cytat
Klasyczna świeca zapłonowa ma jedną elektrodę centralną i jedną masową. Odstęp pomiędzy nimi musi mieć ściśle ustaloną wielkość podawaną przez producenta samochodu. Odstęp mierzy się szczelinomierzem. Zwykle wynosi on ok. 0,7-0,8 mm. Już niewielkie odchylenia od podanej wartości odstępu między elektrodami prowadzą do niewłaściwej pracy silnika. Zbyt duży odstęp powoduje, że napięcie nie zawsze wystarcza do wytworzenia iskry - następuje "wypadanie zapłonów". Zbyt mały odstęp to zbyt skupiona iskra i zmniejszone osiągi silnika.
Jeśli więc podczas jakiejkolwiek naprawy wymontowujemy świecę, sprawdźmy szczelinomierzem odstęp pomiędzy jej elektrodami. Taka sama kontrola zalecana jest, jeśli przed wkręceniem do cylindra świeca zostanie potrącona, upuszczona czy w inny sposób narażona na zmianę nastawów elektrod. Samo wykrzywienie elektrody masowej wystarczy, by można było zapomnieć o równej pracy silnika.