Autor Wątek: Moment obrotowy  (Przeczytany 4246 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

rencak

  • Gość
Moment obrotowy
« dnia: 26 Grudzień 2009, 10:44:34 »
Drodzy forumowicze!
Od pewnego czasu nurtuje mnie pytanie na które nie mogę sobie sam odpowiedzieć.
Otóż jaki moment obrotowy silnika jest lepszy dla przeciętnego użytkownika samochodu.
Czy lepszy jest max moment obrotowy silnika przy większych obrotach np.5000 ob/min
czy przy mniejszych np. 3500 ob/min?
Jakie to ma znaczenie dla zwykłego użytkowania auta?
Wdzięczny będę za fachowe wytłumaczenie tego problemu.

Wojtek123

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Grudzień 2009, 09:13:39 »
Dla zwykłego użytkownika najkorzystniejszy jest silnik z maksymalnym momentem obrotowym dostępnym w jak najszerszym zakresie obrotów. Obecnie są to "diesle" i benzynowe z turbodoładowaniem. Korzystając z tych aut nie musisz wkręcać silnika na wysokie obroty aby przyspieszyć. Silnik jest bardzo elastyczny nie wymaga częstej zmiany biegów. Oczywiście normalnym użytkownikiem jest też kierowca który lubi dźwięk wysokich obrotów i częstą zmianę biegów, wszystko zależy od upodobań.

rencak

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Grudzień 2009, 18:48:44 »
Przepraszam.........................ale czegoś nie kumam............................w jak najszerszym zakresie obrotów.................to znaczy??????
Przecież max moment obrotowy jest przy konkretnych obrotach np.5000, a nie w jakimś zakresie...................dobrze ja to interpretuję czy jestem w błędzie?
I właśnie interesuje mnie ta ilość obrotów............................jeżeli silnik ma max ilość obrotów np.6500 a max moment obrotowy przy 5000 to czym się różni dla przeciętnego użytkowania od silnika który ma max ilość obrotów np. też 6500 ale max. moment obrotowy przy 4000.????????

Wojtek123

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Grudzień 2009, 19:42:04 »
"Przecież max moment obrotowy jest przy konkretnych obrotach np.5000, a nie w jakimś zakresie...................dobrze ja to interpretuję czy jestem w błędzie?"
 Prawda....max przy 5000 czy 4000 obr/min to niewielka różnica i dla normalnego użytkownika nie ma znaczenia w pierwszym przypadku najlepszego "buta" będzie miał przy 5000 obrotów a w drugim przy 4000. Tylko, że konstruktorzy pracują nad tym aby ten moment był osiągalny w jak najszerszym zakresie obrotów i udaje im się uzyskać w miarę dużą stabilność np. od 1700 do 3000obr/min (nie jest to stała wartość lecz ulega niewielkim zmianom) pozwala to na płynną jazdę w tym właśnie zakresie obrotów (tak na mój krótki bo krótki ale rozum :-) moment obrotowy jest siłą działającą od tłoka na wykorbienie wału korbowego im ta siła jest większa i w większym zakresie obrotów nie ulega dużym zmianom tym jazda jest płynniejsza i dla niektórych milsza. W miarę stabilny i wysoki moment przy stosunkowo niskich obrotach osiągają silniki "Diesla" i benzynowe z doładowaniem.
tak mi się przynajmniej wydaje.
Pozdrawiam

wlad

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Grudzień 2009, 21:57:09 »
Cytat: "rencak"
Przecież max moment obrotowy jest przy konkretnych obrotach np.5000, a nie w jakimś zakresie...................dobrze ja to interpretuję czy jestem w błędzie?

przykładowo silnik 2,0crdi ma max moment w zakresie 1800-3200 obr/min.

