Autor Wątek: W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?  (Przeczytany 15210 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

arczi114

  • Gość
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« dnia: 16 Kwiecień 2014, 16:06:40 »
Witam, jak w temacie, mam problemy z kontrolką Check, wywala niby błąd związany z zaworem EGR, chciałbym sam go przeczyścić na początek, potem będziemy myśleć dalej, może ktoś z kolegów zabierał się do tego , prosiłbym o wskazówki,pozdrawiam..

Offline Nuna

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 69
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Kwiecień 2014, 23:44:18 »
Dotyczy EGR sterowanego elektrycznie.
Robota w sumie prosta. Zdejmij górną osłonę silnika, rozłącz akumulator. Następnie wymontuj obudowę filtra powietrza. Rozłącz wiązkę elektryczną wtryskiwaczy i razem z listwą (trzeba wypiąć z zatrzasków) odsuń ją na prawy bok. Teraz trzeba się zabrać za EGR, ale razem z chłodniczką. Tu musisz się zaopatrzyć w parę przedłużek (różnej długości) do kluczy nasadowych. Chłodniczkę zacznij odkręcać z lewej strony (dwie poziome śruby). Na połączeniu jest stalowa podkładka – uważaj, żeby Ci nie spadła gdzieś w bebechy, bo ciężko będzie ją wyciągnąć. Pod chłodniczką (gdzieś na środku) jest jeszcze jedna śruba trzymająca – też ją musisz „na macanego” odkręcić. Teraz można odkręcić 2 śruby przy EGR. Tu też jest blaszana podkładka, ale ona powinna zostać na szpilkach. Węży gumowych nie ruszaj ( oprócz górnego nad chłodniczką – ten ściągnij i odegnij na bok). Wszystko teraz unieś nieco do góry i masz dostęp do 3 śrubek aby odkręcić EGR od chłodniczki ( tu też jest stalowa podkładka). Po wyjęciu musisz rozpołowić zawór, czyli oddzielić część mechaniczną od elektrycznej (śrubki ampulowe). Teraz już można pastwić się nad tą częścią mechaniczną (znaczy się czyścić i rozruszać – ja potraktowałem go WD40). Skręcanie to kolejność odwrotna.
Za pierwszym razem zajęło mi to ok. 5 godzin, podczas których nieźle poduczyłem się łaciny  :-> . Później jeszcze 2 razy to robiłem (wymiana EGR na nowy, przy okazji z wymianą świec żarowych i znowu lekkie czyszczenie, bo nowy też się lekko zaciął, mimo że był czysty). Za ostatnim razem, gdy już miałem wszystkie dopasowane narzędzia – czas pracy to ok. 1,5 godz.
Duża upierdliwość tej czynności polega na tym, że to całe ustrojstwo jest za silnikiem i człowiek cały czas jest zgięty, przez co plecy dają o tym znać jeszcze parę dni po robocie.
Podstawa to dobre klucze i na wszelki wypadek magnes na patyku do wyciągania np. śrub, które „gdzieś spadły”. Oczywiście jest jeszcze ryzyko, że jakaś śruba się nie podda, albo się ur…. (tfu, odpukać).
Powodzenia  :-D

arczi114

  • Gość
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Kwiecień 2014, 10:42:55 »
Witam,dzięki kolego za obszerne info ,wiem teraz przynajmniej że z moim zapasem kluczy raczej będzie ciężko..czyli musiałbym jednak do warsztatu,chocby z tego prostego powodu,że pod chmurką w razie niepowodzenia..zostaję na lodzie...a mam do wymiany wszystkie świece żarowe, sam tego nie zrobie, wogóle cos na warsztatach boja się podjąc tego wyzwania w moim Tucsonie,że może się któraś urwać..itp...a skoro to blisko świec, i jedno rozbieranie..więc może taniej wyjdzie od razu dwie czynności zlecić??

Offline Nuna

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 69
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Kwiecień 2014, 16:15:30 »
U mnie na szczęście świece były w miarę lekko dokręcone, tzn. na tyle, że nie sprawiały kłopotu z odkręceniem. Dostęp do nich jest fatalny. Na początku zamierzałem zrobić to w ASO, ale jak mi pan policzył samą robociznę 400 zł, to odpuściłem sobie. Zwykły warsztat policzył 50 zł od sztuki plus koszty demontażu tego co potrzeba, by się do nich dostać, więc tu wyszłoby zapewne podobnie co w ASO. Dlatego zdecydowałem się sam podejść do tematu. No ale to ceny "warszawskie" :-(. U Ciebie może będzie taniej, tym bardziej, że "hurtem", czyli razem z EGR.
Pzdr.

arczi114

  • Gość
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Maj 2014, 14:27:57 »
Dzieki za rzetelną odpowiedz.spóbowałbym sam..ale jak cos w trakcie nie wy;pali to nikt nie bedzie sie chcial podjac...zreszta nie mam wszystkich potrzebnych kluczy...spróbuje w warsztacie..tylko ze oni z gory nie chca mowic ile wyjdzie ..bo nie wiadomo jaki problem moze wyniksć..wiadomo o co chodzi..oby wyciagnac jak najwiecej...Polski system krętactwa...;pozdrawiam..

