Autor Wątek: Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna  (Przeczytany 6031 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Scyzor

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna
« dnia: 12 Grudzień 2018, 18:24:24 »
Mam kłopot ze swoim i30 FD (model poliftowy, motor 1.4). Gdzieś w lipcu zauważyłem, że w pewnym, wąskim zakresie obrotów silnik wyraźnie głośniej terkoce. Pierwsze co przyszło mi na myśl to regulacja zaworów (tu pierwsze pytanie - czy w tym silniku reguluje się zaworki ręcznie?). Zacząłem jednak od wymiany oleju. Jako, że nie mam pojęcia czym był zalany wcześniej (mam go od ok. roku), nalałem Castrola Maganteca 5W40. Samochodem praktycznie nie jeżdżę (eksploatuje go małżonka) więc nie miałem zbyt wielu szans na weryfikację czy problem zniknął. Wróciłem do tematu jakieś dwa tygodnie temu kiedy to przejęta żona zasygnalizowała mi, że podczas jazdy mrugnęła jej kontrolka od poziomu oleju. Sprawdziłem - oleju było grubo poniżej minimum (przebieg od wymiany oleju to jakieś 4 tys km). Dolałem ponad litr żeby ustalić poziom w środku skali. Przy okazji postanowiłem trochę pojeździć, żeby sprawdzić ogólny stan samochodu i stwierdzam, że terkotanie słychać wyraźnie tak jak te pół roku temu.
Znalazłem na forum wątek o dziwnych dźwiękach z silnika, choć po jego lekturze nie wiem niczego ponad to co wiedziałem. Mimo dramatycznych diagnoz, że głowica do wymiany, krzywki zatarte, itp, itd - jego autor pisał, że ostatecznie pomogła wymiana rozrządu. W moim przypadku trudno mi uwierzyć w konieczność takowej, bo auto ma udokumentowany przebieg c.a. 80 tys km (choć oczywiście wiem, że i takie kwiatki mogą się zdarzyć). Wracam więc do pomysłu regulacji luzów zaworowych - chyba, że ktoś podpowie coś innego?
I druga - ważniejsza kwestia - co jest najczęstszą przyczyną takiego nagłego apetytu na olej? Zaznaczam, że wycieków nie widzę, w zbiorniczku wyrównawczym czysto. Ktoś przećwiczył temat i umie podpowiedzieć z czym tu się można mierzyć?

Wszelkie sugestie mile widziane.

Pozdrawiam,

Offline wtom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 365
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Grudzień 2018, 21:19:25 »
najlepiej nagraj dźwięk. może pracuje tak?


ubytek tak duży oleju nie wróży nic dobrego
zawory zostaw w spokoju.

Offline ravpraca

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 51
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Grudzień 2018, 15:19:15 »
Bardzo źle, że jechałeś z niskim stanem oleju. W tych silnikach - z powodu małej ilości oleju w misce - należy pilnować poziomu i najlepiej zawsze mieć górny jego stan.

Sprawdź przede wszystkim ciśnienie na każdym cylindrze. Powinno być 12,5.
Koszt praktycznie żaden a będziesz wiedział co z silnikiem.

Głośna praca silnika to raczej rozrząd. Silniki nie należą do cichych a z czasem stają się głośniejsze. Wersje do 2010 miały łańcuch który się rozciągał i wzmagał głośność pracy silnika. Później to poprawili montując inny łańcuch.

Offline srbastek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 356
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Grudzień 2018, 16:06:19 »

Offline Przemek7

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Styczeń 2019, 11:31:51 »
@ Scyzor - Zużycie oleju dramatyczne.

Diagnozuję coś podobnego z odgłosami u mnie (ceed 1.6 118kkm ), nie mam problemu z olejem zero ubytku na 7kkm.
Na dniach sprawdzam luzy zaworowe (sprawdzenie ew. regulacja powinna być co 90kkm).
Tu wątek o wpływie regulacji zaworów na odgłos i kulturę pracy w podobnym silniku sportage (ten sam system regulacji zaworów). http://www.mojasportage.pl/viewtopic.php?t=4064

Wg mnie stopniując skalę problemu: zużyte/uszkodzone uszczelniacze zaworowe, zapieczone pierścienie tłokowe, zużyte tłoki/gładź cylindrów. Ew. wszystko łącznie.
Pomiar kompresji i próba olejowa dużo wyjaśni.

Kolejny rozdział to rozciągający się łańcuch i napinacz podatny na jakość i stan oleju w silniku.

Przed rozbiórką silnika spróbowałbym u Ciebie płukankę silnika Liqui Moly (ja daję pół godziny na wolnych obrotach), wymianę oleju np Valvoline 5W30 i kilka tys km najlepiej na dłuższych odcinkach i wyższych prędkościach niż tylko miasto. Może "puszczą" zapieczone pierścienie. Ponownie pomiar kompresji.

Proszę, nagraj i zapodaj film co się dzieje po odkręceniu korka wlewu oleju. Ostrożnie - może dmuchać kroplami oleju. Pokaż jak zachowa się korek po luźnym położeniu go na wlewie oleju. (przedmuch?)


Podobna choroba trapi grupę vw silnik 1.4. Jeśli można to polecam poglądowo ->

Offline bobekos

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 673
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Październik 2019, 15:28:09 »
Ja posiadam 1.4 09r i przejechałem nim ponad 64 k km i zaczynam mieć problem z ubywajacym olejem na bagnecie... :/ Jakieś 10 tys temu też był problem z tym i została wymieniona uszczelka pokrywy zaworów. Aktualnie jeżdżę od ok 4000 km na Pb+LPG i co 2 tyg dolewam olej, wcześniej było wszystko dobrze z olejem :/
Co może być przyczyną?
Będę w najbliższym czasie u mechaników ze względu na naprawę zawieszenia i zamierzam o tym porozmawiać.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1734
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Październik 2019, 09:25:19 »
A nie był przegrzany czy coś bo to objaw pierścieni olejowych i ich już lekkiego zużycia. Jednak podobnie mam to w getzie. Ubywa trochę oleju i co jakiś czas doleję. Raz więcej raz mniej ale tragedii nie ma. Chyba więcej ubywa jak się jeździ krótko na zimnym silniku ale to zrozumiałe.
Jak go kupiłem 7 lat temu miał to na oleju 10w40 potem zmieniłem na 5w40 i zużycie oleju nie wzrosło. Więc moim zdaniem dolewać i jeździć.

Offline srbastek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 356
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #7 dnia: 07 Październik 2019, 09:54:14 »
Ewentualnie jeszcze przy wymianie oleju zrobił płukankę. Jak pierścienie są zabrudzone to trochę może pomóc.

Offline GRZECH

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 204
Ubytki oleju i terkotanie w 1.4 - jaka najczęstsza przyczyna?
« Odpowiedź #8 dnia: 07 Październik 2019, 14:13:59 »
Mam 140kkm i oleju nie dolewam.
Każdego roku wymieniam olej 10W40 SHELL ULTRA.