Autor Wątek: krzyżak wału - objawy  (Przeczytany 10137 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« dnia: 14 Maj 2016, 13:07:13 »
Jakie są objawy uszkodzonego krzyżaka wału? Będę wdzięczny za info :)

Offline bobek310

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 268
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Maj 2016, 16:07:47 »
Są różne uszkodzenia. Najczęstszym jest luz na krzyżakach - objawem jest przy ruszaniu charakterystyczne pojedyncze klekotnięcie, a także przy każdej zmianie biegu.
Innym uszkodzeniem okolic wału jest wyrobienie łożyska wału - objawy: bicie przy małych prędkościach, wycie przy większej prędkości.

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Maj 2016, 13:28:33 »
A przy jeździe pod górę, przy małej prędkości może być to coś w formie dzwonienia? Drugą rzecz, którą zaobserwowałem to na 3 biegu pewien chwilowy opór po dodaniu gazu, coś w formie delikatnego telepania budą. Przy ruszaniu z kolei jest coś w formie dzwonienia, szczególnie kiedy auto się toczy a wrzucę 2 lub 3 bieg (przy niedopasowaniu obrotów).

Offline bobek310

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 268
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Maj 2016, 21:42:27 »
Na odległość nie da się chyba ustalić. Musisz wejść pod samochód (na kanale) i:
- spróbować okręcić ręką wał - jeżeli jest luz obrotowy - wyrobione krzyżaki
- spróbować szarpnąć wałem góra-dół jeżeli jest luz trzeba pomyśleć o wymianie łożyska na wale

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Maj 2016, 09:18:51 »
Wszedłem pod auto i ruszając wał wokół osi słychać z tyłu stukanie na końcu wału (tam gdzie tylne koła), ale zastanawiam się czy odgłos może nieść się do przodu bo ewidentnie słychać metaliczny dźwięk z przodu (skrzynia sprawna + świeżo wymienione sprzęgło).

Offline bobek310

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 268
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Maj 2016, 19:37:13 »
Na mój rozum to wymiana krzyżaka.

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Maj 2016, 17:02:46 »
bobek310, dzięki za informacje. A czy wał może mieć dopuszczalny luz? Jak to jest w praktyce?

Offline grzesiek2208

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 29
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Maj 2016, 08:36:25 »
Tuski chyba tak maja sprawdzałem u siebie chwytam wał w reke i moge nim centymetr ruszyć tzn obkrecic

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Maj 2016, 09:30:31 »
Ale zastanawiam się czy to też w pewien sposób nie będzie powodowało metalicznych drgań na wolnych obrotach lub pod obciążeniem np. przy dodawaniu gazu i zwiększaniu obrotów...

Offline rarog2691

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Czerwiec 2016, 22:36:14 »
A gdzie można kupić taki krzyżak wału (bo np. w e-autoparts, w którym jest bardzo dużo części, nie ma).

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Czerwiec 2016, 23:25:19 »
http://www.fox.rzeszow.pl/

Sporo dostępnych części dla tucson jm

Offline rarog2691

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Czerwiec 2016, 00:13:57 »
Dzięki. Też mam wymienione sprzęgło. Wymiana sprzęgła poskutkowała na ten opisywany wielokrotnie na tym forum hałas (terkotanie - w moim przypadku szczególnie słyszalne na drugim biegu, na niższych obrotach podczas pokonywania zakrętów). Skrzynia działa bez zarzutu, tylko ten metaliczny odgłos przy wysprzęglaniu. Dzisiaj byłem u mechanika i okazało się, że mam luz na wale (na obwodzie-można lekko obrócić wałem) przy "reduktorze". Dodatkowo przy obracaniu wałem wyczuwalny jest w pewnym momencie lekki opór. Mechanik proponuje rozpocząć od wymiany oleju w skrzyni rozdzielczej.

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Czerwiec 2016, 11:44:08 »
rarog2691, Często jest to zestaw kilku dźwięków. U mnie, po wymianie sprzęgła w kabinie cisza, nie mniej jak pokonuję wąskie przejazdy między domami, przy otwartych oknach, przy niskiej prędkości i niskich obrotach, słyszę wał. Nie mniej przy puszczaniu gazu, pod autem widać, że silnik się pochyla. Wał u mnie sprawdzony i jest ok. Co do luzu osiowego wału - ponoć powinien być! Inni sprawdzali, też tak mają. Ja przymierzam się do jego konserwacji i ewentualnej wymiany poduszek pod silnikiem i skrzynią, aby wyeliminować wibracje. Krzyżak sprawdzony u mnie i mechanicy mówią, że ok. Zastanawiają mnie jeszcze poduszki - silnik i skrzynia.
Jeśli chodzi o Twój metaliczny dźwięk przy wysprzęglaniu - ja go tylko słyszę przy otwartych okanch. Rozmawiałem o tym z mechanikiem i powiedział, że to wina wodzików (ponoć można regulować), ale nie wada.

Offline rarog2691

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 21
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Czerwiec 2016, 20:54:02 »
W moim przypadku klekotnięcie ma miejsce w momencie puszczenia pedału sprzęgła (nie muszę zmieniać biegów - wystarczy, że wciskam i puszczam pedał sprzęgła - im gwałtowniej puszczę, tym efekt głośniejszy). Jest to słyszalne nawet przy zamkniętych oknach - jak otworzę i się nie postaram, to hałas jest taki jakby miało się za chwilę wszystko rozsypać. Tak się bawiłem u mechanika, który w tym czasie siedział pod autem i nasłuchiwał. Stwierdził, że to "reduktor". Te wodziki, to jakaś nowa opcja - muszę ją zasugerować mojemu mechanikowi.

pede78

  • Gość
krzyżak wału - objawy
« Odpowiedź #14 dnia: 22 Czerwiec 2016, 09:43:40 »
U mnie dokładnie tak samo: "klekotnięcie" ma miejsce w chwili puszczania sprzęgła. Szczególnie słychać jak zaciągnę jeszcze ręczny. Nie mniej wał ma luz osiowy (sprawdzany przez 3 różnych mechaników i ponoć tak ma być), ale co zauważył mój mechanik to podczas puszczania sprzęgła silnik się przechyla pod spodem co może świadczyć o wybitej poduszce pod.. silnikiem lub skrzynią. Na dwójce jak jadę słyszę delikatne klekotanie, ale tylko przy otwartych oknach. Co do wodzików - słychać je nawet bez włączania silnika, przy zmianie biegów i nie jest związane z tym klekotaniem o którym piszesz.
A podczas jazdy kabina nie wpada Ci w delikatne drgania w zakresie 40-70km/h?
Dodam, że reduktor mam świeżo po uzupełnieniu oleju, wymianie simmeringu i sprawdzeniu.