Autor Wątek: Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod rad  (Przeczytany 21817 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymieniałem radio i pojawił się pewien problem. Sam problem na dole, a wcześniej opis czynności koniecznych przy wymianie radia jakby ktoś w przyszłości potrzebował.

Pierwszym etapem demontażu oryginalnego radia jest wyjęcie szufladki/popielniczki pod radiem oraz skrajnych atrap przycisków pod nawiewami. Pod tymi elementami kryją się łącznie 4 śruby, które musimy odkręcić.




Tą szufladkę wyjmujemy naciskając od góry tą ruchomą blaszkę (wskazuję ją palcem)





Po odkręceniu tych śrub wyjąłem jeszcze wtyczki z przycisków, które nie są atrapami. Wyjąłem je od strony następnej atrapy na prawo od danego przycisku. Kabla powinno starczyć przy nie wyciąganiu tych wtyczek, ale wydaje mi się, że tak jest łatwiej demontować to dalej.


Jak już to zrobimy to całość wychodzi w miarę delikatnie. Można sobie pomagać chwytając za otwór kasety w radiu, otwory odsłonięte wyjatymi atrapami przycisków. Regulacja nawiewów zostaje w konsoli. Zdejmujemy ramkę. Mi wygodniej było wyciągnąć to od strony pasażera, od kierowcy nie chciała tak ładnie wyjść.



Dalej odkręciłem już radio, wypiąłem kostkę zapalniczki i kolejnym krokiem było wypięcie radia. No i jest efekt pracy:





No i teraz czas na problemy. Radio o rozmiarze 1DIN w ramce montażowej będzie za grube by przejść przez otwór w tej czarnej ramce, która jest ramką konsoli. Można przykręcić radio bez ramki tak jak fabryczne radio jest przykręcone, ale tu druga niespodzianka - radio fabryczne jest szersze, więc trzeba dobrać dłuższe śrubi i podkładki, żeby zrobić dystans, którego będzie brakować. Należy też mieć świadomość, że na lewo i prawo od radia powstanie szczelina, bo nie będzie to tak idealnie spasowane. Zakładając takie rozwiązania ten problem mam rozwiązany w teori. Ktoś ma lepsze propozycje?




Drugi poważniejszy problem jest z oryginalną kostką. Ta, którą kupiłem i która według opisu powinna pasować jest zupełnie inna. Ktoś miał ten sam problem i rozwiązał go inaczej niż tnąc wiązkę radia - robiąc z niej przejściówkę na ISO? Może w jakimś innym modelu też była taka kostka i jest do niej dostępna przejściówka na ISO gdzieś w sieci? Albo jakiś numer katalogowy? Ktoś umie pomóc? U mnie kostka (gniazdo) wygląda tak:

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Luty 2013, 21:47:50 »
Dziwna ta wtyczka fabrycznie powinna mieć 8 pinów w rzędzie, a twoja ma 7.Czy między wtyczką na zdjęciu, a radiem jeszcze coś było?

To jest chyba to


Offline Zbyszek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 1311
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Luty 2013, 21:57:47 »
Wpisz na popularnym portalu aukcyjnym hasło "przejściówka iso hyundai"



Zadzwoń, napisz, popytaj.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Luty 2013, 22:11:22 »
Zbyszku złącze które wskazałeś to właśnie  1513.



A juz wiem skąd pomyłka Timon zdublował temat w car audio i tylko tam podał numer 1513.

Vichur

  • Gość
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Luty 2013, 22:39:16 »
Uwielbiam to forum! :D

Własnie również mnie kusiła wymiana radia :D

Ale również wiem jak sie odkręca tą calą szufladke :)

Przydatny temat :) Zdjęcia sobie zapisze :)

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Luty 2013, 23:10:43 »
Dzięki Vichur, zawsze staram się robić foty jak coś grzebie.

Na allegro po fotkach nie udało mi się odnaleźć. To 1513 nie pasuje. Gościu od którego kupiłem mówi, że jego dostawcy nie mają takiej co by mi pasowała. Parę maili wysłałem i czekam na odpowiedzi.

kosmos2011, chyba trafiłeś. Między tą wtyczką, a radiem nic. To znaczy kabel, który jest na stałe w radiu i kończy się żeńskim gniazdem, które wchodzi w tą wtyczkę. Tylko nie chcę rozwalać tej wiązki przy radiu by zostawić możliwość powrotu w przyszłości do fabrycznego radia. Dlatego szukam przejściówki z tej oryginalnej instalacji na normalne ISO. Możesz dać jakąś podpowiedź gdzie to kupię w Polsce co wrzuciłeś? Szukanie po tym APP080 daje jedynie wyniki na zagranicznych allegrach.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Luty 2013, 23:20:36 »
1 dolar australijski = 3,24513992 złotego polskiego



Chyba tylko tutaj ale przynajmniej wysyłka free :lol:

Znalazłem jeszcze pod innym symbolem http://www.ebay.co.uk/sch/i.html,  http://www.shopwiki.co.uk/d/424708/3 tak dla informacji i nie będę wklejał screena.

