Forum > i30 FD

[i30 FD] Ciężko działające biegi 1 i R

<< < (8/9) > >>

pawelgep111:
Zacznę od objawów usterki bo one są w tym momencie najistotniejsze.
Hacząca jedynka : nie da się wbić gdy samochód się jeszcze toczy, po zatrzymaniu i wysprzęgleniu czasem wskoczy bez problemu najczęściej dźwignia zmiany biegów staje w pewnym miejscu nie dając się przesunąć. objaw pojawia się też czasem na wyłączonym silniku.
Powodem są wyrobione mocowania linki przy wybieraku skrzyni biegów i dźwignie samego wybieraka, przez co zaczyna brakować zakresu ruchu roboczego dla linki. Wystarcz wtedy przy zmianie biegów np z 2 na 1 lub z luz na 1 podnieść pierścień zabezpieczający wsteczny bieg i wbić jedynkę przesuwając dźwignię zmiany biegów o ok 1-2 cm w lewo poza jej normalny zakres pracy, jeśli biegi będą wchodziły poprawnie to problemem jest wspomniana linka.
Naprawa polega na:
1 odkręcamy gałkę zmiany biegów i demontujemy mieszek (jest na zatrzaski, łatwo schodzi)
2  zdejmujemy plastyk z konsoli, jest na zatrzaski, zaczynamy od białych znajdujących nie z boku
3 wspomniana linka znajduję się z prawej strony wybieraka (jedyna widoczne, niemożna pomylić) zjednujemy zawleczkę i podkładkę,  ciągany linkę z wybieraka i skracamy skok o ok 2-3 ząbki (ostrożnie bo można przesadzić i rozregulować zupełnie skrzynię).
Zdaniem mechanika z dużej części źle pracujący skrzyń biegów mogą być rozregulowane linki .
Pozdrawiam :-D

mesiavsh:
Dzisiaj sam zmierzyłem się z podobnym problemem. U mnie był problem z redukcji z 5 na 3ci bieg i często nie chciała wchodzić 1ka.
Uzupełnię tutorial kolegi o dodatkowy opis i zdjęcia.

Zaczynamy od wkrętów przy naszych nogach (po jednym na stronę), oba są pod zaślepkami
https://photos.app.goo.gl/xapz9jBScZEWTHnz7

Następnie podważamy czymś płaskim wyściółkę schowka (u mnie nie ma podłokietnika) na samym końcu pasa środkowego przed tylnymi fotelami i wykręcamy dwie śruby kluczem 10mm

https://photos.app.goo.gl/EdpTKP6azMNyCBf2A

Podważamy mieszek gałki zmiany biegów (ja użyłem plastikowej karty), schodzi stosunkowo łatwo. Zgrzytamy zębami na syf jaki zgromadził się w rancie (klniemy pod nosem). Gałki i samego mieszka nie trzeba zdejmować, wystarczy wywinąć go do góry. Pod zdjętym mieszkiem mamy ostatnie dwa wkręty , które usuwamy.

https://photos.app.goo.gl/6kU5PGzuD6VXRgD88

Nie posiadam niestety zdjęcia panelu z gniazdem usb i gniazdem zapalniczki trzeba go z wyczuciem pociągnąć do góry. Trzyma się na czterech zatrzaskach na wcisk. Odpinamy dwie wtyczki : od gniazda zapalniczki i portu usb. Obie wtyczki mają po środku wciskany element, który umożliwi ich odpięcie.

https://photos.app.goo.gl/aYL1TQfh3JEja6Gj6
Podnosimy całą konsolę środkową lekko do góry od tyłu pojazdu. Będzie nam przeszkadzała dźwignia "ręcznego". Pod nią jest plastikowa zaślepka, którą wystarczy wypchnąć od spodu. Łatwo wyskakuje.
https://photos.app.goo.gl/VSA962wSqY7rxqzy5

Mamy taki widok
https://photos.app.goo.gl/VQfRwfccj96sFRYL9
https://photos.app.goo.gl/CUqVoYEkQgkQgjmp8

Rzeczona prawa linka trzyma się na małej zawleczce, którą należy zdejmować z wyczuciem bo potrafi wyskoczyć i wpaść w jakąś dziurę
https://photos.app.goo.gl/EnoFdg7hUrq3KMFd8

Po usunięciu zawleczki zdejmujemy linkę z trzpienia (łatwo schodzi). Zastanawiałem się o co koledze wyżej chodzi z tymi ząbkami, nawet usunąłem linkę z mocowania (szary element).
Jak przekręcimy lekko na bok plastikowy element zakończenia linki to je widać (ząbki  ;-)  )
https://photos.app.goo.gl/MsS2bT1HJFuVYg5p8

Zaznaczamy czymś pozycję elementu w środku, żeby nie przesadzić z regulacją. Rozchylamy DELIKATNIE zewnętrzne zatrzaski mocowania i wysuwamy na zewnątrz plastikowy element.
https://photos.app.goo.gl/2CD1pcrkThUNyXUVA

Wsadzamy go z powrotem na miejsce, ale jak kolega wyżej pisał 2-3 ząbki bliżej linki (skracamy ją).
https://photos.app.goo.gl/yqmrSyiyf1KcswFNA

Wsadzamy na trzpień, zakładamy zawleczkę i pora na test drogowy.
U mnie wyszło w sumie nie 3 ząbki, ale 1,5mm. Musiałem trzy razy skrócić linkę, żeby osiągnąć właściwy efekt. Oczywiście staramy się małymi krokami, żeby nie przesadzić.
Na koniec możemy jeszcze sobie podregulować linkę hamulca ręcznego bo mamy go na wierzchu i składamy wszystko do kupy.

Efekt jest taki, że teraz mogę szybko zredukować , żaden bieg nie "haczy".
Samą operację uważam za bardzo łatwą. Potrzebny był mi śrubokręt gwiazdkowy, klucz 10mm i coś plastikowego (karta) do podważenia plastików.
W sumie to tak naprawdę dłużej wrzucałem zdjęcia do google i pisałem ten poradnik niż było przy tym roboty.
Myślę, że dobrym pomysłem byłoby podpięcie go gdzieś jako tutorial na ciężko działające biegi.

GRZECH:
Może się kiedyś przyda :)

grzekrys83:
Zrobiłem wszystkie czynności zgodnie z instrukcją.
Praca faktycznie banalna do wykonania w 15 min na parkingu z podstawowym zestawem kluczy.
U mnie niestety nie dało to rezultatu żadnego.
Obawiam się, że czeka mnie wymiana sprzęgła.
W związku z tym ktoś może zna dobrego, pewnego mechanika na śląsku?

Rbodek:
Mam problem z wrzucaniem biegu 1,2 i R po pompowaniu ok 2-3razy pedałem sprzęgła wtedy biegi wchodzą bez problemu. Proszę napiszcie jak odpowietrzyć wysprzęglik centralny.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej