Autor Wątek: Pierwsze wymiany po zakupie i30 wagon - wskazówki  (Przeczytany 932 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Konserwator

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Pierwsze wymiany po zakupie i30 wagon - wskazówki
« dnia: 29 Maj 2025, 03:26:13 »
Witam,

Jestem nowy na forum, jak i w rodzinie Hyundaia po niedawnym zakupie i30 wagon DPI 1.5 w benzynie 110KM.
Zabieram się do wymiany kilku znaczących elementów i płynów, gdyż historia wymian poprzedniego właściciela, jest mówiąc krótko bardzo słabo mi znana.
Produkcja 2020, pierwszy zakup luty 2021, serwisowany w ASO do 2024, utrata gwarancji przez zaniedbanie właściciela, później wymiany w warsztatach na co mam dwie faktury.
Brak książki serwisowej, brak instrukcji obsługi, choć ściągnąłem ze strony Hyundaia.
Pierwszy właściciel leasingował samochód, drugim jestem ja.
Aktualny przebieg 190tys., robiony w większej mierze na drogach ekspresowych i autostradach (handlowiec).

Mam zamiar wymienić:

1. Olej - zgodny z książką (Shell Helix Ultra 0W20) - już kupiony. Książka wskazuje, że wchodzi 3,4l.

2. Filtr oleju, powietrza i kabinowy. Podobno filtra paliwa nie ma w tym modelu, tzn jest w pompie - jest to prawda? Wersja usłyszana od mechanika, choć Google mówi co innego.

3. Płyn chłodzący - aktualnie zalany w kolorze zielonym. W ASO powiedzieli, że powinien być zielony G11, tymczasem tu na forum wyczytałem gdzieś, że powinienem zalać G12/G12+. Pomóżcie proszę, a jeżeli macie coś sprawdzonego, to będę wdzięczny za polecenie, ponieważ w książce nie znalazłem konkretnego oznaczenia. Wskazuje za to, że wchodzi aż 5,8l.
A tak na marginesie, czy koniecznie przy wymianie oleju należy wymienić uszczelkę pod korkiem spustowym?

4. Tarcze i klocki TRW (przód).

5. Płyn hamulcowy - książka podaje konkretne dane, ale jeszcze nie kupiłem.

6. Czy przy tym przebiegu i niewiedzy po poprzednim właścicielu, powinienem wymienić olej w skrzyni?

7. Świece i cewki mam zamiar dać sprawdzić mechanikowi.

8. Rozrząd na łańcuchu. Póki co nie daje żadnych objawów/odgłosów, ale nie był wymieniany (jedna z nielicznych informacji uzyskana od poprzednika), więc czy przy 190tys. można go jakoś sprawdzić? Słyszałem, że wystarczy ocenić stan napinaczy, bo sam łańcuch powinien być rzekomo bezawaryjny.


W związku z brakiem gwarancji, nie mam zamiaru robić powyższego w ASO.

Sprawdziłem wcześniej wszystkie 18 stron forum dot. wątków i30 PD, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania :)

Z góry serdeczne dzięki!

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1732
Odp: Pierwsze wymiany po zakupie i30 wagon - wskazówki
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Maj 2025, 14:32:53 »
Jak był w lesengu to wszystko wymieniane tylko z musu i pewnie olej poza terminem skoro stracił gwarancję ASO. Olej w skrzyni zawsze warto wymienić to nieduży koszt. Sam kupując auto rok temu wymieniałem a 2L Fuscha kosztowało z kuponem zniżkowym chyba 50zł na allegro.
Podkładki w ASO zawsze wymieniają a to zwykła miedziana podkładka. Ja w Getzie nigdy nawet jej nie miałem i po zakręceniu mocno śruby od oleju nic nie ciekło. Tak samo fiiltr paliwa w getzie faktycznie był przy pompie paliwa.

Offline Konserwator

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Odp: Pierwsze wymiany po zakupie i30 wagon - wskazówki
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Czerwiec 2025, 02:03:07 »
Dzięki wielkie za odpowiedź🍺

Czy ktoś może wypowiedzieć się nt. płynu chłodzącego? Wiem, że w tych czasach kolory nie grają, ale bardziej chodzi mi o rodzaj: IAT, OAT, HOAT, G11/G12/G13.
W ASO lali do niego zielonego G11, zaś w instrukcji ze strony Hyundaia zalecany płyn powinien być cyt. "mieszaniną środka chroniącego przed zamarzaniem i wody destylowanej (płyn do chłodnic aluminiowych na bazie fosforanowego glikolu etylenowego).
Google natomiast podaje, że dla aluminiowych chłodnic zalecane są płyny OAT lub HOAT: ze względu na wrażliwość aluminium.

I jeszcze prośba ws. odpowiedzi na pkt. 8 czyli rozrządu.