Offline Zbyszek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 1311
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Luty 2013, 23:22:19 »
Plus koszt odprawy celnej, cło i VAT.

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #8 dnia: 27 Luty 2013, 23:49:44 »
Dobra, a co myślicie o opcji zakupie tego: http://www.allegromat.pl/aukcja132487  i ewentualnym przerobieniu. Kostka wygląda tak samo, więc myślę, że powinna wejść. Zdaję sobie sprawę, że możliwe iż bedzie trzeba ją ciąć i lutować. Tylko właśnie.. Nigdzie nie widziałem żadnej rozpiski kabli tej wiązki oryginalnej, więc z miernikiem i badanie wszystkich 11 złączy.. Niby nie tak strasznie, ale jednak trochę roboty jest.

To kostka od Daewo Espero/Nexi. Też koreańczyki, więc może przy odrobinie szczęścia pasuje całkiem :) No i zakup w Polsce, więc czas czekania krótszy.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Luty 2013, 00:14:51 »
Połączenie przewodów do kostki w radiu (ten schemat jest od 1991)


Złącze M20 jest 14-pin, a Twoje jest 13-pin (może 14-pin jest bezpośrednio w radiu, a potem jest 13-pin)


Czarna kostka od ISO to zasilanie, a brązowa to podłączenie głośników

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Marzec 2013, 23:54:48 »
Dobra. Analizując wszelkie opcje:

1. kupuję kostkę od Deawoo. Koszt ~10zł + przesyłka => ~20zł + (3-4)h roboty.

2. kupuję przejściówkę na ebayou => ~45zł



Nowa opcja kupuję przejściówkę na allegro. 12zł + przesyłka => ~20zł. Z tym, że ta opcja jest bardzo podejrzana. Aukacja pojawiła się po tym jak spytałem gościa czy ma taką przejściówkę i opis aukcji jest jakby przepisanym moim pytaniem o kostkę. Poza tym gościu ma ze 100 negatywów z kłótniami typu:
-Nie polecam. Miałybyć wtyki pozłacane, a są zwykłe. Sprzedawca kombinator.
-W treści aukcji zastrzegłem, że kolor sprzedawanego przedmiotyu może różnić się od zdjęć.

Więc chyba tą opcję sobie odpuszczę. Postaram się to zamówić przez allegro.

[ Dodano: 2013-03-05, 18:42 ]
Etap drugi -montaż.

Tutaj jednak wypowiedziałem się zbytnio pesymistycznie. Samo radio oryginalne ma normalny standardowy wymiar jeśli chodzi o szerokość jego blach. Tylko ten widoczny w aucie panel radia oryginalnego jest szerszy od samego radia. To znaczy, że z montażem nie ma aż takich wielkich problemów.

Przynajmniej ja nie miałem. Ramka montażowa nie jest potrzebna. Radio przykręca się jak oryginalne do plastikowej ramki konsoli, oryginalnym kontownikami. U mnie odległość otworów od frontu nowego radia była ok, więc podejrzewam, że to jakiś standard jest. Na zdjęciu z przymiarki widać, że kątownik trochę odstaje - po odgięciu "haczyka" na jego końcu i przykręceniu nie odstaje. Fotka z przymiarki:



Problemem okazała się jedynie wielkość otworów w nowym radiu. Oryginalne śruby miały w moim przypadku za małą średnicę. Dopasowałem jednak z zasobów śrub dwie odpowiednie.  Porównanie śrub na zdjęciu:


Te większe to te pasujące do nowego radia, te mniejsze to te oryginalne. To spowodowało, że trzeba było poszrzyć otwory w kątownikach. Jakaś elektryczna szlifierka z Lidla i około 15-20min czasu na otwór. Porównanie tego co było i tego co "stworzyłem":


Jak już wspominałem w oryginalnym radiu panel przedni radia jest szerszy niż w radiu o standardowym wymiarze 1DIN. Nowe radio przykręcone bez panelu delikatnie wystaje poza obrys konsoli. Delikatnie to znaczy, że plastikowa ramka montażowa (taka plastikowa maskownica co z radiami jest w zestawie) na styk wchodzi na radio i nie jest wypychana przez konsolę. Po bokach tej plastikowej ramki tworzą się otworzy o szerokości 3-5mm. Wygląda to tak jak na fotce niżej. W pokoju to wygląda średnio w aucie pewnie te otwory nie bedą tak widoczne. Może w przyszłości pokombinuję z dopasowaniem ramki, któa będzie miała szerszy obwód po bokach.