tomanek53

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Grudzień 2009, 22:21:54 »
Cytat: "rencak"
ale czegoś nie kumam
To dość proste zagadnienie, Szanowny Hyundaiowiczu.
Twoje auto osiąga maksymalny moment obrotowy przy 5000 obr/min. Zatem aby korzystać w pełni z mocy silnika należy go wykręcać na każdym kolejnym biegu sporo powyżej tej wartości, aby po szybkiej zmianie przełożenia nie spaść poniżej tych 5000 obr/min.
Jednak stanowczo nie polecam takiej eksploatacji samochodu, zwłaszcza w okresie pierwszych 2000 km!!
Choć w danych technicznych figuruje sucha wartość momentu maksymalnego przy konkretnych obrotach (np. 5000 obr/min) to wcale nie oznacza, że przy innych obrotach nie ma go wcale!
Oczywiście że jest (bo inaczej nie ruszył byś z miejsca!) tylko nie 100%-towy, jak przy tych sakramentalnych 5000.

I teraz tak.
Niezależnie od tego z jakich obrotów korzystasz podczas jazdy, dobrze by było abyś miał do dyspozycji jak największy procent tego maksymalnego momentu.

Powiedzmy, przy 4000 jeszcze 85%; przy 3000 jeszcze 65% a nawet przy 2000 obr./min chciało by się dysponować jakimś znacznym procentem tego momentu.

Po przekroczeniu 5000, też spada wartość momentu obrotowego, tyle, że na ogół nieco wolniej.

Jak znasz dokładne dane dotyczące pomiaru momentu obrotowego (moment obrotowy silnika się mierzy!), to możesz przedstawić go na wykresie zaznaczając setki obr./min na osi odciętych, a wartości mometu na osi rzędnych.
Wtedy linia maksymalnego momentu dla każdych obrotów ułoży się w taką wypuczoną do góry krzywą.
Im ta krzywa będzie bardziej płaska - tym lepiej. Posługując się żargonowymi skrótami myślowymi, mówimy potocznie, że silnik ma płaską charakterystykę momentu, więc jest elastyczny i nie zmusza kierowcy do częstego sięgania do lewarka zmiany biegów.

Ty jednak posięgaj sobie częściej do owego lewarka, by w okresie docierania nie obciążać nadmiernie silnika!
Obroty mu nie szkodzą! Szkodzi natomiast taksówkarska jazda 40 km/h na piątym biegu!

***

rencak

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Grudzień 2009, 13:48:36 »
Dzięki wielkie za podzielenie się wiedzą.
Teraz chętnie się dowiem w jakich przedziałach obrotów silnik będzie najbardziej ekonomiczny a zarazem dynamiczny.
Jak widać mam silnik 1.4 i ciekawy jestem waszych spostrzeżeń i doświadczeń z tym silnikiem.

tomanek53

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Grudzień 2009, 00:26:54 »
Cytat: "rencak"
Jak widać mam silnik 1.4
... który jest chwalony za dobrą dynamikę pomimo niewielkiej pojemności!
Niemniej jednak, trzeba sobie zdawać sprawę, że to najmniejszy silnik, który zadowalająco radzi sobie z tym samochodem.
To nie wyścigówka jednym słowem!

Każdy silnik spalinowy, aby całkowicie wykorzystać jego moc i dynamikę, wymaga utrzymywania go w zakresie obrotów pomiędzy obrotami maksymalnego momentu - a obrotami maksymalnej mocy.
W Twoim przypadku będzie to zakres pomiędzy 5000 a 6200 obr/min. Jak widać zakres jest dość wąski i pewnie niełatwo w normalnych warunkach drogowych nieustannie go utrzymywać!
Trzeba by dysponować conajmniej 6-cio przełożeniową skrzynią biegów i ponadto przedkładać sportowy styl jazdy nad zużycie paliwa, które przy takiej eksploatacji z pewnością bedzie wysokie!
Jeżeli jednak chcesz jeździć oszczędnie, to polecam dynamiczne rozpędzanie auta na wszystkich biegach po kolei, do niemal 6000 obr/min. - poczym spokojną jazdę na najwyższym biegu z predkością obrotową silnika około 3000 obr/min.

Najwyższy bieg oznacza tutaj taki, który odpowiada zastanym warunkom drogowym!

