Autor Wątek: [Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?  (Przeczytany 87137 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

rokiluk

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #15 dnia: 04 Styczeń 2013, 21:15:28 »
Na podnośniku nie próbowałem. Na stacji diagnostycznej na rolkach do sprawdzania hamulców podczas gdy kręci się jedna oś druga nie reaguje oraz na lodzie przy dodawaniu ostro gazu czuje jak przednie koła buksują i chwile później (1-2s.) tył dostaje kopa (samochód przyspiesza i próbuje znosić tył). Na tej podstawie stwierdzam, że w normalnych warunkach napędzany jest tylko przód, a tył jest dołączany przy wystąpieniu uślizgu czyli nie ma stałego 4x4. W wiskozie podczas uślizgu gęstnieje olej, który dąży do "zesztywnienia wałów" dlatego stwierdzam, że nie ma możliwości regulacji przekazywania mocy napędowej na osie. Wiskoza (tak czytałem gdzieś) załącza powyżej pewnej prędkości dlatego na stacji diagnostycznej nie reaguje. To są tylko moje obserwacje i wnioski.

Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 540
    • http://www.prace-geologiczne.pl
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #16 dnia: 04 Styczeń 2013, 21:58:14 »
Cytat: "rokiluk"
Na podnośniku nie próbowałem. Na stacji diagnostycznej na rolkach do sprawdzania hamulców podczas gdy kręci się jedna oś druga nie reaguje oraz na lodzie przy dodawaniu ostro gazu czuje jak przednie koła buksują i chwile później (1-2s.) tył dostaje kopa (samochód przyspiesza i próbuje znosić tył). Na tej podstawie stwierdzam, że w normalnych warunkach napędzany jest tylko przód, a tył jest dołączany przy wystąpieniu uślizgu czyli nie ma stałego 4x4. W wiskozie podczas uślizgu gęstnieje olej, który dąży do "zesztywnienia wałów" dlatego stwierdzam, że nie ma możliwości regulacji przekazywania mocy napędowej na osie. Wiskoza (tak czytałem gdzieś) załącza powyżej pewnej prędkości dlatego na stacji diagnostycznej nie reaguje. To są tylko moje obserwacje i wnioski.


Ale to dość dziwne, bo mój np. na śliskim od razu wyraźnie pcha - nie ma praktycznie wcale uślizgu kół - dodaję gazu i auto idzie. Nie ma żadnego momentu zawahania. Może coś z wiskozą się stało? Problem jest taki, że de facto do samej wiskozy w przekładni nie ma dostępu bezpośredniego. Olej w niej jest niewymienny, przewidziany na cały okres eksploatacji pojazdu.

Co do sprzęgła wielopłytkowego - ono nie działa zero-jedynkowo - im wyższa temperatura, tym mniejszy jest "poślizg" tarczek względem siebie. Nie są to sprzęgła typu tarcza-docisk, gdzie albo jest zapięte, albo nie - lecz jest to zespół wielu (kilku-kilkunastu - nie wiem nawet ile jest w Santku) tarczek, między którymi jest odstęp wypełniony specjalnym olejem na bazie silikonów - a napęd (moment obrotowy) przekazywany jest poprzez lepkość oleju zwiększającą się wraz z temperaturą. W ten sposób uzyskuje się przekazanie momentu przy różnej prędkości na wejściu i wyjściu z przekładni - aż do pełnego spięcia, gdy prędkości na wejściu i wyjściu są identyczne.

rokiluk

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Styczeń 2013, 15:14:31 »
Czyli temperatura oleju (a zatem jego gęstość) rośnie aż do wyrównania prędkości wejście/wyjście. Czyli jeżeli płytki kręcą się z jednakową prędkością olej jest płynny i nic nie złącza, gdy prędkości płytek są różne olej gęstnieje i zesztywnia płytki. Nie ma możliwości pośredniej gdyż olej przy minimalnej różnicy obrotów płytek będzie nadal dążył do zesztywnienia ich. Zgęstnienie oleju trwa jak u Ciebie prawie nic u mnie ok. 1-2s.

