Dość niespodziewanie, kilknaście dni temu stałem się posiadaczem
Hyundai-a Santa Fe 2.4 GLS 2WD z
2001 roku z sekwencyjną
instalacją gazową BRC.
Samochód w pewnym sensie odziedziczyłem, więc "darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda" - niemniej ponieważ w chwili obecnej tego typu auto mi się przyda, to zamierzam go sobie zostawić i doprowadzić do dobrego stanu.
Niestety samochód ostatnie
7-miesięcy spędził nieużywany na podjeździe... co biorąc pod uwagę wilgotną zimę, pewnie mu to trochę zaszkodziło, ale do rzeczy:
Blacha jest zdrowa, praktycznie bez korozji. Wizualnie i we wnątrz został już doprowadzony do porzadku, ale
mam trochę problemów technicznych.
Forum przejrzałem, ale być może znacie jakąś (inną niż standardowa) receptę na poniższe usterki - w serwisie jeszcze z tym nie byłem, pod komputer się nie podpinałem, pytam pod kątem napraw we własnym zakresie lub porad dotyczacych zakupu potrzebnych części:
A] Alarmy na zegarach1)Alarm ABS świeci się cały czas, nonstop odkąd go odpaliłem - prowadopodobnie pierścienie na przedniej osi są popękne - wnioskuje po tym, że takowe części były w bagażniku ;-)
2)Alarm "SRS" - wiem już, że najczęściej odpowiada za to "mata pod fotelem" - ale gdyby ktoś był łaskawy wytłumaczyć jak to dokładniej sprawdzić/wpiąć (?)
Samochód na 100000% bezwypadkowy, więc poduszki napewno są na swoim miejscu.
3)Pali się "Check engine" - pewnie przez instalację gazową (?)
B]Mechanika4)Hamulec ręczny działa, trzyma (słabo, ale samochód się nie stacza), natomiast jeśli nawet lekko zaciągnie się go w czasie jazdy z tyłu coś strasznie "rzępoli" - eweidętnie związne jest to z ruchem koła (regularny dźwięk powiązany z szybkością obracania się koła).
5)Czasami nie chcę "oddać" IV i V biegu. Wchodzą lekką, nawet podczas szybkiej redukcji, ale jak chcę przeskoczyć z IV na V, albo z V na luz to coś jakby blokowało drążek. Delikatne dodanie przy wciśniętym sprzęgle pomaga zwolnić drążek.
6)Na ciepłym silniku ciężko pali - prawdopodobnie, z tego co już wyczytałem czujnik położenia wału (?)
7)Przy zapaleniu silnika (ziemny, lekko ciepły) piszczy - dość charakterystyczna i częsta przypadłość, ale nie pamiętam co za to odpowiada :-)
C]Elektryka i pierdółki8)Nie działa spryskiwacz, ani przedni, ani tylni - czy obie szyby mają wspólną pompkę, czy z tyłu jest jakiś odrębny silniczek ?
9)Nie działa tylna wycieraczka, ramię jest strasznie zapieczone - będę wymieniał całe ramię + mechanizm/silniczek - czy to jest jeden i ten sam element, czy kupuje się je oddzielnie ?
10)Nie działa podświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej - nie wiem czy te wszystkie powyższe usterki nie są ze sobą jakoś powiązane (?), prąd leci po tym samym kablu itp. ?
Chociaż 3 światło stopu działa normalnie, pozostałe reflektory (poza dolnymi, przeciwmgłowymi) też.
11)I ostatnia sprawa, nie działa tylna, prawa szyba. Zarówno z panelu kierowcy, jak i z tylnych drzwi. Do wymiany jest cały mechanizm szyby, czy jakieś drobniejsze elementy ?
I ostatnia sprawa, bardziej z ciekawości:
12)Temperatura nagrzanego silnika nie jest idealnie w poziomie - tak być powinno, czy jeżdzę z jakimiś niedogrzanym silnikiem ?
13)Silnik wygląda tragicznie, mieszka tam wiele owadów i jest masę syfu, więc musze go umyć. Diesla w drugim samochodzie myłem wielokrotnie, ale wiem, że benzyniaki są bardziej wrazliwe na wodę, gdyby ktoś był łaskawy powiedzieć/pokazać co i jak zabezpieczyć przed wodą - będę bardzo wdzięczny:
