Autor Wątek: [Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.  (Przeczytany 53369 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline lucasy

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 70
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #60 dnia: 24 Styczeń 2017, 15:31:10 »
Informacja od kolegi KOSMOS2011 na temat rozpoznania rodzaju napędu w santkach po lifcie:

Po wpisaniu tutaj vin http://epc.japancars.ru/hyundai/

Docieramy do zakładki

http://epc.japancars.ru/h...8cGFnZTUwPT0%3D

i sprawdzamy czy numer 47800 na rysunku jest w prostokątnej ramce. Jeśli nie to oznacza że nie ma przy tylnym moście sprzęgła elektromagnetycznego i napęd jest stały.

Offline doc

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 118
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #61 dnia: 24 Styczeń 2017, 15:35:45 »
Drugi link nie działa, pewnie jest generowany dynamicznie.


Offline Zibi.S68

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 276
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #63 dnia: 02 Czerwiec 2017, 21:27:37 »
Panowie mam Sanciaka z 2004r model 2005r 2.0 CRDI 125 Km z przyciskiem Lock. Będąc na hamowni 4x4 w cale po 40 czy 50 km napęd się nie wyłączył, kręciły się koła do końca i nie chcecie wiedzieć, do jakiej prędkości. Natomiast po włączeniu przycisku Lock, który czasami sobie włączę, a należy załączać, gdy samochód stoi, blokowany jest tylny most, co do przodu to tego nie wiem czy jest blokowany. Buda samochodu robi się sztywna i nie należy jechać bodajże więcej niż te 40-50 km, bo inaczej tylny most się rozleci. W Suzuki Grand Vitara po zablokowaniu mostów można jechać max 85 km, ale to jest całkowicie inny napęd. Wiec nie wiem skąd te informacje, że po lifcie Santa Fe nie ciągnie 4 kolami, no chyba, że ktoś ma zwalony napęd to tak mogę się zgodzić.

Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 540
    • http://www.prace-geologiczne.pl
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #64 dnia: 02 Czerwiec 2017, 22:18:47 »
Ale ten napęd działa przy różnicy prędkości kół przednich i tylnych (skoro tylne rolki nie były napędzane, to działał...), natomiast powyżej 40 km/h wyłącza się "zalockowany" przyciskiem - jeżeli właśnie nie ma różnicy prędkości kół - czyli przednie koła wtedy napędzają, tyle toczą się - i tak to działa do momentu poślizgu, czyli wystąpienia różnicy prędkości obrotowej kół.

Krótko mówiąc - SF SM po lifcie nie ciągnie tyłem powyżej 40 km/h, jeżeli nie występuje poślizg kół przednich, jeżeli poślizg wystąpi - nie ma znaczenia prędkość - napęd się zapnie.

Najwyraźniej źle zinterpretowałeś opis teorii działania tego napędu.

Offline Zibi.S68

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 276
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #65 dnia: 03 Czerwiec 2017, 12:18:00 »
Na hamowni nie miałem włączonego przycisku lock, nie wiem czy widziałeś jak jest zapinany pojazd na hamowni, o uślizgu na rolkach nie ma mowy, więc według twojej teorii koła tylne nie powinny się kręcić, a się kręciły. Nie rozumiem zdania skoro tylne rolki nie były napędzane do napęd działał. Rolki napędzane są kołami samochodu nie odwrotnie, więc jak by się koła nie kręciły to rolki by stały, a uślizg na rolkach jest niemożliwy to napęd tylni powinien się wyłączyć przy prędkości 40-50 km/h a tego nie zrobił. Natomiast po zablokowaniu kół przyciskiem Lock koła ciągną równo, dlatego też buda robi się sztywna. Na filmikach od braci ze wschodu jak zakopią samochód można się tego dopatrzeć jak pierw zarówno przednie koło jak i tyknie jedno stoi drugie się kręci, a po chwili koła kręcą równo i samochód wydostaje się czy do z rzeki czy błota. Nie mam zamiaru się z nikim kłócić na temat jak działa napęd po lifcie wiem, co widziałem na hamowni.

Offline wydminianin

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 234
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #66 dnia: 03 Czerwiec 2017, 13:52:31 »
ZIBI, masz całkowitą rację, rolki napędzane są kołami samochodu, więc gdy przednie zaczynają się kręcić, układ odbiera to jako uślizg przedniej osi i podaje napęd na tył, w efekcie napędzane są obie osie. W trakcie normalnej jazdy, gdy napędzany jest przód, który niejako ciągnie za sobą tył, to nie ma różnicy w prędkości obrotowej między tyłem a przodem, do momentu uślizgu oczywiście. Taka sytuacja na hamowni jest prawdopodobnie niemożliwa do osiągnięcia.

Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 540
    • http://www.prace-geologiczne.pl
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #67 dnia: 03 Czerwiec 2017, 23:01:44 »
Cytat: "Zibi.S68"
Na hamowni nie miałem włączonego przycisku lock, nie wiem czy widziałeś jak jest zapinany pojazd na hamowni, o uślizgu na rolkach nie ma mowy, więc według twojej teorii koła tylne nie powinny się kręcić, a się kręciły. Nie rozumiem zdania skoro tylne rolki nie były napędzane do napęd działał. Rolki napędzane są kołami samochodu nie odwrotnie, więc jak by się koła nie kręciły to rolki by stały, a uślizg na rolkach jest niemożliwy to napęd tylni powinien się wyłączyć przy prędkości 40-50 km/h a tego nie zrobił. Natomiast po zablokowaniu kół przyciskiem Lock koła ciągną równo, dlatego też buda robi się sztywna. Na filmikach od braci ze wschodu jak zakopią samochód można się tego dopatrzeć jak pierw zarówno przednie koło jak i tyknie jedno stoi drugie się kręci, a po chwili koła kręcą równo i samochód wydostaje się czy do z rzeki czy błota. Nie mam zamiaru się z nikim kłócić na temat jak działa napęd po lifcie wiem, co widziałem na hamowni.


Auto na hamowni zaczyna kręcić przednimi kołami, tylne stoją, więc naturalną reakcją napędu jest dopięcie tyłu - bo auto nie "wie", że stoi na rolkach - "myśli", że jest na śliskiej nawierzchni i przednie koła straciły przyczepność. Normalne jest wtedy zapięcie tyłu i jazda przodem i tyłem tak, żeby wszystkie koła kręciły się z równą prędkością. Limit 40 km/h to jest prędkość wyłączenia wymuszonego przyciskiem LOCK napędzania na 4 koła - jeżeli system sterujący napędem stwierdzi, że nie jest potrzebne napędzanie tyłu. Normalna praca napędu na 4 koła z dopinanym tyłem - nie szukaj sensacji.

A jeszcze jedna rzecz... Nic się nie rozleci po wciśnięciu Lock - żadna "buda" nie "robi się sztywna" - to nie jest sztywne rozwiązanie mechaniczne z blokadą mechanizmów różnicowych (jak w porządnych terenówkach na ramie) - więc nic się nie dzieje. Funkcjonalnie po zapięciu sprzęgła między osiami napęd funkcjonalnie jest identyczny z napędem w wersji przed liftem - i uwierz mi - autem przed liftem, ze stałym napędem na 4 koła, ba... z LSD (o zgrozo ;-) ) da się jechać z prędkościami znacznie przewyższającymi dopuszczalne na polskich autostradach i nic się nie rozlatuje, buda się nie robi sztywna itp. itd.

Jeszcze raz - podsumowując... Santa Fe SM po lifcie, wyposażony w napęd na 4 koła z dołączanym tyłem to jest auto z napędem przednim (do momentu stwierdzenia poślizgu osi napędzanej) i dołączanym automatycznie (po stwierdzeniu różnicy prędkości kół osi przedniej i tylnej) tyłem. Tył można też dołączyć "na siłę" używając przycisku Lock - i to wymuszenie stosuje się np. żeby w kontrolowany sposób przejechać przez jakieś błoto, piach, zaspy itp. - i to wymuszone dołączenie tyłu jest kasowane powyżej 40 km/h - co jednak nie oznacza, że tył powyżej tej prędkości nie jest napędzany - wręcz przeciwnie - wystarczy nawet na suchej nawierzchni pojechać szybko w zakręcie - na granicy przyczepności - i już napęd się dopnie ładnie stabilizując tor jazdy.

Offline Lechoniewicz

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #68 dnia: 09 Czerwiec 2017, 17:38:38 »
To ja mam pytanko.
Stara buda, silnik 125 vgt, przy tylnym moście jest elektromagnes, w kabinie przycisku brak.
Jak dobrze rozumuję to w chwili ruszenia tył jest spięty z przodem do predkości 40 / 50 km/h, powyżej tej predkości tył się rozłącza aż do momentu uslizgu przedniej osi, bądź spadku prędkości poniżej 40km/h?

