Autor Wątek: [Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co  (Przeczytany 6301 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
Witam. Dzisiaj dostrzegłem pod maską dziwny dźwięk. Myślałem ze to któreś z kół osprzętu lub pasek. Ale jak zdjąłem obudowę rozrządu to już wiedziałem skąd wydobywa się dźwięk. Zaraz po wymianie rozrządu dźwięk dochodzący z koła to delikatne cykanie. Obecnie już dość mocno daje znać o sobie. Zastanawiam się co to ? Na zimnym silniku tego nie ma. Po rozgrzaniu stopniowo pojawia się. Czy może zbyt naciągnięty pasek rozrządu daje takie dźwięki ? Z trudem ale jestem w stanie obrócić go o 90st. Koło jest osadzone tylko na wałku. Nie ma tam żadnego łożyska tocznego, jedynie uszczelniacz i to wszystko.


Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co to ?
« Odpowiedź #1 dnia: 21 Sierpień 2015, 22:31:23 »
Sprawdzałeś napięcie paska rozrządu tak na pół łebka śruby napinacza.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co to ?
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Sierpień 2015, 22:48:06 »
Na pół łebka śruby napinacza ?

U mnie jest tylko sztywna rolka napinająca. Jeden otwór na przestrzał mocujący i jeden pod imbus do napięcia i tyle. Ugięcie paska miało być ok. 5-6mm i tyle jest.


Offline RaulC

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 156
[Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co to ?
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Sierpień 2015, 08:31:40 »
Mnie się widzi, że to nie pasek. Wydaje się, że krzywe koło, albo źle zamocowana rolka. Po nagrzaniu zmieniają się parametry i zaczyna piszczeć. Pasek piszczy na zimnym a po rozgrzaniu przestaje. Sprawdź to metodą spryskania czymś mokrym rolki. Jak przestanie piszczeć to rolka, jak nie to krzywe koło co też idzie sprawdzić. Niestety druga opcja jest mocno kosztowna, bo trzeba całość wymienić, chyba, że jakiś magik ściągnąłby samo koło i je wymienił.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co to ?
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Sierpień 2015, 15:20:37 »
No tak, ale....
Przed wymianą rozrządu było wszystko ok. Po wymianie zaczęło być słychać. Rolki są nowe i oryginalne. Pasek Contitech a rolki oryginalne GMB.
Dodatkowo koło pasowe zdejmowałem, odkręcałem je bo wyjmowałem wałki i dodatkowo wymieniałem uszczelniacz wałka zaraz za kołem pasowym, z drugiej strony łańcuch łączący wałki i jego ślizgi. Spryskam pasek wodą i powiem co i jak ale może to rzeczywiście wina za mocno naciągniętego paska. Przykładałem stetoskop do rolek i nic a ucho do koła pasowego i już było wiadomo skąd to jest. Jak popatrzyć na koło, to nie ma ono bicia takiego które by świadczyło takich dźwiękach. Jest bolec ustalający na wałku. Koło wycięciem zakłada się na bolec ustalający i tyle. Dokręcone wymaganym momentem z blokadą koła pasowego.
Wszystko według serwisówki.

Ściągnąć koło to jest moment.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co to ?
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Sierpień 2015, 13:50:17 »
Tydzień temu zdjąłem osłonę i spryskałem wodą koło pasowe wałka razem z paskiem. Wszystko ucichło. Po wyschnięciu paska i koła dalej cisza :)

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co to ?
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Wrzesień 2015, 20:15:40 »
Witam ponownie. Pasek wyschnął a dźwięk się pojawił ponownie. Luzowałem rolkę napinającą do bezpiecznej granicy aż pasek zaczął drżeć i niby lżej, ale dalej było słychać to grzechotanie. Ewidentnie słychać to z koła zębatego paska dużego. Ale dlaczego ? Nie ma tam żadnego łożyska ani niczego co mogło by takie dźwięki wydawać. Koło praktycznie nie ma żadnego bicia. A jeśli to na pograniczu dziesiątych części milimetra. O co chodzi ?

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Koło pasowe wałka rozrządu - dziwny dźwięk ? Co to ?
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Wrzesień 2015, 20:43:13 »
Problem rozwiązany. Rolki zamontowane (nowe) są sprawne i cichutkie. Kupiłem zastępczo koło zębate wałka, zdemontowałem stare, pooglądałem i nie stwierdziłem niczego niedobrego. Porównałem z zakupionym i moje jest w doskonałym stanie. Zęby nawet nie draśnięte podczas gdy na zakupionym były ślady walki - zapewne dlatego, ze ktoś nie umiał zblokować tego koła. Ja korzystając z blokady kół pasowych, bez problemu zdemontowałem i zamontowałem z powrotem owo kółeczko. Koło nie było problemem, rolki też, hmmm.
Zabrałem się za pasek. Oglądając go zauważyłem, że z jednej strony jego brzeg jest w porządku a z drugiej (frontowej) jest jakiś błyszczący, jakby wyślizgany.
Zdjąłem go ostatecznie. Na podkładce dystansowej pod kołem pasowym wału są widoczne ślady tarcia brzegu paska o ową podkładkę. Czyli już wiadomo co było nie tak. Problemem był pasek. Mimo, że zarówno dolne jak i górne koło zębate jest na tyle szerokie, że mieści całą szerokość paska (25mm) z zapasem (ok. 30mm) to pasek jakimś cudem zjechał do samego brzegu trąc o podkładkę metalową. Stąd ten dźwięk takiego wzmożonego wycia podczas dodawania gazu.
A druga sprawa to dźwięk grzechotu koła pasowego na wałku. Winowajcą znów był pasek. Był to dźwięk podobny do tego gdy naciągnie i puści się strunę lub batem uderza w metalowy przedmiot z dużą częstotliwością. Pasek był odpowiednio naciągnięty i luzowany kilka razy z nadzieją, że to jest przyczyną owych dźwięków.
Pasek to GATES. Oryginalny w oryginalnym pudełeczku. Nie dość, że zjeżdżał z kół pasowych (taka fajna wadliwa konstrukcja) to był taki plastikowy, że uderzał o koło pasowe dając dźwięk grzechotu. Plastikowy dlatego, że zamiast przytrzeć się o podkładkę to się nabłyszczył.
Kupiłem oryginał i jak ręką odjął. Swoje zapłaciłem ale na przyszłość będę wiedział.

Info dla potomnych! GATES to nie zawsze GATES. Dokładnie mierzcie paski i sprawdzajcie jak wyglądają. Opakowanie oprócz wyraźnego oryginalnego loga producenta musi mieć nadrukowaną datę przydatności paska - do kiedy można go montować! GATES nie jest już 100% pewną firmą jeśli chodzi o paski rozrządu. Jest mnóstwo podróbek. O ile rolki jesteśmy sprawdzić wizualnie i słuchowo, o tyle pasek -  jeśli jest ciągły, niepoobrywany itd. to już nie do końca. Jeśli ktoś nie jest pewny, lepiej kupić oryginał.