Autor Wątek: [Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?  (Przeczytany 84889 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #60 dnia: 14 Listopad 2016, 18:23:45 »
Cytuj
1. W jakim stosunku powinien być przenoszony napęd na tył przy AWD? (50/50)
2. Czy widoczna na zdjęciu pomarańczowa naklejka jest normalna czy raczej nie było takich na mostach w moim modelu?
3. Zakładam że jednak jest to most z LSD. Czy tylko tył czy przód również?
4. Czy jeżeli przód nie to znaczy że do obu mostów powinien być stosowany różny olej?
5. Jak duże zniszczenia w moście z LSD mógł zrobić Castrol EPX 90
6. Czy Sanciak na śniegu lub na błocie powinien móc się obracać czy raczej to co jest na filmie to normalne zachowanie?
7. Co jeszcze powinienem wiedzieć?

ad.1 W normalnych drogowych warunkach napęd rozdzielany jest jeśli dobrze pamiętam w proporcji 60/40
ad.2 Naklejka jest fabryczna,znaczy normalna. Ja tam mam zieloną.
ad3. Jeśli masz LSD to masz w tylnym moście.
ad.4. Tak-w centralnym dyferencjale 75W90 a w tylnym moście z LSD 75W140 LSD. Są też oleje 75W90 LSD.
ad.5 No nie wiadomo, ale coś tam się mogło podziać, choćby dlatego,że Castrol EPX 90 to jest olej mineralny a oleje do dyfrów powinny być syntetyczne. Jak po zlaniu tego EPX-a nie było glutów ani opiłków to jest szansa,że wszystko o.k.
ad.6 Nie wiem skąd pomysł,że Sanciak w błocie lub śniegu powinien się kręcić? Napęd 4x4 jest po to,żeby auto lepiej trzymało się drogi.Ja wiem,że może fajnie jest kręcić bączki, ale wygląda z tego filmu,że masz po prostu dobrą przyczepność. Czyli jest tak jak powinno być.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
Re: [Santa Fe SM] Jaki ja mam w końcu napęd?
« Odpowiedź #61 dnia: 14 Listopad 2016, 19:05:24 »
Cytat: "javelin"
5. Jak duże zniszczenia w moście z LSD mógł zrobić Castrol EPX 90


http://terracan.pl/viewtopic.php?f=5&t=29&p=1423&hilit=olej+lsd&sid=dc1dfee29dcad64c1376eb8919eeb969#p1423

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #62 dnia: 19 Lipiec 2019, 22:56:15 »
Santa Fe 2001 - test napędu na rolkach:

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #63 dnia: 22 Lipiec 2019, 20:40:35 »
Chyba coś Ci się kolego pomyliło,bo ja tam widzę Toyoty.

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #64 dnia: 01 Sierpień 2019, 13:23:07 »
Mój błąd, link już poprawiony.

Offline ololysy

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 222
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #65 dnia: 06 Sierpień 2019, 11:29:08 »
Fajne. Ciekawe czy w SM był napęd LSD czy stały czy elektryk...

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #66 dnia: 06 Sierpień 2019, 19:57:41 »
Stały bez SLD. Widać to np. 2.36 Jak by miał SLD to by się wyciągnął z tego bez problemu.

Offline wydminianin

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 234
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #67 dnia: 10 Sierpień 2019, 17:34:34 »
Coś chyba SM miał nie tak do końca sprawny tylny napęd, w 30s, gdy przód na rolkach, tył powinien popchnąć. Taki chyba jest główny zamysł napędu 4x4.

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #68 dnia: 11 Sierpień 2019, 19:11:12 »
Zgadza się. Auto jest przedliftowe, czyli powinien mieć stały 4x4. Albo jest niesprawny albo po prostu wbrew podpisowi na filmie nie ma wogóle 4x4.

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #69 dnia: 11 Sierpień 2019, 23:50:57 »
Przecież kręci wszystkimi kołami, więc jak może nie mieć 4x4...
Nie jasną sprawą jest działanie centralnego lsd, bo skleja tylko w jedną stronę. Nie wiem, czy wynika to z jakiejś usterki, czy z samej konstrukcji dyfra (z założenia przekazuje więcej momentu na przód).

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #70 dnia: 12 Sierpień 2019, 10:29:01 »
No tak,masz rację vavoom z tym 4x4 :oops:  :mrgreen: Ale o jakim centralnym LSD mówisz, bo LSD był w tylnym moście i to nie we wszystkich autach. Santa FE SM przed liftem nie miał natomiast żadnej formy blokowania centralnego dyfra.

