Autor Wątek: 4x4 napęd  (Przeczytany 6267 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jaro74

  • Gość
4x4 napęd
« dnia: 29 Kwiecień 2013, 11:19:49 »
witam.
Wiem, że podobny post już istnieje, ale postanowiłem go troszkę "odkurzyć".
Mam praktyczne pytania do doświadczonych użytkowników.

Na początek trochę lektury ;) W instrukcji obsługi auta pisze, że:

- sytuacja 1 - auto w normalnym użytkowaniu napędzane jest przez oś przednią (2wd),
- sytuacja 2 - auto w momencie poślizgu załączy automatycznie dodatkowo tylną oś i będziemy mieć wtedy przez chwilkę 4x4,
- sytuacja 3 - wciskając przycisk (z palca) 4Wd załączymy ręcznie napęd 4x4, przy czym wyłączy się on po przekroczeniu 30...40km/h.

Moje pytania są następujące:

-dotyczy syt.2 - Czy będzie jakaś dodatkowa sygnalizacja diodą 4wd, że załączył się napęd, czy np. tylko zapali się kontrola trakcji (TCS)?

- dotyczyczy syt.3 - Czy jak przekroczę prędkość 40km/h kontrola 4wd powinna zgasnąć? u mnie nawet przy 60km/h się pali, Czy działa wtedy napęd 4x4, czy już się rozłączył?
(proszę nie mylić z diodą, w której pokazany jest napęd - osie/mosty "H" - zapala się on tylko po przekręceniu kluczyka i zaraz gaśnie, wiem że zapalenie jego w innej sytuacji wskazuje wówczas usterkę napędu).  

I z innej beczki, czy prawdą jest, że jak załączam z palca napęd 4x4 powinienem wyłączyć kontrolę trakcji (tcs), bo wówczas systemy wariują i napęd na cztery koła nie spełnia wówczas swojego zadania?

Offline seboc

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 142
Re: 4x4 napęd
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Kwiecień 2013, 18:37:24 »
Cytat: "Jaro74"

-dotyczy syt.2 - Czy będzie jakaś dodatkowa sygnalizacja diodą 4wd, że załączył się napęd, czy np. tylko zapali się kontrola trakcji (TCS)?


Nie ma sygnalizacji, czuc lekkie szarpniecie czasem i auto inaczej sie prowadzi. Na glaskiej sliskiej powierzchni jedzie jak przyklejone  :-)
Nalezy odroznic od recznego wlaczania napedu. W tym trybie na tylne kola zostanie przeniesiona jakas czesc momentu tylko.

Cytat: "Jaro74"

- dotyczyczy syt.3 - Czy jak przekroczę prędkość 40km/h kontrola 4wd powinna zgasnąć? u mnie nawet przy 60km/h się pali, Czy działa wtedy napęd 4x4, czy już się rozłączył?


Nie.
Cytat: "Jaro74"

I z innej beczki, czy prawdą jest, że jak załączam z palca napęd 4x4 powinienem wyłączyć kontrolę trakcji (tcs), bo wówczas systemy wariują i napęd na cztery koła nie spełnia wówczas swojego zadania?


A tego nie wiem, moj egzemplarz ni ema kontroli trakcji.

S.

Jaro74

  • Gość
Re: 4x4 napęd
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Maj 2013, 13:54:47 »
Cytat: "Jaro74"

- dotyczyczy syt.3 - Czy jak przekroczę prędkość 40km/h kontrola 4wd powinna zgasnąć? u mnie nawet przy 60km/h się pali, Czy działa wtedy napęd 4x4, czy już się rozłączył?


Nie.

NIE dotyczy ktorego pytania?;) Zeby bylo prosciej postawie dwa osobno.
Czy 4wd powinna zgasnac?
Czy naped sie rozlaczyl?

[ Dodano: 2013-05-01, 13:56 ]
Dzieki SEBOC za odpowiedzi

[ Dodano: 2013-05-21, 13:50 ]
seboc, kolega udzieli mi końcowej odpowiedzi?

piter1777

  • Gość
off-road
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Styczeń 2016, 19:25:43 »
witam ma ktoś doświadczenia Tucsonem w off-roadem

rafaelst

  • Gość
4x4 napęd
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Styczeń 2016, 21:56:56 »
A co dokładnie chcesz osiągnąć? Bo z tego co mi wiadomo to auto nie nadaje się na rajdy. Układ przeniesienia napędu...

piter1777

  • Gość
off-road
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Styczeń 2016, 09:52:32 »
Tak wiem to nie ta bajka tylko szukam odpowiedzi na pytanie,,

 jeśli zrywam przyczepność na przednie koła to mają się dołączyć tylne ok, ale czy wtedy jakaś lampka się zapala od napędu , bo jeśli włączam 4wd to się świeci ale tylko do 40km napęd działa

rafaelst

  • Gość
4x4 napęd
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Styczeń 2016, 11:09:19 »
Dodano: 2016-01-18, 11:09
Nie nie zapala się lampka. Jeśli włączysz sam 4wd to wtedy się pali lampka na tablicy. Jeśli się pali to jest to 50/50 tył/przód. Nie powinno się jeździć cały czas w takim trybie bo sprzęgła można zepsuć.
Jeśli chcesz sprawdzić napęd to wyłącz ESP i poszalej na śniegu lub błocie :)
W normalnych warunkach w chwili automatycznego załączenia tyłu poczujesz delikatne jakby obciążenie.