Offline Zibi.S68

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 276
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #69 dnia: 12 Czerwiec 2017, 13:45:25 »
Panowie nie wiem skąd żeście wymyślili, że tylne oś jest dołączana. Santa FE CM ma dokładnie ten sam napęd, co Santa Fe SM po lifcie, więc można poczytać jak on działa, a działa następująco po wciśnięciu guzika lock jest on spinany tj. tylna oś jest połączona na sztywno z przednią osią 50/50 stąd uczucie sztywnej budy i niezalecana jest jazda na drodze z dobra przyczepnością no chyba, że na wprost oraz gwałtowne skręcanie, ponieważ w zakrętach przednie koła kręcą się z inna prędkością niż tylne. Koła nie pokonuję dokładnie tego samego toru jazdy. Jak dalej pisze przycisk Lock należy używać na śliskich nawierzchniach jak błoto, śnieg mokry śliski asfalt itp. I itd. Napęd działa do 30km/h a przy 40/km/h w ogóle się wyłączy i ponownie się załączy po osiągnięciu 40km/h? Natomiast na tym forum się też dowiedziałem, że można sprawdzić sobie na stronie wiadomej wpisując swój vin. Jaki się ma napęd i według mnie wszystkie Santa Fe SM po lifcie mają stały napęd, co już wcześniej pisałem jak samochód się zachowywał na hamowni, tylko z silnikami benzynowymi bodajże nie mają przycisku lock? Dość się naczytałem na forum jak to ludzie sobie kupili samochody po lifcie z napędem na 4 koła a po jakimś czasie napędu brak. Nie interesuje mnie czy ktoś uwierzy w to, co napisałem, ale może się ktoś zastanowi choćby dwa razy nad włączeniem przycisku lock na nawierzchni, gdzie jest bardzo dobra przyczepność.

Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 540
    • http://www.prace-geologiczne.pl
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #70 dnia: 12 Czerwiec 2017, 14:16:10 »
Kolego... Coś, gdzieś przeczytałeś, nie do końca zrozumiałeś i herezję szerzysz... Nikt niczego sobie nie "wymyślał" - poczytaj sobie o dołączanym napędzie 4x4 w SUV-ach.

Kolejnym "kwiatkiem" w Twoim wykonaniu są bzdury, które piszesz o SM-ach i ich stałym napędzie na 4 koła - jest akurat odwrotnie, niż piszesz - tj. SM-y przed liftem miały w przypadku wersji 4WD napęd stały, potem w przejściówce było raz tak, raz tak, w wersjach w pełni polifitowych był jedynie napęd dołączany - z trybem wymuszenia zapięcia 4WD przyskiem "lock" (50:50) i trybem automatycznego dołączenia tylnego napędu (tył może dostać maksymalnie do 50% momentu obrotowego) w przypadku pośligu osi napędzanej (przedniej...).  

Do tego SM w wersji z dołączanym napędem tylnym nie ma blokady mostów (przed liftem część egzemplarzy ma LSD w tylnym moście), więc temat "naprężeń" rozwiązują mechanizmy różnicowe i sama konstrukcja sprzęgła dołączającego tylną oś.

W przypadku wystąpienia poślizgu napęd tylny zostanie dołączony bez względu na prędkość - jest to całkowicie niezależne od trybu "lock".

To, co piszesz o zachowaniu Twojego auta na hamowni - powtórzę po raz kolejny - jest objawem w pełni sprawnego, dołączanego napędu na 4 koła - system wykrywa poślizg osi przedniej i dołącza tylną oś. Jeżeli nie jesteś w stanie sobie wyobrazić skąd system czerpie dane o wystąpieniu poślizgu w przypadku, gdy przednie koła się kręcą a tylne nie - nikt niczego na to tutaj nie poradzi :-) Podpowiem - może coś Ci to pomoże - samochody z napędem stałym lub dołączanym w czasie badania technicznego powinny mieć koła na rolkach - np. przednie na stanowisku pomiarowym, wtedy tylne na "swobodnych" rolkach - dokładnie tak samo, jak na hamowni...

Offline Ericsson

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 134
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #71 dnia: 02 Grudzień 2017, 04:05:12 »
zapytam z ciekawosci bo moje auto jest z 2004r i nie ma zadnego guzika co sie dzieje w momecie kiedy np. przednie kolo straci przyczepnosc lub tylne auto przestanie jechac skoro nie ma tej blokady?

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #72 dnia: 02 Grudzień 2017, 18:05:06 »
Hehe,dobre. Jeździsz sobie autem i nie znasz jego budowy ani tego jak działa? Rozumiem, że przy zakupie urzekła Cię jego uroda?  :mrgreen: Chętnie odpowiem na Twoje pytania, ale najpierw dobrze byłoby wiedzieć, czy masz napęd tylko na przód, czy stały 4x4. No i czy masz LSD w tylnym moście, czy nie? Bez tej wiedzy nie da się powiedzieć co będzie jak auto straci przyczepność.

Offline Ericsson

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 134
[Santa Fe SM] Santa Fe po 2004r. - napęd 4WD.
« Odpowiedź #73 dnia: 02 Grudzień 2017, 18:41:35 »
haha no tak jakos wyszlo  ;-)  moge powiedziec ze na podnosniku kreci sie jedno kolo z przodu i jedno z tylu co do LSD to nie wiem czy tam powinna byc jakas naklejka?