Nie zgadzam się też że napęd jest rozdzielany 0/100 zmiennie do 100/0. Jest albo 100/0 (4x2) albo po załączeniu wiskozy (tutaj nie wiem jakie proporcje) np.: 60/40  jak pisałeś wcześniej i wtedy mamy 4x4.
Zmiana mocy napędowych pomiędzy osiami będzie przy np. centralnym układzie różnicowym.

Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 540
    • http://www.prace-geologiczne.pl
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #18 dnia: 06 Styczeń 2013, 19:39:12 »
Gdyby w przypadku prawidłowo działającego sprzęgła napęd nie byłby przenoszony na tył, to kręcenie kołami na podnośniku nie powodowałoby ruchu kół drugiej osi - a tak jest.

Pytanie - czego oczekiwał Kolega piszący wyżej - w czasie sprawdzania auta na rolkach? Kręcenia się kół drugiej osi w miejscu na posadzce? Zwiększanie różnicy prędkości osi może jedynie spowodować przegrzanie i uszkodzenie wiskozy - dlatego auta z takim napędem powinny być sprawdzane na specjalnych ścieżkach - przystosowanych do aut ze stałym napędem na 4 koła.

Prawidłowo działająca wiskoza nie powoduje żadnych opóźnień ani szarpania - część momentu jest zawsze przenoszona. Owo opóźnienie (nie wierzę, że dwusekundowe) może być spowodowane jakąś nieprawidłowością w układzie przeniesienia napędu - od luzów w napędzie - np. w moście, czy przedniej przekładni kątowej do uszkodzonej wiskozy.
Luz mostu można łatwo sprawdzić na podnośniku kolumnowym - kręcimy tylnym kołem (krótkie ruchy przód - tył) i patrzymy / słuchamy - jeżeli wał będzie regował z opóźnieniem - coś nie tak z mostem.
Ten sam efekt można uzyskać pokręcając wałem - jeżeli ma luz - tzn. można go obrócić o jakiś kąt bez poruszenia kołami - uszkodzony jest tylny most. Słowo pisane jest może lekko skomplikowane - niemniej jednak każdy jest w stanie wyczuć, że luz jest za duży.

Jeżeli opóźnienie zadziałania napędu jest połączone ze stuknięciem - potwierdza to jedynie tezę o niesprawnym układzie przeniesienia napędu.

Żaden producent nie pozwoliłby sobie na wypuszczenie samochodu, w którym napęd załącza się z tak dużym opóźnieniem - byłaby to śmiercionośna pułapka w sytuacjach "podbramkowych" - w czasie uślizgu auta w zakręcie utrzymanie toru jazdy byłoby praktycznie niewykonalne.

rokiluk

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #19 dnia: 07 Styczeń 2013, 12:47:41 »
To ja już nie rozumiem z tego, wszędzie gdzie czytam o sprzęgle wiskotycznym piszą, że jego wadą jest właśnie działanie z opuźnieniem (dlatego powstało nowsze sprzęgło - Haldex gdzie jest już elektronika i hydraulika). W układzie napędowym nic mi nie puka i nie stuka. Czytałem też, że przy uszkodzonych czy rozszczelnionych wiskozach olej całkowicie na stałe gęstnieje i wtedy jest na stałe załączona tylna oś.

jaclwapl

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Styczeń 2013, 08:47:18 »
rokiluk piszesz tylko czytałem, czytałem, czytałem.... proponuje wsiąść do innego Santka rocznik do 2003 z takim napędem i sprawdzić na własnej skórze jak to jest. Mi też się koło kręci tak jak volcan pisze. Poza tym wyraźnie słyszę (mam TCS) i czuję drugą oś działającą od razu a nie po jakiś kilku sekundach. Poza tym na śliskim asfalcie nie udało mi się jeszcze zerwać laczków gdy włączam się do ruchu (gaz do dechy i samochód pewnie jedzie bez zastanowienia) co przy takim samochodzie jest raczej niemożliwe przy napędzie tylko na przód więc napęd 4x4 działa stale. Moim zdaniem tak właśnie ma być w tych samochodach. Na tyle ile rozmawiałem z innymi użytkownikami to mają tak samo więc albo tak ma być albo wszyscy mamy "coś zepsute".... Santek ma stały napęd 4x4 standardowo 60/40 i koniec. Nic się nie dołącza, nic nie odłącza. Zawsze 4x4 60/40 bez względu na prędkość, masę kierowcy czy perfumy pasażera.
rokiluk, może po prostu u Ciebie coś jest nie tak i załącza się po 1-2 sek.
Tak jak pisze volcan to gdyby załączał się po ok 1-2 sek to była by masakra bo już wychodzisz z poślizgu a tu naglę tył dostaje kopa i lądujesz w najlepszej opcji w rowie.

