Serwis najprawdopodobniej zalał ci C3, bo te oleje są po pierwsze tańsze, po drugie bardziej popularne i pewnie mieli akurat taki w beczce, ALE to nie jest tak, że zalanie takiego oleju wyrządziło jakieś szkody twojemu silnikowi. Olej ACEA A5 jest zalecany, ale jego stosowanie nie jest konieczne. Po prostu podążając za proekologicznym trendem producenci każą nam stosować coraz bardziej paliwooszczędne oleje a ten właśnie taki jest. Tyle, że czym bardziej olej paliwooszczędny tym gorzej smaruje.
Ja swój mam zalany motulem 8100 x-clean 5W40. Wybrałem 5W40, bo zależało mi na dobrym smarowaniu, bo w moim dieselu olej smaruje jeszcze łańcuch rozrządu i turbo.
Ty spokojnie możesz stosować 5W30. Jeśli chcesz mieć olej zgodny z ACEA A5 to polecam Motul 8100 eco-energy 5W30 tyle, że on kosztuje ok. 200 zł 5litrów. Nic ci się nie stanie jak zalejesz X-clean+ 5W30, który kosztuje ok. 160 zł i ma specyfikację ACEA C3 a nawet jak zalejesz X-clean FE 5W30 za ok. 120 zł - specyfikacja ACEA C2/C3. Przepłucz też silnik tylko jakąś dobrą płukanką Motula czy Liqui Moly a nie jakąś K2

Jeśli miałbym odradzić jakiś olej to byłby to Castrol. Sam nie mam zbytnio kontaktu z mechanikami, ale rozmawiałem z przedstawicielami, którzy jeżdżą do nich codziennie i powiedzieli, że wśród coraz większej rzeszy mechaników panuje opinia, że Castrol zostawia straszny syf. Przeszło mi przez głowę nawet zalanie swojego auta Castrolem Edgem 5W30, bo taki był lany wcześniej ale zostałem oświecony taką oto właśnie opinią.
Wybrałem Motula i nie żałuję, więc jest to olej, który mogę polecić. Silnik jest cichy, pracuje równo, nic złego się nie dzieje. Koleszka na tym samym parkingu stawia i30CW też z 1.6CRDI. Kiedyś zdażyło nam się odpalić auta mniej więcej w tym samym czasie. Jego silnik praktycznie zagłuszył mój. Oczywiście ogólny stan silnika ma na to duży wpływ, ale olej też jakiś ma.
Co do reszty olejów typu Shell, Mobil, Lotos to "nie wiem, nie znam się, nie orientuje się, zarobiony jestem".