problem poruszany na
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... ck&start=0
Tamże też przypadki Manka Z
Załaczam jeden z postów który najlepiej wyjasnia problem:
[...]
Kia Carnival 2.9 TDI , 2002r , problem kontrolką check (ten sam silnik co w Terku)
No cóż, warto zacząć od komputera ale to nie wszystko. Podejrzany jest jak to już kolega "Maniek z" powiedział układ wtryskowy i to kompletny . Oprócz komputera lub nawet bez niego trzeba koniecznie sprawdzić czy nie ma opiłków przy powrocie paliwa z pompy wtryskowej do filtra paliwa. Jeśli są to niestety cały układ wtryskowy do wymiany czyli wtryski, pompa wtryskowa , listwa itp oraz do czyszczenia zbiornik paliwa i przewody paliwowe ( czyli wszystko ,gdzie opiłki mogły sie roznieść ) .Jeśli nie ma opiłków to koniecznie trzeba sprawdzić tzw przelewy wtryskiwaczy i wymienić wtrysk(i) ,które zbyt mocno leją - doswiadczenie pokazuje ,że jak są do wymiany np 2 to trzeba od razu wymienić 4 bo i tak za chwilę te 2 nie wymienione zaczną przelewać. Uważam niestety a wręcz mam pewność z doświadczenia, że cały układ jest do wymiany - jest to syndrom paliwa kiepskiej jakości oraz układu wtryskowego DELPHI[...]
i dlaczego tak sie dzieje
[...] Opiłki biorą się w wyniku złuszczenia elementów współpracujących w pompie wtryskowej. Najczęściej biorą się one z przypadkowego zatankowania kiepskiego paliwa jednorazowo lub kilkukrotnego. Niech za przykład posłuży opinia Instytutu nafty w Krakowie, gdzie jak wysłałem próbkę podejrzanego paliwa odpowiedź była taka cyt: "Przesłane paliwo nie jest olejem opałowym zawiera jednak taką ilość środków kwasowych, że w kontakcie z rdzeniem metalowym rdzeń koroduje w 1 godzinę od kontaktu ".
W JEDNĄ GODZINĘ !!! .
Pomyślcie co się dzieje jak takie paliw jest we wtryskach i pompie ,a np tuż po zatankowaniu samochód sobie stoi spokojnie na parkingu przez noc !, (dlatego rzadziej zauważane są problemy z układem wtryskowym u klientów, którzy jeżdżą dużo bo paliwo ciągle jest w ruchu).
Podsumowując opiłki to właśnie ta korozja czy inaczej mówiąc złuszczanie wewnętrznych elementów metalowych najczęściej pompy wtryskowej. [...]
Ja swoim jezdze na codzień (około 100km dziennie) i nie mam żadnych problemów z wtryskami przy przebiegu 200 tyś.
Problem wtrysków jest o tyle ważny, że wiele osób przy ich awarii po prostu je wymienia.
Niestety to nie rozwiazuje czesto sprawy.
Przyczyna jak była mowa wyżej moga byc opiłki metalu z korodujacej pompy paliwowej.
Wymiana w takiej sytuacji tylko wtrysków powoduje, że po chwili problem sie powtarza i pieniadze wlozone we wtryski pojda sie...
Niestety niczego w pompie, którą mamy w naszych karakanach nie da się wyczyścić
-jeśli opiłki są to pompa jest do wymiany i reszta plus czyszczenie, ale całego układu paliwowego.
Jak sprawdzić:
- trzeba odpiąć przewód powrotny z pompy do filtra paliwa (przed filtrem) i zlać paliwo do jakiegoś plastikowego kubka. Po tej operacji użyć magnesu i przesuwać po denku. Jesli choćby odrobina, najmniejsze ziarno piasku pociągnie za magnesem to masz opiłki i remont układu wtryskowego.
- opiłki mogą znaleźć się w filtrze, ale muszą one zawierać się w pewnej dopuszczalnej normie. Norma Kia mówi, że opiłków może być po wylaniu paliwa z filtra i ich zebraniu do "kupy" 1 mm , a np norma forda 5 mm ( Kia jak widać jest znacznie bardziej rygorystyczna w tym temacie ).
- co do pompy - to po spuszczeniu paliwa z pompy (oczywiście podczas pracy silnika) tutaj nie może być nawet mikroskopijnego kawalątka metalu
kody P1119 i P1120
Paliwo nagrzewa się podczas jazdy od elementów w których przepływa a te znów nagrzewają się od silnika. Aby zrozumieć mechanizm tego problemu a przyczyną tego nie są wtryski tylko pompa wtryskowa (najczęściej) trzeba zrozumieć i poznać dokładnie budowę pompy wirnikowej układu CR. Problem związany jest ze zużyciem pompy i jej elementów wewnętrznych. Im te elementy są bardziej gorące tym ciśnienie pompy coraz bardziej spada - kody P1119 i P1120 . Dlatego jak potrzeba dać gazu pompa nie jest w stanie wytworzyć właściwego ciśnienia i układ sygnalizuje awarię zapalając "check"
kod P0189
Im bardziej pompa jest zużyta tym bardziej od przycierających się w niej elementów nagrzewa się paliwo i stąd elektronika alarmuje, że temperatura paliwa jesty poza zakresem dopuszczalnym - ten czujnik temp. również znajduję się w pompie wtryskowej. Pompa wtryskowa działa na zasadzie wirnika im jazda jest wolniejsza (delikatniejsza) tym wirowanie jest mniejsze stąd mniejsze nagrzewanie paliwa i niższa jego temperatura i wtedy ciśnienia na pompie jest w dolnej granicy, ale jeszcze w normie . Po przyspieszeniu - efekt jak na poczatku - przegżanie.
na podstawie
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... ck&start=0