[ Dodano: 2016-01-18, 11:09 ]
Nie nie zapala się lampka. Jeśli włączysz sam 4wd to wtedy się pali lampka na tablicy. Jeśli się pali to jest to 50/50 tył/przód. Nie powinno się jeździć cały czas w takim trybie bo sprzęgła można zepsuć.
Jeśli chcesz sprawdzić napęd to wyłącz ESP i poszalej na śniegu lub błocie :)
W normalnych warunkach w chwili automatycznego załączenia tyłu poczujesz delikatne jakby obciążenie.

piter1777

  • Gość
off-road
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Styczeń 2016, 14:08:22 »
Tak ,, i właśnie sobie poszalałem nic nie było koła zerwały wtedy mrugała kontrolka od ESP bo był włączony , jeszcze sprawdzę  na wyłączonym , szkoda że w trybie     50\50 nie da się jeździć cały czas .

Offline Brt

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 866
4x4 napęd
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Styczeń 2016, 20:07:39 »
Cytat: "piter1777"
szkoda że w trybie 50\50 nie da się jeździć cały czas
Czemu szkoda?

Poczytaj w Instrukcji, tam powinno być opisane kiedy i jak uruchamia się 4WD.

alien

  • Gość
4x4 napęd
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Styczeń 2016, 22:09:20 »
Ile maksymalnie kół będzie ciągnąć(obracać się) jednocześnie w poślizgu np. na lodzie pod górkę z 4WD i bez.  Czy to będzie 2 tylnie i 1 przednie z włączonym 4WD a z wyłączonym jedno na przodzie i jedno na tyle?

Offline kerad

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 81
4x4 napęd
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Styczeń 2016, 18:44:30 »
W instrukcji nie ma nic napisane o zatrzymaniu pojazdu przed włączeniem stałego napędu przyciskiem, czy włączacie napęd podczas normalnej jazdy np. przy 60km/h przyciskiem LOCK?

Teraz jak jest zima jeżdżę na AUTO, ale mam do pokonania zakręt który jest zazwyczaj śliski (błoto po śniegowe, lód), czy jadąc i zwalniając przed zakrętem do 40km/h mogę wcisnąć LOCK i nie spowoduje to uszkodzenia żadnego, a po wyjściu z zakrętu rozłączyć LOCK?

czaperek

  • Gość
4x4 napęd
« Odpowiedź #11 dnia: 20 Styczeń 2016, 20:20:41 »
Ja włączałem i wyłączałem 4WD z przycisku, w czasie jazdy po prostym odcinku.Przy prędkości ok. 30 km/h i 60 km/h. Nic nieoczekiwanego nie nastąpiło, samochód zachowywał sie normalnie, jakby nic nie zauważył.

alien

  • Gość
4x4 napęd
« Odpowiedź #12 dnia: 20 Styczeń 2016, 21:26:53 »
Tylko nie wiem po co włączać 4WD przed jednym lub kilkoma zakrętami jak napęd włączy ci się automatycznie w razie uślizgu przedniej osi a do tego jeszcze ESP chroni przed poślizgiem.

rafaelst

  • Gość
4x4 napęd
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Styczeń 2016, 19:20:41 »
Generalnie spięcie napędu daje to że rozkład jest 50/50(poprawcie jeśli się mylę) i to cały czas na sztywno. Natomiast automatyczne załączenie tylko w razie potrzeby 60/40 i to nie koniecznie cały czas. Nie powinno się(nie wolno) załączać ręcznie 4wd jeśli nie ma takiej potrzeby, jazda ze skręconymi kołami na trybie 4wd(manual) nie wskazana(chyba że warunki masakra).

Offline Hinek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 43
4x4 napęd
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Luty 2016, 22:16:47 »
Cytat: "kerad"

Teraz jak jest zima jeżdżę na AUTO, ale mam do pokonania zakręt który jest zazwyczaj śliski (błoto po śniegowe, lód), czy jadąc i zwalniając przed zakrętem do 40km/h mogę wcisnąć LOCK i nie spowoduje to uszkodzenia żadnego, a po wyjściu z zakrętu rozłączyć LOCK?

Włączanie  LOCK  przed zakrętem jest proszeniem się o wylądowanie w rowie.
Po naciśnięciu tego przycisku obie osie spięte są na "sztywno". Na łuku przednie koła kręcą się szybciej od tylnych, bo mają do pokonania dłuższą drogę. Jeśli wciśniesz lock, na łuku któreś koła zaczną się ślizgać i przyczepność radykalnie spadnie. Tucson NIE MA międzyosiowego mechanizmu różnicowego.

[ Dodano: 2016-02-03, 22:24 ]
Cytat: "alien"
Ile maksymalnie kół będzie ciągnąć(obracać się) jednocześnie w poślizgu np. na lodzie pod górkę z 4WD i bez.  Czy to będzie 2 tylnie i 1 przednie z włączonym 4WD a z wyłączonym jedno na przodzie i jedno na tyle?

 
4WD nie da się zupełnie wyłączyć. Jest albo LOCK, albo auto.  Na lodzie pod górkę będzie się ślizgać jedno tylne i jedno przednie koło (Tucson nie ma blokad dyfrów)

[ Dodano: 2016-02-03, 22:32 ]
Cytat: "piter1777"
witam ma ktoś doświadczenia Tucsonem w off-roadem

No nie żartuj...Na dzień dobry: I bieg jest długi a nie ma przecież reduktora. Spalisz sprzęgło w błocie. Poza tym wykrzyż praktycznie nie istnieje. To jest SUW. Możesz nim wyjechać z błotnistej kałuży albo z nieco głębszego śniegu. Teren, to nie jest odpowiednie środowisko dla Tucsona  :mrgreen: