Autor Wątek: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra  (Przeczytany 21243 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« dnia: 08 Luty 2014, 11:47:02 »
Dzień dobry,

na wstępnie jest mi bardzo miło zawitać na wasze forum, albowiem jest to mój pierwszy post  ;-) Ale niestety mam duży problem z moim autkiem, mianowicie nie chce zapalić. Samochód "kręci" ale nie odpala, dodam że wszystko było dobrze auto jeździło normalnie, paliło itp. Po prostu wstaje rano i już nie mogłem wyjechać z garażu bo nie chciał zapalić.

Sprawdziłem akumulator i jest ok, potem sprawdziłem kable WN też ok, potem sprawdziłem czy jest iskra i tu jest problem bo z czterech jest tylko jedna  :-( No to pomyślałem że to cewka ale żeby nie kupować nowej w ciemno, podłączyłem starą (w sierpniu wymieniałem cewkę, kable i świece), liczyłem że auto odpali na starej cewce, ale dalej jest to samo. No i tutaj skończyły mi się pomysły zacząłem przeszukiwać wasze forum. Po przeczytaniu paru tematów sprawdziłem jeszcze czujnik położenia wału, ale on jest w porządku. Odłączyłem klemę od akumulatora (na 15 min) żeby zresetować komputer ale też nie pomogło.


Bardzo będę wdzięczny za sugestie.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Luty 2014, 13:38:17 »
Sprawdź bezpiecznik nr. 9 i miernikiem kostkę C14 która jest podłączona do cewki.




http://doc.hyundai-autoclub.ru/elantra/ "Electrical Troubleshooting Manual Lantra 1996" SD.pdf strona 40.

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Luty 2014, 14:11:57 »
Dziękuje za szybka odpowiedź, ale niestety to nie bezpiecznik ani kostka (jeśli to jest to o czym myślę).


Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Luty 2014, 14:36:15 »
Sprawdź dokładnie kostkę która steruje/zasila cewkę i napięcia w niej.

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Luty 2014, 14:44:55 »
Patrzałem powierzchownie, i na cewkę idzie zasilanie  i idą sygnały sterujące, ale czy te sygnały są dobre tego nie wiem.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Luty 2014, 15:05:59 »
Chodzi o gniazdo do którego wpinasz kostkę od cewki. Skoro każda cewka jest sprawna i podmieniona zachowuje się tak samo to trzeba zacząć od tego. Patrząc nic nie zdiagnozujesz. Trzeba pomierzyć i zbadać napięcia, przewody. Czy inne rzeczy jak np. czujnik położenia wału itd. sprawdziłeś elektronicznie, elektrycznie czy tylko zweryfikowałeś naocznie ? Po odpięciu wszystkich przewodów WN podczas kręcenia rozrusznikiem na cewkach powinieneś mieć i tak iskrę, na każdej cewce.

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Luty 2014, 15:22:25 »
Tak właśnie uczyniłem, patrzałem czy na każdy z czterech kabli WN podaje iskrę podczas kręcenia, ale podaje tylko jeden. Patrzałem też czy na kostkę podpinaną do cewki, i jest na niej zasilanie i rożne sygnały sterujące podczas kręcenia. Czujnik położenia wału też wykręcałem i mierzyłem i jest dobry.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Luty 2014, 15:29:35 »
No to ja stawiam na cewkę.

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Luty 2014, 15:37:21 »
Ojciec to samo mi powiedział że on by wymienił cewkę, ale boli mnie fakt że dopiero co w sierpniu wymieniałem cewkę, świece i kable. Ponadto stara cewka działała tj. samochód na niej palił tylko nierówno pracował. A teraz na tej starej cewce nawet zapalić nie chce.

