Autor Wątek: [i20 PB] [i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieni  (Przeczytany 10488 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 235
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieni
« dnia: 08 Kwiecień 2015, 17:56:33 »
Szanowni Forumowicze. Chciałbym poznać Wasze zdanie i ewentualne doświadczenia odnośnie wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów. W przypadku skrzyń automatycznych czynność wymiany oleju jest jak najbardziej zalecana, natomiast w przypadku skrzyń manualnych zdania jak i opinie na ten temat są mocno podzielone, bardziej chyba nawet z naciskiem na nie. Wprawdzie w formularzu przeglądu serwisowego dla i20 mowa jest tylko o ewentualnej kontroli, jednak ja osobiście chcę tą czynność zlecić do wykonania na najbliższym rocznym przeglądzie. Jednak zanim się zdecyduję, chciałby poznać Wasze zdanie na ten temat  :-D

Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 28 Czerwiec 2020, 13:14:27 przez Brt »

Offline Scorpio

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 134
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Kwiecień 2015, 18:58:15 »
Moim skromnym zdaniem wymiana oleju w skrzyni ma sens po kilkunastu tys. km od nowości, kiedy to ewentualnie skrzynia się "dociera". Później tylko okresowa kontrola poziomu.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Kwiecień 2015, 20:45:17 »
Może za drugim razem uda się dodać tag do tematu  :mrgreen: .

Trzeba kliknąć po prawej stronie postu na „EDYTUJ” i następnie:





Wymiana zależy w jakich warunkach jest eksploatowany samochód.



Co do oleju trudno ocenić czy serwis będzie miał oryginalny jeślii tak to z dokumentacji muszą odczytać "normę jakościową i pojemności opakowania" jaką musi posiadać np. 04300-00140



Zdjęcie przykładowe.


Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 235
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Kwiecień 2015, 12:32:08 »
Scorpio,
właśnie o tym samym myślałem. Docieranie. Tfu, tfu, złe słowo.  Kiedyś  elementy się docierały, teraz się układają  :mrgreen:  Aktualnie auto ma przejechane 31 tys. i będzie miało czwarty roczny przegląd w maju, także ewentualna wymiana oleju, domniemam, że będzie dożywotnia. Ale zobaczymy ile Hultay będzie w naszej rodzinie. Mam nadzieje, że te 10 lat wytrzyma  ;-)

kosmos2011,
przyznam, że przy dodawaniu nowego tematu tym razem sprawdzałem, czy w polu „Tagi tematu” są wpisane wyrazy i pooddzielane przecinkami. Tak było, ale znów mi coś nie wyszło. Przepraszam. Postaram się to poprawić, ale dopiero jak będę miał dostęp do kompa w domu.  Przeglądarka, z której w tej chwili korzystam nie wyświetla wklejonych zdjęć, a zakładam, że jest tam dla mnie jakaś niezbędna wskazówka wrzucona. Nie jestem administratorem sprzętu, z którego gościnnie korzystam, także nie mogę tej przeglądarki odpowiednio skonfigurować.

Eksploatacja samochodu? Nie wiem jak to określić. Raczej więcej stoi niż jeździ. Jak jeździ, to po małym mieście i trochę za miastem.  Najczęściej na pusto i bez ciągania przyczep. Styl jazdy umiarkowany. Ogólnie małe jednorazowe przebiegi, jednak za każdym razem staram się, aby samochód pod koniec czasu jego użytkowania przejechał bez przerwy  przynajmniej te 15-20 kilometrów. Staram się też unikać częstych zimnych rozruchów. Pomimo powyższych starań, to taki sposób eksploatacji, czyli sporadyczne użytkowanie na krótkich odcinkach, to chyba traktuje się jako warunki trudne/uciążliwe.

Wracając do tematu wymiany  oleju, to zakładam, że ASiO (jak to tu Ktoś z forum napisał), będzie wiedziało co ma wlać. Dodatkowo wcześniej uprzedzę ich, że chcę to zrobić żeby sobie ewentualnie ten olej zamówili. Ale za wszelkie wskazówki dziękuję.

Jeszcze tylko dodam, że z informacji jakie wyczytałem w necie, to dla skrzyń manualnych zalecana wymiana oleju w zależności od producenta i skomplikowania budowy skrzyni biegów wynosi od 30 do 100 tys. kilometrów. Przykładowo dla skrzyń sześciobiegowych interwał wymiany będzie krótszy, niż dla skrzyń pięciobiegowych.  Generalnie specjaliści pomimo przeważającej opinii z różnych źródeł aby oleju nie wymieniać są za tym, aby go jednak wymieniać. Oczywiście jako argument przytoczone są kwestie ekonomiczne, czyli przykładowo ASiO więcej zarobi na remoncie skrzyni czy jej ewentualnej wymianie, niż na wymianie samego oleju, który powiedzmy wymienią raz lub dwa razy w czasie serwisowania auta w ASiO w okresie gwarancji. Najczęściej remont czy wymiana skrzyni spotyka drugiego lub trzeciego właściciela samochodu, o zamienniki łożysk czy innych elementów skrzyni trudno, stąd może i brak zaleceń producentów aut co do wymiany oleju w ogóle. Skrzynia okres gwarancji raczej wytrzyma, a pierwszy właściciel tak, czy tak, raczej będzie miał pozytywne zdanie o marce. Biznes się kręci.  Jako inny podany argument przemawiający za wyminą oleju, są jego właściwości, które utrzymują się przez około 4 do 5 lat. W późniejszym okresie olej oczywiście smaruje, chłodzi i czyści, ale już nie tak dobrze, jak to miało miejsce wcześniej.  Inną kwestia są magnesy zbierające opiłki, które z czasem, że tak napiszę są mniej wydajne.

