Autor Wątek: Pasek rozrzadu - po raz kolejny..  (Przeczytany 3655 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« dnia: 10 Czerwiec 2009, 03:47:16 »
Po kilkunastu godzinach nie startowania motoru zdjalem oslone rozrzadu i co widze?





W stanie spoczynku wygladał tak (widac, ze jest troszke wybrzuszony: ząbki od prawej patrzac - niezbyt ladnie wchodza na koło zębate):






Odpalilem gada, troche rozgrzalem (mam filmik, pasek ma minimalny skok na boki w trakcie pracy).

Po rozgrzaniu - struna od banjo:



Albo od gornego C w pianinie:



Główkowalem sobie, ze zimny, to pewnie tak ma byc, itp, ALE tego luzu na zimnym przeciez nie powinno byc - hydrauliczny napinacz ma dzialac w kazdym momencie! Skoro pózniej go nie miedzy wałkami rozrzadu, to pewnie przenosi sie na innny obszar..

Co radzicie?


Poza tym martwi mnie jeszcze to - wszystko bylo wyczyszczone z pietyzmem, pasek zrobil ze mna ledwie 3 tys km, a juz wyglada jak z D wyjęty. Poprzedni nie mial takich znaczkow, za to przed rokiem - mialem taką samą zagwozdkę, z wcieciami w tym samym miejscu... Cześci byly z najwyzszej półki - nie bylo i nie zadnych kompromisow, ani zamiennikow. Czy to efekt zlego ustawienia czegos? Czego?:


Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Czerwiec 2009, 04:02:39 »
A tutaj filmik z jutiuba z mym paskiem w roli głównej:


BartBartez

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Czerwiec 2009, 09:19:51 »
Napinacz hydrauliczny wymieniałeś?
Na pasku są widoczne ślady zbyt mocnego napięcia lub "zacierającej się" rolki.
A w jakim stanie są koła zębate?

e-gen

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Czerwiec 2009, 09:35:19 »
(...)oszem istnieje teoria że pasek rozrządu pod wpływem temp kurczy się, niemniej nawet na zimnym nie powinieneś być go wstanie ugiąć między kołami AŻ TYLE.
Stawiam na napinacz.

IgoReCzeK

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Czerwiec 2009, 10:20:19 »
Witam. Najwyraźniej jest coś nie tak. :-? Nie podejrzewam Cię o zastosowanie jakiegoś bubla, ale czasem można trafić na jakąś wadliwą fabrycznie część zamienną ( szczególnie dotyczy się to gazowych napinaczy pasków rozrządu nawet przy oryginałach - nie wiem czy akurat taki u Ciebie występuje? ). Sugestia byłaby co do poprawności pracy napinacza, ale te otarcia na pasku rozrządu na jego wierzchniej stronie też dają do myślenia. Proponuję zablokować napinacz ( napinacz gazowy nie może się "rozprężyć", bo podobno jest później do "bani" ), zdjąć pasek rozrządu i sprawdzić opory toczne poszczególnych elementów ( dla laika zabieg śmiercionośny, ale Ty poradzisz sobie z ponownym ustawieniem wszystkiego jak należy. :-) ) Sytuacja jest tak nietypowa, że trudno tutaj wskazać jednoznaczne rozwiązanie. Zastanawia mnie jeszcze to spasowanie paska do kół zębatych - wygląda to tak, jakby pasek się skurczył. :shock: Sprawdź jeszcze na "staruszku" ( poprzednim pasku ) jak to wygląda, no chyba, że wylądował już w śmieciach? Pozdrawiam Igor.

BartBartez

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Czerwiec 2009, 10:57:44 »
Moim zdaniem napinacz jest uszkodzony. Nie powinien schować się tak bardzo na niepracującym silniku (widoczne na fotce nr1). Po odpaleniu ZA MOCNO napina pasek(czego skutki widzimy na fotce nr5). Ale dla pewności sprawdź rolki tak jak to opisał Igor.

Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Czerwiec 2009, 12:16:13 »
Dziekuję wszystkim za odpowiedzi.

Napinacz hydrauliczny wymienilem na nowy: nie bylo zadnych kompromisow jakosciowych.

Koła zebate wygladały ładnie

Starych pasków mam tu ze 3 z czego moze 1 w stanie bardzo ładnym (no ale przeciez nie bedę go instalował...), napinacze (stare) mam ze dwa..


Mysle, ze moge reklamowac częsci w ASO - tylko pytanie - którą część? Moze sam pasek jest nie teges..


OK - losowe ustawienie wszystkiego po zdjeciu oslonki naciskam pasek w roznych miejscach:







Jest luzny...

Po ustawieniu wszystkich znacznikow - wszystkie 'naciagniecia' WYDAJĄ siĘ poprawne..






Spokojnie - błąd paralaksy na znaczniku od oleju


Wkladam specjalne narzedzie i dokrecam..

PÓŁ OBROTU WYSTARCZYŁO aby go zablokowac tą zasuwką...








 
 
Mysli mi lataja wokól tego cwierc obrotu przeciwnie do kierunku obrotow zegara..

Rady, porady? Co robic?

Wyjac zasuwke i sprawdzic, czy sie napinacz wysuwa do konca? Ewidentnie nie miał pary zeby calosc ladnie naciagnac.

Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Czerwiec 2009, 15:44:24 »
Zaczynam tracic zimna krew :-(

Zdjalem pasek i rolke dociskowa z calym ramieniem (ma male luzy - stare ktore znalazlem maja duzo wieksze luzy:





1) Ustawiam wałki rozrzadu (linijka, dwa klucze 17)





2) Zakladam klipsy (2 na wydech bo ciagnie w druga strone) - owijam pasek dookola rolki prowadzacej (czy ona przypadkiem nie powinna miec duzej nakladki prowadzacej pasek od strony silnika?), pompy oleju, wału, rolki dociskowej:


 Sprawdzam ustawienie znacznikow - jest OK

3. Zakladam napinacz hydrauliczny - uprzednio smaruje jego koncowke smarem miedziowym - podobnie zrobilem z ramieniem do ktorej jest przymocowana rolka:





4. Wkrecam dlugi przyrzad celem przyblokowania ramienia rolki dociskowej do napinacza hydr. Przestaje go wkrecac, gdy moge wyjac blokadkę.



5. Lekko dociskam pasek przy uzyciu drugiego specjalnego narzedzia:





5. I blokuje srubę - nie mialem trzeciej ręki wiec fota pogladowa tylko.. caly czas delikatnie napinalem rolkę


 
Sila 43 N/m - klucz dynamometryczny



 
6. Krece powoli walem o cwierc jego obrotu przeciwnie do zegara, po czym wracam do pierwszego ustawienia


Po powrocie do ustawienia "na znaczniki", mozna zaobserwowac duze luzy w okolicy rolki napinacza - musowo- NALEZY ODKRECIC ROLKĘ (uwaga, zeby wszystko nie przeskoczylo) DOCISNAC JA DELIKATNIE JESZCZE RAZ PAZURKAMI ALBO SPECJALNYM NARZEDZIEM (NIE ZA MOCNO). PRZYTRZYMAC W TRAKCIE DOCISKANIA KLUCZEM DYNAMOMETRYCZNYM ZEBY NIE DOCISNAC JEJ JESZCZE MOCNIEJ.

Zdjac zawleczke i poczekac. Jesli odstęp miesci się w przedziale 3,80 - 4,50 mm to wszystko jest cacy. Odpalamy silnik i gasimy kilka razy. Idziemy sie pochwalic kolegom na forum ze działa :-)

JA proponuje poczekac jeszcze kolejne 15 minut i sprawdzic wszystko jeszcze raz..


7. Wyciagam PINa robie dwa obroty w prawo:



8. Pisze tego posta i czekam az sie ułozy..

Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Czerwiec 2009, 18:55:36 »
Jaki odstep powinien byc miedzy napianaczem a ramieniem do ktorego przymocowana jest rolka napinacza?

e-gen

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Czerwiec 2009, 20:58:06 »

Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Czerwiec 2009, 21:13:17 »
Wpadlem na to chyba w tym samym momencie i juz wiem gdzie boli!

1. Nie blokowalem rolki podczas dokrecania dynamometrem
2. Nie ustawialem rolki ponownie po tym "1/4 obrotu wstecz"

A to co sie działo przy zbyt napietej rolce od napinacza (pozostawiona po pierwszym "napięciu"), az trudno uwierzyc w moc paska:




e-gen

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Czerwiec 2009, 22:01:00 »
Cytat: "Hants"
Wpadlem na to chyba w tym samym momencie i juz wiem gdzie boli!

1. Nie blokowalem rolki podczas dokrecania dynamometrem
2. Nie ustawialem rolki ponownie po tym "1/4 obrotu wstecz"

od siebie dodam jeszcze tyle, że przy tej zabawie nieoceniona jest druga para rąk <piwo>

BTW
skąd wziąłeś
Cytuj
Sila 43 N/m - klucz dynamometryczny
?

Manuale podają:
Loosen the center bolt, and then, as shown in the illustration,
attach the special tool and a torque wrench and apply a torque
of 2.6-2.8 Nm (1.88-2.03 Ib.ft.).
If the body interferes with the special tool and the torque wrench,
use a jack to slightly raise the engine assembly.
NOTE
Use a torque wrench measuring within a range of 0-3
Nm (0-2.2 Ib.ft.)

Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Czerwiec 2009, 00:40:07 »
Sruba ma miec 43 lub wiecej, 2,6-2,8 to siła z jaka powinienes przekrecic cala rolke, zgodnie z ruchem zegara. Jeden element ma podane dwie sily, dla dwu roznych osi obrotu - to jest mimosrod (?)

Hants

  • Gość
Pasek rozrzadu - po raz kolejny..
« Odpowiedź #13 dnia: 12 Czerwiec 2009, 00:35:18 »
Ja sie pocę z fotkami - a tu juz wszystko ładnie sfilmowane:



 i part 2:



:-)