felkner

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #21 dnia: 08 Styczeń 2013, 09:44:38 »

Offline Arni71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 494
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #22 dnia: 08 Styczeń 2013, 17:32:39 »
Cytat: "felkner"
tu na filmiku widać jak działa napęd :

 


Chyba źle trafiony przykład - to jest santek po lifcie a one mają włącznik 4x4 i w nim napęd działa trochę inaczej - chyba że kolega chciał zademonstrować jak to powinno wyglądać  :-)

Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 540
    • http://www.prace-geologiczne.pl
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #23 dnia: 08 Styczeń 2013, 18:11:41 »
Cytat: "Arni71"
Cytat: "felkner"
tu na filmiku widać jak działa napęd :

 


Chyba źle trafiony przykład - to jest santek po lifcie a one mają włącznik 4x4 i w nim napęd działa trochę inaczej - chyba że kolega chciał zademonstrować jak to powinno wyglądać  :-)



Tutaj jest lepszy przykład - auto jest ewidentnie przed liftem. W pewnym momencie widać nawet jak kręci sama tylna oś.
BTW - poszukuję takiego orurowania przedniego, jak ma autko przedstawione na filmiku :)


krzywydg

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #24 dnia: 20 Czerwiec 2014, 21:25:36 »
Siema podłacze sie do tematu ;) A powiedzcie mi czy da sie przerobić 2wd na 4wd?? czy skrzynia jest taka sama i np wysarczy reduktor, komp, wał i dyfer??

Offline javelin

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 125
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #25 dnia: 22 Czerwiec 2014, 12:07:06 »
Cytat: "krzywydg"
Siema podłacze sie do tematu ;) A powiedzcie mi czy da sie przerobić 2wd na 4wd?? czy skrzynia jest taka sama i np wysarczy reduktor, komp, wał i dyfer??


Obstawiam, że do tego doszły by jeszcze piasty, układ hamulcowy, układ wydechowy, zbiornik paliwa?, wszelkie mocowania wału i całej reszty. Prawda jest taka, że zazwyczaj bardziej opłaca się zmienić cały samochód niż bawić w takie przeróbki :(

santa claus

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #26 dnia: 22 Czerwiec 2014, 14:39:57 »
Można też wysłać auto do West Coast Customs czy jak im tam i oni nawet ramę dorobią, przerobią zawieszenie dołożą jeden rząd siedzeń itp. tylko przyszykuj kilka stów a wszystko da się zrobić.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #27 dnia: 22 Czerwiec 2014, 15:01:19 »
Krzywydg napisałeś że masz 4WD rozumiem że teraz kupujesz kolejne SF.

krzywydg

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #28 dnia: 23 Czerwiec 2014, 09:59:41 »
Cytat: "kosmos2011"
Krzywydg napisałeś że masz 4WD rozumiem że teraz kupujesz kolejne SF.

Pytanie całkiem hipotetyczne, nic nie kupuje ;) Kolega będzie wracał niedługo z UK i tak sie zastanawial czym... Padł pomysl, żeby, żeby SF i ewentualnie coś sie pobawić z przeróbkami i sprzedażą cześci z niego :)
A co do pytania o skrzynie to jest taka sama czy nie?

jaclwapl

  • Gość
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #29 dnia: 23 Czerwiec 2014, 12:28:22 »
To hipotetycznie najlepiej niech przyjedzie busem albo samolotem.... o przerabianiu już było... na częściach kokosów nie zbijesz chyba, że w UK oddadzą Ci go za darmo. Jak chcesz części sprzedawać to kup golfa z lat 80-90 koniecznie z chromem i naklejką PIONIER bo wtedy moc + 20KM i cena w PL +15%. Na temat skrzyni to na zdrowy rozsądek odpowiedz sobie sam... albo poszukaj schematów (też było).