Autor Wątek: [i20 PB] [i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.  (Przeczytany 11079 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

ziutek

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« dnia: 01 Listopad 2013, 08:27:11 »
Witam.
Od dłuższego czasu chodziło mi po głowie, żeby zmierzyć mój samochód na hamowni. Były ku temu 3 powody. Po pierwsze nietypowe zachowanie silnika na średnich i wysokich obrotach, po drugie moje pomiary elastyczności i przyspieszenia nie pasowały do danych producenta oraz do testów przeprowadzanych przez różne pisma/redakcje po trzecie opinie pasażerów dotyczące dynamiki jazdy oraz moje bezpośrednie porównanie z moim poprzednim samochodem o zbliżonej mocy i masie (renault thalia 1,4 75KM).
1. O zachowaniu silnika pisałem w wątku o spalaniu - zaskakująco mocny środek obrotów i słaba góra.
2. Mierzona przeze mnie elastyczność na 4 biegu od 60 do 100 w zależności od miejsca pomiaru wychodziła od 9,5 s do 11s -według różnych testów od 14 do nawet 17 sekund w takim samym samochodzie. Przyspieszenie według producenta 12,9s, moje pomiary wskazywały wartość między 11 a 12 sekund.
O ile przyspieszenie do setki ciężko miarodajnie zmierzyć(błąd licznika, czynnik ludzki), to elastyczność daje domyślenia.
3. Mój poprzedni samochód był subiektywnie dużo słabszy - 114 Nm przy 4300 i 75 KM przy 6500 obr/min, pasażerowie często byli zaskoczeni dynamiką mojego hyundai, a bezpośrednie porównanie z getzem 1.4 97KM mojego ojca wskazywało na lepszą elastyczność mojej i20 - jedynie jazda na wysokich obrotach powyżej 5000obr/min w hyundaiu mojego ojca była bardziej dynamiczna - wszystko tłumaczyłem wtedy odmiennym zestopniowaniem skrzyni begów.
Wizyta na profesjonalnej hamowni i dwa pomiary zaskoczyły nie tylko mnie.
Pierwszy komentarz pracownika "to nie jest oryginalne oprogramowanie, tak nie wygląda seryjna krzywa". Po moim komentarzu, że auto jest seryjne, ten sam pracownik zaczął przypuszczać, że jest jakiś box, albo coś innego jest pogrzebane. Po powtórnym zapewnieniu o seryjnym aucie, pracownik był na tyle zaskoczony, że zgrał na laptopa mój soft "dla własnej ciekawości" i powiedział, że w wolnej chwili przyjrzy się, co jest powodem takiej krzywej.
Pomiary wskazały po rozgrzaniu opon 87-88KM przy 6500 oraz 127 Nm przy 4100 obr/min.
Same suche liczby to jeszcze nic, jeszcze ciekawszy jest przebieg krzywej.
Wkleję wykres po południu.
Pozdro
« Ostatnia zmiana: 28 Czerwiec 2020, 13:20:20 przez Brt »

Offline Zbyszek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 1311
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Listopad 2013, 09:41:34 »
Chyba pierwsza pozytywna opinia o modelu i20 w historii tego forum... Brawo za odwagę.

vqsoft

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Listopad 2013, 09:46:32 »
niejednokrotnie pisałem że i20 po lifcie z 1.2 86KM rwie jak wściekły. w porównaniu z clio 1.2 16v jest to rakieta.
Czekam na wykres..

ziutek

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Listopad 2013, 11:43:03 »
Jest i wykres:

Po kliknięciu w miniaturkę otworzy się obrazek, ale kliknijcie jeszcze raz w celu powiększenia.

Kilka spraw:
1. Drugi pomiar wykazał większy moment obrotowy prawdopodobnie ze względu na rozgrzanie opon, moje pirelki są bardzo twarde i żeby je zmiękczyć trzeba je porządnie rozgrzać. Rozgrzane opony pozwoliły na przeniesienie większego momentu obrotowego na rolki, moc natomiast na wysokich obrotach praktycznie ta sama.
2. Zwróćcie uwagę, że silnik uzyskuje 80 KM już przy 4600 obr/min.
W praktyce kręcenie powyżej 4700obr/min jest bezcelowe przy normalnej jeździe.  
3. W serii mój silnik powinien mieć 78KM przy 6300obr/min i niecałe 119 Nm przy 4200 obr/min, to nie jest wersja z cvvt i 85KM oraz 121 Nm fabrycznie.
4. Widoczna górka momentu obrotowego i mocy przekłada się na dobrą elastyczność, jak i zużycie paliwa, ponieważ, żeby przyspieszać, nie trzeba gonić silnika pod czerwone pole.
Ciekawy jestem skąd takie oprogramowanie silnika się wzięło w seryjnym aucie?
Ciekawe jak inne i20?
W sieci można znaleźć oferty chiptuningu do i20 z moim silnikiem na 88KM i 129 Nm za cenę około 400 euro - w zasadzie można się pokusić o stwierdzenie, że hyundai sprezentował mi darmowy chiptuning :mrgreen:
Na koniec można postawić przewrotne pytanie, czy taki samochód jest zgodny z umową kupna/sprzedaży? :-P
Pozdrawiam i komentujcie.

