No to masz przyczynę - kup jakieś odpowiednie w Castoramie i wymień
W sprawnym układzie nie ma prawa ubywać płyn w tak dużej ilości. Czasem może odparować trochę wody z płynu, ale to raczej nie będzie widoczny spadek w zbiorniczku. Mi nagle zaczął znikać, więc usterki trzeba było poszukać.
U mnie
winowajcą okazał się termostat. Nie podejrzewałem go, ponieważ auto rozgrzewała się w miarę w normalnym czasie i podczas jazdy trzymało temperaturę bez większych nieprawidłowości (to znaczy jak jechałem na autostradzie z większą prędkością to temperatura była delikatnie wyższa niż w mieście, ale nieznacznie i się nie przegrzewał). Temperatura rosła szybko jedynie w korku i wtedy załączał się wentylator, ale tak po 15minutach stania w miejscu. Płyn uciekał prawdopodobnie poprzez zaworek (bezpieczeństwa?) w korku zbiorniczka przy zbyt dużym ciśnieniu, ale w takiej ilości, że plam nie było, bo od razu musiał odparowywać. Na masce od strony wewnętrznej w miejscu nad tym zaworkiem są ślady jakby ochlapania, ale wcześniej tego tak nie skojarzyłem - nawet nie zauważyłem.
Mechanik po otworzeniu maski od razu zwrócił uwagę na to, że węże układu są twardsze niż powinny być, odkręcenie korka chłodnicy spowodowało wypływ płynu tą drogą. Układ został sprawdzony pod kątem dwutlenku węgla w płynie (gdyby nie wypływający płyn to samo sprawdzanie trwałoby 5minut, więc polecam wszystkim podejrzewającym padniętą uszczelkę). Gazu nie było, więc diagnoza, że uszczelka pod głowicą jest ok. Kolejną rzeczą, która to potwierdzała był dobrze działający goracy nawiew na wolnych obrotach.
Termostat wymieniony i płyn już nie znika, a silnik działa trochę równiej, choć to ostatnie to może tylko złudzenie. W każdym razie naprawa skuteczna.
Nie podejrzewałem termostatu również dlatego, że już go kiedyś wymieniałem i wtedy objawy jego uszkodzenia były zupelnie inne (dlatego, że się zaciął w pozycji otwartej). Kiedy go poprzednim razem wymieniałem objawy jego nie działania były takie, że wskaźnik temperatury zanim ruszył do góry czekał aż przejadę z 15km. Po wymianie szybko doszło do mnie, że to nie było jego prawidłowe działanie. Myślałem, że nieprawidłowa praca termostatu wiąże się ze skrajnie nieprawidłowym działaniem (albo łatwe do zauważenia niedogrzewanie albo przegrzewanie). Okazuje się, że termostat może się przycinać bądź blokować w pozycji pośredniej między otwartą, a zamkniętą.