Moc jest "wyliczana" na podstawie momentu. Im wyższy moment przy większych obrotach tym wyższa moc, czyli im wyżej ten moment maksymalny jest osiągany (większe obroty) to moc jest większa...
Wg wzoru zajęć na fizyce:)
Moc = moment * obroty (przy której moment występuje)/9549
Zatem mój diesel np., ma 325 NM, osiąga go przy załóżmy 2000 obr/min, czyli wtedy ma moc zaledwie 68KW.. (plus minus 88KM) do wartości maksymalnej 2500 obr/min, gdzie ten moment jest dostępny daje ok 110 KM. Widać to fajnie na wykresie powyżej dla silnika 1.6crdi.
Moment jest w wąskim zakresie obrotów silnika, gdy mamy już szczyt mocy 136KM to momentu jest niestety już mało. Gdyby utrzymywał się liniowo - było super. Moim zdaniem dieslem najlepiej się jeździ w zakresie pracy turbiny (czyli maksymalnego momentu), wyżej nie ma sensu - moc wyższa, ale moment niższy, spada gwałtownie. Dlatego spod świateł benzyna o podobnej moc będzie lepsza... Chociażby dlatego, że biegów nie trzeba tak często zmieniać... (maksymalny moment i moc osiągane są wyżej i przy podobnych obrotach)