EDYTA

Porównajcie sobie wykres mój z poniższym do obrotów 4500:
http://vtech.pl/katalog/chip-tuning-Renault-Thalia-I-1.4-72kW-98KM
Upraszczając nieco, mój hyundai do prędkości obrotowej 4500 idzie jak 1.4 100KM renault(w niektórych momentach zbliżając się do 1,4 po chiptuningu) - porównajcie wartości mocy i momentu przy tych samych obrotach.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Listopad 2013, 21:18:55 »

Offline de_assis

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 322
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Listopad 2013, 22:16:04 »
Jeżeli chodzi o "chipowanie" to sa oferty nawet do aut typu Seicento czy Tico, ale w wiekszosci to sa kity wciskane przez naciagaczy oczywiscie :)

ziutek

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Listopad 2013, 08:31:29 »
Podpis w profilu mam błędny za sprawą forum. Nie mogę w profilu wybrać właściwej wersji silnikowej. Do wyboru jest tylko 1.2 r4 CVVT 57 kW, co jest generalnie nieprawdą , bo takiego silnika w ogóle nie ma. Jest albo 1248ccm oznaczany jako 1.2 57,2 kW(78KM) DOHC, albo 1248 ze zmiennymi fazami rozrządu oznaczany 1.2 CVVT 85 KM. Obecnie do nowej i10 jest stosowany mniejsza wersja silnika kappa 1.2  o pojemności 1197ccm z podwójnym cvvt o mocy 82 KM i 116 Nm.
Pozdro

EDYTA
Co do chiptuningu miałem na myśli poważne firmy i bezpieczne modyfikacje programów łącznie z pomiarami na hamowni. Allegro i powerboxy można sobie śmiało odpuścić(no chyba, że nie zależy nikomu na silniku).
Oprócz wspomnianego v-techa, inne firmy też chipują wolnossącą benzynę.
Przykładowo:
http://www.kreatormocy.pl/przyrost-mocy/249-przyrost-mocy-hyundai

Bardzo ładnie wyszłą na przykład dacia 1.4 8v 75 KM:

http://www.kreatormocy.pl/chiptuning-realizacje/393-chi-tuning-dacia-logan-14-75km

Szperając po necie można znaleźć oferty modyfikacji silnika kappa 1248 w dwóch wersjach:
1.2DOHC 78 KM można podnieść do około 86-88KM i około 129-133Nm,
natomiast 1.2 CVVT 85KM można podnieść do około 94-95 KM i około 133Nm.

V-tech proponuje też eko-tuning związany z mniejszymi przyrostami mocy i obniżeniem paliwa.
Albo na przykład w Czechach:
http://www.autochip.eu/pl/chiptuning/specyfikacje-i-cennik/hyundai/

Offline Jacaw

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 134
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Listopad 2013, 11:19:12 »
A zdradź ile taki test na hamowni Ciebie kosztował ?

ziutek

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Listopad 2013, 12:16:39 »
Kosztowało mnie to 150zł za 2 pomiary. Czasem są promocje to jest taniej, albo np jak uzbieramy kilka osób chętnych to też są upusty. Widziałem też gdzieś na necie w innym mieście 100zł, ale nie pamiętam gdzie.

vqsoft

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Listopad 2013, 14:05:57 »
teraz w wawie 16. liściopada jest dyno day. dla autokacika jest 50 pln za 3 pomiary.
pojadę chyba z ciekawości z ixem i i20tka :)

Will

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Listopad 2013, 22:39:44 »
oo kolega z buska :D
pozdrawiam

jabart

  • Gość
[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Listopad 2016, 15:52:33 »
Tak dla Ciekawości to mój 1.6 crdi 110PS wyszedł 127 na hamowni