Forum > i30 FD
I30 G4FA problem z temperaturą silnika
david7v:
Witam wszystkich forumowiczów,
zwracam się z prośbą o pomoc przy moim i30 z 2009r z silnikiem 1.4 G4FA pb+lpg.
Problem zaczął się jakieś trzy miesiące temu wraz z diagnozą uszkodzonej uszczelki pod głowica. Silnik nie chciał odpalac i słychać było charakterystyczne stuki podczas pracy. Sprawdziłem kompresję i wyszło od 11 do 4 atmosfer. Pierwsze co to zdjalem głowicę, okazało się że uszczelka była na tyle przepalona że spaliny wydrazyly pomiędzy cylindrami kanały. Niestety blok silnika był do wymiany, padła decyzja o wymianie silnika. Po sprawdzeniu dostępnych używek jak i opinii mechaników zdecydowałem się na remont jak również zakup używanego bloku. Glowica wraz z nowym slupkiem dałem do obróbki (planowanie, sprawdzenie szczelności, szlif +0.5 itp). Poszły nowe panewki, wszystkie uszczelki, uszczelka pod głowica, tłoki, wszystko zrobione z należytą dbałością o każdy szczegół. Nowa oryginalną pompa wody, termostat, czujnik temperatury, czujnik położenia wału kornowego, nowy kpl rozrząd, silnik krokowy i pewnie coś jeszcze się znajdzie. Po złożeniu silnika i odpaleniu wszystko do momentu nagrzania chodziło idealnie. Problem objawia się tym że silnik grzeje się, czuć wyraźnie że górny przewód od chłodnicy wody jest gorący natomiast dolny powrotny (przy termostacie) jest zimny. Dodatkowo, z nawiewow leci chłodne powietrze, dopiero po zwiększeniu obrotów do 3-4 tyś zaczyna lecieć gorące powietrze. Wydaje mi się że układ jest tak jakby cały czas zapowietrzony, non stop pracuje wentylator chłodnicy. Zauważyłem jeszcze że po zwiększeniu obrotów wentylator przestaje na chwilę pracować, po pół minuty pracy silnika na wolnych obrotach i znowu załącza się, początkowo na pierwszym biegu następnie na pełnych obrotach. Temperatura podczas upałów i włączonej klimatyzacji w korkach szybko idzie na ponad 100 stopni.
Czy ktoś miał podobny problem? Ewentualnie czy jest jakiś spec w mazowieckim aby można było podjechać i zerknąć co jest nie tak? Już nie mam pomysłów co może być nie tak.
carsik:
wszystko opisałeś tak przejrzyście, że ciężko już lepiej. I pomimo tego, że masz ewidentny objaw szukasz czegoś dalej. Wymień ten termostat zanim przegrzejesz silnik. Skoro masz zimny wąż to nie masz obiegu przez chłodnicę. Normalnie nie było w tych samochodach problemów z odpowietrzaniem układu chłodzenia, więc ciężko cos powiedzieć ale może udało wam się niechcący zamienić węże do nagrzewnicy?
david7v:
Termostaty też już wymieniłem bodajże ze trzy albo cztery. Pierwszy zamiennik Vernet i później dwa oryginały. Raczej wątpie żebym miał taki nie fart i wszystkie które kupiłem były uszkodzone. Jeśli chodzi o węże przy nagrzewnicy to ciężko jest zamienić z uwagi na wyprofilowanie, chyba że mimo wszystko spróbować i specjalnie zamienić? Pytanie tylko czy nie spowoduje to jakieś większej awarii?
Starałem się opisać jak najbardziej szczegółowo bo nie mam już pomysłów na rozwiązanie problemu. Dużo rzeczy zostało wymienionych na nowe oryginalne (niektóre po dwa razy dla pewności). Jeszcze zauważyłem taki objaw, że po zgaszeniu silnika słychać jakby powietrze/bąble w górnej rurze która idzie od chłodnicy do trójnika przykręcanego do głowicy (w nim znajduje się czujnik temperatury). Sprawdzałem również drożność samej nagrzewnicy jak i również chłodnicy poprzez podpięcie węża z wodą - brak zastrzeżeń, woda normalnie leciała z króćców.
...kuba...:
Po naprawie UPG robiłeś test na obecność spalin w układzie chłodzenia? "Testerem szczelności UPG"?
--- Cytat: david7v w 20 Sierpień 2022, 11:23:37 ---Termostaty też już wymieniłem bodajże ze trzy albo cztery.
--- Koniec cytatu ---
A dobrze je montujesz? ;) Czy akurat w tym silniku da sie zamontować go odwrotnie nie jestem pewny, ale i takie przypadki sie zdążały.. Dodatkowo ale to chyba od wersji i30 PD oznaczona była góra termostatu, trzebaby sprawdzić czy są jakieś wskazania dla G4FA... A co z pompą wody, sprawdzałeś ja, poszła nowa?
david7v:
Nie robiłem testu po naprawie, słusznie byłoby to sprawdzić. W poniedziałek kupuje niezwłocznie tester i sprawdzam.
Co do montażu termostatu, nie ma możliwości zamontowania odwrotnie ponieważ inaczej nie wejdzie w obudowę (w sensie nie da rady zamontować dekielka/pokrywy z rurą wodną do chlodnicy).
Kierunku montażu też nie ma. Co do pompy wody również wymienione trzy, pierwszy poszedł zamiennik termotec, następnie Hepu a na sam koniec oryginał, efekty taki sam. Aby sprawdzić czy to problem z termostatem, całkowicie na jakiś czas usunąłem go. Przez dzień czy dwa problem znikł, rura dolna chłodnicy była gorąca natomiast problem znowu powrócił po tym czasie.
Zauważyłem jeszcze dzisiaj że w płynie chłodniczy znajduje olej.
Jak uważacie, czy coś mogło pójść nie tak podczas obróbki głowicy czy też bloku silnika? Niby wszystko było sprawdzane na szczelność, warsztat który wykonywał usługę ma dobra renomę i zajmuje się tym od kilkudziesięciu lat.
Nawigacja
[#] Następna strona