Autor Wątek: płyn hamulcowy  (Przeczytany 2694 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

radzio

  • Gość
płyn hamulcowy
« dnia: 09 Listopad 2008, 10:54:21 »
Witam

Mam pytanie... Mam accenta II z 2000roku, i mam pytanie związku z tym, chciałbym uzupełnić płyn hamulcowy - kupiłem DOT-4, Instrukcji samochodu pisze zeby uzywac wyłacznie DOT-3 lub zamienników:) na korku od płynu hamulcowego pisze " DOT-3 or 4 " wiec nie wiem czy moge wlać DOT-4 czy kupić DOT-3.... Prosze o porade - niechce rozwalić hamulców. Pozdrawiam

jacus

  • Gość
płyn hamulcowy
« Odpowiedź #1 dnia: 09 Listopad 2008, 11:07:25 »
Do DOT-a 3 możesz wlać DOT-a 4, a do DOT-a 4 nie możesz wlać DOT-a 3 ze względu na różnicę temperatur.

radzio

  • Gość
płyn hamulcowy
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Listopad 2008, 11:16:16 »
dzieki za odpowiedz :) czyli jesli tam był wczesniej DOT-3 lub DOT-4 to moge śmiało wlać DOT - 4 ? :) ale pozniej bede musiał lać tylko DOT-4 chyba ze całkowicie wymienie płyn i oczyszcze zbiornik/zawory ? dobrze rozumuje ?:) czyli moge wlać DOT-4 bez problemu?:)

kml

  • Gość
płyn hamulcowy
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Listopad 2008, 14:41:02 »
radzio, zmień od razu cały płyn na DOT 4 i odpowietrz uklad to masz spokój na dwa lata. Przy okazji warto sprawdzić czy wszystko ładnie chodzi ( prwoadnice, tłoczki etc )

e-gen

  • Gość
płyn hamulcowy
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Listopad 2008, 22:36:37 »
zmień cały płyn a poczujesz różnicę :)

40 zł robocizna + niecały litr płynu.

piotr1111

  • Gość
płyn hamulcowy
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Listopad 2008, 21:31:25 »
Różnica cenowa między DOT-3 a DOT-4 to „groszowe” sprawa więc chyba raczej DOT-4 i mieć spokój...

z AutoŚwiata, cytat:

Najważniejszy parametr to temperatura wrzenia
Jeśli płyn się zagotuje, hamulce przestają działaç! Naciskamy pedał
hamulca, dosięga on podłogi, a auto leniwie zwalnia, zamiast mocno
hamować! Zjawisko to występuje zawsze w najbardziej niekorzystnym
momencie, np. gdy
w pełni obciążonym autem hamujemy awaryjnie na autostradzie albo jedziemy
po krętej drodze, co chwila hamując przed kolejnym zakrętem. Im wyższa
temperatura wrzenia, tym lepiej. Nowy płyn klasy DOT 4 powinien wytrzymać
co najmniej 230°C, najlepsze "gotują się" dopiero przy 300°C. Każdy płyn
hamulcowy chłonie jednak wodę, a ponieważ woda wrze już w 100°C, to
odporność na wysokie temperatury takiej mieszaniny stopniowo się obniża.
Po 2-3 latach płyn wrze już przy ok. 150°C i nawet jedno silne hamowanie z
dużej prędkości może być niebezpieczne.
Przetestowaliśmy 21 płynów, które należą do coraz popularniejszej klasy
DOT-4. Zgodnie z normą PN-C-40005 badaliśmy temperaturę wrzenia nowych
płynów, a także zawodnionych, czyli sztucznie postarzonych w laboratorium.
Badaliśmy też ich współczynnik pH, który powinien mieścić się w przedziale
7,5-11, co w przybliżeniu mówi o jakości zabezpieczenia antykorozyjnego
płynu. Tę próbę zaliczyły wszystkie płyny, podobnie jak badanie lepkości w
temperaturze -40°C. Przy okazji sprawdziliśmy szczelność opakowań,
obecność i skuteczność plomb, ilość płynu w opakowaniu i opis butelek.
Najczęściej nie podawano daty produkcji i ważności, w nieczytelny sposób
kodując czy wręcz uniemożliwiając jej odczytanie. Brakuje też ostrzeżeń.
Płyn hamulcowy to niebezpieczny specyfik i producenci powinni nas
ostrzegać choćby przed tym, że taki środek niszczy lakier.
Zawodniony płyn powinien wytrzymać co najmniej 155°C. Badanie płynu
zawodnionego jest ważniejsze niż nowego: w pewnym stopniu mówi, w jakim
stopniu płyn jest podatny na wilgoć.
Wszystkie specyfiki spełniły wymagania normy, choć ich właściwości
znacznie się od siebie różnią. Dwa z badanych produktów, EBC 307+ i Tutela
Extreme, spełniają wymagania stawiane przed środkami do aut sportowych. Są
jednak drogie. Bardzo dobre wyniki uzyskały płyny Shell, Ferodo i Tutela
TOP, przy czym dwa pierwsze należą do średniej klasy cenowej. Niedrogie i
dobre są polskie płyny, np. Boryszew, Organika i Autoland. W sumie: żaden
płyn nie okazał się tak zły, aby należało się go obawiać.
Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu płynów DOT-4, można ich używać
nawet w starych autach. Nie wolno ich jednak mieszać z DOT-5, które
robione są na bazie sylikonów, ale można z pozostałymi, np. DOT-3 czy
DOT-5.1. Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jakość płynu
i częściej trzeba go wymieniać.

Pamiętaj o płynie
- Płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 40 tys. km, chyba że
producent auta ma inne zalecenia .
- Płyn klasy DOT 4 jest lepszy od płynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy
niż DOT 4. Płyny o wyższych specyfikacjach można stosować także w
starszych autach.
- Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie.
Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w
dobrym stanie.
- Nie rzadziej niż na każdym przeglądzie należy sprawdzać poziom płynu.
Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne:
dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno
z nimi mieszać płynów klasy DOT 5, ale występują one bardzo rzadko.

za AutoŚwiat