak to opisz jakie bo jestem zielony w tym temacie

Vex

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #22 dnia: 21 Lipiec 2008, 00:50:01 »
No nie zmieniasz i o to chodzi. Tylko jak ludzie sie takich rzeczy naczytaja to potem tak pisza na forach masowo. Inna sprawa ze w zeleznosci od filtru rozni sie przepustowosc i stopien filtracji. Widzialem w Norauto takie filtry, ze dziwilem sie jak tam moze sie przedostac jakie kolwiek powietrze :)
Od zawsze w "interncie" uchodzila teza ze jak wstawiasz stozek to polepszasz gore, pogarszasz dol. Ja poprostu sie z tym nie zgadzam. Pogarszac, polepszac to mozna przy przebudowie calego ukladu, w tym srednicy rury do przepustnicy. Najczesciej i tak konczy sie bardzo zblizona charakterystyka silnika o innej wartosci, co juz pisalem. KWestia tylko temperatury pobieranego powietrza. Jak bedzie z 60C to watrpie zeby bylo lepiej niz w serii :)

szumi

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #23 dnia: 21 Lipiec 2008, 00:51:57 »
to jak to z tym dolotem u Ciebie bo nie odpowiedziałeś masz jakieś zmiany jak tak to opisz jakie.

Vex

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #24 dnia: 21 Lipiec 2008, 17:41:34 »
Pisalem juz na forum. Jak nie tym to poprzednim.
Podsumuwujac jak nie obnizymy mocy to spalanie moze jedynie nieznacznie zmalec.

premek

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #25 dnia: 21 Lipiec 2008, 20:48:17 »
Cytat: "Vex"
Honda byla dla przykladu.


Akurat to był zły przykład, bo nie podałeś przykładu zmiennej długości kanałów dolotowych a zmiennych faz rozrządu. Fakt, że cel konstruktorom przyświecał ten sam, ale próbowali go osiągnąć zupełnie innymi drogami.

Cytat: "Vex"
Ja juz nie wnikam co kto pisal, ale nie piszce ze poprawi sie sama gora albo sam dol. .....


Sama wielkość filtru nie, ale jeśli zastąpisz zwykły układ dolotowy projektowany w celu osiągnięcia jakiejś tam założonej charakterystyki krótkim dolotem z dużym filtrem stożkowym tą charakterystykę stracisz.
A czemu skracając długość i zwiększając średnicę dolotu tracisz na dole a zyskujesz na górze? Odpowiedzią są zjawiska dynamiczne jakim poddawany jest słup powietrza. Prędkość powietrza w krótkim i szerokim układzie jest na tyle niska, że przy niskich prędkościach obrotowych napełnianie cylindrów jest sporo gorsze. Taki układ zyskuje za to wtedy, kiedy potrzebna jest większa dawka powietrza, gdzie wąski układ zwyczajnie nie pozwala na dostarczenie odpowiedniej ilości paliwa.
To oczywiście BARDZO ZRĘBOWA teoria, bo nawet w praktyce długość i pojemność układu dolotowego nie jest dobierana tylko z obliczeń.
Ten wykres, który dołączyłeś jest zapewne z dwoma układami, ale ich pojemność i długość nie są od siebie tak różne. CAI założony został wyłącznie po to, żeby auto zasysało świeże powietrze, o co w accencie zadbała już fakryka :)

[ Komentarz dodany przez: Jarek: 2008-07-21, 23:34 ]
Skrócenie drugiego cytatu

Jarek

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #26 dnia: 21 Lipiec 2008, 23:40:04 »
Cytat: "premek"
To oczywiście BARDZO ZRĘBOWA teoria

Widzę że teoretycznie jesteś przygotowany do dyskusji ;-) .
Tak trzymać :mrgreen:


Proszę w wypowiedziach o cytowanie tylko niezbędnych fragmentów

Vex

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #27 dnia: 21 Lipiec 2008, 23:54:27 »
Cytat: "premek"


ale jeśli zastąpisz zwykły układ dolotowy projektowany w celu osiągnięcia jakiejś tam założonej charakterystyki krótkim dolotem z dużym filtrem stożkowym tą charakterystykę stracisz.


Zastapienie zwykle krotkiego dolotu fabrycznego jak sie domyslam krotszym to nic madrego. Wielkosc filtru tu zbytnio nie ma znaczenia, wiec nie wiem czemu ma to sluzyc, tzn. pogarszanie fabrycznych osiagow. Jak wsadzisz szmate w dolot to tez stracisz i to sporo, tylko co z tego wynika ? Niewiele.


Cytuj

Ten wykres, który dołączyłeś jest zapewne z dwoma układami, ale ich pojemność i długość nie są od siebie tak różne. CAI założony został wyłącznie po to, żeby auto zasysało świeże powietrze, o co w accencie zadbała już fakryka :)


No tak krotka rura z filtrem przy silniku i uklad z filtrem w dolnej czesci zderzaka rzeczywiscie malo sie rozni. Tylko CAI to najdluzszy uklad dolotowy jaki widzialem, no ale ok, pewnie masz racje. Jeden od drugiego jest ponad 2x dluzszy i podrodze ma kilka zakretow, ktorych pierwszy nie posiada. Ciekawe co w takim razie wedlug Ciebie sie rozni :)
Swieze powietrze jak swieze, majac filtr w zderzaku utrzymujesz stala temperature powietrza na bardzo pozytywnym poziomie, zupelnie inaczej niz w przypadku filtru umieszczonego w komorze silnika. Cienka rurka w Accencie wcale tu nie rozwiazuje sprawy.

meler

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #28 dnia: 22 Lipiec 2008, 13:13:41 »
Sorry za głupie pytanie, ale no zielony jestem w tych sprawach...

Mógłby ktoś zrobić zdjęcie swojemu układowi? bo nie za bardzo wiem jak w tym naszym hyundaiu umieścić stożek, jako że kształt dolotu jest absolutnie dziwaczny... (zaokrąglony prostokąt o wymiarach 657x385)
Pytam gdyż chciałem zrobić sam dolot z rury o fi 80mm, z tym że wydaje mi się ona zdecydowanie za duża, a co za tym idzie trza by ją uszczelnić czymś, a po zastosowaniu stożka pod niego da się już podłączyć bezproblemowo rurę ale gdzie go umieścić. (zakładam, że to nie może być trudne i że coś przeoczyłem :] )

Więc jakby któryś z was miał czas, to proszę o jakaś fotę :)

Pozdrawiam

szumi

  • Gość
Przeróbki dolotu a zużycie paliwa
« Odpowiedź #29 dnia: 22 Lipiec 2008, 13:33:46 »
Cytat: "Vex"
Pisalem juz na forum. Jak nie tym to poprzednim.

jakoś nie moge tego znaleźc na tym forum a do poprzedniego nie znam adresu ( o ile wogule istnieje :roll: ) Jak byś był tak miły i albo podał adres do poprzedniego forum (jak istnieje ) a jak nie to może opisz swoje przeróbki dolou byłbym wdzięczny , bo jak się domyślam sam stożek to dopiero połowa sukcesu :-)