Wszystko powyższe jednak dopiero po pełnym nagrzaniu silnika do temperatury pracy!
Zanim nagrzejesz motorek tak, aby wskazówka temperatury zatrzymała się na dobre w okolicy 90 stopni, to niestety jedziesz wolniusieńko i ślamazarnie, unikając jak ognia przekraczania 3000 obr/min na każdym kolejnym biegu.

***

gummi.cezar

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #8 dnia: 30 Grudzień 2009, 08:27:28 »
Charakterystykę silnika 1.4 można znaleźć między innymi tutaj:
http://docs.google.com/View?docid=dgmkfw6q_42hnv7t9g3
A tu doświadczenia innych kierowców z silnikiem 1.4:
http://i30forum.pl/viewtopic.php?f=5&t=910

rencak

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Styczeń 2010, 09:50:17 »
Jeszcze raz wielkie dzięki za wyjaśnienie problemu.
Wybaczcie ale chcę ciągnąć ten temat........................interesuje mnie mianowicie taka kwestia.
Są silniki w innych markach które mają mniej KM np. 105KM a moment obrotowy większy np. 147.
O czym to świadczy i czym różni się taki silnik od silnika Hyundaia 1.4 (mam na myśli zwykłe użytkowanie przez zwykłego przeciętnego kierowcę)

Jarek

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Styczeń 2010, 21:42:11 »
Nie wiem czemu tak drążysz ten temat ....
To jaką moc i moment ma dany silnik zależy od jego konstrukcji. Jeżeli masz dwa identyczne silniki i do jednego dołożysz turbo to będziesz miał większą moc i większy moment. O czym to świadczy i czym różni się taki silnik od silnika Hyundaia 1.4 . Nie da się tego wyjaśnić w dwóch zdaniach. Swój silnik możesz poddać tzw chip tuningowi, który być może wyciśnie z niego jeszcze kilkanaście koni. Jak zmienisz wydech na "sportowy" zyskasz kolejnych kilka koni itp itd. Czasem jest tak, że dwa identyczne silniki mają różne moce bo tak chce producent i wkłada do nich różne chipy - wieść gminna niesie, że taka właśnie jest jedyna różnica między dieslem 90 i 115 KM w Hyundaiach i30

tomanek53

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Styczeń 2010, 20:39:53 »
Cytat: "rencak"
O czym to świadczy

O tak zwanym wysileniu silnika.
Konstruktorzy projektują silniki mając na uwadze jego przeznaczenie, zastosowanie i sposób użytkowania.
Z tej samej pojemności skokowej można uzyskać bardzo różną moc - w zależności od potrzeb użytkowych.
Jednak wyższa moc zawsze oznacza bardziej stromą charakterystykę momentu, zatem i mniejszą elastyczność oraz mniejszy zakres użytecznych obrotów.
Trwałość wysilonego silnika też będzie mniejsza!

Coś za coś, jednym słowem.

To wszystko powyżej, przy założeniu, że oceniamy identyczne silniki tylko w różnym stopniu wysilone.

Są przecież i motocykle napędzane półtoralitrowymi silnikami o gigantycznej mocy. Tylko że takie jednostki napędowe, pomimo np. swych 220 koni, nie nadają się do napędzania twojego i-30.

Chyba, że chciałbyś bez przerwy wajhować 12-to przełożeniową skrzynką biegów i znosić hałas silnika pracującego na 10 000 obr/min.
Cytat: "Jarek"
wkłada do nich różne chipy - wieść gminna niesie, że taka właśnie jest jedyna różnica między dieslem 90 i 115 KM w Hyundaiach i30

Elektronika ma wielki wpływ na ludzi i ich życie. Niestety na silniki spalinowe wpływa w bardzo ograniczonym stopniu!
Silnik to po prostu maszna o ściśle określonych możliwościach. Łatwo przechipować i wysłać motorek na tamten świat!

***

rencak

  • Gość
Moment obrotowy
« Odpowiedź #12 dnia: 15 Styczeń 2010, 13:12:49 »
Wielkie dzięki za podzielenie się wiedzą w tym temacie.Dzięki Wam ja jako laik wiem więcej i mogę analizować pewne sytuacje w swoim silniku.