Autor Wątek: [Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.  (Przeczytany 11069 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kub3k

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« dnia: 10 Styczeń 2012, 16:57:13 »
Witam,

Po włączeniu ogrzewania działają mi tylko 3 paski w ogrzewaniu tylnej szyby.

Da się to naprawić? Co powinienem najpierw sprawdzić?

Edycja tytułu. tekla

Kurako

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Styczeń 2012, 17:25:31 »
sprawdź omomierzem czy jest przejście :)

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Styczeń 2012, 17:50:49 »
Kurako, zawsze będzie jak ogólnie podgrzewanie działa. Tylko prąd nie popłynie przez sprawdzany przez Ciebie pasek, a na około (sąsiednim paskiem).

Ja bym wizualnie to sprawdzał czy nie masz gdzieś zdartego paska. Zasada działania tego nie jest skomplikowana. Leci prąd paskami i je nagrzewa. Jak jest pasek uszkodzony to prąd nim nie leci i się nie nagrzewa. Tylko czy to potem dałoby się jakoś ręcznie połączyć.. Pewnie tak, ale ciężko. Sprawdzić można jeszcze bezpiecznik i poziom naładowania akumulatora.

A może po prostu powoli się nagrzewają te paski? To są 3 losowe paski na szybie czy np 3 kolejne od dojścia i odpływu prądu (przymocowania kabelków do szyby?

kub3k

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Styczeń 2012, 18:06:41 »
Dwa na dole i jeden na górze. Zerknę jutro czy nie są pozdzierane.
A jeżeli są to da się czymś to załatać?

----- edit

znalazlem cos takiego:
http://allegro.pl/klej-elektroprzewodzacy-naprawa-ogrzewanej-szyby-i2008357663.html

Sprobuje w wolnej chwili się pobawić i zdam relacje :D

Kurako

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Styczeń 2012, 18:12:16 »
rzeczywiście się tego nie zmierzy omomierzem, nie wiem o czym myślałem...
to nię będzie miało związku z poziomem naładowania akumulatora... bo by ew. nie nagrzewały sie 3 z rzędu..

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Styczeń 2012, 18:37:27 »
To z allegro powinno pomóc. Tylko nie ma żadnej wzmianki, że on wysycha i przestaje być płynny, a jak tak nie jest to przypadkiem kładąc coś na półkę z tyłu będziesz mógł go zetrzeć :)

A według mnie akumulator może mieć wpływ. Ze strony fizycznej nagrzewanie zależy od natężenia prądu płynącego przez ścieżki. Ścieżki mają swoje stałe opory, które nie są identyczne dla wszystkich ścieżek (bo ścieżki różnią się długością - dłuższe mają większy opór). Z prawa Ohma mamy R=U/I. Jak już pisałem R mamy stałe. Jeżeli akumulator jest słaby to mamy mniejsze napięcie, więc natężenie również się zmniejsza (bo zgodnie z prawem Ohma R=const.). Dalej skrajne są najdłuższe (u mnie prąd dochodzi mniej więcej w połowie szyby), więc mają największy opór, więc płynie nimi prąd o najmniejszym natężeniu, więc.. Słabiej grzeją. Przy pewnej granicznej wartości naładowania akumulatora to że grzeją jest już prawie niezauważalne.

Brzmi logicznie i chyba się nie pomyliłem  :roll: Z drugiej strony jak nie masz problemów z zapłonem i innymi pobornikami prądu to nie powinna być kwestia aku.

Kurako

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Styczeń 2012, 19:18:43 »
z fizycznego punktu widzenia jest tak jak napisałeś
ale z praktycznego punktu widzenia, scieżkami tymi idzie mały prąd, który z akumulatora na pewno ma możliwość wyjścia, dam sobie głowe odciąć, że wartoś takiego prądu jest porównywalna z ilością prądu jaka przechodzi przez żarówkę w kokpicie :) a jak ta swieci to z szybą nie powinno byc problemu, moze sie myle ja :)

kub3k

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #7 dnia: 11 Styczeń 2012, 00:07:03 »
Akumulator jest dość nowy, nie mam z nim żadnych problemów.
Nie raz po parę godzin gra muzyka przy zgaszonym silniku i rano bez problemu odpala.
Najwidoczniej te ścieżki muszą być poprzerywane.