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #71 dnia: 12 Sierpień 2019, 11:29:51 »
Z bardzo ogólnej wiedzy, jaką mam na temat napędów Hyundaia kojarzę, że SM 2.7 V6 ma centralny planetarny dyfer z wiskozą autorstwa Steyr Daimler Puch, inicjalny podział przód/tył 60/40.
Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi, ale w takiej sytuacji o jakiej niesprawności piszecie powyżej? Jeśli dyfer jest otwarty, to tak się właśnie ma zachowywać i niejasnością byłoby, dlaczego zjechał z rolkami pod tylną osią, a nie dlaczego miał problemy z rolkami pod przednią.

Offline vanhelsing

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 409
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #72 dnia: 12 Sierpień 2019, 17:58:45 »
Cytuj
Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi, ale w takiej sytuacji o jakiej niesprawności piszecie powyżej? Jeśli dyfer jest otwarty, to tak się właśnie ma zachowywać i niejasnością byłoby, dlaczego zjechał z rolkami pod tylną osią, a nie dlaczego miał problemy z rolkami pod przednią.


Zjechał(rolki pod tylną osią), bo ma przyczepność na osi napędzanej. Szczegółów napędu w 2.7 AWD AT nie znam na tyle,żeby być pewnym, ale skoro jak mówisz w tym modelu jest wisko w centralnym dyfrze(czyli normalnie bez uślizgu jest 2WD/FWD), to chyba właśnie po to, żeby dołączyć tył,jeśli ślizga się przód ?? Czyli z rolkami pod przednimi kołami powinien szybciej dołączyć tył, a on miele i miele.
Tak czy siak LSD nie ma bo jak napisałem w 2:36 tylne koło ma przyczepność i LSD powinno zadziałać i wyciągnąć auto.
Oczywiście byłem w błędzie że może nie ma 4x4  bo nie obejrzałem dokładnie pierwszym razem, ale widać w 2:43 jak ładnie pracuje i rozdziela napęd.

Offline ololysy

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 222
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #73 dnia: 12 Sierpień 2019, 18:08:36 »
napęd stayer puch to chyba pierwszy z montowanych napędów stałych w sm...lsd to już polift raczej

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe SM] Jaki napęd 4x4?
« Odpowiedź #74 dnia: 12 Sierpień 2019, 21:28:13 »
Cytat: "vanhelsing"
Zjechał(rolki pod tylną osią), bo ma przyczepność na osi napędzanej. Szczegółów napędu w 2.7 AWD AT nie znam na tyle,żeby być pewnym, ale skoro jak mówisz w tym modelu jest wisko w centralnym dyfrze(czyli normalnie bez uślizgu jest 2WD/FWD), to chyba właśnie po to, żeby dołączyć tył,jeśli ślizga się przód ??
Nie, wszystko wymieszałeś.
Mylisz sprzęgło wiskotyczne dołączające tylną oś z centralnym dyfrem z wiskozą (czyli dyfrem zintegrowanym ze sprzęgłem odpowiadającym za częściowe/chwilowe 'blokowanie' dyfra, czyli visco LSD). To stały napęd obu osi, w przypadku Santa Fe z asymetrycznym rozdziałem momentu (60/40). Z nieznanych mi powodów centralne LSD "sklejało" kiedy przyczepności nie miała tylna oś, a nie chciało sklejać, kiedy przyczepności nie miała przednia oś.
Gdyby Santa Fe miał sprzęgło wiskotyczne dołączające tylną oś, to nie miałby możliwości kręcenia tylko tylną osią. A kręci.
A gdyby nie miał centralnego LSD, to w ogóle by z rolek nie zjechał.

This system is compact and clever and was developed by Austrian four-wheel-drive specialists Steyr-Daimler-Puch. The system combines proven engineering in innovative ways. A planetary differential inside the front transaxle splits the drive torque equally between the front wheels, and 60/40 between the front and rear axles. A viscous coupling between the front and rear axles overrides the differential if the wheels at either end begin to slip. This is a simple, purely mechanical system that's been around for decades, and it works very well with no attention whatever from the driver. All four wheels are driven all the time, with the coupling limiting the difference in speed between the front and rear axles. So if a front wheel starts to spin, torque is immediately re-directed to the rear, and vice versa.