rufuz - Dlatego trzeba patrzeć na oznaczenie JAKOŚCIOWE OLEJU API . A nie na cenę czy markę oleju. Czym wyższa litera po oznaczeniu API S... tym lepszy olej . A firma ma niewiele do rzeczy bo sam prestiż firmy mnie nie interesuje . A jakby Ciebie interesował to kupiłbyś sobie BMW, a nie Hyundaia. Reklama w telewizji musi się spłacić .... A to że np. Suzuki w swoich autach leje Mobil 1 to co znaczy ? Że jest najlepszy ? Nie! to znaczy że firmy dogadały się i że firma od OLEJU dostarcza olej PO KOSZTACH! Byleby polecali ich olej , a klienci płacili za niego przy wymianach gwarancyjnych! Biznes to biznes.
To tak jak SONY... wielka firma i wielkie ceny np. telewizorów LCD . Tylko ze SONY nie produkuje matryc LCD , a kupuje je od Samsunga i to najprędzej pół roku po premierze modelu matrycy! Tak więc lepszych matryc od SAMSUNGA mieć nie może ... ale cenę to ma LEPSZĄ o parę stów :-P Płacisz za cztery litery ;p
Co dokładnie oznacza API SL/CF ?
A więc instytut API rozwinął następującą klasyfikacje:
Pierwsza litera za API to zawsze albo S albo C.
S = oleje do silników benzynowych.
C = oleje do silników Diesla.
Druga litera to klasa a w zasadzie jakość oleju. Czym litera jest dalsza w alfabecie, tym wyższa jest jakość oleju. Najwyższe specyfikacje API są właśnie SL-SM/CI-4.
Klasy API są definiowane następująco:
Klasyfikacja API dla silników benzynowych - klasyfikacja od początku powstania do dnia dzisiejszego.
Prehistoria.....
SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających.
SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958r.
SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60
SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe lat produkcji końca lat 60 i początku 70),
SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych.
SF - oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych.
SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych
SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji.
SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa.
SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ. Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa.
SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych.
Ta sama ewolucja spotkała oleje do silników Diesel.
Klasyfikacja API dla silników Diesla:
CA - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem
CB - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem. Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku do olejów klasy CA.
CD - oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych.
CDII - oleje do dwusuwowych silników Diesla.
CE - Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej.
CF4 - Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki.
CF - Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości.
CF2 - oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII
CG-4 - oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla;
CH-4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001;
CI-4 - dotychczas najwyższa klasa jakości olejów wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin.
Firma oleju to wcale nie wszystko . ( no chyba że ktoś jest Łosiem - ale to jego problem)
Z autopsji wiem że zawory najbardziej sie odzywały na Lotosie ( rzadki olej :?: ) ;-)
A zapomniałem co napisałeś o filtrach... Tylko najlepsze ... Czym lepszy filter tym co? lepiej filtruje? to sie prędzej zapcha . Wszystkie filtry olejowe mają te same wkłady - bo niby z czego mają je zrobić ? To nie prom kosmiczny , Ma spełniać tylko normy producenta samochodu odnośnie stopnia filtracji, przepustowości filtra oraz średnicy przyłącza. A firmy je produkujące tylko tym przewaznie się zajmują ;p
Wszystko chyba w tym temacie <czytaj>