Autor Wątek: [Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?  (Przeczytany 77766 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Arni71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 494
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #75 dnia: 13 Sierpień 2019, 08:56:29 »
Nie jestem ekspertem, miałem SM z tylnym dyfrem LSD i o ile pamiętam LSD przeciwdziała pełnemu uślizgowi tylnego mostu, tj gdy jedno z kół traci przyczepność, napęd przechodzi na drugie koło w tym samym kierunku, bez LSD koło z przyczepnością stoi.
LSD raczej nie ma bezpośredniego wpływu na cały napęd 4x4
Na filmiku widać że na "poślizgu" tylnego koła drugie stoi - brak LSD

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #76 dnia: 13 Sierpień 2019, 09:17:47 »
Nie chodzi o LSD na tylnej osi, tylko o międzyosiowe (centralne). A to ma kluczowy wpływ na cały napęd.

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #77 dnia: 13 Sierpień 2019, 13:13:38 »
Panowie, kluczowe jest w tym wypadku to, jaki to dokładnie model Santa Fe, z jakiego rynku, jaki mechanizm przeniesienia napędu posiada Santa Fe SM 2,7 przedstawiony na filmie. Ja nie będę się spierał, bo miałem SM z innym silnikiem ale na forum nawet w tym wątku znajdują się wpisy właścicieli SM 2,7 gdzie opis ich napędu stoi w sprzeczności z tym co pisze kolega vavoom(ale też mogło się zdarzyć, że ktoś nie do końca zna swoje auto). Sprawa jest bardzo ciekawa, więc mam nadzieję, że w końcu znajdzie się jakiś tekst źródłowy który wyjaśni co dokładnie siedzi w tym aucie i jak działa  :-D Serdecznie pozdrawiam.

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #78 dnia: 13 Sierpień 2019, 14:22:00 »
W temacie rodzaju mechanizmu nie ma żadnych wątpliwości:
https://www.awdwiki.com/en/hyundai/#Santa_Fe_I_2_7V6__2_0_diesel_2001_2006

Test jasno wykazał, że to wersja z w/w centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Pytaniem pozostaje sprawność tego mechanizmu, jeśli ktoś chciałby przetestować swój egzemplarz i porównać, to proszę o kontakt.

Offline Arni71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 494
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #79 dnia: 14 Sierpień 2019, 06:50:18 »
Mam wrażenie że ogólnie chyba mylimy pojęcia - z tego co wiem LSD dotyczy tylko i wyłącznie tylnego mostu, wspomniane "centralne LSD" to po prostu sprzęgło wiskotyczne które reguluje podział przeniesienia mocy pomiędzy przednią a tylną osią, stosowane w SM przed liftem. Po lifcie dodano mechanizm dołączania tylnej osi - nie wiem czy pozostawiono wiskozę.
Nie spotkałem się nigdzie wcześniej żeby nazywano je "LSD" a interesowałem się tematem napędu 4x4 w swoim SM przez 5 lat użytkowania :)

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #80 dnia: 14 Sierpień 2019, 09:46:12 »
Wyjaśniałem kilka komentarzy wyżej czym jest sprzęgło wiskotyczne, a czym jest mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym.
Jeśli mechanizm różnicowy ma jakikolwiek układ ograniczający jego poślizg, to jest to Limited Slip Differential. Z definicji. Bez znaczenia, czy jest na osi, czy między osiami.
A chyba nikt nie ma wątpliwości, że Santa Fe nie ma otwartego centralnego dyfra.

Offline Arni71

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 494
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #81 dnia: 16 Sierpień 2019, 17:26:52 »
Wcale tego nie neguję, jednak nikt na tym forum nigdy wcześniej nie nazwał tego inaczej niż przekładnia kątowa ewentualnie reduktor :) nawet gdy był temat poszukiwań w związku ze zmianą napędu z 2WD na 4WD :)

Offline wydminianin

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 233
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #82 dnia: 19 Sierpień 2019, 18:44:45 »
Cytat: "vavoom"
W temacie rodzaju mechanizmu nie ma żadnych wątpliwości:
https://www.awdwiki.com/en/hyundai/#Santa_Fe_I_2_7V6__2_0_diesel_2001_2006

Test jasno wykazał, że to wersja z w/w centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Pytaniem pozostaje sprawność tego mechanizmu, jeśli ktoś chciałby przetestować swój egzemplarz i porównać, to proszę o kontakt.

No i właśnie o tę sprawność mechanizmu toczymy zajadłą dyskusję  :mrgreen: . Logicznie myśląc, gdyby mechanizm (jakkolwiek zwany)był sprawny, to przy przedniej osi na rolkach spokojnie by zjechał, bo nawet 40% "napędu" to więcej niż to co na filmie. Chętnie bym wjechał na takie rolki swoim Santkiem, ale trochę daleko  :-/

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #83 dnia: 19 Sierpień 2019, 20:43:45 »
@wydminianin, dokładnie to napisałem w pierwszym komentarzu dotyczącym testu... :-)
Wg właściciela samochodu wszystko jest sprawne.

Kolego @vanhelsing, widzę, że jesteś z Rzeszowa. Czy napęd w Twoim SM to nie czasem to samo, co w testowanym egzemplarzu? Tak twierdzi awdwiki.