Wciąż czekam na kostkę Hyundai-ISO. Kupiłem ją przez ebaya (dzięki kosmos2011). W Polsce nie udało mi się tego znaleźć, a trochę szukałem.

Rozkminiłem chyba różnicę w instalacji jaka jest u mnie a w nowszych Ponych. U mnie masa od radia jest(była) podpięta osobnym kablem do obudowy (konektor, który się nasuwa na wystającą blaszkę od obudowy fabrycznego radia). Osobnym to znaczy poza kostką i chyba bezpośrednio do akumulatora. W każdym razie na pewno to było fabryczne rozwiązanie. Myślę, że w nowszych masa jest już w kostkę puszczona, więc jedyny większy problem z montażem radia w nowszych Ponych jest wyeliminowany.


-------------------------------------------
Odbiegając od tematu. W Ponym jest podświetlenie szufladki pod radiem oraz gniazda zapalniczkowego. O tym pierwszym wiedziałem, a o istnieniu tego drugiego dowiedziałem się parę dni temu  :shock: To drugie świeci się na bank przy światłach mijania i zapalonym silniku. Fotka instalacji od tych podświetleń i zapalniczki:


To pierwsze u mnie się psuło średnio co 5-50km i samo naprawiało po kolejnych 5-50km. Przydatne wieczorami było, a tak to wgl niezauważalne. Tutaj na fotce jest to już naprawione myślę na zawsze. Problem gaśnięcia jak podejrzewam był spowodowany spalaniem się żaróweczki co tam fabrycznie była i jej "zaskakiwaniu" co sprawiało, że znów działała. Teraz jest tam upchany kawałek taśmy LED na 12V. Będzie świecić mocniej i wstrząsy na bank mu nie będą przeszkadzać.

[ Dodano: 2013-03-13, 21:59 ]
Kostka przyszła, zmontowane. Działa wszystko poza podświetleniem szufladki i nie mam pojęcia dlaczego.

[ Dodano: 2013-03-16, 13:28 ]
Ostatnie informacje w temacie. W szczelinę z lewej i z prawej włożona szara pianka/gąbka. Szczelina nie razi po oczach, jest prawie nie widoczna. Podświetlenie szufladki nie jest zależne od pozycji kluczyka. Wystarczy, że na przełączniku zespolonym mamy włączone światła postojowe bądź mijania. Mi po zmianie na diodę nie działało tylko dlatego, że przy wkładaniu konsoli wyrwałem kabel masy od diody, naprawione. Taka jeszcze mała rada:

Zawsze, ZAWSZE lepiej jest przed montażem sprawdzić czy mamy dobrze podłączony + podtrzymania pamięci oraz + zasilania radia by nie trzeba było rozkręcać konsoli po raz drugi. Wiedza zdobyta na błędach.

Vichur

  • Gość
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Marzec 2013, 22:35:37 »
hoho :D ,,Podświetlenie szufladki pod radiem oraz gniazda zapalniczkowego" !
Aż musze u siebie sprawdzic ten bajer :D

[ Dodano: 2013-05-02, 19:00 ]
Sprawdzałem ostatnio u siebie i u mnie też jest ten sam ,,bajer"z podświetleniem popielniczki i światłą zapalniczki.
Chciałem się zapytać, jakie tam żarówki są?

grzesiek_92

  • Gość
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #12 dnia: 06 Wrzesień 2013, 13:13:29 »
A jak dostać się do podświetlenia pokręteł od nawiewu? Czy po zdemontowaniu konsoli będzie dostęp?

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #13 dnia: 07 Wrzesień 2013, 11:23:59 »
Nie. To znaczy sterowanie nawiewem jest osobnym panelem pod konsolą środkową. Po zdjęciu konsoli środkowej panel sterowania nawiewami nadal będzie przykręcony w aucie. Wydaje mi się, że wtedy będzie można go wykręcić, ale pewny nie jestem. Jeśli chcesz wieczorem prześle Ci foty, bo mam to teraz rozwalone.

Edit: Fotka jest nawet wyżej - jak zdejmiesz konsolę środkową to będziesz mógł wymontować panel sterowania nawiewami.

Edit2: Vichur nie mam pojęcia jak one się nazywają. Jeśli bardzo chcesz to zrobię ci fotkę tej żaróweczki, bo leży mi gdzieś w szufladzie.

grzesiek_92

  • Gość
Wymiana radia, podświetlenia zapalniczki i szufladki pod radiem
« Odpowiedź #14 dnia: 10 Wrzesień 2013, 15:46:22 »
Fakt, podświetlenie jest nawet i w moim kucyku :) A gdzie mogę kupić takie żaróweczki? Pozostaje mi tylko ASO?