Takie pytanie na marginesie, czy duże zmiany obciążenia w instalacji elektrycznej mogą powodować uszkodzenie cewki ? Ojciec też mi sugerował że to przez obciążenia generowane przez wzmacniacz, mogła mi się znowu zepsuć cewka.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Luty 2014, 16:33:56 »
We wtyczce którą wpinasz do cewki masz 3 piny. Jeden z nich (czarno-biały kabel - PIN 3 według obrazka poniżej) dołącz do woltomierza a drugą sondę do masy auta. Przekręć kluczyk w pozycję zapłonu ON. Powinieneś mieć w tym obwodzie stałe 12V. Pozostałe dwa lecą do ECM i nie jestem w stanie powiedzieć jakie powinny być tam napięcia dokładnie - na pewno powinny być między kolejnymi pinami a masą - a nie pomiędzy samymi pinami.



Tu masz rozpiskę gniazda cewki.

Jeżeli napięcie we wtyczce między pinem 3 w momencie gdy kluczyk jest w pozycji zapłonu - jest obecne (12V) to warto sprawdzić samą cewkę co da Ci już jasny obraz sytuacji.
Na początku sprawdzasz rezystancję uzwojenia pierwotnego i wtórnego. GNIAZDO cewki ma trzy piny do którego wpinasz wtyczkę zasilającą, w której przed chwilą sprawdzałeś napięcie zasilające 12V. Odpinasz wtyczkę, chodzi o samo gniazdo. W gnieździe masz trzy piny tak samo opisane jak na obrazku.
Oporność Pierwotnego uzwojenia mierzysz między pinem 3 i 2 oraz między pinem 3 i 1 - ma mieć oporność (miernik przełącz na omomierz) 0,44 - 0,55 Ohm'a.
Oporność Wtórnego uzwojenia mierzysz dla każdej cewki kolejno:



Między cewką 1 i 4 cylindra oraz między 2 i 3 cylindra. Wartości zmierzone powinny mieścić się w granicach: 10,3 - 13,9 kOhm'a.
Podczas tych pomiarów wtyczka zasilająca cewkę ma być koniecznie odłączona a kluczyk w pozycji off lub wyjęty - chyba że chcemy się pożegnać z ECM. Wtedy niesprawna cewka to będzie najmniejszy problem.

Jeśli napięcie we wtyczce zasilającej cewkę jest obecne a poszczególne obwody cewki zarówno uzwojenie wtórne jak i pierwotne mają wartości zmierzone poza katalogowymi to cewka do wymiany.

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Luty 2014, 16:51:10 »
Dzięki wielkie, jak sprawdzę dam znać.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Luty 2014, 23:30:28 »
Ok. czekam. Chętnie się dowiem co to się porobiło.
Ja szczerze mówiąc nie widzę związku w obciążaniu instalacji przez wzmacniacz a pracą cewki. Pierwsze co, to mogłeś kupić tanie dziadostwo i wytrzymało ile mogło - a, że długo nie mogło, to szybko się posypało.

ed. int. tekla

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Luty 2014, 13:58:16 »
Miałem dzisiaj trochę czasu, także pomierzyłem cewkę. W przypadku uzwojenia pierwotnego jest około 2Ohm, z kolei na uzwojeniach wtórnych jest dokładnie po 9,75kOhm. Czyli do wymiany cewka ?

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Luty 2014, 20:21:06 »
Dorwij używaną cewkę ale sprawną, za niewielką kasę, żebyś później mógł sobie nową kupić, bo jak dla mnie to ta cewka ma gdzieś przebicie i dlatego jest tylko jedna iskra.

//Ale poczekaj do jutra - wykonam swoje pomiary na sprawnym aucie i powiem jak jest.

Offline Tekkenmoor

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 39
[Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Luty 2014, 14:39:32 »
Panowie powiem tak że to NIE cewka ! Na kolejnych cewkach jest ta sama sytuacja, że jest jedna/dwie iskry. Niestety ale coś jest ze sterowaniem cewką. Ojciec zbadał jedną cewką i bez problemu udało mu się uzyskać iskrę na wszystkich fajkach, ręcznie sterując cewką.

Tak więc czy to ecu ? Czy może jest coś po drodze do sprawdzenia co może wpływać na sterowanie cewką ?