Reasumując, ja zdecyduję się na wymianę oleju.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Kwiecień 2015, 18:14:54 »
Cytat: "Kudłaty_1975"
zakładam, że ASiO (jak to tu Ktoś z forum napisał), będzie wiedziało co ma wlać. Dodatkowo wcześniej uprzedzę ich, że chcę to zrobić żeby sobie ewentualnie ten olej zamówili.


Ja bym im tak nie ufał wleją to co mają na stanie (własne doświadczenie wlali GL-5) i powiedzą że będzie dobrze. Radzę przypilnować i jeśli chcesz oryginalny olej to tylko ten w niebieskiej butelce. Przy tym przebiegu to bym jeszcze nie wymieniał.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1459
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Kwiecień 2015, 18:32:18 »
Zazwyczaj zmienia się olej jeśli zimą skrzynia ciężko chodzi więc stracił swoje właściwości. Serwisy chętnie wymienią bo mają niezły zarobek na olejach. Dajmy na to w tanim tico wg instrukcji olej trzeba w skrzyni wymieniać co 40tys a wymienia się spokojnie po 110tys a skrzynie jakoś nie padają.
Po drugie jesli już się wymienia to warto patrzeć co wlewają bo mogą zrobić podmiankę na tani hipol a na fakturce co innego.I nie ważne, że to aso.
Jeśli nie masz laguny czy punto to raczej skrzynie nie padają po 4-5latach czy nawet po 10.
Nawet w głupim maluchu na zwykłym hipolu skrzynie chodziły długo i jakoś łożyska nie leciały. Jedynie siadała jedynka bo na choince tryb nie był jak inne skośny a prosty i gruby więc ścierał się o wiele szybciej.

Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 235
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Kwiecień 2015, 10:39:24 »
Dziękuję wszystkim za szczere porady. Szczerze mówiąc, to trochę się waham z wyminą tego oleju. Nie w kwestii czy należy wymieniać go w ogóle, tylko czy już. Przyznam, że czasami przy wkładaniu 3 biegu czuć wyraźne delikatne haczenie. Nawet kiedy skrzynia już się rozgrzeje. Tylko to też może być związane z kończącym się sprzęgłem, które jak wiemy nie należy do zbyt trwałych. Ewentualnie wymaga to tylko dodatkowej regulacji.  Także muszę się jeszcze przespać z problemem.

Jeśli chodzi o ASiO w którym serwisuje auto, to od ostatnich dwóch przeglądów bez problemu wpuszczają na warsztat, także widzi się wszystko co robią i co wymieniają.  Mechanicy też wydają się być bardzo kompetentni i nigdy nie odniosłem wrażenia, że osoba obserwująca im przeszkadza. Chętnie nawet coś doradzą w kwestii eksploatacji. Odpowiadają na wszelkie pytania.

[ Dodano: 2015-04-12, 11:02 ]
Cytat: "kosmos2011"
Może za drugim razem uda się dodać tag do tematu   .


Chyba się udało. Dziękuję za douczenie  :-)

Dziś mam dostęp do lepszego sprzętu, także mogłem zobaczyć wrzucone fotki. Faktycznie, chyba się wstrzymam z wymianą oleju do tych magicznych 100.000,00 km. Tylko szczerze mówiąc, to te 100 tys. z moimi przebiegami będę robił przez okres około 11 lat, także nie wiem, czy auto jest ogólnie tak żywotne i tyle w ogóle wytrzyma (nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z marką Hyundai), będąc w ogólnym przyzwoitym stanie wizualnym. Głównie chodzi mi o blachy. Przetarte fotele zawsze można zakryć pokrowcami.
Szkoda, że w tych zaleceniach oprócz przebiegu nie ma podanego okresu, powiedzmy zalecana wymiana maksymalnie po 6 latach.  Wtedy decyzję byłoby łatwiej podjąć.  Wychodzi na to, że muszę jeszcze poszukać dodatkowych informacji odnośnie okresu trwałości olejów przekładniowych.


[ Dodano: 2015-04-29, 07:56 ]
No i już wiem. Poniżej fragment odpowiedzi jaką uzyskałem z działu technicznego Castrol`a

"Z naszego doświadczenia wynika, że maksymalne przebiegi na oleju do manualnych skrzyń biegów nie powinny przekraczać 100 tys. km lub czas użytkowania nie powinien przekroczyć 6 lat (olej również starzeje się). Przy miejskim trybie jazdy przebiegi pomiędzy wymianami powinny być nawet nieco niższe. "

Offline bedik

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Marzec 2016, 21:21:29 »
A powiedzcie mi w którym miejscu sprawdza się poziom oleju w skrzyni biegów

Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 235
[i20 PB] Olej w manualnej skrzyni biegów – wymieniać czy nie????
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Maj 2016, 16:11:15 »
W i20 nie ma w skrzyni biegów bagnetu, czy innego ułatwienia celem sprawdzenia poziomu oleju. Po odkręceniu śruby służącej do wlewania oleju, tzw. śruby kontrolnej, oleju powinno się troszkę ulać na zewnątrz.

Tu link do filmu poglądowego: