Scorpio,
właśnie o tym samym myślałem. Docieranie. Tfu, tfu, złe słowo. Kiedyś elementy się docierały, teraz się układają :mrgreen: Aktualnie auto ma przejechane 31 tys. i będzie miało czwarty roczny przegląd w maju, także ewentualna wymiana oleju, domniemam, że będzie dożywotnia. Ale zobaczymy ile Hultay będzie w naszej rodzinie. Mam nadzieje, że te 10 lat wytrzyma ;-)
kosmos2011,
przyznam, że przy dodawaniu nowego tematu tym razem sprawdzałem, czy w polu „Tagi tematu” są wpisane wyrazy i pooddzielane przecinkami. Tak było, ale znów mi coś nie wyszło. Przepraszam. Postaram się to poprawić, ale dopiero jak będę miał dostęp do kompa w domu. Przeglądarka, z której w tej chwili korzystam nie wyświetla wklejonych zdjęć, a zakładam, że jest tam dla mnie jakaś niezbędna wskazówka wrzucona. Nie jestem administratorem sprzętu, z którego gościnnie korzystam, także nie mogę tej przeglądarki odpowiednio skonfigurować.
Eksploatacja samochodu? Nie wiem jak to określić. Raczej więcej stoi niż jeździ. Jak jeździ, to po małym mieście i trochę za miastem. Najczęściej na pusto i bez ciągania przyczep. Styl jazdy umiarkowany. Ogólnie małe jednorazowe przebiegi, jednak za każdym razem staram się, aby samochód pod koniec czasu jego użytkowania przejechał bez przerwy przynajmniej te 15-20 kilometrów. Staram się też unikać częstych zimnych rozruchów. Pomimo powyższych starań, to taki sposób eksploatacji, czyli sporadyczne użytkowanie na krótkich odcinkach, to chyba traktuje się jako warunki trudne/uciążliwe.
Wracając do tematu wymiany oleju, to zakładam, że ASiO (jak to tu Ktoś z forum napisał), będzie wiedziało co ma wlać. Dodatkowo wcześniej uprzedzę ich, że chcę to zrobić żeby sobie ewentualnie ten olej zamówili. Ale za wszelkie wskazówki dziękuję.
Jeszcze tylko dodam, że z informacji jakie wyczytałem w necie, to dla skrzyń manualnych zalecana wymiana oleju w zależności od producenta i skomplikowania budowy skrzyni biegów wynosi od 30 do 100 tys. kilometrów. Przykładowo dla skrzyń sześciobiegowych interwał wymiany będzie krótszy, niż dla skrzyń pięciobiegowych. Generalnie specjaliści pomimo przeważającej opinii z różnych źródeł aby oleju nie wymieniać są za tym, aby go jednak wymieniać. Oczywiście jako argument przytoczone są kwestie ekonomiczne, czyli przykładowo ASiO więcej zarobi na remoncie skrzyni czy jej ewentualnej wymianie, niż na wymianie samego oleju, który powiedzmy wymienią raz lub dwa razy w czasie serwisowania auta w ASiO w okresie gwarancji. Najczęściej remont czy wymiana skrzyni spotyka drugiego lub trzeciego właściciela samochodu, o zamienniki łożysk czy innych elementów skrzyni trudno, stąd może i brak zaleceń producentów aut co do wymiany oleju w ogóle. Skrzynia okres gwarancji raczej wytrzyma, a pierwszy właściciel tak, czy tak, raczej będzie miał pozytywne zdanie o marce. Biznes się kręci. Jako inny podany argument przemawiający za wyminą oleju, są jego właściwości, które utrzymują się przez około 4 do 5 lat. W późniejszym okresie olej oczywiście smaruje, chłodzi i czyści, ale już nie tak dobrze, jak to miało miejsce wcześniej. Inną kwestia są magnesy zbierające opiłki, które z czasem, że tak napiszę są mniej wydajne.
Reasumując, ja zdecyduję się na wymianę oleju.