-----edit
Gdzieniegdzie widać lekkie przetarcia na ścieżkach ale to troche jak szukanie igły w stogu siana. Chyba dam sobie spokój.

marsmi84

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #8 dnia: 11 Styczeń 2012, 22:50:33 »
raczej masz pęknięte lub przetarte ścieżki na szybie...dobrze się przyjrzyj...najlepiej od spodu je podświetlić...a co do tego kleju to on zasycha i nie powinno być problemu i można go kupić w sklepie motoryzacyjnym nawet w castoramie go widziałem;)...swoją drogą możesz też wymienić całą szybę ale ten klej też da rade bo kiedyś już takie coś naprawiałem...pzdr

Maro6926

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Styczeń 2013, 17:35:57 »
panowie ogrzewanie szyby tylnej to nic innego jak scieżka oporowa i jest ona naklejona fabrycznie ten klej jest dobry przy niewielkich ubytkach przy większych grozi pęknieciem szyby bo nie jest to klej z substancją oporową a co za tym idzie pozostała część na szybie ta oryginalna będzie mocniej grzała,więc chyba mam rację co do tego że raczej szyba do wymiany jezeli jest tych przerw za wiele

maciekw

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Styczeń 2013, 17:50:47 »
Duże ubytki łatwo znajdziesz wzrokowo, ale jeżeli jest to pęknięta ścieżka, to z kolei łatwo przegapić.
Kolega Kurako dobrze mówi - można sprawdzić omomierzem, z tym że to musi być lepszy sprzęt niż castoramowy wskażnik za 20PLN.
Jak to zrobić? sprawdzić na sprawnej części paska jaki jest opór na długości 1-2 cm. Potem trzeba takie odcinki mierzyć na pasku uszkodzonym. Gdy miernik wskaże znaczące zwiększenie oporności - trafiliśmy na uszkodzenie. Żmudne, czasochłonne, ale tak to się robi :)

Dla tych, co uważają to za bzdurę już wyjaśniam. Ścieżka oporowa ma w zasadzie taki sam opór na każdym odcinku. Mierząc odcinek np. 2cm sprawnego paska, mierzymy równoległe opory na długości 2cm i 200cm (wewnątrz punktów pomiaru i naokoło na szybie). Gdy te 2cm są uszkodzone mierzymy tylko "naokoło" szyby, a więc wartość oporu wzrośnie (zgodnie z zasada równoległego połączenia rezystorów). No i należy wspomnieć, że im więcej pasków sprawnych tym różnica przy pomiarach może być mniejsza.

[ Dodano: 2013-01-08, 16:56 ]
Cytat: "Maro6926"
panowie ogrzewanie szyby tylnej to nic innego jak scieżka oporowa i jest ona naklejona fabrycznie ten klej jest dobry przy niewielkich ubytkach przy większych grozi pęknieciem szyby bo nie jest to klej z substancją oporową a co za tym idzie pozostała część na szybie ta oryginalna będzie mocniej grzała,więc chyba mam rację co do tego że raczej szyba do wymiany jezeli jest tych przerw za wiele


Nie do końca. Jak nie działają trzy ścieżki, to przez pozostałe płynie większy prąd, a szyba nie pęka przecież. Jeżeli naprawimy ścieżkę klejem, to ścieżka się "włącza" w obwód i na innych ścieżkach prąd jest mniejszy. Sam klej nie ma dużego oporu, więc się nie będzie grzał specjalnie, nawet na sporym odcinku.
Gorsze są drobne pęknięcia ścieżki, gdzie nawet przy takim prądzie i napięciu może następować silne punktowe grzanie (z racji dużego oporu pęknięcia) - i to może spowodować pęknięcie szyby.

Maro6926

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Styczeń 2013, 10:32:39 »
dobrze mówisz kolego,racja,lecz im mniejsza oprorność a takie same napięcie na rezystorze to grzałka mocniej zaczyna grzac,bo ta grzałka to rezystor,to wtedy pomijając uszkodzone paski zmniejszamy oporność,lub je łatając też zmniejszamy oporność i wtedy ta grzałka na szybie szybciej grzeje,a co za tym idzie wydziela większą temperaturę niż powinna być,słyszałem że niektórzy łatają to bardzo cieniutkim drutem oporowym i działa wszystko jak należy,i wtedy kleją to tym środkiem do naprawy uszkodzeń.Ja mam w landrynce ten sam problem,ale u mnie co druga grzeje ale jak przyjrzałem się to normalnie poprzednik szorował szybę ostro bo tak pościeranych miejsc to jeszcze nie widziałem :)

[ Dodano: 2013-01-09, 10:38 ]
no i punktowe przegrzewanie szyby przy większych ubytkach się pojawia, właśnie po łataniu tym specyfikiem,dlatego należało by podklejać w te miejsca drut oporowy ale o prądzie takim jak to co na szybie,łatwo jest to obliczyć tylko zmierzyć grubość tej grzałki na szybie to jest problem bo powierzchnię mamy tylko grubości brak i wtedy dobrać drut oporowy i byłoby ok

Hants

  • Gość
[Lantra J2] Ogrzewanie tylnej szyby.
« Odpowiedź #12 dnia: 12 Styczeń 2013, 05:24:19 »
Cytat: "Timon"
więc mają największy opór, więc płynie nimi prąd o najmniejszym natężeniu, więc.. Słabiej grzeją


Ujmę to grzecznie - myslisz się.