MERLIN

  • Gość
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Maj 2014, 20:55:50 »
HEJKA- czytam  sobie ten piękny opis /Nuna/. naprawdę świetnie napisane, jak byś tylko dopisał jakie  te klucze konkretnie używałeś .
Właśnie  też  przymierzam się ,do wymiany bo w warsztacie  bez kontroli to ja tucka nie zostawię! , ostatnio sam musiałem śruby od układu wydechowego dokręcać ! .
Efekt był taki ze podczas trasy na wypoczynek ,rozgrzany silnik wydzielał zapach spalenizny który dostawał się do kabiny ,a następnie zobaczyłem dym spod maski i ZAMARŁEM.
Po zatrzymaniu było tylko gorzej - więcej dymu, gaśnica w reku i czekałem na nieuchronne czyli pożar .
ALE nie  uspokoiło się po chwili ,odczekałem ,uspokoiłem się ,nie widząc zniszczeń ,ruszyłem  i po kilku minutach gdy się rozluźniłem  - powtórka!!!.
Zjechałem do przydrożnego zajazdu, wczołgałem się pod autko,/ dobrze ze wysokie/ osłonę silnika odkręciłem, i dokręciłem nakrętkę która łączyła kolektor z resztą  wydechu .
Panu mechanikowi się zapomniało,/bo to się zdarza/dobrze ze  to nie hamulce bo bym z św. Piotrem w karty teraz grał.
Patrzeć na ręce , zdobyć jak najwięcej info z danego zakresu robot jakie mają być wykonane i nie dać się naciągać na naprawy bez limitu -ceny ,bo wszystkie części jak i robocizna mają swoje ustalone kwoty,a jak nie dają sobie rady z naprawą- niech szczypiorkiem na bazarze handlują , a nie kosztem klienta nie znającego tematu...

Offline Nuna

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 69
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Maj 2014, 14:27:00 »
Cytat: "MERLIN"
jakie  te klucze konkretnie używałeś

Ponieważ śruby są w trudno dostępnych miejscach, do ich kręcenia radzę używać dobrej jakości kluczy nasadowych (10, 12 lub 13), a to z tego względu, że przy jakimkolwiek "obrobieniu" śruby lub nakrętki rozkalibrowanym kluczem, ciężko byłoby podejść do nich jakimś innym sposobem. Jak pisałem, trzeba też mieć parę różnej długości przedłużek do nasadek, bo ciężko podejść z grzechotką w niektórych miejscach.
Też wolę sam przy aucie podłubać, przynajmniej wiem co poszło nie tak (mechanik nie zawsze się przyzna, że coś ukręcił, czy odwrotnie założył) - przykład: głupia wymiana oleju, mówię mechanikowi, żeby ODKRĘCIŁ osłonę dolną, a on ją po prostu szarpnął, wyrywając mocowania, bo zapomniał o czym mu mówiłem, a myślał, że tam są tylko zatrzaski. Ten sam mechanik wlewając olej do silnika posłużył się za krótkim lejkiem - efekt taki, że połowa oleju poszła bokiem na silnik - ręce mi opadły i obiecałem sobie, że  co mogę, to zrobię sam.

arczi114

  • Gość
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Czerwiec 2014, 13:42:51 »
Kolego -Nuna, mam pytanie odnośnie użytych przez ciebie kluczy do rozkręcenia zaworu EGR, czy przerabiałeś jakieś, z prawej strony jest cieęzki dostęp do śluby , jeżeli masz jakieś oryginale klucze,może jakieś foto, tak czy inaczej muszę w przyszłosci sam do tego się dobrać, pare dni temu jeżdzilem z tym do mechanika, czyszczenie zaworu + wymiana świec -350 ,jeszcze tego samego dnia problem z EGR-em się pojawił sygnalizując błędem Check, i  znowu jazda do mechanika.a ten ze to juz niby cos innego..nie dałem się naciągnąć na następną kasę, zrobił w ramach gwarancji, ale  każda następna wizyta i koszta( oczywiście makaron na uszy,że coś innego itp..). więc gdybyś mógł podpowiedzieć jakim kluczem dobrałeś się do tej śruby- ustawienie poziome..pozdr.arczi114

Offline Nuna

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 69
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Czerwiec 2014, 23:26:27 »
Jeśli masz na myśli te śruby z foto:

to używałem kluczy płaskich i oczkowych (to chyba 10-ka).
Nie miałem z nimi problemów, tylko trzeba było nieco odchylić całe to ustrojstwo (na ile pozwalały węże gumowe).

Xondz

  • Gość
W jaki sposób można samemu wyczyścic zawór EGR ?
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Lipiec 2014, 11:39:02 »
Przeczyściłem EGR zgodnie z instrukcją kolegi Nuna (Dzięki ! :-) jednak po ok 150 km check engine zapalił się ponownie :-( Czeka mnie chyba zakup nowego zaworu EGR. Tu pojawia się pytanie - kupić oryginał (jest na Allegro za 690 zł) czy zamiennik, jak piszą wysokiej klasy (399 zł) ??? Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z zamiennikami EGR ?

[ Dodano: 2014-07-24, 11:16 ]
Zakupiłem oryginał EGR na Allegro, wymieniłem ale niestety nie pomogło. Nadal wywala błąd P1405. Trzeba szukać dalej....

Może ktoś ma pomysł co teraz sprawdzić ? Może konwerter ciśnienia ?
Skąd komputer dostaje informację o temperaturze w EGR ?