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #84 dnia: 20 Sierpień 2019, 22:20:00 »
Czytałem opis w adwiki. Powiem szczerze-nie wiem czy to na pewno dokładnie taki sam napęd. Rozmawiałem z kilkoma osobami przed zakupem auta żeby dobrze wybrać. Bardzo chciałem mieć Santa Fe z automatem i wtedy odradzano mi to zestawienie. Mechanik pracujący w serwisie ASO Hyundai mówił, że ten napęd łączony z automatem to w razie usterki kłopoty i duże koszty. Takie same opinie usłyszałem w znanej w całej Polsce firmie specjalizującej się w częściach do Koreańczyków. Polecali natomiast model łączony z manualną skrzynią z uwagi na bezawaryjność i świetne działanie w każdych warunkach i to się potwierdziło w użytkowaniu. Pamiętam,że ten znajomy z ASO Hyundai użył określenia, że "stały napęd w automacie wcale nie jest stały, prawdziwy stały będziesz miał w manualu". Czyli według nich napęd w tych autach się różnił :-/ W końcu kupiłem 2.0 CRDI z manualem ale dlatego,że nie udało się znaleźć dobrego i ładnego automatu. Dlatego tak ciekawi mnie ta dyskusja. Powiem jeszcze tyle, że mój samochód bez problemu wyjechał by z każdej sytuacji na filmie. Nie testowałem go na rolkach,ale w wielu sytuacjach w normalnym aktywnym używaniu. Mam duże gospodarstwo rolne zamienione na siedlisko rekreacyjne. Dojazd gruntówką,szutrówką,lasem,koleinami itp. Na wiosnę w rozmokniętej ziemi jak budyń lub błocie 20cm bez problemu, w lecie pod górkę o dużym nachyleniu po mokrej trawie bez problemu. W zimie raz jechałem w śniegu który miał 30-40 cm, podłoże szutrowe i jechał....w każdych warunkach. Trawersowałem płytkie rowy, bawiłem się fajnymi wykrzyżami mimo,że to nie terenówka  :mrgreen: To genialne auto, które z dobrymi oponami i nie mówię o ATR potrafi naprawdę wiele o ile ma LSD :mrgreen:

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #85 dnia: 21 Sierpień 2019, 11:57:42 »
Cytat: "vanhelsing"
Powiem jeszcze tyle, że mój samochód bez problemu wyjechał by z każdej sytuacji na filmie

Odważne stwierdzenie. Jesteś z Rzeszowa, zapraszam zatem na test. Przekonamy się, czy wyjedzie i przy okazji dostarczymy forumowiczom nowych informacji  :idea:


Cytat: "vanhelsing"
Pamiętam,że ten znajomy z ASO Hyundai użył określenia, że "stały napęd w automacie wcale nie jest stały, prawdziwy stały będziesz miał w manualu

Nie wiem jak wersje z innymi silnikami, ale testowany 2.7 z automatyczną skrzynią miał napęd stały i nie ma w tym temacie żadnych wątpliwości.
Układ ten występuje pod nazwą DDU (Double Differential Unit), tu można poczytać o zasadzie działania (niestety w języku rosyjskim):
https://www.drive2.ru/l/4062246863888201037/

Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 540
    • http://www.prace-geologiczne.pl
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #86 dnia: 21 Sierpień 2019, 17:25:10 »
Cytat: "vanhelsing"
. Pamiętam,że ten znajomy z ASO Hyundai użył określenia, że "stały napęd w automacie wcale nie jest stały, prawdziwy stały będziesz miał w manualu". :


Napęd w SF SM się kompletnie niczym nie różni w zależności od skrzyni biegów. Opowiadali Ci po prostu bzdury (biorąc pod uwagę fachowość ASO w Rzeszowie - szczególnie byłego ASO na Rejtana - nawet się nie dziwię, że takie głupoty opowiadali - to i tak mały kaliber niewiedzy :-) ).

W innych samochodach jest różnie - np. Subaru Forester z tamtych lat (nie pamiętam jaki to symbol modelu) automat nie miał np. LSD w tylnym moście - ale to zupełnie inna bajka.

Co do dzielności SM-a ze stałym napędem nie mam żadnych wątpliwości. Miałem wersję z automatem i LSD - nie było np. problemu z wjechaniem i wyjechaniem z folii przykrytej błotem pośniegowym, breją solną i ciężko powiedzieć czym jeszcze (na nogach nie dało się na tym ustać). Wszystko na oponach wielosezonowych.

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #87 dnia: 21 Sierpień 2019, 20:26:14 »
Kolega @volcan ma rację. Przejrzałem dziś sporo materiałów, także publikacji prasowych Hyundaia z tamtych lat. Ani słowa o różnicach dla MT i AT.
A co do Subaru, to nie chodzi o lsd w tylnym moście, a o cały układ awd, który jest inny dla MT, inny dla 4AT/CVT, inny dla 5AT i jeszcze inny dla wersji sportowych. Zasada obowiązuje do dziś.

Offline lucasy

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 70
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #88 dnia: 22 Sierpień 2019, 07:43:48 »
Pozostaje zebrać kilka aut i wybrać się na rolki  :mrgreen:

Offline ololysy

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 222
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #89 dnia: 24 Sierpień 2019, 11:19:31 »
Ja mam AT i podobno LSD. Chętnie poddam się testom na rolkach...